SSD in oud systeem

Pagina: 1
Acties:

• lucasmestrom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05-2023
De mini pc van mijn ouders is over de jaren erg traag geworden. Toch wilt mijn vader hem niet weg doen. Nou was mijn idee om de pc van een ssd schijf te voorzien. Nu is de vraag of dit wel rendabel is.

De pc wordt voor alledaagse dingen gebruikt zoals browsen, word, excel en andere 'normale' programma's.

Het gaat namelijk om een mini-itx AMD E-350 moederbord. Hierbij zit de cpu al standaard op het moederbord. Momenteel zit er in de pc:
  • 500Gb 5200rpm HDD;
  • Geforce GT620 2Gb;
  • Optische drive van Samsung (geen idee welk type);
  • 320 Watt PSU.
Mijn bedoeling is dus om een SSD naast de HDD te laten draaien om vervolgens windows op de SSD te zetten. Zou dit prestatiewinst opleveren of is het beter om de HDD helemaal te vervangen door een SSD schijf van 256Gb?

Zo ja, welke schijven raden jullie mij aan?

Ik zoek een?
SSD voor alleen de OS, of een schijf als vervanger van de HDD.

Wat is je budget?
Ik heb niet echt een budget, maar het liefst wil ik onder de 120,- blijven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk e.d. maakt voor mij niet uit. Zolang de schijf maar doet wat hij moet doen. ;)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • 500Gb 5200rpm HDD;
  • Geforce GT620 2Gb;
  • Optische drive van Samsung (geen idee welk type);
  • 320 Watt PSU;
  • ASROCK AMD E-350 1.6 Ghz x2 (beschikt over 4 SATA 3 aansluitingen);
  • 2x 4Gb ram geheugen (geen idee welk type/merk);
  • Mini itx thermal take behuizing.
Alvast bedankt!

Gr,

Lucas

[ Voor 4% gewijzigd door lucasmestrom op 01-07-2014 19:19 ]

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-02 02:34
Belangrijke vraag: Heb je SATA 2 3Gb/s o SATA 3 6Gb/s?

Prestatiewinst zal hij wel opleveren, bij dagelijks gebruik zoals webbrowsen, e-mailen etc.

[ Voor 134% gewijzigd door MrFax op 01-07-2014 19:21 ]

That's it, I'm done.

• lucasmestrom
Oeps, helemaal vergeten erbij te zetten:P

Het moederbord beschikt over 4 SATA 3 aansluitingen. 1 is momenteel aangesloten op de HDD en de andere op de optische drive als ik het goed heb.

Zal het even aanpassen.

• MrFax
pricewatch: Crucial MX100 256GB

Mooie prijs voor grootte schijf, niet de allersnelste maar dat hoeft ook niet bij zo'n build.
nadeel is dat hij slecht verkrijgbaar is.

[ Voor 9% gewijzigd door MrFax op 01-07-2014 19:19 ]

That's it, I'm done.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:04
Die E350's zijn ook wel erg langzaam...zeker als er bijvoorbeeld een virusscanner meedraait welke veel cpu vreet...

Een simpele cpu upgrade ook geen optie in combinatie met een SSD?

• MrFax
nooberke schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:19:
Die E350's zijn ook wel erg langzaam...zeker als er bijvoorbeeld een virusscanner meedraait welke veel cpu vreet...

Deze vragen snap ik nooit, altijd hijackers die weer komen "hij is wel erg slecht" en dan een nieuwe pc/upgrade aanraden.

Hij komt hier om een simpele doel; of je prestatiewinst krijgt van een SSD in dat systeem. Dat is bij deze build zeker wel zo. Voor een nieuwe build/upgrade ben je minimaal honderden euro's kwijt, terwijl je voor een SSD onder de 100 kan blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door MrFax op 01-07-2014 19:23 ]

That's it, I'm done.

• lucasmestrom
nooberke schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:19:

Is het überhaupt mogelijk om bij dit type moederbord/cpu de cpu te vervangen?

• MrFax
lucasmestrom schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:23:
[...]

