NAS gezocht ter vervanging van desktop

Pagina: 1
Acties:

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-02 20:39
Ik zoek een?
NAS! ik heb sinds kort een tablet en heb een laptop van de zaak. Mijn desktop wordt zo goed als nooit meer gebruikt. Ik wil daarom mijn desktop gaan vervangen voor een NAS. Belangrijke dingen blijf ik doen via mijn laptop. Data zoals bestanden en foto's wil ik graag benaderen via mijn tablet of laptop of telefoon via wifi.

Wat is je budget?
100 a 150 euro, afhankelijk van wat er te koop is. Het liefst rond de 100 euro. Schijf heb ik zelf dus die hoeft niet bij de prijs inbegrepen te worden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Synology hoor ik goede verhalen over dus dat vind ik prima. Andere goede merken zijn ook prima

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Graag wil ik de NAS remote kunnen benaderen via wifi (zowel binnenshuis als buitenshuis -> is dat laatste mogelijk?). De NAS sluit ik aan op me switch via kabel. De HD moet standaard uit staan (hij zal namelijk niet veel worden gebruikt). Af en toe wil ik bij mijn bestanden kunnen en mijn foto's kunnen wegzetten op me NAS. Het liefst met een app voor op mn tablet waarmee ik de NAS bv aan- of uit kan zetten. Hij hoeft niet te kunnen downloaden of films te streamen, slechts opslag die ik makkelijk kan benaderen en waarop ik makkelijk bestanden kan wegzetten via mijn laptop, telefoon of tablet.

Wat is een goede en goedkope aankoop die dit kan? Ik denk dat ze dit allemaal kunnen maar wil toch graag wat advies qua prijs/kwaliteit verhouding.
Bedankt!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
Je geeft aan zelf een schijf te hebben? Houdt er rekening mee dat niet iedere NAS met willekeurig welke schijf overweg kan.

Daarnaast is het zo dat NAS schijven minder stroom verbruiken dan normale 7200 toeren schijven en ook aanzienlijk minder warmte produceren, waardoor de fan in je NAS minder hoeft te blazen. Ook lukt het de NAS niet altijd om een desktop schijf bij geen gebruik in de slaapstand te zetten.

Rond de 100 euro ben je denk ik gebonden aan merken als Netgear/Lenovo/Zyxel, stuk voor stuk goede apparaten maar ik vernam laatst van een medetweaker dat de support van Zyxel niet opperbest is (hoewel dat geen issue hoeft te zijn wanneer je nieuw koopt, de winkel is dan verantwoordelijk voor de garantie afhandeling binnen acceptabele tijd, je hebt dan niets met de fabrikant te maken).

[ Voor 13% gewijzigd door Gadgeteer op 02-07-2014 08:45 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:20

Toppe

Oké ✅

Gadgeteer schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:41:
Je geeft aan zelf een schijf te hebben? Houdt er rekening mee dat niet iedere NAS met willekeurig welke schijf overweg kan.

Daarnaast is het zo dat NAS schijven minder stroom verbruiken dan normale 7200 toeren schijven en ook aanzienlijk minder warmte produceren, waardoor de fan in je NAS minder hoeft te blazen. Ook lukt het de NAS niet altijd om een desktop schijf bij geen gebruik in de slaapstand te zetten.

Rond de 100 euro ben je denk ik gebonden aan merken als Netgear/Lenovo/Zyxel, stuk voor stuk goede apparaten maar ik vernam laatst van een medetweaker dat de support van Zyxel niet opperbest is (hoewel dat geen issue hoeft te zijn wanneer je nieuw koopt, de winkel is dan verantwoordelijk voor de garantie afhandeling binnen acceptabele tijd, je hebt dan niets met de fabrikant te maken).
Houdt er rekening mee dat de winkel nooit verantwoordelijk is voor de data die je er opzet. Deze merken werken met de meeste gekke indelingen |:(

Goedkope NASSEN zijn leuk maar vaak eindigt dit altijd op de zelfde manier: ellende.

Geef iets meer uit en pak bijvoorbeeld een Synology DS212J

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• ID-College
Bedankt voor jullie adviezen! :) is het niet zo dat je je NAS ook zelf kan uitzetten wanneer je hem niet gebruikt? Van mij hoeft hij namelijk niet 24/7 te draaien! Ik zie dat die Synology 175 euro kost. Als ik daarmee een goede NAS kan kopen dan wil ik dit wel overwegen.
Het liefst zet ik mijn schijf over dus ik ga even uitzoeken of mijn schijf hierin kan :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je uit moet zoeken is wat je met de data op de schijf wilt doen. De NAS wil deze in de meeste gevallen even wissen om z'n eigen bestandssysteem er op kwijt te kunnen. Kijk dus goed uit wanneer je géén back-up hebt.

(Maar ja, je hebt wél een back-up omdat het om je fotomateriaal gaat. Toch?)

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ga voor de Synology 213J.

Die kan alles wat je wil en heeft Wake on lan.

Dan is het stroomverbruik minimaal en wordt ie wakker als jij dat wil.

Wil je dat niet, dan kun je de schijf/schijven laten slapen en is het verbruik nog maar 3 watt o.i.d..

Het is al gezegd, maar als je je eigen schijf er in zet, wordt de schijf wel geformatteerd, dus de data op die schijf is dan weg!

Te koop....

• ID-College
Jongens bedankt! Het wordt de 213j inderdaad! Mijn schijf staat bij de supported list dus die werkt ermee. Daarnaast heeft hij alles wat ik zoek :)

Ik heb een laptop en externe HD van mn werk dus daar kan ik tijdelijk mijn data kwijt! Bedankt voor het meedenken! :)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
Toppe schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:49:
[...]

Houdt er rekening mee dat de winkel nooit verantwoordelijk is voor de data die je er opzet. Deze merken werken met de meeste gekke indelingen |:(

Goedkope NASSEN zijn leuk maar vaak eindigt dit altijd op de zelfde manier: ellende.

Geef iets meer uit en pak bijvoorbeeld een Synology DS212J
Toch nog even reageren.. Als de NAS het begeeft is meestal de schijf nog gewoon goed. Nergens wordt echter aangegeven DAT de NAS het perse eerder begeeft. Deze apparaten zijn gewoon betrouwbaar, de support voor de enkele uitzondering schijnt wat meer tijd nodig te hebben dan bij andere merken.

Ellende heb je ook wanneer je Synology of Qnap het begeeft.
Wanneer het om foto's enzo gaat kan ik alleen maar adviseren om ook een backup te maken buiten de NAS.
Pagina: 1