tv lift bouwen met een lier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb al een aantal topics doorgelezen over tv liften. Het grote probleem (kostenpost) blijft de aandrijving.

Nu had ik zelf het idee om een lier te gaan gebruiken. Zo een die voor boten wordt gebruikt: http://www.sybshop.nl/web...ktrisch-12v-2000lbs-910kg. Lijkt mij sterk zat.

De afstandsbediening vervangen voor een eigen relais, druk sensoren voor hoe hoog de tv zit, en uiteraard gewoon een contra-gewicht zodat de motor niet al teveel hoeft te doen.

Zo'n lier is toch zelf een rem? Dan lijkt me de hele constructie redelijk simpel, of zie ik dingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 13:17
Volgens mij moet dit wel kunnen, maar zulke lieren zijn niet heel erg stil. Lijkt me dus erg vervelend als je elke keer weer herrie hebt als je TV omhoog of omlaag moet.

Overigens is zo'n lier wellicht ook wat overkill. Zeker als je gaat werken met een contragewicht.

[ Voor 23% gewijzigd door maikel op 01-07-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Deze lier is sterk genoeg om 10 40" led tvs te tillen zonder contra gewicht. Het kan, maar ik zou zelf nog even doorzoeken naar andere oplossingen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Resulteert dat niet in een (relatief) stille motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Je moet hier nog wel ff een voeding van minstens 30A bij zoeken, dan is het goedkope er al snel af.
Ik zag ergens anders de tip om een garagedeuropener te gebruiken.
Dan heb je al je eindstop schakelingen, rem en een afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:11

Stoney3K

Flatsehats!

Janoz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:02:
Deze lier is sterk genoeg om 10 40" led tvs te tillen zonder contra gewicht. Het kan, maar ik zou zelf nog even doorzoeken naar andere oplossingen.
Dat zou ik zelf niet aandurven. Ik zou er dan voor kiezen om een contragewicht te maken dat net iets zwaarder is dan de TV, zodat de TV nooit naar beneden kan donderen als de lier op de één of andere manier niet helemaal goed werkt.

Een LED TV zelf weegt niet zo gek veel, die krijg je met een contragewichtje en een katrol op een motor van een accuboormachine al makkelijk van de plaats. Dan is zo'n lier inderdaad een beetje overkill, maakt herrie, en is redelijk sloom. Je hebt het over een gewicht van hooguit een paar kilo.

Eindschakelaars zijn ook wel handig om te voorkomen dat je de hele handel stuk trekt als er een relais blijft hangen en de motor door blijft lopen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Caballeros schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:21:
Je moet hier nog wel ff een voeding van minstens 30A bij zoeken, dan is het goedkope er al snel af.
Ik zag ergens anders de tip om een garagedeuropener te gebruiken.
Dan heb je al je eindstop schakelingen, rem en een afstandsbediening.
Dan kan ik beter voor een 230v versie gaan: http://www.sybshop.nl/web...hting-50-100kg-elektrisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Die lieren zijn veel te groot, de motor zelf weegt daarvan al meer dan 5 TV's, tenzij je een beeldbuis op wil tillen ;)

Ik denk dat je zelfs al een heel eind komt met een paar ladegeleiders, en een paar gasdempers van een achterklep van een auto om het gewicht van de TV in balans te houden. Een klein duwtje van de motor is dan al meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Stoney3K schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:33:
[...]

Dat zou ik zelf niet aandurven....
Nee, ik ook niet. Maar het is meer om aan te geven wat de kracht is van die lier en dat die eigenlijk compleet buiten proporties is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:02
IKEA heeft goedkope accuboormachines, misschien dat je die kunt ombouwen? De tandwielvertraging heb je dan ook gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425306

Als je dit binnenshuis wilt gaan gebruiken, De lieren die jij mentioned maken een pokke herrie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
De lier gaat het dus niet worden.

Nu op zoek naar de juiste motor.

Ik heb volgens mij twee opties: een stappenmotor (hiervandaan bijvoorbeeld: https://www.damencnc.com/...nsturingen/stappenmotoren) of een ruitenwisser motor. Welke optie is het handigste / goedkoopste?

Als ik een stappenmotor koop, hoeveel NM moet deze dan hebben, als deze 4kg moet tillen (rest met contragewichten)? Ik wil graag een spoel rechtstreeks op de motor aansluiten, zonder overbrengingen, als dat kan.

Ik heb nu:
En:
StraalNewtonNm
0,01200,2
0,01300,3
0,01400,4

Waarbij straal de straal in meters is, ik heb 1 cm genomen, er van uitgaande dat er een niet al te grote spoel op de motor komt. Spoel heeft dan dus een diameter van 2 cm en een omtrek van ruim 6cm. tv moet 66cm omhoog, dus 11 roteringen.

Waarbij newton overeenkomt met het aantal kilo's dat ik op wil tillen * 10 (1 kg is 9.80665002864 newton).

Waarbij Nm Newton meter is.

Als ik nu bijvoorbeeld deze motor neem https://iprototype.nl/pro...rs/stepper-motor-4.8kg-cm. Dan heb ik 0,471 newtonmeter. Ga ik het daarmee redden?

