• lennardude
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-12-2025
Hallo
Omdat mijn Intel i3-2100 de laatste tijd niet meer aan mijn eisen voldeed wou ik erg graag een nieuwe processor maar omdat ik niet super rijk ben had ik via marktplaats een deal met iemand gemaakt voor een i5-3570k ik had met hem afgesproken dat voordat ik hem koop ik hem wel ff wou testen in mijn pc want je weet maar nooit. Dus ik ga daar met mijn pc heen en haal mijn oude cpu eruit en doe zijne erop. Nu het probleem: We doen de pc aan maar na 1-2 sec stopt hij er weer mee, de fans gaat heel ff draaien maar daarna stopt hij en start hij weer op en dat in een eeuwige loop maar wij deden de voeding maar gelijk uit. We hebben een andere voeding geprobeerd en ook een andere koeler namelijk mijn oude van de i3 (stock) en degene die hij had een koeler van zijn i7 3770 (hij had niet meer de stock koeler van de i5). Toen de i5 het niet deed haalden we hem er weer uit en dachten we dat we een paar scheve pinnetjes op het moederboord zagen maar het is zo klein en dus lastig te zien dat het ook wel een placebo effect geweest kon zijn. We plaatsten mijn i3 er weer op en alles werkte weer prima.... terwijl er dus wel misschien een paar pinnetjes scheef stonden...?

Nu zouden er volgens mij met 2 dingen iets mis mee kunnen zijn, mijn moederboord (Gigabyte ga-b75m-d3h 1.1) of met de CPU. Nu heb ik hem uiteraard niet gekocht maar die gast heeft hem later nog wel getest en mij verteld dat hij prima werkt. Nu wil ik dus nog steeds graag een betere cpu en ik zit eraan te denken om misschien de i5 3350P te kopen maar ik ben bang dat die het ook niet doet en dan kan ik er niks mee.

Iemand ideeën/oplossingen voor dit probleem?

Alvast hartelijk bedankt,

Lennard

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Heb je de laatste bios geïnstalleerd?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Je gaat van een Sandybridge (2000 serie) naar een Ivybridge (3000 serie) cpu, meestal moet je dan eerst je BIOS updaten naar de laatste versie voordat de CPU support word.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:16
Ik kreeg laatst een Pentium G3420 niet aan de gang waar een i5 4670K het wel deed. Bleken uiteindelijk ook kromme pinnen in het socket te zijn, sommige CPU's werken dan blijkbaar gewoon.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• lennardude
KofjeKoppie schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:40:
Heb je de laatste bios geïnstalleerd?
Ik heb niet de laatste bios versie zie ik net. Ik heb versie F10 waar er F15 bestaat. Alleen er staat bij changes niets over ivy bridge support ofzo...

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 21:39
http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=4315

Geeft aan dat de 3570k al vanaf bios F4 ondersteund zou moeten zijn.

• lennardude
itsme9x schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:02:
http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=4315

Geeft aan dat de 3570k al vanaf bios F4 ondersteund zou moeten zijn.
Dus dat zou betekenen dat het waarschijnlijk toch het probleem is met de pinnetjes maar ik snap niet waarom de ene dan wel werkt en de ander niet.

Verwijderd

lennardude schreef op maandag 30 juni 2014 @ 18:49:
[...]

Dus dat zou betekenen dat het waarschijnlijk toch het probleem is met de pinnetjes maar ik snap niet waarom de ene dan wel werkt en de ander niet.
Als de ene wel werkt, maar de andere niet dan lijkt het me zeer sterk dat het iets met de socket te maken heeft. Probeer 't zonder RAM modules (Als ie piept komt het omdat je geen geheugen hebt geïnstalleerd).

• lennardude
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:35:
[...]

Als de ene wel werkt, maar de andere niet dan lijkt het me zeer sterk dat het iets met de socket te maken heeft. Probeer 't zonder RAM modules (Als ie piept komt het omdat je geen geheugen hebt geïnstalleerd).
Aangezien ik die cpu niet heb gekocht kan ik dat nu niet testen, maar wat zou ik dan kunnen waarnemen en concluderen?

Verwijderd

lennardude schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:55:
[...]

Aangezien ik die cpu niet heb gekocht kan ik dat nu niet testen, maar wat zou ik dan kunnen waarnemen en concluderen?
Je zult geen beeld krijgen en het moederbord zal mogelijk piepen, maar dit komt dan dus door te weinig geheugen.

