Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mobiele laptop voor privegebruik

Pagina: 1
Acties:

• d4damager
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-11 10:13
Beste tweakers, adhv het sjabloon heb ik enkele zaken op een rij gezet :

Wat ga je met je laptop doen?
Mijn privépc is aan vervanging toe, ik gebruik nu een 6,5 jaar oude dell XPS M1330 (januari 2008). En gezien ik hem enkel koel kan houden met een externe ventilator, en gezien deze ventilator het ook aan het begeven is dacht ik dat het zo eens tijd begon te worden voor een nieuwe laptop :-)

De M1330 was 6,5 jaar geleden de perfecte laptop, mobiel en krachtig. Op vandaag doet hij nog wat hij moet doen : Surfen, Streamen, HDMI aansluiting naar TV voor het spelen van Serie/Film.
Echter wordt hij heel erg heet (zelfs met externe USB fan gericht op de warmste plaats), en is het afspelen van high def bijna onmogelijk geworden. Vroeger lukte dat met de browser en 16 andere programma's tegelijk open, nu staat bij het spelen van media alles dicht van applicaties. Ook de batterij is enkel nog goed om van lader naar lader te lopen. Bovenstaande zaken lukken dus nog maar niet meer tegelijk.

Ik wil dus terug een mobiel toestel dat via HDMI mijn media kan afspelen naar mijn TV. Eventueel WiDi maar daar hoor ik precies niet zo veel meer van, bestaat dit nog? Zou wel handig zijn om zonder kabel te streamen naar TV. Ik speel geen spelletjes (daar is de xbox voor) en zal geen video gaan bewerken. De enige fotobewerking die je mij zal zien doen is met snagit een tekstballonetje tekenen.
Vooral het afspelen van media en eventueel tegelijk wat surfen is voor mij belangrijk, daarom denk ik dat de i3 al uit den boze is. Maar is de i7 dan de meerprijs waard?

Graag doe ik terug een aantal jaar met het toestel, daarom koop ik er wsl extra warranty (on-site) bij.
Gezien ik graag terug een performante laptop wil, is ook een SSD nodig, de snelle opstart en laadtijden spelen hier in mee, in geen geval kies ik voor een 5400rpm schijf.

Mijn Dell heeft 4GB Ram, ik zou het als een stap vooruit zien als het nieuwe toestel er nu 8 had. Of als het tenminste upgrade-baar is.

Prive typ ik nu US-INT, op het werk BE-Azerty. Beide layouts zijn ok voor mij.
Matte touch > glossy touch > no touch, maar dit is geen breekpunt. Als het kan dan liever touch.
Ik heb geen interesse in transformer toestellen: de tablet functie spreekt mij niet echt aan en ik geloof niet in de lange levensduur van toestellen waarbij alle hardware zo dicht op één zit. Als ik ooit een tablet wil koop ik dan wel een echte tablet...

Samengevat : een performant multitask toestel met HDMI (of beter) aansluiting, daar daarinboven ook nog mobiel is. Afhankelijk van de taak neem ik een andere plaats in het huis in.

Wat is je budget?
Liefst niet al te duur, maar realistisch: vanaf €1000 en dat mag naar €1300 btw in/services in zijn. Ik overweeg duurder als het plaatje klopt. Per slot van rekening is voor mij de ROI belangrijk, Een laptop van €1200 5 jaar gebruiken is goedkoper dan een laptop van €900 slechts 3 jaar gebruiken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Vooral veel mobiliteit in huis, de laptop wordt op de keukentafel, als mediacenter en als display bij het fitnessen gebruikt. Extern minder, gezien de pc voor privegebruik dient zal ik die vooral meenemen naar vergaderingen die buiten het werk vallen, zo'n 3tal per maand, minimaal dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn Dell heeft in zijn support periode 2 nieuwe moederborden gekregen, ik zou terug kiezen voor een merk waarbij ik (desnoods als addon) terug voor inhouse service kan kiezen (3jaar minstens). Acer heb ik ooit gehad maar was een regelrechte ramp, dus dat liever niet. Ik sta ook open voor Asus, Toshiba, Lenovo.

Ik bekeek reeds de xps serie van Dell, de ZenBooks van Asus, en bij HP ben ik het spoor helemaal kwijt. Ik zie het bos door de bomen niet meer.
De voorkeur gaat echter wel uit naar HP, voor mij is een HP te verkrijgen aan nettoprijzen.

Ik overweeg enkel Windows toestellen met win8, of ten minste een win8 licentie die je zelf moet installeren.

Mijn beoordeling wordt gemaakt op basis van:

1. Bang for Bucks (Prijs/Kwaliteit)
2. Services na verkoop (on site binnen afzienbare tijd)
3. Beoordelingen van tweakers of andere professionals moeten in het voordeel van het toestel spreken
4. Het oog wil ook wat

Misschien heeft iemand van jullie ongeveer dezelfde ontdekkingsreis gemaakt, of misschien hebben jullie wel een goed idee om mij op het goeie spoor te zetten, alvast een grote merci aan diegene die mij kan helpen.

• d4damager
Bij HP op de Spectre 13 gestoten, ik was voordien blijkbaar alleen de echte business laptops aan het bekijken (probook). Heeft hier iemand ervaring mee?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

d4damager schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:50:
Bij HP op de Spectre 13 gestoten, ik was voordien blijkbaar alleen de echte business laptops aan het bekijken (probook). Heeft hier iemand ervaring mee?
Geen ervaring mee, sorry :)

pricewatch: Asus N550JK-CN101H
Verder lijkt me deze laptop iets voor jou. Heeft een SSD, exhter geen extra HDD (ik weet niet of dat een probleem is, anders een HDD caddy met een extra HDD/SSD). i7 is snel genoeg, goede GPU, goed 15,6 INCH scherm en tjonge, wat is ie mooi!

De service van Asus is goed en deze laptop bied veel bang-for-buck.

Al met al lijkt het de perfecte laptop voor jou!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• d4damager
Hi, thx voor je reactie, ik verkies echter iets van 13 inch, de laptop moet vooral mobiel zijn.
Ik geef je echter wel gelijk, die asus ziet er mooi uit en lijkt me wel krachtig :-)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

pricewatch: HP Spectre 13-3000ed
Waarschijnlijk die waat jij ook op was gekomen? Dat voorkeur voor 13" was me niet opgevallen in de tekst. Deze lijkt me echter ook prima geschikt. 8GB RAM (niet uitbreidbaar!) i7, 1440p, 256GB SSD, geen dedicated GPU. Lijkt me voor bovenstaande werkzaamheden goed genoeg.

pricewatch: Apple MacBook Air 2014 13,3" 256GB
Ook leuk, een MacBook Air. 256GB RAM, 900p maar, 4GB RAM (uitbreidbaar naar 8GB) en een i5. Echter (naar mijn mening) 1000000000x groter gebruiksgemak. Maar als je Windows even graag hebt.... MacBook Air's staan wel bekend om hun gi-gantische accuduur. Voor je Bang-for-buck waarde hoef je hier niet te kijken. Voor kwalitiet wel.

-Zie nu dat je alleen Windows 8 wil, dus laat die MacBook maar :) -

15,6" is echter naar mijn mening ook nog mobiel, ik weet niet waar je hem naartoe wilt nemen...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• d4damager
Ik heb de spectre besteld, maar met het fullHD scherm.
Thx voor je hulp.
Pagina: 1