[ Voor 122% gewijzigd door francoski op 03-07-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Kijk eens op een auto sloop. Ik heb daar ooit eens 2 motoren van een elektrisch raam gekocht voor nog geen 20 euro. Voor zo'n prijs zou ik er gewoon een kopen en uitproberen of het werkt.

Vergeet in je berekening niet de weerstand van de mechaniek enzo. Zou geen cijfers kunnen noemen, maar je kan je er makkelijk in vergissen.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Janoz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:02:
kweenie er staat bij horizontale trekkracht. dat woord horizontaal is nogal verneukeatief in het verhaal vermoed ik. volgens mijn bedoelen de daar een auto mee die niet op de rem staat op een vlak oppervlak in beweging krijgen. veel minder dan die ~1000 kg

jup
- Kan de lier mijn boot van 500kg op de trailer trekken?
Het ligt helemaal aan de hellingsgraad of de lier uw boot wel of niet kan trekken. De lier kan c.a. 900kg trekken. Dit is gebaseerd op een rollend gewicht recht voor u uit (horizontaal) Als de helling erg stijl is, wordt het al snel veel zwaarder voor de lier en in dit geval raden wij u een zwaardere lier aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 05-07-2014 00:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27
francoski schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:36:
De lier gaat het dus niet worden.

Nu op zoek naar de juiste motor.

Ik heb volgens mij twee opties: een stappenmotor (hiervandaan bijvoorbeeld: https://www.damencnc.com/...nsturingen/stappenmotoren) of een ruitenwisser motor. Welke optie is het handigste / goedkoopste?

Als ik een stappenmotor koop, hoeveel NM moet deze dan hebben, als deze 4kg moet tillen (rest met contragewichten)? Ik wil graag een spoel rechtstreeks op de motor aansluiten, zonder overbrengingen, als dat kan.

Ik heb nu:
En:
StraalNewtonNm
0,01200,2
0,01300,3
0,01400,4

Waarbij straal de straal in meters is, ik heb 1 cm genomen, er van uitgaande dat er een niet al te grote spoel op de motor komt. Spoel heeft dan dus een diameter van 2 cm en een omtrek van ruim 6cm. tv moet 66cm omhoog, dus 11 roteringen.

Waarbij newton overeenkomt met het aantal kilo's dat ik op wil tillen * 10 (1 kg is 9.80665002864 newton).

Waarbij Nm Newton meter is.

Als ik nu bijvoorbeeld deze motor neem https://iprototype.nl/pro...rs/stepper-motor-4.8kg-cm. Dan heb ik 0,471 newtonmeter. Ga ik het daarmee redden?
http://romanblack.com/stepper.htm hier kun je wel vinden of het genoeg is voor je tv..... leer je ook nog wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarom zou je voor dit soort toepassing voor een stappenmotor kiezen? Daar zijn die dingen niet vorr bedoeld.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Leuk Project, zie het vooral als leerzaam. Wil je goedkoop uit zijn, denk dan serieus na over een kant en klaar oplossing...

De "fout" die je maakt is dat je aan de verkeerde kant bent gaan rekenen. Eerst moet je weten wat voor hef systeem je wilt gebruiken, welk frame hier bij hoort( is dit allemaal haalbaar en maakbaar)
Dan weet je hoe zwaar het frame is, of je plek hebt voor een evt gasveer en contragewicht(lastig) en waar de motor moet komen.
Dat wetende kun je kijken welke krachten er ongeveer spelen, dit samen met de stijgsnelheid van de tv beplaalt de motor en de vertraging (zelfremmend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:58

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik wilde mijn TV in hoogde kunnen verstellen. Na veel proberen heb ik hem aan een in hoogte verstelbare barkruk gemonteerd. Naar boven via de gasveer, naar beneden zwaartekracht met wat leunen. Als ik het nog een keer moest doen zou ik op Marktplaats een tweedehands elektrisch in hoogte verstelbaar bureau halen en daar een poot van gebruiken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 00:23:
[...]

kweenie er staat bij horizontale trekkracht. dat woord horizontaal is nogal verneukeatief in het verhaal vermoed ik. volgens mijn bedoelen de daar een auto mee die niet op de rem staat op een vlak oppervlak in beweging krijgen. veel minder dan die ~1000 kg

jup

[...]
Maar 10 40 inch tvs wegen dan ook slechts ruwweg ruim 100kg. Ik ga ervan uit dat die lier iig een heel eind moet komen als je er 10 wilt optillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Yoram schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 00:13:
Kijk eens op een auto sloop. Ik heb daar ooit eens 2 motoren van een elektrisch raam gekocht voor nog geen 20 euro. Voor zo'n prijs zou ik er gewoon een kopen en uitproberen of het werkt.
Helaas geen sloperij dicht in de buurt, maar wel even mailtje uitgedaan naar eentje enigszins in de buurt. Even afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yoram schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 00:13:
Het mechaniek van een raamschaarlift (waarmee de ramen open en dicht gaan) kun je eigenlijk 1 op 1 gebruiken om een LED-TV mee op te tillen.

Gewicht en afstand zijn vergelijkbaar, dus ga vooral op zoek naar een autodeur waar zo'n liftmechaniek in zit.

Pagina: 1