Nieuw 24/7 desktop/kassa server systeem

Pagina: 1
Acties:

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:34
Ik werk op een HP Z400 Xeon computer, met Windows XP 32 bits, hierop zijn de meest gebruikte programma;s:
- voorraadsoftware, DOS programma
- Google Chrome, ongeveer 50 tabs open
- Illustrator
- Outlook, Excel, Word

Deze computer heeft 6 GB geheugen, maar gebruikt er door XP 32 bits maar 3,2.
Soms is het systeem instabiel, zo volgt er na het afsluiten van Google Chrome vaak een blauw scherm.

Nu kan ik voor dit systeem wel een Windows 8.1 Pro kopen, en de schijven vervangen, maar de externe kosten van herinstallatie bedragen een paar honderd euro en vind ik het eigenlijk niet meer waard voor een computer van 5 jaar oud. Ik werk hier de hele dag achter, en dan mag het wel sneller gaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem staat 24/7 aan en vervult 2 taken:
Het is backoffice de server voor een kassa, hiervoor draait een Microsoft SQL server
En het is mijn desktop voor alle taken, ik heb een winkel, dus die taken zijn nogal breed.
Google Chrome staat open, met vaak 50 tabbladen. Ook wordt er veel gewerkt in een DOS programma, dat is het voorraadsysteem. Daarnaast maak ik posters in Illustrator en bedrukkingen, print naar een Designjet of laserprinter of etikettenprinter.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget, ik wil zelf dit systeem bouwen aangezien mijn privé zelfbouw net zo goed bevalt als mijn huidige HP Workstation, wat er nu in de lijst staat is een prima budget, meer hoeft niet. Minder mag, maar dat het systeem lang mee gaat is wel een pre.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alleen de randapparatuur, geen computer onderdelen zelf

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als hoofdschijf draai ik in mijn huidige computer 2 Vertex 120 GB SSD's in Raid 1, dit worden in mijn nieuwe build Crucial M550 256 GB SSD's. 16GB geheugen lijkt me handig gezien de SQL Server die op de achtergrond draait en gezien de prijzen van geheugen is daarop bezuinigen niet nodig. Vaak staan er veel programma's open en is snel alt-tabben handig

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: intel, twijfel tussen I5 en I7, gezien de meerprijs van de I7 en de hogere kloksnelheid toch daarvoor gekozen. SSD van Crucial gezien mijn privé ervaringen met het merk, en het hebben van powerloss bescherming spreekt me aan. Moederbord Gigabyte, ook gezien eerdere ervaringen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, niet wat ik nu kan bedenken, als het kan een stil systeem, computer staat naast me op de grond, maar er draaien meer computers en apparaten hier op kantoor, dus superstil hoeft niet.

Ga je overklokken?
Nee, overklokken zie ik niet zitten voor dit systeem.

Hieronder staat het systeem zoals ik het nu uit zou zoeken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,95€ 299,95
1Gigabyte GA-Z97X-UD3H€ 116,03€ 116,03
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 90,91€ 90,91
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Microsoft Windows 8 Pro NL OEM 32/64 bit€ 128,89€ 128,89
1Scythe Mugen 4€ 35,50€ 35,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 119,35€ 119,35
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,45€ 79,45
2Crucial M550 2,5" 256GB€ 119,90€ 239,80
1NZXT Aperture M€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.245,13

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Je zegt niet te gaan overklokken, ik raad dan het volgende moederbord aan:
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5

Daarbij zou ik ook geen K processor pakken en ook gewoon gaan voor een i5 ipv i7, scheelt aanzienlijk in prijs:
pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed

Voor SSD raad ik je de volgende aan:
pricewatch: Crucial MX100 256GB
Goedkoper, beter, sneller.

Voor geheugen raad ik je de volgende aan:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
2x

Bovenstaande wijzigingen ga je amper tot niet in je systeem merken, heel misschien de i5 ipv i7, hangt af van wat je er mee wil doen. Toch bespaar je hier ongeveer 210 euro mee.

