SMART Health omhoog?

Pagina: 1
Acties:

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-01 17:01
Op twee van mijn harddisks (ik praat over harddisks, niet partities natuurlijk) kreeg ik een paar maanden terug SMART fouten. Een schijf was nog maar 30% ‘healthy’, de andere 80%.

De 80% disk heb ik toen een full format gegeven en deze is nu weer 100%. De 30% disk heb ik wat 'heftiger' onderhanden moeten nemen met wat tools om sectors te repareren (lezen, schrijven, lezen, schrijven) en ook deze geeft nu weer alles als OK aan.

Ik ben verbaasd omdat ik altijd dacht dat SMART fouten DEFINITIEF waren en dus niet te herstellen (hardware issues).

Mis ik iets???

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-01 15:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Volgens mij resetten die waardes zich wel, maar kun je dan kijken of er bij komen.
Ik zou die schijven niet meer voor je dierbare foto's gebruiken iig.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ik ga er van et gemak uit dat het puur alleen bad sector waarschuwingen waren...

Pending bad sectors... De RAW data is gewoon een counter.
Het telt dus puur de huidige actieve slechte sectoren...
Maar wel elke pending bad sector boven de 0 = fail

Als actieve slechte sectoren vervangen worden voor reserve sectoren, of ze worden nog goed bevonden door middels van fullformat, checkdisk etc... Dan gaat de counter natuurlijk weer terug.

Geen actieve slechte sectoren meer = 0 op de SMART value.
Bad sectors die zijn geswapped voor reserve sectoren, komen bij reallocated sector count te staan.

[ Voor 82% gewijzigd door Swordlord op 30-06-2014 22:47 ]

• ErikJan2
Er zijn 'spare' sectors die worden gebruikt maar SMART houdt dat bij (toch?). Die leken bij mij dus opgebruikt waardoor mijn health omlaag ging. Het lijkt alsof ik door een her-format de boel weer OK heb gekregen maar ik kan met een format toch nooit 'uitgeschakelde' sectors terugbrengen?
Volgens SMART (die weer op 100% staat bij beide disks) dus wel....
Ik snap het niet... zouden die sectors na wat gebruik dan niet weer snel verdwijnen? Maar die 80% schijf die ik 'gefixed' heb, staat al weer maanden in gebruik en is nog steeds 100%.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

jij denk dat, jij denkt zus... Je maakt het niet echt duidelijk...

Dus in plaats van moeilijke uitleg geven waar ik geen touw aan vast krijg geknoopt... Kom eens met wat SMART screenshots en specificeer de precieze waardes die je bedoeld...

[ Voor 68% gewijzigd door Swordlord op 01-07-2014 09:09 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sectoren kunnen opnieuw gealloceerd worden (je wat wat spare sectoren om een paar slechte op te kunnen vangen namelijk). Als dat gedaan is (na een fullformat), dan zal je schijf mogelijk niet meer lopen te zeuren om een slechte SMART.

Waarmee lees je die SMART uit, niet iedere tool is even betrouwbaar.

• ErikJan2
TERW_DAN schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 09:08:
Waarmee lees je die SMART uit, niet iedere tool is even betrouwbaar.
Crystaldisk, Acronis Drive Monitor

• ErikJan2
Swordlord schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 08:59:
jij denk dat, jij denkt zus... Je maakt het niet echt duidelijk...

Dus in plaats van moeilijke uitleg geven waar ik geen touw aan vast krijg geknoopt... Kom eens met wat SMART screenshots en specificeer de precieze waardes die je bedoeld...
Inderdaad staat er bij jou: "Act first, think never"... >:)
Ik heb getracht me eerst een beetje te verdiepen voordat ik hier kom aangeven dat ik het niet begrijp. Dus ja, "ik denk dat" en "ik denk zus"...

Maar je hebt natuurlijk ook wel gelijk hoor, het is moeilijk een reactie te geven als je inderdaad niet alles hebt. Ik ben alleen bang dat ik die specifieke data niet meer kan vinden (omdat ik nooit had verwacht dat ik dit kon 'repareren' heb ik geen screenshots vooraf genomen), maar ik beloof dat ik daar nog even naar zal zoeken.

UPDATE:
Ik zie in SMART logs van CrystalDiskInfo files met "CurrentPendingSectorCount" en "UncorrectableSectorCount". De waardes waren op een gegeven moment als volgt:

Voor de nog redelijk goede schijf: 6 en 6
Voor de slechte schijf: 1453 en 1466

Nu is alles nul... helpt dat?

[ Voor 13% gewijzigd door ErikJan2 op 02-07-2014 14:05 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Zie mijn voorgaande post zou ik zeggen...
Daar had ik uitgelegd wat er is gebeurd en waarom de waardes zich zo gedragen
Swordlord schreef op maandag 30 juni 2014 @ 21:29:

Pending bad sectors... De RAW data is gewoon een counter.
Het telt dus puur de huidige actieve slechte sectoren...
Maar wel elke pending bad sector boven de 0 = fail

Als actieve slechte sectoren vervangen worden voor reserve sectoren, of ze worden nog goed bevonden door middels van fullformat, checkdisk etc... Dan gaat de counter natuurlijk weer terug.

Geen actieve slechte sectoren meer = 0 op de SMART value.
Bad sectors die zijn geswapped voor reserve sectoren, komen bij reallocated sector count te staan.
Je slechte sectoren zijn dus of vervangen of nog goed bevonden. Zodoende werkt de schijf naar behoren weer...

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 02-07-2014 14:37 ]

Pagina: 1