Online Playerbase AAA titels Consoles & PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 06:17
Beste mede Tweakers,

Dit is geen letterlijk Console v.s. PC topic (alsjeblieft... daar hebben we al veel te veel van gehad en we kennen de uitkomst nou wel) maar meer een topic over iets wat ik me afvraag.

Online gamen is mijn favoriete bezigheid. Begrijp mij niet verkeerd; ik kan intens genieten van een goede singleplayer ervaring (Uncharted, Metal Gear, Dark Souls offline etc) maar elk platform heeft goede singleplayer games.

Als ik naar de multiplayer kant ga kijken zie ik verschillen ontstaan. Om een voorbeeldje te nemen op dit moment online in BF4:
PC: 20.000
PS4: 28.000
Ps3: 25.000
XbO: 8.000
X360: 7.500

Zoals te zien valt, op de Xbox branche (gek genoeg)na, op dit exacte moment na het verschil in de online playerbases tussen deze platformen best mee, maar als ik kijk naar overige AAA titels die online gespeeld worden (van CoD t/m Dark Souls) lijkt het er op dat de playerbase op de consoles velen malen groter is dan die op de PC.

PC gamers hebben dan weer de neiging oudere titels veel langer te blijven spelen met een kleinere ''hardcore'' groep van een paar duizend man of het in leven houden met mods.

Maar klopt mijn gevormde 'beeld' dat de gemiddelde AAA titels het veel beter doen (op online gebied qua aantal spelers) op de consoles (current en 'next-gen'), terwijl op de PC games als DoTa2 en LoL juist weer de vloer aanvegen met al het andere?

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Een aantal jaar geleden had ik gedacht dat de community voor bijvoorbeeld AAA shooters op de PC velen malen groter zou zijn dan die op de console of op zijn minst langer actief zou blijven, maar op het moment lijkt er erg veel te veranderen.

Graag hoor ik jullie mening/standpunt over dit topic. :)

Nogmaals om misverstanden te voorkomen: Ik heb een oude game-PC & een Ps3 hier staan, dit is geen ''wat is er beter'' topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Brutal1ty op 01-07-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Tja, je noemt BF4 op als voorbeeld, waar zowat iedere PC gamer smalend om lacht vanwege de zeer lage skillceiling.

Kijken we naar Steam statistieken, dan vallen die 28.000 ps4 spelers volledig in het niets.

Spelerpiek vandaagSpel
730,276Dota 2
165,615Counter-Strike: Global Offensive
77,598Team Fortress 2

En dit is ENKEL Steam. Een groot deel van PC gaming gebeurt nog altijd buiten steam om (LoL is zelfs nog populairder dan DOTA, en die zit niet op Steam). Qua multiplayer populariteit komen consoles zelfs niet in de buurt.

[ Voor 20% gewijzigd door boe2 op 01-07-2014 15:03 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 06:17
boe2 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:58:
Tja, je noemt BF4 op als voorbeeld, waar zowat iedere PC gamer smalend om lacht vanwege de zeer lage skillceiling.

Kijken we naar Steam statistieken, dan vallen die 28.000 ps4 spelers volledig in het niets.

Spelerpiek vandaagSpel
730,276Dota 2
165,615Counter-Strike: Global Offensive
77,598Team Fortress 2

En dit is ENKEL Steam. Een groot deel van PC gaming gebeurt nog altijd buiten steam om (LoL is zelfs nog populairder dan DOTA, en die zit niet op Steam). Qua multiplayer populariteit komen consoles zelfs niet in de buurt.
Ja ik besef me dat BF4 geen lekker voorbeeld is maar het is een van de weinige games waar een cross-platform website voor is die de playerbase (up-to-date zelfs) bijhoud :P

Zo had ik bij het enige CoD spel wat ik echt leuk vond toen (CoD: BO1) als ego shooter ook een groot merkbaar verschil: 30K mensen op de PC vaak en rond de 100K op de Ps3 bijvoorbeeld.

Maar ik merk bijvoorbeeld ook dat Dark Souls 2 op de PC qua populariteit achteruit aan het hollen is (nu meestal nog maar maximaal 10K mensen online). Kan ik me iets bij voorstellen omdat ook ik me erger aan het SM systeem en de latency issues tijdens PvP, maar alsnog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-10 19:05

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Het heeft inderdaad erg met het spel zelf te maken. Dota 2 / Counterstrike / TF2 zijn games waar de gamers zich in vastbijten. Een actieve community die waarde hecht aan het spel en er zoveel mogelijk aan doet om hun spel in leven te houden.