[ Voor 44% gewijzigd door mobstaa op 30-06-2014 13:26 ]

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-04 10:09
Eens met bovenstaande, alleen met pricewatch: ASRock B85M Pro4

Zelfde chipset, zelfde ethernetcontroller, evenveel SATA/USB-aansluitingen. Tientjeswerk, maar ik zie de meerwaarde van het Gigabytebord niet (twee extra PCIe-sloten en een kleurtje?).

Mocht je nu toch graag een i7 willen dan zou ik kiezen voor pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed, maar tenzij je er een ontzettend goede reden voor hebt zou ik gewoon voor de i5 gaan.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 17:01
Een HP z400 moet gewoon lekker snel zijn. Iig als je windows 7 of 8 draait.

Ik vraag me af of je voor wat jij wil echt gaat merken dat je een nieuw systeem hebt. Een SSD erin W8 erop en dan denk ik dat je systeem al als nieuw aan voelt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:44
waarom zou je je kassa database willen draaien op een pc die je ook gebruikt voor diverse andere taken? 1, virus, 1 harde vastloper en je bent (een deel van) je data kwijt.

waarom niet een 2e pc voor alle taken (internet, DTP,office) naast je database / voorraad beheer pc/server

eventueel kun je via kvm switch je huidige randapparatuur blijven gebruiken.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Als je niet gaat overclocken en en geen RAID gaat gebruiken, raad ik deze aan: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 (net als mobstaa trouwens).
Thralas schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:50:
Eens met bovenstaande, alleen met pricewatch: ASRock B85M Pro4

Zelfde chipset, zelfde ethernetcontroller, evenveel SATA/USB-aansluitingen. Tientjeswerk, maar ik zie de meerwaarde van het Gigabytebord niet (twee extra PCIe-sloten en een kleurtje?).
Ik zou voor de Gigabyte gaan aangezien ik toen eens problemen heb gehad met AsRock (dus ligt aan mezelf). Verder ziet hij er chic uit met die kleurtjes, en is hij ATX i.p.v μATX (en TS geeft aan voorkeur te hebben voor Gigabyte mobo's)

CPU en SSD raad ik die van mobstaa aan.

Als RAM zou je ook deze kunnen pakken (wel 2x): pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU.

Die van mobstaa is ook goed, echter is deze iets goedkoper (maar niet low-profile).

Verder de HDD vervangen door deze: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB of deze: pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB . Deze lopen ten opzichte van de Green op 7200 rpm i.p.v 5400 rpm en zijn dus sneller (en ietsjes duurder...)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-04 10:09
Kevinp schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:56:
Een HP z400 moet gewoon lekker snel zijn. Iig als je windows 7 of 8 draait.

Ik vraag me af of je voor wat jij wil echt gaat merken dat je een nieuw systeem hebt. Een SSD erin W8 erop en dan denk ik dat je systeem al als nieuw aan voelt.
Daar wilde ik in eerste instantie ook een opmerking over maken, maar TS leek dat al overwogen te hebben. Toch heb je mogelijk wel gelijk (al is er een verschil tussen een Z400 met dual- of quadcore cpu). SSD'tje icm. Windows 7/8 is een wereld van verschil als het goed is.
nachtnet schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:05:
waarom zou je je kassa database willen draaien op een pc die je ook gebruikt voor diverse andere taken? 1, virus, 1 harde vastloper en je bent (een deel van) je data kwijt.
Ook een heel goed punt, maar wel lastig, als je er een goedkoop internetpc'tje naastzet zit je nog steeds met je bedrijfskritische spul op een XP-bak. Dat kan ook niet de bedoeling zijn..

Verwijderd

Als ik jou was zou ik de i7 vervangen voor een pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed, en dan een cheap ass videokaart erin slingeren.

• jopie
Ik ga naar jullie tips kijken, maar een opmerking:
Het systeem draait al op een SSD, dus zou de enige verandering Windows 8 zijn.
De Seagate HD had ik eerst, maar de HD is alleen voor wat extra opslag, draait geen programma vanaf, dus dacht dat de langzaamdraaiende HD minder kans op geluid zou zijn.
Bij de sub 100 euro moederborden heb ik het gevoel dat ik iets technisch minders koop, zelfde voor de MX100 SSD's van Crucial.

