Toon posts:

Laptop wordt veel te heet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn Lenovo laptop. Hij wordt namelijk veel te heet tijdens het gamen maar ook tewijl dat hij gewoon idle is. Ik heb al flink wat research gedaan op internet en het is schijnbaar bekent bij de hedendaagse Lenovo laptop dat die veel te warm worden door de constructie die ze hebben.
Op dit moment is de CPU 56 graden, het moederbord ook 56 graden, de video kaart 44 graden en de hardeschijf 50 graden.
Bij het gamen kan het bij mijn CPU en moederbord zelfs oplopen naar de 100 graden als ik wat langer achter elkaar game terwijl dat deze laptop op de buitenkant aangeeft professional gaming laptop (LIES).
De Bios en de energy management hebben beide geen optie om mijn fan speed aan te passen dus ik wil bij deze vragen of iemand hier tips voor mij heeft voor wat ik het beste kan doen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:06
Fan + heatsink schoonmaken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:51

TommieW

Numa numa.

En als je weet wat je doet, zou je kunnen proberen de koelpasta te vervangen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Heb eens ergens gelezen dat bepaalde modellen van (ik dacht het ergens gelezen te hebben, weet niet 100% zeker) Lenovo zelfs helemaal geen koelpasta/heatpads hadden en dat die ook last hadden van oververhitting.

Als je besluit (stel dat er wel gewoon koelpasta/heatpads tussen zit) de koelpasta vervangen moet je goed checken of het echt pasta is of een heatpad. Als het een heatpad is moet je die ruimte niet opvullen met pasta (de laag word dan veel te dik, isoleert alleen maar).

Laptops hebben overigens wel vaker design fouten waardoor de boel loeiheet word. Heb zo al 2 laptops gehad waar de luchtinvoer aan de onderkant niet eens open was in de behuizing (bij een Acer zat er gewoon plakband over, bij een Packerd Bell hebben ze niet eens de moeite genomen om de plastic roostertjes uit te zagen, zat gewoon helemaal dicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:32

JayPe

Ondertitel

Wat voor type spreken we over?

Heb je Lenovo's powermanager (nog) geinstalleerd op het systeem? Daar kan je soms wat instellingen vinden.

Lenovo's turbo boost op áán zorgt er bij mij voor dat de CPU vol belast wordt, ook als ik niets aan het doen ben. *vol belast als in: clockspeed gaat op maximaal, fan gaat op maximaal, power consumptie gaat omhoog, ook als ik niet aan het gamen ben.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NPxyjG3.jpg

De powermanager kan je waarschijnlijk als ThinkVantage ( via System Update ) downloaden, of gewoon zoeken op specifiek type op de ondersteuningswebsite van Lenovo.

[ Voor 15% gewijzigd door JayPe op 30-06-2014 22:42 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Lenovo is een Ideapad Y580 en de power management die er van zichzelf bijzit heeft alleen maar ventilatorstof-afzuiger, verder geen opties om mijn fan speed aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het een idee om een cooler pad te kopen of maken deze bijna geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hoort hij zo warm te worden en is dat vanaf het begin al zo?

Zo nee, zit er nog garantie op?

Zo ja, dan lijkt terug voor garantie mij de enige goede oplossing.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:32

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:18:
power management die er van zichzelf bijzit heeft alleen maar ventilatorstof-afzuiger, verder geen opties om mijn fan speed aan te passen.
Wat?

Fanspeed gaat 't ook niet over trouwens: het gaat om de 'throttle' (gaspedaal/turbostand) van je CPU. Moderne processoren draaien 'in turbo stand' veel sneller en worden dan véél heter. Dat doen ze normaliter slechts tijdelijk; een paar seconden ofzo. Bij mijn Thinkpad W520 kan ik de 'throttle' enigzins regelen; Op accu draait ie net even langzamer, maar direct op 't stopcontact mag de CPU wat sneller draaien. Zonder de volledige "Turbo-Boost" te gebruiken kan ik de CPU wel 'wat meer laten stampen' waar bij de ventilator ook standaard op een hogere snelheid gaat draaien *(want er komt méér warmte vrij)*.

Het gaat er mij dus vooral om: Niet om de ventilator harder te laten draaien, maar de CPU niet continu vol te belasten ( wat mogelijk wel het geval is ).

Heb je via de Lenovo System Update ( weet niet of dat bij IdeaPad's geleverd wordt ) de laatste BIOS update al geprobeerd?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Pagina: 1