Gekregen Asus CM1730 tweaken

Pagina: 1
Acties:

• TarikLuis
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-10-2025
Hallo allemaal,

Ik ben vanaf vandaag nieuw op dit forum dus weet niet zeker of ik hier goed zit.
Nja ik brand maar gelijk los:

Ik heb van een vriend zijn Asus CM1730 desktop over genomen, omdat hij zelf een betere pc gekocht heeft.
Nu vroeg ik me af wat ik het beste ermee kan doen om deze een beetje klaar te maken voor wat zwaardere spellen. De computer zelf is een beetje traag geworden en ik heb niet echt een idee waardoor (de pc is helemaal leeg).
Is er misschien iets hardware matig wat ik moet aanpassen/upgraden om het weer een beetje een goede pc te laten zijn?
Hier de specificaties zodat jullie het niet zelf hoeven op te zoeken :)
Processor: AMD Phenom II X6 1065T 2,9 GHz
Geheugengrootte: 8GB ------ DDR3
Videokaart: GeForce GT530
Opslagcapaciteit: 1TB

Bedankt voor de hulp!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dikke videokaart + ssd. Was wel moeilijk te bedenken zeker? :')

[ Voor 4% gewijzigd door warhamstr op 30-06-2014 23:21 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• TarikLuis
Haha zo ver was ik ook wel. Ik heb wel wat verstand van computers/componenten, maar ik zou niet weten wat je tegenwoordig als beste prijs/kwaliteit kan halen.

• Plantendoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-02 15:45

Plantendoos

Startende ITér

Hd7950 en een leuke 256GB SSD erin knallen voor een 250 euro, draait 'ie meteen goed, goedkoper kan ook, dan zou ik voor 7850 gaan(heb geen idee welke nvidia kaarten hier aan gelijk zijn)

• TarikLuis
Bedankt voor je bericht! Ik heb zelf altijd nvidia kaarten gehad. Is er een reden waarom de één beter is dan de ander? Of zijn ze vrijwel gelijk? Laatste vraag: is de processor nog goed genoeg voor deze tijd/games(Skyrim, watchdogs enz) ?

Bedankt!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
In mijn ogen was de 1090T de laatste goede processor die AMD gemaakt heeft (en als ik het me goed herinner is de 1065T een 300MHz lager geklokte 1090T). Kan nu nog wel net mee, ik denk dat je die kunt vergelijken met een eerste generatie Core i7. Voor Skyrim zeker voldoende, Watch_dogs geen ervaring mee. Je processor gaat meer gebaat zijn met goed multithreaded games, maar Ubisoft laat daar al eens steken vallen. Assassin's Creed 4 loopt bij mij toch al te bottlenecken.

Qua videokaarten gaan Nvidia en AMD wat gelijk op. Nvidia maakt de snelste, duurste videokaart, maar in het budget segment is AMD sterker. En als je wat meer futureproof wilt zijn, AMD videokaarten hebben meer geheugen, vanaf de R9 280 of HD7950 3GB terwijl Nvidia dat pas heeft vanaf de GTX 780.

• Plantendoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-02 15:45

Plantendoos

Startende ITér

Wat MacPoedel hierboven zegt kan ik zeker in meegaan, en aangezien AMD een beter budget segment heeft ga ik ook meestal daarvoor.
Skyrim zal geen probleem geven, ik speel met een Q6600 @stock en een HD7750 op 1680x900 met high settings.

Wil je bijv. Bf Hardline gaan spelen zou ik toch wel een betere kaart halen, met minimaal 2Gb en het liefst 3Gb.

Succes met je keuze iig!

• TarikLuis
Hartstikke bedankt voor deze inzichten! Ik ben zelf altijd een beetje huiverig geweest over AMD, weet niet precies waarom. Misschien toch maar eens tijd mijn horizon te verbreden :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:28

Thomg

Aww yiss

Toch maar even partycrashen, ik denk dat die voeding niet veel soeps is die er nu in zit ;)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Thomg schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 01:07:
Toch maar even partycrashen, ik denk dat die voeding niet veel soeps is die er nu in zit ;)
Dit dus, voedingen in kant en klare systemen zijn er meestal op gebouwd om een extra hdd en/of ssd te ondersteunen, maar geen dikke videokaart.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TarikLuis
Ah ok, daar zou ik zelf niet aan gedacht hebben. Zouden jullie enige indicatie kunnen geven van welke voeding ik zoal kan nemen, die doen wat ze moeten doen.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ligt geheel aan de GPU die je denkt te gaan kopen, maar een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W misstaat dit systeem + een HD7950 bijv niet ;) .