Is het überhaupt mogelijk om bij dit type moederbord/cpu de cpu te vervangen?
Nee. En als het uberhaupt kan, niet zonder grote risico

[ Voor 10% gewijzigd door MrFax op 01-07-2014 19:25 ]

That's it, I'm done.

• lucasmestrom
MrFax schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:18:

Mooie prijs voor grootte schijf, niet de allersnelste maar dat hoeft ook niet bij zo'n build.
nadeel is dat hij slecht verkrijgbaar is.
Ik neem aan dat je hiermee bedoeld dat ik de HDD beter helemaal kan vervangen? :)

• MrFax
lucasmestrom schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:27:
[...]

Ik neem aan dat je hiermee bedoeld dat ik de HDD beter helemaal kan vervangen? :)
Hoeft niet perse, HDD is nog steeds goed voor opslag. Maar alles wat op de HDD staat gaat je computer verlangzamen als het open staat. Muziek/films etc maakt niet zoveel uit en kan je gewoon op de HDD laten.

Ik had gewoon (voor mij) de beste keuze voor jouw PC onder de 120 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door MrFax op 01-07-2014 19:30 ]

That's it, I'm done.

• nooberke
MrFax schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:21:
[...]

Deze vragen snap ik nooit, altijd hijackers die weer komen "hij is wel erg slecht" en dan een nieuwe pc/upgrade aanraden.

Hij komt hier om een simpele doel; of je prestatiewinst krijgt van een SSD in dat systeem. Dat is bij deze build zeker wel zo. Voor een nieuwe build/upgrade ben je minimaal honderden euro's kwijt, terwijl je voor een SSD onder de 100 kan blijven.
De vraag is of het rendabel is, en het rendement is niet optimaal omdat de processor relatief langzaam is

Een nieuw budget moederbord + budget cpu hoeft geen honderden euro's te kosten

Het verschil tussen Sata 2/3 zal zo ongeveer onmerkbaar zijn qua performance, dus niet alleen mijn opmerking is onbelangrijk... :z

[ Voor 8% gewijzigd door nooberke op 01-07-2014 19:33 ]

• MrFax
nooberke schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:31:
[...]

De vraag is of het rendabel is, en het rendement is niet optimaal omdat de processor relatief langzaam is

Wel als er dan ook nog een SSD bij moet, want als je dat niet doet, merk je bij dagelijks gebruik geen verschil tussen de E350 of een nieuwe.

Dat het niet optimaal is betekent trouwens ook niet dat het niet rendabel is.

That's it, I'm done.

• lucasmestrom
[...]

Over wat voor een kosten praat je dan, er van uitgaande dat de SSD wel alles er uit haalt met het nieuwe moederbord + cpu. Heb je eventueel ook aanraders qua cpu?

• Wezelkrozum
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-02 23:43
He Lucas

Ik heb een jaar geleden hetzelfde gedaan bij de pc van mijn ouders. Destijds heb ik een Samsung SSD van 128GB gekocht. De document mappen zoals die in Windows 7 in de map "Libraries" staan heb ik naar mappen op de HDD laten verwijzen. Dit was voldoende om er voor te zorgen dat zij documenten op de HDD op slaan. De programma's die ze gebruiken (denk aan Outlook, Chrome, het Office pakket, Printer software) is na een jaar nog steeds niet boven de 80GB uitgekomen. Dus ik raad je aan om Windows 7 installeert, de benodigde programma's voor ze ook op de SSD zet en alle verwijzingen naar de documenten verandert naar de HDD. Zo zouden ze voor de komende jaren zonder haperingen met plezier gebruik kunnen maken van hun pc. Bij een SSD vs HDD speelt vaak mee dat de acces time simpelweg veel lager liggen bij SSD's. Hierdoor maakt het niet uit of je Sata 2 of Sata 3 op het moederbord hebt zitten, de pc voelt sowieso een heel stuk sneller aan.

