Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Modern vakantieblog

Pagina: 1
Acties:

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Ik ga binnenkort op vakantie naar Azië en de onvermijdelijke vraag van vrienden en familie waar ik mijn avonturen online zet is al meerdere keren gesteld. Ik wil graag een weblog bijhouden, maar wil het graag iets anders doen dan ik gewend ben om mij heen. In de voorbereiding van mijn vakantie kwam ik al veel weblogs tegen en die hadden allemaal hetzelfde probleem: lange teksten met persoonlijke ervaringen en feitelijke informatie door elkaar heen en weinig informatie vanuit andere nuttige bronnen op het internet.

Ik wil dus graag een blog hebben waar ik mijn persoonlijke ervaringen plaats (=belangrijkste functie blog), en daarnaast vooral verwijs naar Google Maps/Google+ locaties, Wikipedia-pagina's, etc. etc. Die extra informatie is immers alleen maar nodig voor het scheppen van een context. Als je die informatie kent leest dat nogal vervelend en bovendien is veel van die informatie minder betrouwbaar dan elders te vinden is. Veel blogs vind ik vervelend lezen omdat ze voor de 1000e keer uitleggen wat de historische achtergrond van iets is of dat men klakkeloos de slecht vertaalde maar wervende folder plagieert. Mijn streven is zo min mogelijk aan "duplicatie" te doen.

Ik ben nog nergens zo'n soort blog tegengekomen. Ik zie het voor me als een soort timeline zoals Facebook of Twitter met korte tekstjes en veel verwijzingen in de vorm van widgets/embeds o.i.d. met bijvoorbeeld 'checkins' bij hotel en bezienswaardigheden. Persoonlijke ervaringen staan in de tekst, feitelijke informatie wordt naar verwezen.

Ik vraag me af hoe anderen hierover denken. Is het haalbaar om op deze manier eenvoudig een reisverslag bij te houden waarbij het nog wel leesbaar blijft, of draaf ik door? Een bestaande dienst gebruiken kan, maar ik kan het natuurlijk ook zelf bouwen met bijv. Wordpress als basis. Wat zijn zaken waar ik op moeten letten? Kent iemand een goed of juist slecht voorbeeld van dit idee?

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:56

Tribits

Onkruid vergaat niet

Deze thread al gelezen?

Starten van een goed reisblog

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Nu wel :)

Ook daar lees ik meer van hetzelfde. Het zijn allemaal vergelijkbare blogsystemen, niet specifiek om een reisverslag als een tijdlijn te maken.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Misschien zijn er bestaande Wordpress thema's die zoiets doen. Anders moet je toch al snel zelf wat in elkaar zetten, maar dan gaat er gezien je eisen best wat tijd in zitten!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Klinkt een beetje als een domein-specifieke mashup...

Interessant idee wel, heb nog niet zo snel iets kant en klaars kunnen vinden, maar er zijn wel Wikipedia en Google Maps plugins voor Wordpress, bijvoorbeeld.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 10:07
zoiets als http://penzu.com?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Een goed reisblog moet natuurlijk een koppeling hebben met je fotogallerij, die bijv op Flickr staat.

Ik ben zelf stiekem ook nog op zoek, maar tweaker als ik ben, wil ik:
1) het ding zelf hosten
2) tekst schrijven met markdown
3) beslist geen gas factory zoals wordpress of drupal

Ik heb al een korte blik geworpen op Ghost, maar dat werkt ook niet echt. De hele wereld kan gewoon doodleuk een account aanmaken op je blog en admin worden, en dat kun je niet uitzetten. Terwijl als je dan een issue inschiet op github, gaan ze zich gedragen alsof zij het allemaal wel eventjes voor je weten.

Dus, Ghost, mooi pakket, paar bugs, maar de devs zijn assholes.

Als iemand nog andere paketten weet, dan houdt ik me bij dezen aanbevolen :P

日本!🎌

Verwijderd

Wordpress i.c.m. met de Explorable template van ElegantThemes werkt erg fijn.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Klinkt een heel erg leuk idee maar ik zou daar facebook voor inzetten. Desnoods als "pagina" posten ipv persoon.

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 16:24

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

_Thanatos_ schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:16:

Ik heb al een korte blik geworpen op Ghost, maar dat werkt ook niet echt. De hele wereld kan gewoon doodleuk een account aanmaken op je blog en admin worden, en dat kun je niet uitzetten. Terwijl als je dan een issue inschiet op github, gaan ze zich gedragen alsof zij het allemaal wel eventjes voor je weten.

Dus, Ghost, mooi pakket, paar bugs, maar de devs zijn assholes.
Bwoa, mijn eigen blog draait ook met Ghost. Werkt super vlot en steeds correcte communicatie gehad met de devvers (via twitter), aangename mensen :)

Probleem met ghost is dat het geen "kant en klaar" pakket aanlevert, maar dat je zal moeten werken met themes en je eigen "apps/widgets" maken --> hoewel dit in één van de volgende releases er zal inzitten.

verder, voor mijn reis in NZ gebruik gemaakt van een blogspot account, maar ik had dan niet dezelfde eisen als jij :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 16:30
Als je GMaps + G+ data het belangrijkste is, wellicht Stories van Google? https://support.google.com/plus/answer/6029803?hl=en

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Wat misschien ook een handige eis/wens is voor een vakantieblog, is dat je offline een artikel kunt schrijven, en dan natuurlijk met plaatjes en al. En dat dan kunt uploaden zodra je weer op een plaats bent waar internet is. In moderne landen en/of als je de hele vakantie op 1 plek verblijft, is dit niet zo'n issue. Maar voor lieden die graag rondtrekken en dus vaak en lang onderweg zijn, is het fijn dat je geen internet *nodig* hebt om je verhaal in bijv de trein alvast te typen.

Dus eigenlijk een beetje zoals vloggers werken. Die prepareren hun video's ook offline (of hebben daar iig geen internet voor nodig) en uploaden het zodra het ze uitkomt.

日本!🎌

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 19:13

Dido

heforshe

Interessante vraag, ik zit zelf te spelen met het idee om zoiets op te zetten. Omdat ik er wat devven betreft graag wat van wil leren wil ik eigenlijk de bestaande oplossing zo veel mogelijk vermijden - ook omdat ik (zoals velen) het idee heb dat wat ik wil toch net weer anders is dan wat een kant en klaar pakket aanbiedt.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1