Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk setup te traag?

Pagina: 1
Acties:

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
Hey,

Ik merk dat ik mijn topsnelheid van mijn netwerk niet haal.
Ik weet dat dit aan veel factoren kan liggen, maar als ik een NAS heb die een Gigabit poort heeft, een router die een Gigabit poort heeft en een PC die een Gigabit poort heeft, verwacht ik toch hogere snelheden over het netwerk te halen dan 10MB/s.

Wanneer ik iets kopieer van mij NAS naar mijn PC, dan fluctueert dit erg en geraak ik aan max 10 MB/s.
Hieronder staat een diagram van de netwerkopstelling.
Iemand enig idee waar ik best zoek naar de bottleneck?

Alvast bedankt

http://imgur.com/kc3tRXz

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-11 21:55
Heb je je kabels al gecontroleerd?

• Homewrecker
_WouterB schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:39:
Heb je je kabels al gecontroleerd?
Waarmee kan ik dat doen?

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-11 21:55
In taakbeheer op het tabblad netwerk (in windows 7, maar ik denk dat het op windows 8 wel ongeveer hetzelfde noemt) kun je zien wat voor link je hebt. 100 Mbps of 1000 Mbps. Als het 100 is, is de kabel tussen je computer en je router slecht (er van uitgaande dat er niets mis is met je pc of je router). Als het 1000 is kan je best de kabel van je nas eens tussen je computer en router hangen en kijken wat dat oplevert (of in de managing software van je nas kijken).

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Wat voor NAS heb je, en wat voor schijven zitten er in
Wat voor schijven heb je in je PC en wat voor specificaties heeft de PC voor wat betreft de poorten waar de schijven aan hangen?
Welke verbindingsnelheid hebben de aanslutigingen? Als ze op AUTO staan direkt aanpassen naar 1Gbit... Hard instellen gaat bijna altijd beter dan AUTO.

Normaal zou je netwerksnelheden kunnen behalen van rond de 985Mbit op een Gbit netwerk. Ik heb eens een test gedaan om het netwerk te testen en kwam daar aan op mijn thuisnetwerk. Twee keer een grote ISO kopieren van pc naar pc over Gbit netwerk. Vanuit het geheugen ging de tweede keer met deze snelheden. Leuk om te zien maar dat is puur theoretisch en haal je in de praktijk natuurlijk nooit met kopieren. Je hebt altijd te maken met beperkende factoren van de dingen die ik hierboven vraag.

[ Voor 10% gewijzigd door Gé Brander op 30-06-2014 12:49 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Gebruik je de Netgear WNDR3700 router als switch? Daar kan het wel aan liggen namelijk :).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kc3tRXz.png

My favorite programming language is solder.

• Homewrecker
Gé Brander schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:49:
Wat voor NAS heb je, en wat voor schijven zitten er in
Wat voor schijven heb je in je PC en wat voor specificaties heeft de PC voor wat betreft de poorten waar de schijven aan hangen?
Welke verbindingsnelheid hebben de aanslutigingen? Als ze op AUTO staan direkt aanpassen naar 1Gbit... Hard instellen gaat bijna altijd beter dan AUTO.

Normaal zou je netwerksnelheden kunnen behalen van rond de 985Mbit op een Gbit netwerk. Ik heb eens een test gedaan om het netwerk te testen en kwam daar aan op mijn thuisnetwerk. Twee keer een grote ISO kopieren van pc naar pc over Gbit netwerk. Vanuit het geheugen ging de tweede keer met deze snelheden. Leuk om te zien maar dat is puur theoretisch en haal je in de praktijk natuurlijk nooit met kopieren. Je hebt altijd te maken met beperkende factoren van de dingen die ik hierboven vraag.
NAS: Synology DS410 met WD Red schijven erin
PC: Custom build; Mobo Asus Z74 en Samsung SSD
_WouterB schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:48:
In taakbeheer op het tabblad netwerk (in windows 7, maar ik denk dat het op windows 8 wel ongeveer hetzelfde noemt) kun je zien wat voor link je hebt. 100 Mbps of 1000 Mbps. Als het 100 is, is de kabel tussen je computer en je router slecht (er van uitgaande dat er niets mis is met je pc of je router). Als het 1000 is kan je best de kabel van je nas eens tussen je computer en router hangen en kijken wat dat oplevert (of in de managing software van je nas kijken).
Zal ik vanavond eens checken. Had er nog niet aan gedacht. Zit momenteel op kantoor.