De meer generieke multiplayer games op de consoles (BF4, COD, Fifa etc) hebben dit niet, omdat er elk jaar een nieuw deel klaar staat voor de gamers, die vervolgens dan ook weer overstappen naar dit nieuwe deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:09

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Chrosser schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:51:
Het heeft inderdaad erg met het spel zelf te maken. Dota 2 / Counterstrike / TF2 zijn games waar de gamers zich in vastbijten. Een actieve community die waarde hecht aan het spel en er zoveel mogelijk aan doet om hun spel in leven te houden.

De meer generieke multiplayer games op de consoles (BF4, COD, Fifa etc) hebben dit niet, omdat er elk jaar een nieuw deel klaar staat voor de gamers, die vervolgens dan ook weer overstappen naar dit nieuwe deel.
Maar als Valve besluit Dota 3 te releasen en de support voor Dota 2 stopzet, dan stapt men wel over. :) Niet dat ze dat doen, omdat free2play juist gericht op de lang termijn waarbij een constante stroom van microtransacties het spel winstgevend maakt. Ik denk dat je LoL en Dota 2 tegenwoordig wel als AAA mag bestempelen als je kijkt naar hoeveel geld erin gestopt wordt door de ontwikkelaar/uitgever in promotie en verdere ontwikkeling.

Een AAA full price franchise is echter juist korte termijn waarbij je zoveel mogelijk games in een jaar probeert te verkopen + een jaar lang DLC (zie ook de opkomst van een seasonpass waarbij je de consument al zeker binnen hengelt qua DLC). PC only is dan minder interessant nu vanwege een moeilijker ontwikkelingsproces vanwege de verschillende hardware, makkelijke toegang tot piraterij en geen animo van bijvoorbeeld Steam voor exclusieve deals als DLC first. Dan is een console die nog steeds een hele grote playerbase biedt als hoofdplatform veel interessanter. Free2play is nog niet echt ingeburgerd op consoles, maar dat zal deze generatie consoles ook wel gebeuren.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 19:46

Pykow

Angelo OTR

De PC heeft sowieso maar gamers die online spelen.
Dit komt door de vrijheid van de platform en een voorbeeld hiervan zijn de verschillende mods die toegepast kunnen worden op hun favourite game en dat er games zijn die door de community groot worden gehouden.
Dat zijn dus Team Fortress 2, Planetside 2, Counter-strike etc.
Daarnaast heb je nog veel Free2play games zoals DOTA2 en LOL die erg populair zijn.

Als we kijken naar de multiplayer cijfers, dan is dit zeg maar de conclusie:
- Battlefield X is populair op Playstation (en PC)
- Call of duty: xxx is populair op Xbox.
- RTS en community games zijn populair op de PC.

Gamers kiezen voor de PS4, omdat ze ietsje betere hardware hebben dan XboxOne.
Zelfde geld dat Battlefield er beter uit ziet dan Call of duty en daarom is het logisch dat Playstation gamers ook eerder gaan voor Battlefield dan voor Call of duty.

PC gamers die lachen alle console gamers uit en dat komt doordat ze grafisch veel meer kunnen, maar er zijn ook specifieke games zoals Team Fortress 2, ARMA III etc, die echt leuk zijn voor PC gamers.
maar PC gamers kunnen weer last hebben van driver updates, hardware problemen etc.
Een console is veel makkelijker en kan je eerder zien als speelgoed om goede games op te kunnen spelen.
ook ligt de leeftijd gemiddeld hoger dan bij consoles.

Xbox gamers hebben vaak minder mooie games, maar dat compenseren ze weer met een goede ondersteuning van de microsoft servers.

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik geen aanval wil doen op een Console of game.
Het is je eigen persoonlijke voorkeur en alles heeft een voor en nadeel.

PC, Grafisch en veel community games , maar veel kans op hardware problemen.
PS4, Grafisch gezien de beste console, maar is wel alleen puur gericht op gamen.
XboxOne: Een uitgebreide mediabox en dat is ook gelijk weer het nadeel.

dus multiplayers cijfers zeggen niet altijd alles.
Wil je veilig zitten en geen lege servers tegen komen, koop alle consoles en kijk waarop de game het populairst is.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 14:19

TheNephilim

Wtfuzzle

Veel console gamers zijn toch wat meer 'casual gamer' dan de gemiddelde PC gamer. Tenminste, dat idee heb ik altijd als ik naar de gemiddelde console gamer kijk.

Het is ook maar net welke games je erbij pakt, zoals in de reacties hierboven al duidelijk gemaakt is. Dikke MMORPG's en de 'nieuwe' generatie games, namelijk de MOBA's zoals Dota 2 n LoL, slokken een groot deel van de PC gamers op.

Titels als WoW hebben jarenlang achtereen een gigantische playerbase op de PC. De console markt leent zich veel meer voor jaarlijkse releases zoals je bij FIFA en Battlefield ziet.