• TarikLuis
Top, ziet er goed uit. Denken jullie dat ik de standaard games dan wel op high/ultra zou kunnen draaien als ik de HD7950 en die voeding er voor nu in zet? Wat zijn betrouwbare/redelijk goedkope sites waar jullie de componenten vandaan halen?

p.s. Ik heb zelf nooit PC onderdelen uit of in een kast gezet, nou heb ik wel de nodige ervaring met laptop componenten vervangen/schoonmaken. Dit is altijd wel goed gegaan, ik neem aan dat het met een PC niet anders hoeft te zijn?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja dat zal wel lukken

(Wat een vreselijk irritante avatar heb je trouwens)

• TarikLuis
Reepje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:08:
Ja dat zal wel lukken

(Wat een vreselijk irritante avatar heb je trouwens)
Haha je hebt echt extreem gelijk, had niet eens door dat het een GIF was!
Gelijk even veranderd :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:56

br00ky

Moderator Harde Waren
TarikLuis schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 08:52:
Top, ziet er goed uit. Denken jullie dat ik de standaard games dan wel op high/ultra zou kunnen draaien als ik de HD7950 en die voeding er voor nu in zet? Wat zijn betrouwbare/redelijk goedkope sites waar jullie de componenten vandaan halen?
Ik zou alles wat je wil gaan bestellen in een wenslijstje zetten met behulp van de pricewatch. Met 1 druk op de knop "bestelkosten berekenen" rekent die voor je uit waar je het goedkoopst kan bestellen. Eventueel kan je dan nog de recensies van de winkels doornemen.

• TarikLuis
br00ky schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:52:
[...]

Ik zou alles wat je wil gaan bestellen in een wenslijstje zetten met behulp van de pricewatch. Met 1 druk op de knop "bestelkosten berekenen" rekent die voor je uit waar je het goedkoopst kan bestellen. Eventueel kan je dan nog de recensies van de winkels doornemen.
Oh cool! Dat wist ik niet, bedankt :)

EDIT: Ik kan die AMD HD7950 nergens vinden op pricewatch, staat die er onder een andere naam? Ik zie wel soortgelijke. Zijn er ook nog NVIDIA grafische kaarten die bij die HD7950 in de buurt komen? DANK!

[ Voor 19% gewijzigd door TarikLuis op 01-07-2014 23:42 ]

• TarikLuis
Nog iemand aanwezig voor de laatste tip?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:00

3DDude

I void warranty's

Be nice, You Assholes :)

• TarikLuis
Ja precies ja, ik zie er daar echt 4 verschillende, wat is het verschil met bijvoorbeeld de XFX/Sapphire/gigabyte/asus. Ik heb werkelijk waar geen idee, ik dacht overigens dat AMD iets aparts was daarvan, maar blijkbaar zijn ze allemaal van AMD XD XD

EDIT: Ga ik het verschil echt merken of is het meer een voorkeur voor merk?

[ Voor 13% gewijzigd door TarikLuis op 02-07-2014 00:22 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:00

3DDude

I void warranty's

pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

pricewatch: XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition

die andere is niet te koop en een kost 300+
kijk even zelf kloksnelheid gpu, geheugen en cooler

Be nice, You Assholes :)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
AMD levert de chip, kort gezegd, en die andere merken maken er zeg maar de kaarten van die in de winkels liggen. De Sapphire is de beste keus. XFX heeft slechte koeler. Bovendien is de Sapphire iets sneller.

[ Voor 18% gewijzigd door jorisvdelsen op 02-07-2014 00:26 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• TarikLuis
Hartstikke bedankt voor de verdere info, precies wat ik zocht!
Gaat de eerder genoemde pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W hier ook goed mee?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

TarikLuis schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 00:40:
Hartstikke bedankt voor de verdere info, precies wat ik zocht!
Gaat de eerder genoemde pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W hier ook goed mee?
Dit systeem gebruikt compleet nog geen 400W onder 100% synthetische stress (Iets waar je in de realiteit niet eens in de buurt komt). Seasonic maakt goede voedingen, en ook deze is daar geen uitzondering van ;) .

• TarikLuis
Dank! Hoe weet je hoeveel Watt een bepaald systeem gebruikt? Is daar een handige tool voor of gewoon een simpele optelsom :P? Zijn er nog bepaalde webshops die het meest betrouwbaar/goedkoop zijn? Ik hoorde dat azerty wel goed was, maar verder zou ik het ook niet weten

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Er zijn websites en tools waar je ongeveer de vereiste voeding kunt berekenen (Google maar eens PSU calculator). Maar je kunt het maximum vermogen zelf ook wel ongeveer berekenen met de TDP's van de componenten. Van de CPU en GPU zijn TDP's te vinden, de rest is een beetje gokken maar dan neem ik wat grotere waarden.

- CPU 95W
- GPU 200W
- moederbord 50W (dit is eigenlijk al heel ruim gekozen)
- 5W ofzo per fan (ook meer dan wat het in het echt gaat zijn, 5W is gewoon makkelijker rekenenen dan 3W).
- Optische drive 30W (tijdens branden)

Je blijft dus nog een eind onder de 400W, die Seasonic 520W is dus eigenlijk al wat zwaar maar zeker geen verkeerde keuze.

• TarikLuis
Bedankt voor alle reacties, denk dat het nu allemaal wel duidelijk is!
Pagina: 1