Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Help] Probleem met de Elektriciteit?!

Pagina: 1
Acties:

• swoopinghawk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-11 12:27
Beste Tweakerts,

Ik heb een probleem en ik weet niet zeker of dit door mijn pc of door mijn woning veroorzaakt wordt.
Ook weet ik niet of dit het juiste forum is om dit in te plaatsen, maar ik zag geen andere optie...

Mijn pc, of eigenlijk mijn PSU maakt soms willekeurig bzzz / krakel geluiden. Wanneer dit gebeurd valt mij op dat dit ook de lampen (onbekend of het ook in andere kamers gebeurd)in de kamer beïnvloed, want zijn flikkeren synchroon aan het geluid.
Wanneer dit geluid zich voordoet en ik de pc afsluit dan is het nog steeds aanwezig, totdat ik de knop van de PSU omzet.

Nu is mijn vraag: Moet ik de PSU opsturen ter reparatie of moet ik mijn woningcorporatie een elektricien laten sturen? :?

De PC is overigens niet een bakbeest en gebruikt hierdoor maar een 550watt voeding. Dit is ook genoeg voeding (heb ik gecontroleerd via zo'n website). De voeding zelf is ook (volgens mij) vrij betrouwbaar aangezien het een XFX 550W Pro is.

Alvast bedankt!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11 02:03

Swordlord

Act first, think never

(jarig!)
Even voor de goede orde.
Als je PSU volledig uitstaat, heb je dan ook last van deze flikker verschijnselen, dus lampen die flikkeren of andere apparatuur die gek doet?

• swoopinghawk
@Swordlord, Ik zal vanavond even kijken of dit het geval is.
Als dit het geval is, dan is het alleen bij lampen aangezien ik voor de rest geen klachten heb ondervonden... (Tv, Magnetron, e.d.)
Het is in ieder geval minder opvallend, aangezien het mij nog niet was opgevallen.

[ Voor 31% gewijzigd door swoopinghawk op 30-06-2014 14:53 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
Ik denk dat de kabel, dus de IEC C13/C14 connector niet meer helemaal tof is en een beetje gaat vonken.
Als een andere kabel het probleem niet oplost moet je verder zoeken of de voeding vervangen.

• swoopinghawk
@Jeroen, daar zat ik ook al over na te denken, maar de pc is nog geen 2 jaar oud en is weinig verplaatst (dus weinig gesleten van in-uit oid.).
Kan een kabel dan al kapot zijn?
Maar ik zal even kijken of ik ergens een kabel kan lenen.

[ Voor 14% gewijzigd door swoopinghawk op 30-06-2014 14:56 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

(jarig!)
swoopinghawk schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:52:
@Swordlord, Ik zal vanavond even kijken of dit het geval is.
Als dit het geval is, dan is het alleen bij lampen aangezien ik voor de rest geen klachten heb ondervonden... (Tv, Magnetron, e.d.)
Het is in ieder geval minder opvallend, aangezien het mij nog niet was opgevallen.
Problemen met de stroom kwaliteit zijn meestal het beste te merken aan de lampen, die gaan flikkeren of dimmen.
Andere apparatuur doet vaak niet zo heel gek, gezien ze voedingen hebben die het operationele deel een vaste spanning geven.

Maar ga eerst maar eens vaststellen of het probleem zich ook voordoet als de PC dus volledig is uitgetrokken.
Dan kunnen we daarna verder gaan kijken waar eventueel het probleem ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 30-06-2014 15:25 ]

• swoopinghawk
Ik heb vannacht er op gelet, maar geen problemen waargenomen.
Echter, was er deze avond ook geen storingen waar te nemen bij de PSU.
Het was zeker geen one-time thing overigens, want ik heb het al vaker waargenomen....
Is hier ook iets uit af te leiden? Uit de randomness dat dit plaatsvindt?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

(jarig!)
Even puur stroom kwaliteit gezien.

De toelaatbare spanning ligt tussen 207 V en 253 V (230V +- 10%)
Zit je aan de lage kant van die criteria, dan kan bij opeens zware belasting op het net flikker ontstaan. Een buurman die graag klust met zware apparatuur kan al genoeg zijn.
Voor de test kun je een multimeter in het stopcontact steken en kijken wat je gemiddelde spanning is.

Maar als de waarneembare flikker echt storend begint te worden, dan mag je wel contact opnemen met je energieleverancier of elektromonteur, om daar eens dingen mee te bespreken.

[ Voor 53% gewijzigd door Swordlord op 01-07-2014 10:55 ]

• swoopinghawk
Ah ok, ik zal even kijken of ik een multi-meter kan scoren!
Euh, er is wel iemand die soms klust hier, maar ik heb de dips ook waargenomen omstreeks 03:00 uur... (Insomniac ^^)
Dus dan zou het een continue stroomvreter moeten zijn neem ik aan?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:35

Rmg

swoopinghawk schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:49:
Ah ok, ik zal even kijken of ik een multi-meter kan scoren!
Euh, er is wel iemand die soms klust hier, maar ik heb de dips ook waargenomen omstreeks 03:00 uur... (Insomniac ^^)
Dus dan zou het een continue stroomvreter moeten zijn neem ik aan?
Neuh, misschien eerder een brakke airco of koelkast dan die om 3 uur snachts denkt laat ik eens gaan koelen

• swoopinghawk
Rmg schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:52:
[...]

Neuh, misschien eerder een brakke airco of koelkast dan die om 3 uur snachts denkt laat ik eens gaan koelen
Als ik dan toch vraag of z'n een pauper koelkast hebben zal ik ook even vragen of de buren toevallig ook een hennepkwekerij hebben...
Maak ik vast vrienden mee :P

[ Voor 8% gewijzigd door swoopinghawk op 01-07-2014 13:25 ]

Pagina: 1