• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-11 15:53
Hallo medetweakers,

Afgelopen week op vakantie is het scherm van mijn panasonic tz40 kapot gegaan. Van de ene op de andere dag zaten er opeens strepen op het display van de camera. De camera is niet gevallen en ook nergens tegenaan gestoten. Omdat de camera nog geen jaar oud is, ben ik hiermee terug naar de winkel gegaan waar ik hem gekocht heb (Coolblue). Hier werd mij echter verteld dat het scherm aan de binnenkant gebarsten is en dat dit niet onder de garantie valt. Volgens de medewerker moet de camera toch een stoot gehad hebben, dit is echter niet gebeurd en er is ook aan de buitenkant geen enkel spoor van schade te zien. Zie onderaan de post voor wat foto's (klik op de afbeeldingen voor vergrote versies).

Wat denken jullie hiervan? Zou dit onder garantie moeten vallen en heeft het zin om hier nog moeite in te steken of is dit een verloren zaak?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1z6w67p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/dpgtn4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/a1pvc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2drrsj8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/nziqep.jpg

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Allereerst: de kans bestaat dat de camera een stoot heeft gehad zonder dat jij het door hebt gehad. Hoe groot die kans is, kan alleen jij inschatten. Deed hij het de avond van tevoren nog goed, heb je 'm toen op tafel gelegd, 's ochtends weer aangezet en deed het display het toen niet? Dan zal het aan de camera liggen en niet aan jou. Heb je 'm in een tas gelegd en heeft het display daarvoor al een keer een (zachte) tik gehad, dan kan net dat kleine schokje ervoor hebben gezorgd dat het display kapot gaat. Zulke schermen zijn nu eenmaal niet 100% stootproof.

Ik zou je in ieder geval niet zomaar laten afschepen met "val- of stootschade dus geen garantie" als hij daadwerkelijk geen klap heeft gehad. Zitten er (ook in het algemeen) gebruikerssporen op de camera? Zo nee: geef aan dat aan de staat van de camera te zien is dat je er zorgvuldig mee om bent gegaan en dat een val of stoot niet erg waarschijnlijk is.

Heb je de camera korter dan 6 maanden, dan moet de verkoper bewijzen dat het product nog niet defect was bij aankoop. Het probleem is echter wel dat je de camera zo te horen al langer dan 6 maanden in je bezit hebt en de bewijslast dan wettelijk gezien bij jou als consument ligt. Je moet dus zelf aantonen dat het niet jouw schuld is dat het scherm kapot is. Dat is lastig, want een display barst niet zomaar, maar een zo goed als nieuwe camera helpt wel bij het aannemelijk maken van jouw onschuld. Zijn er op internet meer bezitters met hetzelfde probleem? Ook dan sta je sterker.

Helaas komt het dus niet zo vaak voor dat displays uit het niets barsten. De reactie van de medewerker is dus goed voor te stellen en zal (helaas, want niet iedereen is even eerlijk in dit soort situaties) in veel gevallen ook terecht zijn. Als je CoolBlue laat zien dat je snapt dat ze zo reageren, maar dat het in dit geval niet terecht is, dan blijf je in ieder geval in dialoog met elkaar. Dat lijkt me sowieso handig.

Kortom: zoek naar soortgelijke gevallen op internet, maar verwacht er niet te veel van. Veel mensen proberen via deze manier gratis een reparatie te krijgen voor een defect dat ze zelf hebben veroorzaakt. Dat speelt bij jou helaas in het nadeel.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik weet niet of je een reisverzekering hebt maar vaak vallen dit soort dingen wel binnen de dekking.

Garantie ga je niet krijgen als er een barst in het scherm hebt.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-11 08:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

tobiasvs schreef op maandag 30 juni 2014 @ 22:35:
heel verhaal, ingekort vanwege de leesbaarheid van mijn reactie.
Kijk, dit vind ik nou een superreactie! Top verhaal en precies wat TS nodig heeft! Wááár is die +1-knop?

• HansieGansie
@tobias: Tnx voor je uitgebreide reactie. Ik heb in ieder geval nogmaals een mailtje gestuurd naar de klantenservice in de hoop daar nog wat mee te kunnen. Ik weet zeker dat de camera geen stoot gehad heeft. Verder ben ik er altijd netjes mee omgegaan en zie je eigenlijk niets van gebruiksporen, misschien een miniscuul krasje op het scherm.