Mochten ze na een tijdje toch een sterkere cpu nodig hebben dan kun je de SSD meenemen naar het nieuwe systeem. Maar zolang ze dat niet nodig hebben zou ik je niet adviseren om een hele nieuwe pc in elkaar te zetten. Want zoals je aangaf is het budget eigenlijk maar 120 euro en voor minder zijn genoeg SSD's beschikbaar:

pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
pricewatch: Crucial MX100 128GB

[ Voor 8% gewijzigd door Wezelkrozum op 01-07-2014 19:46 ]

• nooberke
lucasmestrom schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:34:
[...]

Over wat voor een kosten praat je dan, er van uitgaande dat de SSD wel alles er uit haalt met het nieuwe moederbord + cpu. Heb je eventueel ook aanraders qua cpu?
Alles uit halen is een nogal breed gezegde...maar bijvoorbeeld het onderstaande:
pricewatch: ASRock B85M-ITX
pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed

Is een mogelijkheid welke al aardig wat extra power oplevert, bedenk wel dat het ook wat meer warmte genereert dan de huidige E350, heb geen tijd om me nu uitgebreid bezig te houden met je setup maar in een m-itx kastje kan extra warmte nog wel is vervelend zijn

Ik zou gewoon met de SSD beginnen, mocht de performance dan alsnog tegenvallen kan je altijd nog een extra upgrade overwegen?

Dit gaat er trouwens van uit dat je huidige ram meegenomen kan worden, dit gaat prima mits je huidige ram snel genoeg is

[ Voor 5% gewijzigd door nooberke op 01-07-2014 19:43 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat je beter niet kan beginnen met een ssd voor deze computer.
Niet alleen de processor is langzaam, de vraag is ook of de chipset de ssd ondersteund.

Tijd voor wat nieuws. Budget best buy pc'tje?
reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013

• lucasmestrom
Reepje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:45:
Ik denk dat je beter niet kan beginnen met een ssd voor deze computer.
Niet alleen de processor is langzaam, de vraag is ook of de chipset de ssd ondersteund.
Waar ik zou ik eventueel kunnen uitzoeken of een ssd, in combinatie met mijn moederbord, mogelijk is? Ben namelijk al 2 builds op het internet tegengekomen waarbij het moederbord in combinatie met een ssd werd gebruikt. Het ging dan wel om relatief kleine ssd's van max 30Gb. :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb naar datzelfde internet gekeken, en het is niet bemoedigend wat ik tegenkwam.
Ook als ik kijk naar dat processortje van je, in 2011 toen de eerste mensen die kochten, waren ze zwaar teleurgesteld. Kan je nagaan.

Ik heb wel ssd's in oudere of zeer zwakke systemen gezet. Soms gaan ze er stukken op vooruit, soms niet. Daarbij geven amd systemen de minst goede resultaten.

Als je bedenkt dat je cpu een score heeft van 759 passmark punten, terwijl de budget celeron cpu van 29 euro al een score van 2551 haalt (wat dat ook precies mag inhouden, maar de indicatie heb je), dan zeg ik: te zwak.

Aan de andere kant, probeer het. Ik zou het dan bij alleen de SSD laten en dus een 256 GB nemen, en de HDD niet meer gebruiken. Werkt het niet, koop je alsnog een nieuwe computer.

• lucasmestrom
Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb tijden een laptop gehad met een Core Duo T2300. Die is ongeveer net zo snel als jouw E350 als ik het zo zie en die draaide nog meer dan prima voor normale kantoortaken met Windows 7. Ik zou het gewoon doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ligt geheel aan de toepassing, een E350 is bijv fantastisch voor een HTPC met XBMC - en daar is een SSD heel erg lekker. Zeker als deze niet 24/7 aanblijft en vaak opnieuw word gestart.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 01-07-2014 21:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MrFax
lucasmestrom schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:26:
[...]

Waar ik zou ik eventueel kunnen uitzoeken of een ssd, in combinatie met mijn moederbord, mogelijk is? Ben namelijk al 2 builds op het internet tegengekomen waarbij het moederbord in combinatie met een ssd werd gebruikt. Het ging dan wel om relatief kleine ssd's van max 30Gb. :)
30GB schijven zijn van de 2011/12 tijdperk. Je vind ze nu nog maar heel weinig behalve als cacheschijf

That's it, I'm done.