Dan de CPU, ik twijfel ook tussen een i5 en i7, maar zag dat de 4790K 0,4Ghz sneller was dan de non-K versie, en aangezien het systeem weer zo'n 5 jaar mee mag gaan leek me dat veiliger.
De aangeraden Xeon versie zie ik op cpubenchmark.net toch duidelijk minder punten scoren.

Het huidige rijtje:
Xeon 3520 (huidig) 5053 punten
Xeon E3 1230 V3 9460 punten
I7 4790 10274 punten
I7 4790K 11961 punten

Verwijderd

Niet over clocken is een niet 'K' Processor, ik zou sowieso gaan voor de MX100 goedkoper en iets sneller.

Xeon erin en videokaart eruit.. eventueel een goedkope videokaart nemen.

Verwijderd

De E3 1230 V3 is ook niet de nieuwste voor €10,- meer heb je de haswell refresh versie (Xeon E3 1231 V3) maar die staat nog niet op tweakers. Hier is de link: http://afuture.nl/productview.php?productID=1994310. Overigens moet je met een xeon wel een GPU hebben omdat er in de processor geen iGPU zit.

• jopie
OK, SSD is inmiddels omgezet naar de MX100, die overigens op de 256 GB grootte wel langzamer is dan de M550. Wat zijn de voordelen van de Xeon CPU boven de I7? Voor het prijsverschil koop ik een videokaart, en houdt er een lager geklokte CPU aan over? Ervanuitgaande dat de I7 en de Xeon evenveel per "kloktik" kunnen.

• MK_
  • Niet online

MK_

jopie schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:55:
Ik ga naar jullie tips kijken, maar een opmerking:
Het systeem draait al op een SSD, dus zou de enige verandering Windows 8 zijn.
De Seagate HD had ik eerst, maar de HD is alleen voor wat extra opslag, draait geen programma vanaf, dus dacht dat de langzaamdraaiende HD minder kans op geluid zou zijn.
De WD Green zal inderdaad stiller zijn dan de Black/Seagate.
Bij de sub 100 euro moederborden heb ik het gevoel dat ik iets technisch minders koop, zelfde voor de MX100 SSD's van Crucial.
Dat heeft er helemaal niks mee te maken, de duurdere moederborden hebben een andere chip voor andere (of meerdere) doeleinden. Als je hier echter geen gebruik van gaat maken is dit onnodig. De MX100 SSD is prima en de B85-moederborden zijn goed voor wat jij ze gaat gebruiken.
Dan de CPU, ik twijfel ook tussen een i5 en i7, maar zag dat de 4790K 0,4Ghz sneller was dan de non-K versie, en aangezien het systeem weer zo'n 5 jaar mee mag gaan leek me dat veiliger.
De aangeraden Xeon versie zie ik op cpubenchmark.net toch duidelijk minder punten scoren.

Het huidige rijtje:
Xeon 3520 (huidig) 5053 punten
Xeon E3 1230 V3 9460 punten
I7 4790 10274 punten
I7 4790K 11961 punten
Een Xeon is eigenlijk een i7 zonder de build-in GPU en nooit overclockbaar (er zijn dus geen K-versies). Ik zie echter in dit geval geen voordeel om een Xeon te pakken in plaats van een i7. De E5-versies van de Xeon zouden wel beter zijn, maar hiervoor is een ander moederbord nodig (Socket 2011) en dat knalt direct door naar €150,-

pricewatch: Intel Xeon E5-1620 v2 Tray
pricewatch: MSI X79A-GD45 Plus

En losse GPU (zelfs een goedkope als deze: pricewatch: Sapphire R7 250 2GB DDR3 Boost) vele malen beter dan de iGPU. Heb je iets meer te besteden, dan kan je deze pakken pricewatch: Sapphire Radeon HD 7790 2GB GDDR5 OC of met nog meer zelfs deze pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost (wordt tegenwoordig veel aanbevolen. Toevallig alle drie AMD-chip (zelfs alle drie Sapphire :) )

Verder vraag ik me nu af, ga je die 2 SSD's nu in RAID gebruiken of niet? Dat zou namelijk invloed kunnen hebben op de keuze van het moederbord!