• Homewrecker
Puch-Maxi schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:55:
Gebruik je de Netgear WNDR3700 router als switch? Daar kan het wel aan liggen namelijk :).

[afbeelding]
Die staat normaal gezien als router ingesteld.
Die switch is nodig omdat daar de Telenet Digicorder aan hangt, en die moet een rechtstreekse lijn met de modem hebben. De router daarentegen is dan weer omdat we niet genoeg publieke IP-adressen krijgen om al onze apparaten rechtstreeks aan de modem te hangen.

• Puch-Maxi
Ohw, België dat had ik niet door. Hang eens een ander (gigabit) switch achter de router en sluit daar zowel uw NAS als PC op aan.

• Homewrecker
Puch-Maxi schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:04:
Ohw, België dat had ik niet door. Hang eens een ander (gigabit) switch achter de router en sluit daar zowel uw NAS als PC op aan.
Ik beschik jammer genoeg niet over een andere Gigabit switch...

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Hoe is alles op/aan elkaar gesloten? Ff een duidelijk diagrammetje.

• Homewrecker
BlackWhizz schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:07:
Hoe is alles op/aan elkaar gesloten? Ff een duidelijk diagrammetje.
Hoe bedoel je op/aan elkaar gesloten?
Wil je het soort kabels weten oid? Of welke poorten er worden gebruikt? Of ... ?

• BlackWhizz
Tussen apparaten lijntjes trekken.

Edit: NVM, ik had de TS niet goed gelezen :)

[ Voor 41% gewijzigd door BlackWhizz op 30-06-2014 13:10 ]

• Homewrecker
BlackWhizz schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:10:
Tussen apparaten lijntjes trekken.
Zoals hier?
http://imgur.com/kc3tRXz

• BlackWhizz
Heb je al geprobeerd kabels te wisselen? Zelf getrokken kabels en geknepen?

Hebben jouw PC en NAS ook een gigabit verbinding? Dus ff bij eigenschappen van netwerkadapter kijken; voor je nas weet ik niet waar dat staat.

[ Voor 49% gewijzigd door BlackWhizz op 30-06-2014 13:13 ]

• Homewrecker
BlackWhizz schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:12:
Heb je al geprobeerd kabels te wisselen? Zelf getrokken kabels en geknepen?

Hebben jouw PC en NAS ook een gigabit verbinding? Dus ff bij eigenschappen van netwerkadapter kijken; voor je nas weet ik niet waar dat staat.
Het vertrouwen in zelf gemaakte kabels heb ik al lang opgegeven.
Het zijn allemaal gekochte kabels en heb de kabels al eens vervangen.

• Puch-Maxi
Homewrecker schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:05:
[...]
Ik beschik jammer genoeg niet over een andere Gigabit switch...
U zou de Digicorder tijdelijk even kunnen loskoppelen en de switch verplaatsen naar achter de router.

• Homewrecker
Puch-Maxi schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:15:
[...]

U zou de Digicorder tijdelijk even kunnen loskoppelen en de switch verplaatsen naar achter de router.
Kan ik inderdaad eens proberen.
Ik probeer het vanavond.

• Homewrecker
Puch-Maxi schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:15:
[...]

Ok, ik heb alle kabels nagekeken of ze wel Cat 5E zijn en dat is het geval.
Alle apparaten ondersteunen Gigabit en heb maar 1 Ethernet-poort op mijn PC dus is sowieso de Gigabit poort.
Als ik echter de tip van _WouterB (profiel) volg, zie ik dat mijn OS weergeeft dat het slechts 100 Mbps is (zie screenshot). Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

http://imgur.com/vPiW7r6

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:16
Homewrecker schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:43:
Als ik echter de tip van _WouterB (profiel) volg, zie ik dat mijn OS weergeeft dat het slechts 100 Mbps is (zie screenshot). Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Ook als je een kabel vervangt?

Of als je rechtstreeks een kabel tussen je NAS en PC trekt? (wel ff handmatig IP instellen dan)

[ Voor 13% gewijzigd door SmiGueL op 30-06-2014 20:49 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• BlackWhizz
Kabel ff vervangen, of misschien drivers van je pc updaten? Misschien dat je PC een generieke driver pakt die geen gigabit snapt?

• Homewrecker
Ik zal inderdaad eens rechtstreeks naar de NAS gaan om te zien of daar het probleem zit.
Ik had gisteren alvast een kabel vervangen waar niet expliciet cat5e op stond, maar zonder success.

