Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mysterieus netwerkprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:52

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd een heel raar netwerkprobleem waarbij ik echt niet snap hoe dat kan. Misschien heeft iemand nieuwe ideeen?

Het probleem
SOMS laden websites erg traag. Bv. toen ik hier op nieuw topic drukte heb ik 6 seconden naar "waiting for tweakimg.net" gestaard.
Maar soms werken ze terug snel. En dit met meeste computers op het netwerk, maar soms kan 1 vd computers snel werken en anderen traag, op hetzelfde tijdstip.

System setup
ASUS RT-AC68U
Hierop zitten een 4-tal android devices (wifi)
2 laptops (wifi)
3 desktops (wifi)
En dan nog printer, tv, VOIP, Digicorder ... (bedraad)

Alle pc's en desktops zijn op Windows 8.1 (is dit het probleem?). En net hierop merk ik de traagheid. Android devices zijn de traagheden niet merkbaar.
Alle Windows pc's bevatten een SSD, hebben nieuwste drivers e.d.

Ok, wat is er raar?
Wel, om te beginnen, het gebeurt niet altijd. Ik zie geen correlatie met aantal apparaten, bandbreedte verbruikt o.d.
Traagheid gebeurt ongeacht wireless of bedraad.
Daarbij, op momenten van traagheid heb ik ook snelle NS resolves, goede pingtijden (20ms), goede download en upload snelheid (152/8Mbps). Dus daar ligt het ook niet aan.
Firewall en antivirus uitzetten helpt niet.
Router heeft niet veel connecties lopen, en zelfs rebooten helpt niet.
Het kan letterlijk soms uren lang snel werken, dan half uurtje traag en daarna terug snel.
Zowel OpenDNS, GoogleDNS en provider DNS veranderen situatie niet.
Dit is zo met alle browsers. Durf zelfs te zeggen dat Chrome het traagst is.
CCleaner volledig laten lopen en een keer goed opkuisen heeft het erger gemaakt. Zonder cache duurt het nu helemaal lang vooraleer een pagina zou laden.

Help!
Ik snap er dus niks van. Waar kan dit aan liggen? Heeft mijn router een defect? Probeert er iemand me te hacken?
Kan ik misschien het probleem op een of andere manier loggen?
Echt geen enkel idee, misschien zijn hier netwerk-geniouses die me deze mysterie oplossen?

EDIT: een ander voorbeeld. Heb net hardware.info proberen te laden. Dit had 26,52sec geduurd. De GET request alleen al heeft 5,5sec geduurd. Dan een html van 152kB heeft 6,5sec geduurd. De rest viel mee.
EDIT2: en zo ziet Tweakers.net frontpage eruit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oxvmJ1j.png

EDIT3: Bij het openen van de topic had ik last van traagheid hierboven vermeld. Nu (19u52), werkt alles terug vlekkeloos. :X

[ Voor 14% gewijzigd door Dima_2005 op 01-07-2014 19:52 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:34
Wellicht een adblocker geinstalleerd die wat te fanatiek tegenhoudt?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:44

Onbekend

...

Wat heb je voor internetverbinding, en welke hardware gebruik je in het netwerk?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:35

allure

Titaan fase 2/3

Welke DNS-server gebruik je?

Never mind, even er overheen gelezen dat je al verschillende DNS oplossingen hebt geprobeerd.

[ Voor 64% gewijzigd door allure op 01-07-2014 21:09 ]

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:39:
Wellicht een adblocker geinstalleerd die wat te fanatiek tegenhoudt?
Op Chrome heb ik geen Adblocker, dus daar ligt het niet aan.
Onbekend schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:41:
Wat heb je voor internetverbinding, en welke hardware gebruik je in het netwerk?
Ik heb Telenet Whoppa (dus Internet 160 -> 160Mbps download / 10Mbps upload). Heb ook een modem-only.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Wat ik zo kan zien zit het of in je modem of in je router. Bekijk de modem logs eens om te zien of daar dingen in staan die kunnen duiden op een verbindingsprobleem.

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Mysterie opgelost. Is een softwareprobleem.
Heb eens met Linux geprobeerd en alle PC's werkten vlekkeloos.
Dan eens een clean install op Windows zonder drivers zelfs, werkte ook goed.

Blijkbaar ligt het probleem aan iets essentieels: de printer. Vanaf het moment dat je de HP printer driver installeert, begint het internet moeilijk te doen. Dit gerepliceerd op alle 3 computers (spare HDD voor een clean install te testen gebruikt). Dus blijkbaar is het een crappy printer driver (voor een netwerkprinter) die nogal raar begint te doen.
Trouwens: als de printer uitstaat werkt het internet wel goed heb ik gemerkt.
Vermoed dat die ipv paketten naar 192.168.1.1 te sturen, in de plaats naar de printer stuurt o.d. Geen enkel idee hoe dat zou werken, maar goed. Mysterie opgelost.
Nu nog de oplossing vinden :+

Verwijderd

Toevallig klakkeloos allerlei gratis "tools" geïnstalleerd bij installatie van de printersoftware? :+

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:03
Mooi dat het probleem opgelost is.
Mocht je nog willen kijken of de performance van je NS lookups iets sneller kan, dan is Namebench een goede tool.
Deze test verschillende nameservers en geeft een advies welke voor jou de beste performance levert.
Je vind het hier: https://code.google.com/p/namebench/ (gratis).

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Nope. Gebruik zelfs de IT Admin versie. Dus het isntalleert enkel printer-driver + scan software (HP Solutions Center). Geen bijkomende bucht...

Best schandalig eigenlijk. Voor een OfficeJet Pro verwacht ik toch een goede printerdriver... Blijkbaar verwacht ik te veel.

@Duumke: dat is net het grappige. Namebench toonde compleet normale resultaten, het gebeurt dus echt enkel bij het surfen via de browser. Pings werkten ook goed.
En nee, heb zelfs geen HP browser plugin.

[ Voor 4% gewijzigd door Dima_2005 op 02-07-2014 10:51 ]

Pagina: 1