Die SSD's zijn trouwens ongeveer gelijk, behalve de prijs dan!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Of gewoon een H97 bordje uit de series 9 chipset, voor het geval je ooit een nieuwe M.2 ssd zou aanschaffen. Als je dan toch een Haswell refresh proc neemt lijkt het me dat je ineens ook een bijhorend series 9 bordje erbij neemt. De bordjes (met M.2) maken de haswell refresh net interessant.

Ik begrijp de keuze voor de i7 4790K. Desondanks deze een unlocked multiplier heeft is ie stock gewoon al 400 Mhz sneller dan de non-K variant, en heeft ie een verbeterde TIM die de warmtegeleiding zou moeten verbeteren, en bijgevolg een ietsje koeler zou moeten zijn. Interessant dus om te overwegen.

Een aparte graka lijkt me in dit geval zinloos: ik verwacht niet dat TS game-ambities heeft met dit systeem. Er is ook niet direct sprake van software die versneld kan worden door de graka, op zo'n manier dat een krachtigere graka zinvol is. Ik zou het gewoon bij de geïntegreerde graphics houden.

De M550 zou idd iets sneller moeten zijn dan de MX100, maar ik geloof niet dat je dat in dagelijks gebruik gaat merken.

Experience the mountains!

• jopie
Een videokaart met fan zie ik inderdaad niet zitten, als er in de I7/I5 afdoende grafische mogelijkheden zitten om 1x 1920x1200 weer te geven, met zelden 3D beelden.

De SSD's komen in RAID 1 te draaien, puur om het op te vangen als er 1 de geest geeft. Mogelijk een dag downtime voorkomen is me wel een extra SSD waard.

[ Voor 32% gewijzigd door jopie op 30-06-2014 17:20 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

jopie schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:06:
Een videokaart met fan zie ik inderdaad niet zitten, als er in de I7/I5 afdoende grafische mogelijkheden zitten om 1x 1920x1200 weer te geven, met zelden 3D beelden.

De SSD's komen in RAID 1 te draaien, puur om het op te vangen als er 1 de geest geeft. Mogelijk een dag downtime voorkomen is me wel een extra SSD waard.
Ik zou gewoon een i5/i7 pakken, de Intel Graphics HD is genoeg voor standaard thuis- (en/of bedrijfs-) werkzaamheden. Een losse GPU is het niet waard.

Als je zeker bent dat je niet gaat overclocken, zou ik deze pakken:
pricewatch: Gigabyte GA-H97M-D3H

Je hebt echter een -K processor en een aftermarket koeler, dus je zou (misschien voor de toekomst) een Z97 moederbord kunnen nemen. Dit zou je kunnen doen als je misschien in de toekomst toch (lichtjes) wil overklokken. In dat geval zou ik deze pakken:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97-HD3

Verder zou je misschien deze PSU kunnen nemen, is meer dan een jaartje nieuwer, iets goedkoper en 100W sterker:
pricewatch: Cooler Master VS V650S
of het 550W-broertje:
pricewatch: Cooler Master VS V550S (alleen is de 550W raar genoeg duurder dan de 650W 7(8)7 )

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Wat betreft de voeding zou ik de 450 watt versie van de bovengenoemde Cooler Master nemen. Dit is ruimschoots voldoende voor jouw pc. Ik denk dat 350 zelfs voldoende is zonder aparte graka. Al de rest is overkill.

Experience the mountains!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-03 20:45

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Huum, bedrijfskritische data op een zelfbouw machine...
Zoals aangegeven zou ik de systemen splitsen, een zelfbouw voor je dagelijkse taken. En een kleine server (ML310) met een service contract erop.
Pagina: 1