[Ziggo] Latency Problemen (Lag spikes)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:51
Goedemiddag,

Ik heb al een aantal weken latency problemen. Ik krijg ineens lag spikes van 1-3 seconden tijdens het gamen. Ik heb een aantal ping testen gedaan in mijn netwerk tussen verschillende computers, mijn ziggo router en naar www.google.nl en kom tot de conclusie dat ik spikes krijg als ik of naar de ziggo router ping of naar buiten (google.nl). Om alles duidelijker te weergeven heb ik een screenshot gemaakt van de ping test en een overzicht van hoe mijn netwerk setup er uit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RQa2Wfn.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aVtTUdW.png

Zoals uit de screenshot kan worden opgemerkt krijg ik op hetzelfde moment een lag spike van mijn PC naar google.nl, van mijn PC naar ziggo router en van HTPC naar google.nl. De latency tussen HTPC en PC krijgt geen lag spike ook al zitten deze wel via de ziggo router verbonden. Ook tijdens het gamen op de PS4 die rechtstreeks aan de ziggo router zit verbonden krijg ik lag spikes.

Ik heb de hot spots al uitgezet en dit gaf geen verbetering. Ook heb ik de firewall uit gezet in de router en ook dit gaf geen verbetering.

Ook heb ik contact gehad met de ziggo helpdesk en deze gaf aan dat de verbinding naar mijn huis goed was.

Ik ben eigenlijk ten einde raad en het enige wat ik nog kan bedenken is dat het of aan een instelling in de router ligt of dat de router zelf kuren heeft.

Ik heb deze router: Cisco EPC3928AD

Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad of weet iemand misschien een oplossing? Het gamen is zo gewoon niet mogeilijk.

Bedankt.

Met Vriendelijke Groet,

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Een hele voor de hand liggende: het modem/router ook al eens uit- en weer aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:09
Wat draait er allemaal op de server? Heb je ergens een mediaserver (zoals Plex) met DLNA of dingen die uPNP gebruiken? De netwerkbreede zoekopdrachten daarvan willen nog wel eens voor gedoe zorgen. Misschien eens testen zonder dat soort zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:18

Zorian

What the fox?

Bekend euvel met die Cisco dingen. De routers in die Ziggo modems zijn driewerf huilen met de pet op.
Mijn beste tip: Laat hem door de klantenservice in bridge zetten en koop een fatsoenlijke router die je er vervolgens aan knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:30
Zorian schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:00:
Bekend euvel met die Cisco dingen. De routers in die Ziggo modems zijn driewerf huilen met de pet op.
Mijn beste tip: Laat hem door de klantenservice in bridge zetten en koop een fatsoenlijke router die je er vervolgens aan knoopt.
Dit, prima voor basis gebruik...maar met een server/htpc wil je gewoon een fatsoenlijke router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
Ik heb het modem/router al meerdere malen gereset echter blijven de lag spikes. Op de server draait sabnzbd, couchpotato, sick beard, plex en utorrent. Verder draait de HTPC XBMC. Ik heb plex afgesloten en de lag spikes zijn een stuk minder groot geworden. Toch krijg ik zo nu en dan nog een latency van rond de 700/800. Toen ik mijn server volledig ontkoppelde had ik helemaal geen lag spikes meer. Het ligt dus aan iets dat op de server draait, ik zal 1 voor 1 programma's uitzetten om te testen wat dit veroorzaakt.

Edit:

Het blijkt dat sabnzbd de veroorzaker is van de kleine lag spikes, na sabnzbd te hebben geupdate lijkt het nu goed te zijn. Ik zal het nog een tijdje in de gaten houden maar het lijkt nu te zijn opgelost.

Bedankt voor de tip :)

[ Voor 18% gewijzigd door realmadridsi op 30-06-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dûh, zowel sabnzbd als utorrent kunnen beide in hun ééntje al je netwerk dichttrekken.
Als je bandbreedte voor 't gamen wilt overhouden zul je die twee in ieder geval moeten beperken.
Of die processen stoppen als jij wilt gamen.

En wat is eigenlijk je ziggo abo? 30 Mbps ofzo?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
Brahiewahiewa schreef op maandag 30 juni 2014 @ 22:16:
Dûh, zowel sabnzbd als utorrent kunnen beide in hun ééntje al je netwerk dichttrekken.
Als je bandbreedte voor 't gamen wilt overhouden zul je die twee in ieder geval moeten beperken.
Of die processen stoppen als jij wilt gamen.