• lucasmestrom
Ik denk dat ik het maar ga proberen met een ssd. Ik ben van plan om een 256Gb ssd te kopen en gelijk mijn HDD te vervangen. Ik wil graag een keuze maken tussen de volgende harde schijven:

pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB

pricewatch: Kingston SSDNow V300 240Gb

Enig advies?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:55
Reepje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:45:
Het ding heeft SATA (met AHCI-support), waarom zou het volgens jou niet werken?
MrFax schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:34:
Dat het niet optimaal is betekent trouwens ook niet dat het niet rendabel is.
Zal die nog maar eens herhalen, ben het hier helemaal mee eens. Zeker ten opzichte van een 5200 RPM HDD...
nooberke schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:43:
Alles uit halen is een nogal breed gezegde...maar bijvoorbeeld het onderstaande:
pricewatch: ASRock B85M-ITX
Dat bord is moeilijk duur voor 't budget.

edit:
Ugh, mini-itx, dan nog is de H81M-ITX goedkoper, maar dan is het verschil al stukken kleiner

Maar als het dan toch moet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,50€ 29,50
1ASRock H81M-DGS R2.0€ 34,95€ 34,95
1Crucial MX100 128GB€ 59,39€ 59,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 123,84

Nog niet eens zo gek eigenlijk, synthetisch gaat hij er wel erg op vooruit tov. de E350. Als ik moet kiezen tussen de E350 & 256 GB vs. de G1820 en 128 GB denk ik dat je met die laatste stukken beter af bent.

Maar je kunt natuurlijk altijd gewoon beginnen met een SSD, ik weet zeker dat de E350 er stukken op vooruit gaat, al is het niet ideaal.

edit:
Ai, gediskwalificeerd, m'n bord is mATX
lucasmestrom schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:16:
Ik denk dat ik het maar ga proberen met een ssd. Ik ben van plan om een 256Gb ssd te kopen en gelijk mijn HDD te vervangen. Ik wil graag een keuze maken tussen de volgende harde schijven:

Enig advies?
De Crucial, al is 'ie veelal out-of-stock. Als dat je te lang duurt kun je wat bijleggen voor de Samsung.

[ Voor 13% gewijzigd door Thralas op 01-07-2014 22:22 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:53
Ik heb zelf een laptop gehad voor schooltaken die een vergelijkbaar krachtige intel processor had.
Daar heb ik zelf ook een SSD ingezet.
Wat betreft of het het waard is?

Ja, die ssd maakte het systeem vlot in reageren, je wist wel wanneer de processor hard aan het werken was maar het systeem was wel snappy en responsief en dat voelt heel fijn.

Als je dus niet met de rest van het systeem wil gaan knoeien moet je het gewoon doen, Ik zou zelf voor de 256GB versie gaan, het geklooi met mappen schuiven op een 128GB 64GB schijf is het gewoon niet waard en de prijs p/GB is te hoog voor die schijfjes vind ik zelf.
En mocht je toch nog de rest willen upgraden kun je de schijf zo meenemen naar een volgend systeem voor je ouders.

Als je wilt upgraden is wat Thralas zegt wel een goede om in budget te blijven.
lucasmestrom schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:16:

Enig advies?
Goedkoopste gaan, maximale performance haal je toch niet op dat bord.
De crucial heeft wel die powerloss beveiliging tegen dataverlies, dus dat raad ik altijd maar aan.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:20
Ik heb ook een E-350 met een SSD in gebruik als HTPC/NAS. Het werkt prima, er is geen reden dat het niet zou werken, SATA is SATA. Mocht je over een paar jaar toch nieuwe cpu/mobo willen kopen, dan neem je de SSD gewoon mee.

Ik heb ook een SATA 2 SSD op een SATA 1 systeem gehad. Ja de max doorvoer is minder maar dat is helemaal niet wat een SSD lekker snel maakt. Nu heb ik dezelfde SATA 2 SSD op een SATA 3 systeem, werkt ook prima.

[ Voor 32% gewijzigd door Ramon op 01-07-2014 22:43 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1