Ik heb de laatste tijd een heel raar netwerkprobleem waarbij ik echt niet snap hoe dat kan. Misschien heeft iemand nieuwe ideeen?
Het probleem
SOMS laden websites erg traag. Bv. toen ik hier op nieuw topic drukte heb ik 6 seconden naar "waiting for tweakimg.net" gestaard.
Maar soms werken ze terug snel. En dit met meeste computers op het netwerk, maar soms kan 1 vd computers snel werken en anderen traag, op hetzelfde tijdstip.
System setup
ASUS RT-AC68U
Hierop zitten een 4-tal android devices (wifi)
2 laptops (wifi)
3 desktops (wifi)
En dan nog printer, tv, VOIP, Digicorder ... (bedraad)
Alle pc's en desktops zijn op Windows 8.1 (is dit het probleem?). En net hierop merk ik de traagheid. Android devices zijn de traagheden niet merkbaar.
Alle Windows pc's bevatten een SSD, hebben nieuwste drivers e.d.
Ok, wat is er raar?
Wel, om te beginnen, het gebeurt niet altijd. Ik zie geen correlatie met aantal apparaten, bandbreedte verbruikt o.d.
Traagheid gebeurt ongeacht wireless of bedraad.
Daarbij, op momenten van traagheid heb ik ook snelle NS resolves, goede pingtijden (20ms), goede download en upload snelheid (152/8Mbps). Dus daar ligt het ook niet aan.
Firewall en antivirus uitzetten helpt niet.
Router heeft niet veel connecties lopen, en zelfs rebooten helpt niet.
Het kan letterlijk soms uren lang snel werken, dan half uurtje traag en daarna terug snel.
Zowel OpenDNS, GoogleDNS en provider DNS veranderen situatie niet.
Dit is zo met alle browsers. Durf zelfs te zeggen dat Chrome het traagst is.
CCleaner volledig laten lopen en een keer goed opkuisen heeft het erger gemaakt. Zonder cache duurt het nu helemaal lang vooraleer een pagina zou laden.
Help!
Ik snap er dus niks van. Waar kan dit aan liggen? Heeft mijn router een defect? Probeert er iemand me te hacken?
Kan ik misschien het probleem op een of andere manier loggen?
Echt geen enkel idee, misschien zijn hier netwerk-geniouses die me deze mysterie oplossen?
EDIT: een ander voorbeeld. Heb net hardware.info proberen te laden. Dit had 26,52sec geduurd. De GET request alleen al heeft 5,5sec geduurd. Dan een html van 152kB heeft 6,5sec geduurd. De rest viel mee.
EDIT2: en zo ziet Tweakers.net frontpage eruit:

EDIT3: Bij het openen van de topic had ik last van traagheid hierboven vermeld. Nu (19u52), werkt alles terug vlekkeloos.
Het probleem
SOMS laden websites erg traag. Bv. toen ik hier op nieuw topic drukte heb ik 6 seconden naar "waiting for tweakimg.net" gestaard.
Maar soms werken ze terug snel. En dit met meeste computers op het netwerk, maar soms kan 1 vd computers snel werken en anderen traag, op hetzelfde tijdstip.
System setup
ASUS RT-AC68U
Hierop zitten een 4-tal android devices (wifi)
2 laptops (wifi)
3 desktops (wifi)
En dan nog printer, tv, VOIP, Digicorder ... (bedraad)
Alle pc's en desktops zijn op Windows 8.1 (is dit het probleem?). En net hierop merk ik de traagheid. Android devices zijn de traagheden niet merkbaar.
Alle Windows pc's bevatten een SSD, hebben nieuwste drivers e.d.
Ok, wat is er raar?
Wel, om te beginnen, het gebeurt niet altijd. Ik zie geen correlatie met aantal apparaten, bandbreedte verbruikt o.d.
Traagheid gebeurt ongeacht wireless of bedraad.
Daarbij, op momenten van traagheid heb ik ook snelle NS resolves, goede pingtijden (20ms), goede download en upload snelheid (152/8Mbps). Dus daar ligt het ook niet aan.
Firewall en antivirus uitzetten helpt niet.
Router heeft niet veel connecties lopen, en zelfs rebooten helpt niet.
Het kan letterlijk soms uren lang snel werken, dan half uurtje traag en daarna terug snel.
Zowel OpenDNS, GoogleDNS en provider DNS veranderen situatie niet.
Dit is zo met alle browsers. Durf zelfs te zeggen dat Chrome het traagst is.
CCleaner volledig laten lopen en een keer goed opkuisen heeft het erger gemaakt. Zonder cache duurt het nu helemaal lang vooraleer een pagina zou laden.
Help!
Ik snap er dus niks van. Waar kan dit aan liggen? Heeft mijn router een defect? Probeert er iemand me te hacken?
Kan ik misschien het probleem op een of andere manier loggen?
Echt geen enkel idee, misschien zijn hier netwerk-geniouses die me deze mysterie oplossen?
EDIT: een ander voorbeeld. Heb net hardware.info proberen te laden. Dit had 26,52sec geduurd. De GET request alleen al heeft 5,5sec geduurd. Dan een html van 152kB heeft 6,5sec geduurd. De rest viel mee.
EDIT2: en zo ziet Tweakers.net frontpage eruit:

EDIT3: Bij het openen van de topic had ik last van traagheid hierboven vermeld. Nu (19u52), werkt alles terug vlekkeloos.
[ Voor 14% gewijzigd door Dima_2005 op 01-07-2014 19:52 ]
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)