En wat is eigenlijk je ziggo abo? 30 Mbps ofzo?
Het is niet dat ze het netwerk dichttrekken, ze staan beide te idlen wanneer ik lag spikes krijg. Ik zat altijd op een 40mbit kpn vdsl verbinding daar zaten we met 4/5 man te downloaden en gamen en ik heb hier al die jaren nooit last van gehad. Ben nu de enigste gebruiker van de verbinden die overigens 90mbit down is, en nu krijg ik lag spikes. Ik denk dus niet dat het aan de verbinding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 21:29
Nee je bent niet de enige. Ik heb geen sabnzb draaien. Als ik dit wel draai dan valt mij op dat er minder storing is. Alsof het modem in een soort slaapstand gaat. Maar dan per poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 19:22
Beetje late reactie maar ik het PRECIES hetzelfde.

na 3 dagen klooien ELK netwerk onderdeel uit te sluiten kwam ik uiteindelijk bij mijn CISCO modem uit.

Ik heb dit opgelost door de CISCO modem van ziggo in 'modem only ' te laten zetten
En een router erachter te laten NATTEN.
Ik wil de toch al een betere WIFI oplossing dus na het aanschaffen van een nieuwe (Asus) router waren de PING pieken opgelost

EDIT: ik zie nu dat Zorian hetzelfde aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door rikm op 23-07-2014 10:24 ]

Where ever you go, there you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:40
Bridge mode is ook mijn advies, dat ding gewoon laten doen wat ie moet doen (modem zijn) en de rest door je eigen router laten afhandelen. Bijv. een WDR3600 van TP-Link, dan ben je klaar voor 4 of 5 tientjes plus je hebt een veel sterker WiFi signaal als bonus.

De EPC3928 kan in routermodus maar een beperkt aantal concurrent connecties aan als het aankomt op news of torrent diensten plus de WiFi antennes zitten intern en zijn erg klein/kort.

[ Voor 26% gewijzigd door andy88 op 23-07-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
Bedankt mensen, ik zal op zoek naar een andere router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkjeb93
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-03-2023
Zorian schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:00:
Dit klopt helemaal. De laatste tijd zijn de Cisco modems niet bepaald betrouwbaar. Bij de Ziggo Helpdesk komen tal van klanten met problemen. Resultaat: Ziggo haalt de Cisco modems uit hun pakketten. Werd tijd als je het mij vraagt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Overigens is bridge mode geen garantie dat het ding niet alsnog problemen veroorzaakt.

Maandje terug had ik last van hoge ping-waardes, SSH-sessies die traag waren. Modem in bridge mode, router rebooten hielp niets. Modem rebooten hielp dus wel.

(Ubee i.p.v. Cisco, maar het gaat om het idee: bridge betekent niet dat het ding geen problemen meer geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFloppy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:59
Eindelijk gevonden dat er meer mensen last van hebben. Ik heb ook precies hetzelfde en ook inmiddels twee dagen aan het troubleshooten en apparatuur aan het ontkoppelen.

Ik lees alleen niet of iemand die het probleem heeft dat ook opgelost heeft met het inzetten van een aparte router.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:29
Zet de upnp eens uit op het modem en daarna even rebooten.

[ Voor 15% gewijzigd door White_Collar op 02-08-2014 20:12 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFloppy
upnp uizetten heeft geen zin, ook de windows services erbij uitzetten niet. Vandaag het modem in bridge mode laten zetten en de hele avond zonder lag spikes kunnen gamen. Dus er zit iets in dat modem niet lekker icm battlefield.

Eens kijken de rest van de week of het ook echt effect heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
Ik heb een nieuwe router aangeschaft namelijk de TP-Link TL-WR1043ND en het lag probleem is weg. Ik heb nooit meer last gehad van een lagspike na ik deze router gebruik en de ziggo router in 'overbridge' mode heb laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFloppy
Ik kan ook melden dat na het in bridge mode laten zetten en het plaatsen van een router (zelfs een oud beestje als een Linksys wrt54gl) effect heeft gehad. Geen lag spikes meer gezien. Ben inmiddels al weer bijna twee weken zonder problemen aan het gamen (BF4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Tja.. De modem(s) die Ziggo (momenteel) uitlevert aan hun klanten, zijn van lage kwaliteit en daar kan je niet veel van verwachten. Goed dat de problemen zijn opgelost door het modem in Bridge te zetten :*).

