Budget gamepc: ubuntu-compatibel? (Bel)

Pagina: 1
Acties:

• Firljepper
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02 08:06
Beste tweakers

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Ubuntu: multitasken (office - indesign (beperkt) - zeer uitgebreid browsen - ...).
  • Windows: gamen (oude games zoals SimCity 4 met massa uitbreidingen, oudere CoD's, rts-games, RTC3 en soortgelijke zaken...). Nieuwere rts-games zoals Anno 2070, GTA 4-5 en wat komen zal in die aard. Dit alles op FullHD met aanvaardbare framerates. Windows zolang het noodzakelijk is voor bepaalde games.
    Plan dus dualboot.
  • Dit geheel moet 5-6 jaar makkelijk meegaan. Zou moeten lukken, zit ondertussen al 6 jaar met pricewatch: Acer Aspire 5715Z-4A3G16Mi en ben dit al jaren KOTSbeu :(
Wat mag het systeem gaan kosten?
€650. In België kost het me steeds pakweg 50 euro meer. Over enkele euro's doe ik niet moeilijk. Ik ga het zelf in elkaar zetten: heb vakantietijd genoeg! Scherm €150 max, tenzij jullie 27 inch met full HD voor €200 toch aanbevelen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een externe hdd waar ik de hdd uit kan slopen. Heb nog een vga-schermpje staan dat hopelijk kan dienstdoen als 2de scherm (voor muziekspeler, mapoverzicht op scherm bvb).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige pc, alles erop en eraan: basis (cpu - mobo - ram - gpu - ssd - kast - psu) + optische drive (dvd-burner) + scherm. OS hoeft niet inbegrepen in prijs. Toetsenbord, muis, (voorlopige) boxen heb ik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De Sapphire Radeon H7950 DDR5 3gb met boost is, naar wat ik lees, de beste bang for buck en momenteel nog net te leveren, ook in België. Crucial MX100 256 ssd lijkt me ook een zekerheid.

Wat ik zelf vond (en toen kwam vanochtend de BBG):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 148,70€ 148,70
1ASRock B85M Pro4€ 54,99€ 54,99
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 179,-€ 179,-
1Cooler Master N200 Closed€ 33,-€ 33,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,50€ 68,50
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,50€ 48,50
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 623,19

Kost in België incl verzenden (en wat ik zelf kan afhalen): €676, inclusief pricewatch unsorted: Samsung SH-118BB/BEBE. Leessnelheid CD: 48 x, DVD+R leessnelheid: 18 x, DVD-R leessnelheid: 18 x. DVD gemiddelde random access time: 140 ms, CD-ROM drive gemiddelde random access time: 130 ms. Laadmechanisme: Lade, Soort optische drive: DVD-ROM, Aansluiti

CPU: pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed is in België nog steeds 10 euro goedkoper dan de refresh pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed. Ik vermoed dat die 10 euro investeren overbodig is.
Mobo: basic pricewatch: ASRock B85M Pro4. Vroeg me af wat de meerwaarde is van de nieuwere H97-bordjes als de pricewatch: MSI H97M-G43 of de pricewatch: Asus H97M-E buiten dat ze m.2-slot hebben (en dus later nog een betere upgrade zijn?). Er zijn ook erg weinig reviews, dus ik weet niet goed wat de kwaliteit van deze is en ze kosten nog eens een 20 euro meer.
Kast: uitzicht doet er niet toe, dus hoe goedkoper hoe beter. Deze koelt wel goed en heeft twee meegeleverde fans en is kleiner dan N300 (wat van die laatste dus de meerwaarde is, weet ik niet). Minstens 2 usb-poorten (waarvan 1 usb 3.0) vooraan zijn must, naast plaats voor optische drive. Het was me niet duidelijk of ik in de N200 gewoon zo de ssd kon plaatsen of daarvoor bracket moest hebben. Dat laatste kost hier in België weer 8-9 euro.
Ram: zoals altijd aangeraden ;)
Ssd: klassiek :P Dient voor dualboot (dus OS en enkele basisprogramma's).
Voeding: 520W lijkt me wat veel. Als ik bovenstaande uitreken kom ik aan 100W minder. Maarja, is 450W wel veilig genoeg dan? De pricewatch: XFX 550W Pro uit BBG is €5 goedkoper en vergelijkbaar?

Stille pc is geen absolute must, dus een andere CPU-koeler hoef ik niet.

Scherm
Een 24" is toch het minimum dat ik wil. €150 max. pricewatch: Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart. Beter kon ik niet vinden in pricewatch.
Ik kan een pricewatch: Samsung Syncmaster S27C590H Zwart voor €200 halen in lokale Mediamarkt. Dan zal ik dat tweede schermpje absoluut niet gebruiken. :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoopte eerst op ITX, maar dat past niet in budget, gecombineerd met voorkeuren. µATX zal het dus zijn, maar geen harde eis als ik duidelijk wat kan besparen zo.
Intel hoeft niet per se, maar gezien hogere energiekost en de vele uren dat deze bak opstaat, weet ik niet of dit de moeite is. Ik merk wel dat ik op het kantelpunt qua budget zit tussen Intel en AMD. Maar liever zuiniger (en dus stiller?).