Al het RAM wat op je moederbord's QVL lijst staat is getest met alle compatible CPU's.
Als jij geheugen gebruikt wat niet op de QVL lijst staat, is het mogelijk dat dit geheugen met de ene CPU en Mobo combinatie wel werkt, maar met de andere niet.
Als dit de situatie is, zul je zien dat wanneer er geen RAM op het moederbord is geprikt, alles gewoon aan blijft en de CPU dus prima werkt. Wel zul je je RAM moeten verwisselen voor iets op de QVL lijst, of iets waarvan het bekend is dat het een prima combinatie is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 20:11 ]

• chaoscontrol
Maak anders een foto van je socket?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je beschrijft precies datgene wat er gebeurd indien een CPU niet goed wordt herkent door het bios, heb het diverse keren zo meegemaakt. Normaal gesproken zou een bios update (indien de CPU door het moederbord ook wordt ondersteund, en dat is het geval volgens specificaties), het steeds maar herhaald opstarten op moeten kunnen lossen. Mogelijk is het nu aanwezige bios op een of andere wijze gedeeltelijk corrupt geraakt (dit komt wel eens voor) en zou het herflashen (meteen met de laatst beschikbare bios-versie), het euvel op kunnen lossen. Een Cmos reset wil ook nog wel eens helpen en zou het eerste zijn wat men zou kunnen proberen. Je moederbord beschikt ook over een dual bios waardoor je (vaak via een jumper of schakelaar op het moederbord), over kunt schakelen naar het andere bios. Helaas kun je nu het e.e.a. niet meer testen en blijft het nu maar gissen naar wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn. Ik verdenk een onjuiste instelling binnen het bios of een corruptie van, ik geloof niet direct in een beschadigde socket gezien de probleemloze werking van je huidige CPU.

Overigens zal het starten zonder geheugen waarschijnlijk geen piep tot gevolg hebben als je dat doet met een CPU die niet wordt herkent door het bios. Die herkenning zit namelijk voorin de bootroutine waardoor er nog geen piepjes hoorbaar zullen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 01-07-2014 13:27 ]

Testing, one, two ...

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-02 12:44
4/8 pins CPU stekker goed aangesloten op het moederboard? Zit vaak linksbovenaan. Klinkt alsof de CPU geen stroom krijgt.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

hardware-lover schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 02:14:
Overigens zal het starten zonder geheugen waarschijnlijk geen piep tot gevolg hebben als je dat doet met een CPU die niet wordt herkent door het bios. Die herkenning zit namelijk voorin de bootroutine waardoor er nog geen piepjes hoorbaar zullen zijn.
Ooh, tja, wie start er nou ook zomaar een moederbord zonder CPU :')

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2014 15:40 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
Ik ben zeer benieuwd naar de foto van de Socket, en dan vooral de pinnetjes.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Ook al aan gedacht dat die cpu misschien broke is?
Ken je de verkoper?

Dat even testen was een goeie zet ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:39:
[...]
Ooh, tja, wie start er nou ook zomaar een moederbord zonder CPU :')
;w

Testing, one, two ...

• lennardude
evilweed schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:11:
Ook al aan gedacht dat die cpu misschien broke is?
Ken je de verkoper?

Dat even testen was een goeie zet ;)
Zoals ik in mijn eerste post al vertelde, die gast heeft hem later getest en mij verteld dat hij prima werkte ;)

• lennardude
Ik denk dat ik toch maar nieuwe cpu ga kopen als hij niet werkt ga ik toch maar nieuw moederboord kopen denk ik, zit alleen te twijfelen tussen i5 3470 en i5 3350p...

• chaoscontrol
Ja dat schiet toch niet op... Maak nou eens een foto van je socket, laat ons bevestigen dat hij stuk is en ga dan een nieuw MOEDERBORD halen, dus geen nieuwe CPU.

• lennardude
chaoscontrol schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 13:05:
Ja dat schiet toch niet op... Maak nou eens een foto van je socket, laat ons bevestigen dat hij stuk is en ga dan een nieuw MOEDERBORD halen, dus geen nieuwe CPU.
Ja oke je hebt gelijk, ik zal vanavond even mijn processor eraf halen en een foto maken

• lennardude
Ik heb gister mijn PC opengemaakt en gekeken naar de socket, er bleek helemaal aan de rand inderdaad een pinnetje scheef te staan. Ik heb deze samen met mijn vader rechtgezet. Daarna heb ik alles weer aangesloten en alles werkt gewoon nog steeds. Ik heb foto's gemaakt van voordat we hem recht hebben gebogen.

Ik had geen idee hoe ik hier foto's upload dus ik heb er 2 via WeTransfer geüpload hier de link:

http://we.tl/yqOfEXqq1f

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
Pinnetje kan de boosdoener zijn geweest (ik kan de foto nu niet bekijken). Je hebt nog best geluk gehad, het had ook zo kunnen zijn dat de processor doorfikte tijdens de test.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:37
Volgens de Intel pinmap (bladzijde 90-93) is het een VSS pin. Als die geen contact maakt kan dat geen consequenties hebben, VDD en VSS pinnen zijn nogal redundant aanwezig.

Wellicht dat door het over de rand uitsteken de processor met andere pinnen geen goed contact maakte, maar da's moeilijk te beoordelen.

Ik zou zelf toch een BIOS update doen en dan opnieuw die i5 proberen, als die weer raar doet lijkt mij dat de processor kapot is.

• lennardude
Ik heb sinds vandaag een nieuwe i5-3470 erin zitten nadat ik uiteraard mijn bios had geüpdatet en hij werkt prima! Ik ben erg blij en nog bedankt voor de hulp! Ik ben wel benieuwd of het nou daadwerkelijk aan de bios update heeft gelegen maar ik denk dat we dat nooit zullen weten :p

Lennard
Pagina: 1