Toon posts:

Welke koeler zal ik aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers. Dit is mijn eerste post hier. Heb een beetje hulp nodig. Ben van plan (via Azerty) vandaag nog alle nieuwe onderdelen te bestellen om een nieuwe PC (hopelijk morgen) te kunnen bouwen. Het gaat om een Asus Z97 mobo, een i5 4690 CPU, 2x4 Corsair Vengeance gehuigen, een GTX770 MSI videokaart allemaal in een Corsair R200 kast.

Ik weet alleen niet welke CPU koeler ik moet kiezen. Ik wil eigenlijk niet overclocken, heb daar geen ervaring mee en het klinkt een beetje overbodig. Misschien dat ik het alsnog doe en een 4690K aanschaf.

Het gaat er mij meer om een aardige koeler te vinden die beter is dan de standaard stock koeler van Intel die meegeleverd wordt. Ik zoek voornamelijk iets dat stil is en makkelijk te installeren is.

Ik weet dat de populaire optie momenteel de Cooler Master 212 Evo is. Maar wat ik zag is deze juist moeilijk te installeren en dat schrikt mij af. Ik heb sowieso geen ervaring met het bouwen van PC's om eerlijk te zijn! Tevens is de koeler momenteel niet op voorraad bij Azerty. Dus ik zoek eigenlijk naar andere leuke alternatieven. Zoals ik al zei graag iets dat stil is, makkelijk te installeren is en niet al te duur.

Alvast bedankt allemaal!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Als je echt tegen de montage opziet zou je de Hyper TX3 kunnen nemen. Iets kleiner maar nog ruim voldoende voor je i5. Deze monteer je net zoals de standaard Intel koeler. Ik vind het zelf geen ideaal systeem maar je kunt er weinig aan fout doen. En hij is op voorraad bij Azerty :)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Ik zie een boel dingen die verbeterd kunnen worden in je systeem!
De TX3 is inderdaad een leuk dingetje, de 212 ook. En met dat installeren, als je toch alles bij Azerty koopt, kun je het daar laten assembleren en dus kant en klaar bij je af laten leveren, kies wat je wilt.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarom wil je niet gaan overklokken op een Z bord? Die dingen zijn gemaakt voor overklokken?

Enfin, de TX3 is een leuk "iets boven stock" koelertje, prima voor niet overklokkers.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
jorisvdelsen schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:55:
Ik zie een boel dingen die verbeterd kunnen worden in je systeem!
Oh? Ik heb het kort gehouden, maar wat zijn deze boel dingen dan? :)
VasZaitsev schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:58:
Waarom wil je niet gaan overklokken op een Z bord? Die dingen zijn gemaakt voor overklokken?
Dit werd mij aangeraden als een moederbord dat gelijk future-proof is. Ik weet ook niet helemaal zeker of ik niet wil overklokken. :P
Wat zou je anders aanraden dan?
noguru schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:53:
Als je echt tegen de montage opziet zou je de Hyper TX3 kunnen nemen. Iets kleiner maar nog ruim voldoende voor je i5. Deze monteer je net zoals de standaard Intel koeler. Ik vind het zelf geen ideaal systeem maar je kunt er weinig aan fout doen. En hij is op voorraad bij Azerty :)
jorisvdelsen schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:55:
De TX3 is inderdaad een leuk dingetje, de 212 ook. En met dat installeren, als je toch alles bij Azerty koopt, kun je het daar laten assembleren en dus kant en klaar bij je af laten leveren, kies wat je wilt.
VasZaitsev schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:58:
Enfin, de TX3 is een leuk "iets boven stock" koelertje, prima voor niet overklokkers.
Bedankt voor de aanrader! Ik heb de TX3 bekeken, maar helaas hebben vele geklaagd over de moeilijke install van het ding op Azerty. :(

• jorisvdelsen
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 18:43:
[...]

Oh? Ik heb het kort gehouden, maar wat zijn deze boel dingen dan? :)

[...]

Dit werd mij aangeraden als een moederbord dat gelijk future-proof is. Ik weet ook niet helemaal zeker of ik niet wil overklokken. :P
Wat zou je anders aanraden dan?

[...]

[...]

[...]