Drivers updaten ging niet, om niet te zeggen, het waren de recentste.
Ik probeer het vanavond en houd jullie op de hoogte.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

• BlackWhizz
Als het gekochte kabels zijn. Liggen ze ergens in een knik ofzo?

Welke versie van DD-WRT draai je? En misschien ook nog eens de suggestie van Puch-Maxi gebruiken. De gigabit switch tijdelijk tussen de wndr3700 en jouw pc's prikken. Als je dan geen gigabit hebt weet je zeker dat het aan je router ligt.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Homewrecker schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:43:
[...]

Ok, ik heb alle kabels nagekeken of ze wel Cat 5E zijn en dat is het geval.
Alle apparaten ondersteunen Gigabit en heb maar 1 Ethernet-poort op mijn PC dus is sowieso de Gigabit poort.

http://imgur.com/vPiW7r6
Ja, instelling van de netwerkkaart of brakke kabel.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:28

Umbrah

The Incredible MapMan

dus als ik het goed begrijp, heb je die switch aan een kant, naar de router, die intern een andere switch heeft, waar de apparaten aan vast zitten? Ik zou de router/switch van plek verwisselen, en zorgen dat er op z'n minst ook een gbit backplane op die switch zit.

Verder zou je natuurlijk met fixed IP's en een crosslink (of sensing-port) ook eens zonder overige infrastructuur een PC aan die NAS kunnen knopen, en zoals een goed tweaker betaamt: dat ding eens benchmarken tot hij jankt.

• Homewrecker
Ik heb zonet de PC rechtstreeks verbonden met de NAS en nog geraak ik niet boven de 10 MB/s.
Kunnen we dan concluderen dat het noch aan de router, noch aan de switch ligt?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:30
Rotte kabel? Er is namelijk veel slechte CAT kabel in omloop, sinds koper zo duur is.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je, zoals Mario/Jumpman suggereerd, de kabel verder hebt uitgesloten, en ook echt 1gbit haalt, zou je inderdaad de NAS kunnen concluderen. 10 megabyte (!) per seconde is wel hele precies 100 megabit per seconde (100/8 + 2bit overhead = 10), maar goed.

Wat voor NAS is het? Lees iets over een Synology met WD RED disks? Hoe is hij ingesteld? Wat geeft hij aan qua disk speed? Hoe verbind je er mee? SMB? FTP? NFS? Test de performance eens met de meer standaard benchmarks, trouwens, hoe meet je die performance sowieso?

• Homewrecker
Umbrah schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:08:
Als je, zoals Mario/Jumpman suggereerd, de kabel verder hebt uitgesloten, en ook echt 1gbit haalt, zou je inderdaad de NAS kunnen concluderen. 10 megabyte (!) per seconde is wel hele precies 100 megabit per seconde (100/8 + 2bit overhead = 10), maar goed.

Wat voor NAS is het? Lees iets over een Synology met WD RED disks? Hoe is hij ingesteld? Wat geeft hij aan qua disk speed? Hoe verbind je er mee? SMB? FTP? NFS? Test de performance eens met de meer standaard benchmarks, trouwens, hoe meet je die performance sowieso?
  • NAS: Synology DS410
  • Schijven: WD RED x 4 (WD20EFRX-68AX9N0)
  • Instelling: RAID5 (with data protection) - ext3
  • Disk speed: vind enkel 6.0 Gbp/s terug
  • Verbinding: Gewoon via windows explorer \\192.168.1.100
De performantie meten, ik ga af op de kopieersnelheid die windows weergeeft.
Maar ik zal eens een benchmark tool zoeken en runnen.

Heb ondertussen ook al de drivers opnieuw geïnstalleerd, maar zonder enig success.
Andere kabels al geprobeerd (3 om correct te zijn) en geen verschil.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Mja, hover als je op windows-tools blijft, ook eens naar de connect-speed; deze manier:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sdZXWYaXbypemhRw9KOmtBQo/full.png

Ga dan inderdaad eens een disk-bencher doen, harddisks zijn niet goed in random-read, dus doe sequential & random tests, en als het even kan: test ook FTP naast alleen SMB.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:35
Test het anders ook eens even met aan laptop direct op je NAS. (kan je in ieder geval uitsluiten of het aan je computer ligt)

don't mind me

• Homewrecker
Speed staat op 1.0 Gbps.
Benchmark is aan het lopen.