Als ik zou overstappen naar Ziggo, gaat hen modem meteen in Bridge bij mij :).
MrFloppy schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:13:
Ik kan ook melden dat na het in bridge mode laten zetten en het plaatsen van een router (zelfs een oud beestje als een Linksys wrt54gl) effect heeft gehad. Geen lag spikes meer gezien. Ben inmiddels al weer bijna twee weken zonder problemen aan het gamen (BF4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFloppy
Het vervelende is vooral dat men op de helpdesk van niets weet. En ik op zich van een Cisco modem meer verwacht had. Misschien ligt het aan mij, maar ik dat dat networking hetgeen was waar Cisco groot mee is geworden ;P

Mijn aloude Ubee heeft het jaren zonder problemen gedaan en is nu achteraf gezien helaas zinloos vervangen door een defecte kabel buiten. Met als gevolg weer het volgende issue.

Ik hoop dat meer mensen dit forum vinden voordat ze de pc uit het raam gooien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Helemaal mee eens! :9

Ik moet wel zeggen, dat de modem(s) van KPN aanzienlijk beter zijn dan die van Ziggo, UPC, Tele2 en Online.

Enige nadeel is, dat KPN hun eigen firmware erop zet waardoor je beperktere functionaliteiten hebt en waar je gebruik van kan maken (o.a. Modem kan niet in bridge) :'(.
MrFloppy schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 20:13:
Het vervelende is vooral dat men op de helpdesk van niets weet. En ik op zich van een Cisco modem meer verwacht had. Misschien ligt het aan mij, maar ik dat dat networking hetgeen was waar Cisco groot mee is geworden ;P

Mijn aloude Ubee heeft het jaren zonder problemen gedaan en is nu achteraf gezien helaas zinloos vervangen door een defecte kabel buiten. Met als gevolg weer het volgende issue.

Ik hoop dat meer mensen dit forum vinden voordat ze de pc uit het raam gooien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
Requa schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 20:19:
Helemaal mee eens! :9

Ik moet wel zeggen, dat de modem(s) van KPN aanzienlijk beter zijn dan die van Ziggo, UPC, Tele2 en Online.

Enige nadeel is, dat KPN hun eigen firmware erop zet waardoor je beperktere functionaliteiten hebt en waar je gebruik van kan maken (o.a. Modem kan niet in bridge) :'(.

[...]
Hiervoor had ik bij mijn ouders inderdaad VDSL2 van KPN met een experia box. We waren met zijn 6en thuis al mijn broertjes gamen regelmatig en ik downloadde veel. Had thuis ook een server + 2x htpc staan dus er werd veel gestreamd over het netwerk en ik heb nog nooit een lagspike gehad in die situatie. Kennelijk is nu 1 server al te veel voor het Ziggo modem..

[ Voor 4% gewijzigd door realmadridsi op 20-08-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soesje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 06:14

Soesje

is ook zo

Ik had hetzelfde probleem, nooit problemen gehad en vorige maand ineens lag spikes waarbij mijn ping paar keer per minuut naar 500ms schiet. Hiermee freeze of stotter je ingame.

Oplossing is upnp uitzetten in de Ziggo router. Heb mij rotgezocht naar het probleem, ik snap niet waarom het ineens is ontstaan en ook niet dat dit niet bij anderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495127

Exact hetzelfde probleem gehad. Ik had lag tijdens het gamen. Ik heb een Cisco EPC3928 met Xbox 360 via ethernet. Op aanwijzingen van de Ziggo helpdesk heb ik de versterker vervangen, en in nieuwe kabels geinvesteerd (Hirschmann), maar het probleem was uiteindelijk een slechte router... Ik heb de TP-Link TL-WR1043ND gekocht en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Het ergste aan alles vind ik dat Ziggo je alle kanten op stuurt (kabels, versterker, whatever), je daarmee op kosten jaagt, maar weigert om toe te geven dat het aan de meegeleverde modem/router kan liggen. Wijs je er zelf op dan wast men de handen in onschuld. Het is immers niet hun verantwoordelijkheid om lag te voorkomen. "U heeft internet, wifi werkt, dus meer kunnen we niet voor u doen". Zeg gewoon direct: het "modem is prima voor standaard internet gebruik, maar voor gamen binnen een netwerkomgeving raden we aan een aparte router te kopen." Dat zou ik prima vinden. Ik heb er geen problemen mee om extra te investeren omdat ik hogere eisen stel aan de verbinding, maar wees eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 07:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

En ook ik gebruik al langere tijd de 1043ND naast de Ubee van Ziggo.

Waardeloze WiFi bereik van de Ubee en lastige forwarding heeft mij doen voerstappen. Ubee staat in bridge en alles loopt prima :)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495127

Sinds de router er tussen zit doet de volumeknop van de Samsung decoder (ook van Ziggo) het nu eindelijk ook. hiervoor kon ik het volume enkel bedienen met de afstandsbediening van de tv. Geen ramp, maar wel onhandig om altijd twee afstandsbedieningen bij de hand te moeten hebben. Solved.
Pagina: 1