Bedankt voor de aanrader! Ik heb de TX3 bekeken, maar helaas hebben vele geklaagd over de moeilijke install van het ding op Azerty. :(
Tja, vind dan maar eens een koeler die makkelijk te installeren is volgens die mensen.

En met 'een boel' doel ik op:

Het waarschijnlijk overkill Z97 mobo, je gaat toch niet overklokken, kun je net zo goed de
Gigabyte H97M-D3H of een ander H96 mobo pakken.
Het RAM zou ik vervangen door deze, zijn in ieder geval Low-profile, zodat je niet in de knoei komt met je koeler, en €5 goedkoper.
Ik neem aan dat je goed naar vergelijkingen tussen de R9 280X en de GTX770 hebt gekeken?
Als kast bedoel je denk ik de 200R ;)

Dit alles niet om je van stuk te brengen ofzo :p

'een boel' was misschien wat overdreven, maar ik kon het niet laten om wat suggesties te doen :X

[ Voor 3% gewijzigd door jorisvdelsen op 30-06-2014 18:52 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
Haha, geen probleem, ik waardeer de suggesties juist! :)
De Gigabyte H97 ziet er goed uit, maar het prijs verschil met de Z97 lijkt mij dan niet zo groot. En dan zou ik tenminste ooit nog kunnen overklokken mocht ik dat toch willen.
Ik had inderdaag geen rekening gehouden met high/low profile ram. Zou dat ervoor kunnen zorgen dat mijn koeler er niet meer oppast? Ik zie dat de Gigabyte H97 een micro-ATX bord is. Zou dat de kans dat het niet past niet alleen maar groter maken? Is er voor de rest nog een andere consequentie gebonden aan low/high profile ram? Ik ben vrij nieuw als het op dit soort dingen aankomt zoals je merkt. :P
De R9 280x lijkt mij zeker ook een goed alternatief, maar de prijs en performance lijken mij ongeveer hetzelfde, dus ik ging voor de GTX770 uit gemak. Ben de laatste keren ook voor Nvidia gegaan.
Je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad de Corsair 200R. :P

In ieder geval nogmaals bedankt voor de suggesties. :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voro overklokken heb je ook een overklokcpu nodig he. Als je de normale i5 4690 hebt, kun je alsnog niet overklokken. Dankjewel Intel, persé dure cpu's en chipsets nodig hebben om te overklokken, fijn hoor.

Als je niet gaat overklokken, heb je al meer dan genoeg aan pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 + pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed al moet je dan wel even vragen welke bios er op het mobo zit.

People as things, that’s where it starts.

• jorisvdelsen
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:13:
Haha, geen probleem, ik waardeer de suggesties juist! :)
De Gigabyte H97 ziet er goed uit, maar het prijs verschil met de Z97 lijkt mij dan niet zo groot. En dan zou ik tenminste ooit nog kunnen overklokken mocht ik dat toch willen.
Ik had inderdaag geen rekening gehouden met high/low profile ram. Zou dat ervoor kunnen zorgen dat mijn koeler er niet meer oppast? Ik zie dat de Gigabyte H97 een micro-ATX bord is. Zou dat de kans dat het niet past niet alleen maar groter maken? Is er voor de rest nog een andere consequentie gebonden aan low/high profile ram? Ik ben vrij nieuw als het op dit soort dingen aankomt zoals je merkt. :P
De R9 280x lijkt mij zeker ook een goed alternatief, maar de prijs en performance lijken mij ongeveer hetzelfde, dus ik ging voor de GTX770 uit gemak. Ben de laatste keren ook voor Nvidia gegaan.
Je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad de Corsair 200R. :P

In ieder geval nogmaals bedankt voor de suggesties. :)
Tja, het is gissen welk Asus Z97 moederbord je bedoelt, zijn namelijk nog al verschillende: Oeno und tres.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-02 10:19

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dit topic past veel beter in aankoopadvies aangezien het daar om gaat :)

Move OC --> CAA

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Hallo Kevin, met de CPU die jij neemt heeft dat moederbord geen zin. Dit wordt veelal gebruikt door non-overclockers de laatste tijd, mede door zijn goede geluidsweergave. Scheelt je in dit geval ook weer wat geld :) voor de CPU koeler zijn de Gelid Tranquillo rev2 en de CM Hyper 212 (EVO) hele goede stille koelers voor hun geld.
Pagina: 1