• BlackWhizz
Welke dd-wrt versie draait jouw router? Test met de switch verplaatsen al gedaan?

• Homewrecker
BlackWhizz schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:40:
Welke dd-wrt versie draait jouw router? Test met de switch verplaatsen al gedaan?
Firmware: DD-WRT v24-sp2 (03/25/13) std
Ik heb de verbinding tussen de router en de switch eruit gehaald en dan terug een bestand gekopieerd maar wederom ging hij niet boven de 10 Mbps.

Ik heb ondertussen de benchmark laten lopen met volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p8EYcOe.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sWSGPdR.png

Zouden het dan de disks zelf zijn die voor de vertraging zorgen?
Ik begin toch sterk te vermoeden dat het aan de NAS zelf ligt.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je dat wilt uitsluiten, kun je natuurlijk het testen met twee PC's -- ramdrive of SSD op beiden, en kijken of je die 1gbit/sec vol kan krijgen. Of lekker een of andere memory-pipe naar /dev/null op de andere machine schrijven.

• Homewrecker
Umbrah schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:05:
Als je dat wilt uitsluiten, kun je natuurlijk het testen met twee PC's -- ramdrive of SSD op beiden, en kijken of je die 1gbit/sec vol kan krijgen. Of lekker een of andere memory-pipe naar /dev/null op de andere machine schrijven.
Bedoel je dan bijvoorbeeld mijn laptop rechtstreeks aan mijn PC hangen en dan een benchmark runnen om te zien of hij nog altijd maar 100 Mbps haalt?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is een manier, en dan vervolgens je switch er tussen met de laptop op de plek van de NAS, dan de router er aan, en dan zo steeds verder gaan tot je de bottleneck van je infrastructuur hebt. Als het de harddisks/NAS zijn/is, wat natuurlijk kan (Raid5 is nogal CPU-heavy en HDD's zijn sowieso niet altijd snel, Red-serie is tevens bedoeld voor durability, niet performance), kun je de NAS verder gaan analyseren. Raid1 testen, geen raid, etc...

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:35
Wissel gewoon je laptop eventjes om voor de NAS. Kan je gelijk uitsluiten of het aan de NAS ligt.. (precies dezelfde infrastructuur namelīk)

don't mind me

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48

Edd

Wat zegt je router ervan op welke snelheiden je PC, laptop en NAS geconnect zijn? Dit kun je volgens mij ergens zien in DD-WRT en anders aan de statuslampjes op je router (die zouden groen moeten zijn, volgens de handleiding)

-

• Homewrecker
Edd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:51:
Wat zegt je router ervan op welke snelheiden je PC, laptop en NAS geconnect zijn? Dit kun je volgens mij ergens zien in DD-WRT en anders aan de statuslampjes op je router (die zouden groen moeten zijn, volgens de handleiding)
Ik zie het niet direct in DD-WRT.
De lampjes van mij switch zijn allemaal groen.
Ik test zodra even met de laptop en zal hier de resultaten posten.

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48

Edd

Wat je even kan doen is voor het testen even inloggen met de browser op je Synology. Rechtsonderin zie je als het goed is grafieken of anders een pijltje omhoog. Hier staan standaard die van processor gebruik en netwerk gebruik. Je kunt even kijken in hoeverre deze bezig zijn met iets en hoe druk de syno het krijgt tijdens het kopiëren.
En het kan inderdaad nooit kwaad om even van PC naar laptop te testen via je kabels.

-

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon methodisch teste"n:
pc-switch-nas benchen
Andere pc-switch-nas testen
pc-switch-pc testen
pc-pc testen

Met de uitkomstem van die testen kun je een conclusie trekken.

Ik neem tenminste aan dat je een andere pc hebt, anders heb je die switch niet nodig.

• Homewrecker
Laptop ligt bij de vriendin, dus die kan ik morgen pas halen.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 21:48
Maakt de NAS ook verbinding met 1Gb/sec?
Inloggen op je DS. Configuratiescherm, Netwerk, tab Netwerkinterface, Item LAN openklappen.
Daar moet bij Netwerkstatus "1000 Mbps, Full Duplex, MTU 1500" staan.

(MTU kan mogelijk anders zijn als je Jumboframes gebruikt).

Mijn Syno DS210j haalt rond de 25 MB/sec. Een DS410 moet flink sneller dan dat halen.