Nee echt, het is maar net welke games je vergelijken gaat. Persoonlijk denk ik games als Battlefield 4 gewoon niet te vergelijken zijn met games zoals WoW en Dota 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Op de PC zijn ook simulaties en tycoons games erg populair.
denk bijvoorbeeld aan Euro truck simulator 2, Roller coaster tycoon en ARMA III.

Er is gewoon een groot verschil tussen PC en Consoles en dat op meerdere vlakken.

op de PC game ik met spelers van 30+
op de console, zijn het vak gasten van mijn leeftijd rond 24 jaar of jonger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij opgevallen is in de jaren online gaming is dat games op de PC langer speelbaar blijven door een actieve harde kern. Op consolegames gebeurt dit alleen bij enkele AAA games die zich heel erg richten op online multiplayer. Andere games hebben na een half jaar vaak al te maken met lege servers. Dit kan te maken met de content die de ontwikkelaar aanbiedt. Als die veelvuldig nieuwe zaken uitbrengt of er een community achter zit die met mods aan de gang gaat, dan zorgt dit ervoor dat mensen langer blijven hangen. Op consoles is dat vaak niet mogelijk of moet er per patch betaald worden, waardoor de ontwikkelaar vaak de keuze maakt om het dan maar niet uit te brengen.

Verder is er inderdaad een verschil in genres. Sim games, MMORPG, RTS en MOBA games komen mijns inziens nog steeds beter tot hun recht op de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:14
Mijn ervaring is dat shooters veel langer in "leven" blijven op de PC dan op een console. Dit gaat vrijwel op voor alle shooters.

Als voorbeeld battlefield bad company 2:

Global PC Statistics
Players at bfbcs:3 150 848
Players online:1 334
Servers:405

Global XBOX360 Statistics

Players at bfbcs:2 774 216
Players online:0
Servers:0

Global PS3 Statistics
Players at bfbcs:2 512 580
Players online:835
Servers:359

Of Battlefield 3:

PC online 27 582
PS3 online 11 335
360 online 3 553

Zelfde geldt ook voor games zoals Call of Duty (cod2, cod4 en cod5 worden bijvoorbeeld nog meer gespeeld op de PC, dan op de consoles)

Mijn verklaring hiervoor is dat er op de PC veel meer sprake is van communities. Je keert veel makkelijker terug naar een server die je bevalt. Op de consoles heb je meestal matchmaking en dit zorgt ervoor dat je geen community rond een server kan bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruben0s op 02-07-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-10 19:05

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

niet doen :)
Dat er in verhouding minder Xbox spelers online zijn ligt heel ergens anders aan. Namelijk dat Xbox One namelijk in veel minder landen te krijgen is op het moment.

Het gebash tussen de kracht van de consoles is allang niet meer gaande (miss in het ps4 topic) Microsoft heeft een zeer sterke line-up neergezet, net als Sony. Afhankelijk van je game voorkeuren zullen de consoles verkocht worden. Waarbij ik niet wil ontkennen dat Sony inmiddels wel een voorsprong opgebouwd heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door BM op 03-07-2014 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

*weg*

[ Voor 90% gewijzigd door BM op 03-07-2014 09:28 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
*weg*

[ Voor 93% gewijzigd door BM op 03-07-2014 09:29 ]

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

*weg*

Weer ontopic:

Console games is nog steeds een grotere markt, athans voor de gevestigde retailers. En inderdaad, ondanks dat ze kwa hardware niet op de cutting-edge zitten, is de marketing insteek dat het dat wél zit en dat de nieuwere games dat ook vooral zijn. Dus inderdaad, DLC's overal, jaarlijkse releases en veel media promotie geweld. Gezien de spelers leeftijd inderdaad wat lager ligt en veel regelmatige spelers afhaken of ook echt een jaar lang dezelfde titels blijven spelen, werkt deze strategie ook nog eens goed.

Persoonlijk vind ik dat het de markt kapot maakt en dat de vorige generatie consoles met alle slechte PC ports van dien (gezien de piraterij toen ook z'n hoogtijdagen had) voor een gigantische stilstand heeft geleid wat betreft games.

Ik ben blij dat er eindelijk wat tegengas tegen dit soort jaarlijkse releases / DLC ongein wordt gegeven en dat de games met Free-2-play: Pay-2-Win steeds vaker door spelers met de grond gelijk gemaakt worden, waardoor er dus amper een playerbase ontstaat.

Persoonlijk als PC gamer merk ik ook wel dat veel spellen waar geen spelers meer zijn te vinden online, de moeite ook eigenlijk niet waard zijn. Uitzondering misschien MoH Warfighter (ja echt), welke na 9 maanden aan patches eigenlijk wel een goede game was naar mijn mening. Met de slechts 1000-2000 spelers trouwens nog steeds veel lol aan gehad overigens.