Na kort googlen ben ik al wel het volgende tegengekomen, lijkt misschien toch een kwaaltje te zijn:
https://www.lonelyplanet....lumix-tz-40-camera?page=1

@Fable: Omdat de medewerker in de winkel mij vertelde dat ik dit eens bij de reisverzekering kon proberen, heb ik deze ook maar meteen gebeld. Hier werd mij verteld dat ze niks konden doen zolang ze geen duidelijk voorval hebben. Aangezien ik geen idee heb hoe het gebeurd kan zijn, konden zij mij ook niet helpen. Wanneer ik hem zou laten repareren en daar een soort van rapport zou krijgen met wat er precies aan de hand was, zou ik de kosten mogelijk toch bij de reisverzekering kunnen terughalen. Echter zullen de kosten volgens de medewerker van coolblue rond de €150 liggen, wat neerkomt op 2/3 van de nieuwprijs.

[ Voor 9% gewijzigd door HansieGansie op 01-07-2014 07:57 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ik weet niet hoe handig je bent, maar als je echt helemaal niks meer onder garantie/verzekering vergoed krijgt zou je een losse lcd van ebay kunnen kopen en hem zelf vervangen.

Heb ik ook gedaan met het lcd scherm van een Ixus i camera waar het lcd scherm gebarsten was (drukschade, of ergens ongemerkt tegenaan gestuiterd). Kostte me iets van 30 dollar voor een los lcd schermpje.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
Wellicht handig om ook eens contact met Panasonic zelf op te nemen. Die zijn vaker meer op de hoogte van mogelijke design problemen van hun apparaten en wellicht kunnen die voor een oplossing zorgen...

• HansieGansie
MindcrimeNL schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:58:
Wellicht handig om ook eens contact met Panasonic zelf op te nemen. Die zijn vaker meer op de hoogte van mogelijke design problemen van hun apparaten en wellicht kunnen die voor een oplossing zorgen...
Bedankt voor de tip!! Ik had weer een mail van coolblue met hetzelfde verhaal als van de medewerker teruggekregen, dus heb ik op jouw aanraden zelf maar met panasonic contact opgenomen. Kan de camera opsturen/wegbrengen en als ze aan de buitenkant geen val/stoot schade vinden valt dit gewoon binnen de garantie en wordt het kostenloos gerepareerd. Aangezien ik zelf ook niets van schade aan de buitenkant zie heb ik er wel vertrouwen in.

Service bij coolblue is dus niet echt om over naar huis te schrijven. Laatste keer geweest dat ik daar elektronica koop wat een garantietermijn heeft...

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Goed om te horen! :)

Misschien is het een goed idee om CoolBlue hier even van op de hoogte te stellen? Je confronteert ze dan met het feit dat ze overduidelijk geen moeite willen doen om klanten te helpen. Hopelijk leren ze daar wat van en hebben klanten na jou er wat aan, en misschien sleep je er nog wel iets van een tegoedbon uit of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 02-07-2014 14:25 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik las laatst een interview met de mannen achter coolblue en daar gaven ze aan dat ze juist zich willen onderscheiden door servicegericht te zijn. Een laatste mailtje kan dus denk ik zeker geen kwaad, en anders kun je een shopreview schrijven met je ervaring, dan waarschuw je er iig nog andere mensen mee!

• HansieGansie
Dat was ik ook zeker van plan heren. Denk ook dat ik een shop-review hier niet achterwege laat

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-10 21:00
Ik heb dit ook gehad met mijn Lumix LX5.
Zelf gereparaard door een schermpje uit China te bestellen voor $15.

Wel zeer slechte service van CoolBlue dat ze niet eens onderzoek gedaan hebben, of even een telefoontje naar Panasonic hebben gedaan. Echt lui.

Het is inderdaad een design-fault bij Lumix camera's dat het schermpje zomaar barst. Dit gebeurt vooral bij warmte.

Verwijderd

Hallo allen
Heb identiek hetzelfde schermprobleem als HansieGansie. Heb ook identiek dezelfde uitleg gekregen van Coolblue, ontgoochelend als service.
Wil het nu voorleggen aan Panasonic. Welke reactie heb jij van hen gekregen?
José

Verwijderd

[quote][b]

Bedankt voor de tip!! Ik had weer een mail van coolblue met hetzelfde verhaal als van de medewerker teruggekregen, dus heb ik op jouw aanraden zelf maar met panasonic contact opgenomen. Kan de camera opsturen/wegbrengen en als ze aan de buitenkant geen val/stoot schade vinden valt dit gewoon binnen de garantie en wordt het kostenloos gerepareerd. Aangezien ik zelf ook niets van schade aan de buitenkant zie heb ik er wel vertrouwen in.

Service bij coolblue is dus niet echt om over naar huis te schrijven. Laatste keer geweest dat ik daar elektronica koop wat een garantietermijn heeft...
[/quote]

Heb de vraag verkeerd gelezen. Sorrt, het is al laat...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2015 23:28 ]

Pagina: 1