• Homewrecker
Masimo schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:34:
Maakt de NAS ook verbinding met 1Gb/sec?
Inloggen op je DS. Configuratiescherm, Netwerk, tab Netwerkinterface, Item LAN openklappen.
Daar moet bij Netwerkstatus "1000 Mbps, Full Duplex, MTU 1500" staan.

(MTU kan mogelijk anders zijn als je Jumboframes gebruikt).

Mijn Syno DS210j haalt rond de 25 MB/sec. Een DS410 moet flink sneller dan dat halen.
Jup, staat op.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xHEUpV1.png

• BlackWhizz
Welke versie WNDR3700 heb je? Ik lees vaker op internet over een LAN zijde die maar 100 mbit doet terwijl pc's denken dat ze een 1Gbit netwerk hebben... Misschien even proberen om jouw router opnieuw te flashen of te flashen naar een andere DD-WRT versie?

• Homewrecker
BlackWhizz schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:37:
Welke versie WNDR3700 heb je? Ik lees vaker op internet over een LAN zijde die maar 100 mbit doet terwijl pc's denken dat ze een 1Gbit netwerk hebben... Misschien even proberen om jouw router opnieuw te flashen of te flashen naar een andere DD-WRT versie?
DD-WRT v24-sp2 (03/25/13) std
(SVN revision 21061)

Maar ik had het zonder de DD-WRT ook al.
Ik heb DD-WRT enkel geflashed omdat ik hoopte dat dat de oplossing zou zijn.

• Homewrecker
Iemand enig idee waarmee ik de snelheid van de verschillende protocollen kan testen?

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11 11:39
dd wrt ondersteunt nog steeds geen jumbo frames voor zover ik weet...

Zonder jumboframes kom ik ook niet verder dan 10 MB/s

Hang pc en nas dus aan een gigabit switch met jumboframe support, dit zou aanzienlijk moeten schelen.

bijvoorbeeld deze

[ Voor 21% gewijzigd door benedictuz op 09-07-2014 18:45 ]

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:16
Toevallig het volume op de NAS encrypted?

Dit heeft ook een behoorlijke invloed op de snelheid ervan.
Gezien jij ook RAID-5 draait, en de schijven mogelijk iets gefragmenteerd zijn is de 10MB/s misschien te verklaren:
http://i.imgur.com/YIGpi.png

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 09-07-2014 19:21 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Homewrecker
benedictuz schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 18:38:
dd wrt ondersteunt nog steeds geen jumbo frames voor zover ik weet...

Zonder jumboframes kom ik ook niet verder dan 10 MB/s

Hang pc en nas dus aan een gigabit switch met jumboframe support, dit zou aanzienlijk moeten schelen.

bijvoorbeeld deze
Het feit dat ik maar 10 Mb/s haal als ik zelfs een rechtstreekse verbinding maak tussen de NAS en PC, sluit uit dat het aan de tussenliggende apparatuur ligt.
SmiGueL schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:20:
Toevallig het volume op de NAS encrypted?

Dit heeft ook een behoorlijke invloed op de snelheid ervan.
Gezien jij ook RAID-5 draait, en de schijven mogelijk iets gefragmenteerd zijn is de 10MB/s misschien te verklaren:
http://i.imgur.com/YIGpi.png
Hij is niet encrypted nee.
Heb ondertussen support aangevraagd bij Synology en ze zijn momenteel de Kernel log aan het nakijken.
Hopelijk weet ik daarna meer.

• Homewrecker
Ik begin te vermoeden dat het aan de HDDs van mijn PC zelf ligt.
Heb een kleine benchmark gedaan met onderstaande resultaten.
In de header zie je de theoretische snelheid van elke HDD staan en daaronder de testresultaten.
Maak ik een verkeerde conclusie door te zeggen dat het aan de HDD ligt?

OCZ-VERTEX3: SATA-III 6.0Gb/s - FW: 2.15
Sequential Read : 484.928 MB/s
Sequential Write : 137.844 MB/s
Random Read 512KB : 436.398 MB/s
Random Write 512KB : 139.068 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 29.200 MB/s [ 7128.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 79.328 MB/s [ 19367.3 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 98.826 MB/s [ 24127.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 140.727 MB/s [ 34357.1 IOPS]

WDC WD1500HLFS-01G6U0: SATA-II 3.0Gb/s
Sequential Read : 92.021 MB/s
Sequential Write : 90.637 MB/s