En het andere grote verschil, voor de PC is de playerbase niet altijd het belangrijkste voor online games, itt console games zijn ze namelijk goedkoop!! De meeste games koop ik tussen de €2 en €30. Het kan me niet meer heugen dat ik de afgelopen jaren, naast Diablo 3 (mega miskoop), meer dan een €28 (DS2) heb betaald. Als je op een console voor €40-60 de mist in gaat met een CoD stijl game, waarbij de SP 5 uur duurt en de MP verrot is of er geen fatsoenlijke match meer te vinden is, dan zou ik ook vreselijk balen.

Maar goed, tot zo ver mijn corporate greed rant. Want dat is het eigenlijk wel een beetje. Verder is alles wel zo'n beetje besproken al in dit topic nu wat betreft de redenen voor de verschillen.

[ Voor 9% gewijzigd door BM op 03-07-2014 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 13:15
djunicron schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:27:

Maar goed, tot zo ver mijn corporate greed rant.
Corporate greed? Tja, daar vragen al die gamers zelf om. Die laten zich nu eenmaal heel makkelijk oplichten met slappe vervolgen en slechte DLC's.
Gamers moeten eens de hand in eigen boezem steken en erkennen dat de situatie zoals hij er nu is, vooral door hen zelf gecreëerd is.

Mooi voorbeeld is nog steeds de BF en COD serie. De series worden slechter en slechter, je hoort steeds meer mensen klagen maar bij het eerste volgende deel zijn er weer miljoenen gamers die het spel kopen. Tja, dan geef je richting een ontwikkelaar gewoon de verkeerde signalen af....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Wow wat een enorm verschil in online spelers met BF4. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Chrosser schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:23:
Dat er in verhouding minder Xbox spelers online zijn ligt heel ergens anders aan. Namelijk dat Xbox One namelijk in veel minder landen te krijgen is op het moment.

Het gebash tussen de kracht van de consoles is allang niet meer gaande (miss in het ps4 topic) Microsoft heeft een zeer sterke line-up neergezet, net als Sony. Afhankelijk van je game voorkeuren zullen de consoles verkocht worden. Waarbij ik niet wil ontkennen dat Sony inmiddels wel een voorsprong opgebouwd heeft.
XboxOne is een geweldige console, als je voor een gehele setup gaat.
Kinect werkt namelijk fantastisch met sommige games, Bijvoorbeeld Fifa 14 met commando's en je hebt wat goede apps die je kan starten op de XboxOne wat de PS4 niet heeft.

Ook komt de Metro interface beter tot zijn recht dan de interface van PS4 ;)
Dus nee ik ben niet echt een PS4 fan, want de XboxOne heeft ook erg goede punten.

Daarnaast zijn er meer Xbox360 verkocht dan PS3's en daar zie je hetzelfde verhaal, dat er toch meer online gamers zijn op de PS3, maar erg afhankelijk is per game.

Maar ik ben een gamer en wil alles en zo dus ook consoles en zelfs handhelds.

Mijn hobby is gamen en het maakt mij niet uit op welke platform.
Ik speel GTA IV fijn op de Xbox360.
Ik speel Fifa 14 fijn op de PS4
Ik speel Battlefield 4 op de PC
ik speel indie game Rainbow Moon op de PS Vita
ik heb vroeger Pokemon gespeeld op de Nintendo 3DS
ik heb Forza gespeeld op de XboxOne

Alle consoles hebben wel iets goeds en iets minder goeds.
Maar het zijn mijn ondervindingen waarom sommige games populairder zijn dan op een andere console etc.

en ook hierbij sluit ik mijn bericht met de volgende woorden:
Wil je een game met genoeg populatie, dan heb je alle consoles nodig en kijkje waarop de game het populairst is.

[ Voor 14% gewijzigd door BM op 03-07-2014 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Geheel off topic, maar er zijn meer PS3's verkocht dan 360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChojinZ schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:39:
[...]

Corporate greed? Tja, daar vragen al die gamers zelf om. Die laten zich nu eenmaal heel makkelijk oplichten met slappe vervolgen en slechte DLC's.
Gamers moeten eens de hand in eigen boezem steken en erkennen dat de situatie zoals hij er nu is, vooral door hen zelf gecreëerd is.

Mooi voorbeeld is nog steeds de BF en COD serie. De series worden slechter en slechter, je hoort steeds meer mensen klagen maar bij het eerste volgende deel zijn er weer miljoenen gamers die het spel kopen. Tja, dan geef je richting een ontwikkelaar gewoon de verkeerde signalen af....
+1

Het is bovendien opvallend dat er ondanks de vooruitgang qua techniek er steeds meer games met vervelende bugs op de markt verschijnen. Ook Day 1 patches zijn onderhand meer regel dan uitzondering bij de big budget games.
Pagina: 1