Ga je overklokken?
Nope. Videokaart zou wel vrij eenvoudig moeten kunnen zonder risico, las ik. Maar of ik dat aandurf...

Samenvattend: basisvragen
  • Wat kan goedkoper zonder dat ik het echt merk?
  • Ubuntu-compatibel?
  • Dualboot op 256GB ssd een goed idee?
  • €50 voor 27" tov 24" (full HD) het waard?
Ik hoop dat ik voldoende info gaf, zoniet: shoot! 8)

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-02 15:54
Ga je niet veel meer vanaf krijgen zonder aan prestaties in te boeten.
- Je kan gaan voor een AMD setup, maar dan boet je aan cpu prestaties in.
- Je kan gaan voor een goedkopere graka, maar dan boet je aan grafische prestaties in.
- Je kan eventueel voor een kleinere SSD gaan (ik heb zelf lange tijd Ubuntu en Windows dual boot gedraaid op een 128GB ssd met aparte (mechanische) HD voor m'n data; nu enkel nog Ubuntu ;) ).
- De voeding kan je inruilen voor een ~450 watt versie.
- Behuizing, RAM en mobo lijken me moeilijk om op te bezuinigen.

Is dit Ubuntu compatible? Ja, zou geen probleem mogen zijn. Hoe het met de AMD drivers zit dezer dagen durf ik niet zeggen. Dit was in het verleden wat minder. Zelf gebruik ik daarom een Nvidia kaartje. Mocht je Steam onder Ubuntu willen gebruiken ben je momenteel mogelijk beter af met een Nvidia kaartje.

Experience the mountains!

• Firljepper
Dank voor je reactie!!!

Goedkopere (-€10) en betere voeding: pricewatch: XFX Pro 450W v2. Is wel ATX, past dat in deze µATX-kast (N200)?

En Nvidea-graka's van vergelijkbaar niveau zit ik blijkbaar met een Geforce 760 en die kosten al snel meer dan 200euro. Gaat dit ondanks de betere drivers (en minder geheugen) veel verschil maken met deze HD7950? Anders hoop ik dat de support alsnog gaat verbeteren :p Nee?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Firljepper schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:13:
Dank voor je reactie!!!

Goedkopere (-€10) en betere voeding: pricewatch: XFX Pro 450W v2. Is wel ATX, past dat in deze µATX-kast (N200)?
Geen probleem!
En Nvidea-graka's van vergelijkbaar niveau zit ik blijkbaar met een Geforce 760 en die kosten al snel meer dan 200euro. Gaat dit ondanks de betere drivers (en minder geheugen) veel verschil maken met deze HD7950? Anders hoop ik dat de support alsnog gaat verbeteren :p Nee?
Betere drivers is eigenlijk niet meer relevant, daar zou ik het zeker niet van af laten hangen. De kracht van een 7950 zit hem juist in het overclock potentieel naar het niveau van een 280X, die een stuk krachtiger is dan een 760. Ook is de 3GB VRAM op hoge(re) resoluties een voordeel.

• Firljepper
Dankje, br00ky!

PSU ben ik toch nog niet over uit: websites fluctueren ivm benodigde Watt. Overklocken graka zou 10W extra kosten zonder aan het voltage te prullen (Bron).

En voor die €10 brokken riskeren, wil ik liever toch ook niet 8)7 Is die pricewatch: XFX 550W Pro even goed als de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W?

Ohja, als er nog relevante ervaringen zijn met AMD-graka op Ubuntu. Rest van het lijstje staat eigenlijk vast als ik jullie zo hoor.

• Firljepper
Goed. De knoop wordt doorgehakt. Ik ga bovenstaande bestellen met een 500+ voeding, uit angst...

Bedankt voor alle andere reacties!

[ Voor 16% gewijzigd door Firljepper op 02-07-2014 13:29 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Om je vraag nog even te beantwoorden, de xfx en seasonic zijn eigenlijk zo goed als gelijk. Ik zou gewoon de goedkoopste van de twee pakken.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Firljepper
Top, dankje DarkBlaze. Zat in het bestelproces uiteraard daar nog even vast. Was nu zelf nog alle aansluitingen aan het controleren en de verschillen aan het opzoeken, maar veel zoden bracht dat niet aan de dijk...

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ze zijn eigenlijk zo goed als identiek aan elkaar, worden door seasonic gemaakt en zijn op het zelfde platform gebaseerd. Er zijn wel wat kleine verschillen maar niets dat noemenswaardig en er echt toe doet.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Pagina: 1