Anoniem: 27535 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:37:
De denkfout zit erin dat er helemaal geen sprake is van vooraf een NDA weigeren. Er is namelijk helemaal geen vooraf tot iets meer, want de opdracht gaat niet door.
Er waren gesprekken over een mogelijke zakelijke relatie, en om die mogelijkheid te bekijken zijn dingen verteld. De samenwerking gaat door, en het bedrijf wil *achteraf* alsnog een NDA opstellen terwijl er verder geen sprake gaat zijn van een overeenkomst / samenwerking.
Omdat je altijd de deur open wil houden voor andere zaken, laat je dat ook weten. Als die mogelijkheid er ooit komt, dán ga je op dat moment in voorbereiding tot die mogelijke samenwerking wellicht wél te maken krijgen met een NDA. Dát is het moment in overleg te gaan over wat zo'n NDA moet omvatten, en dat is ook de reden dat in mijn voorstel-mail wel staat dat er een en ander niet lekker in staat: dan weten ze dat voor die eventuele volgende keer.
Volgens mij ga je al manco op het correct lezen van de TS, en ga je er nog steeds vanuit dat er toegewerkt moet worden naar een zakelijke relatie ten aanzien van dit project.
Ja, wat je samenvat was al duidelijk uit wat de TS post, volgens mij lees je mijn post niet goed. De NDA gaat over de informatie die al verstrekt is aan de TS tijdens het gevoerde gesprek. Dus wat ik zeg is bedoeld als:
Vooraf aan dat gesprek zou de TS geen NDA weigeren (een fatsoenlijke), dus waarom achteraf wel (een fatsoenlijke).
Toekomstige samenwerking gaat dan weer onder andere voorwaarden, maar het bedrijf wil de kennis die NU in bezit is graag beschermen met de NDA. Is het zo duidelijker wat ik bedoel? Lees mijn posts nog eens in die context.
En ja, het is over, overduidelijk dat je geen juridische achtergrond hebt. En ja, dat is relevant als iemand zoals TS advies vraagt en op basis van slecht lezen en het doen alsof je wel juridische ervaring hebt een compleet verkeerd advies krijgt die mogelijk schadelijk voor hem is.
Ik beweer ook niet juridisch kennis te hebben, nergens beweer ik een professionele expert te zijn. Ik heb wel genoeg ervaring met NDA's, IP, patenten en de gang van zaken in bedrijven hieromtrent.
Hier is wat ik gezegd heb:
Zoals reeds uit telefonisch contact is gebleken, is het process omtrent deze NDA niet gelopen zoals gebruikelijk is. Het verzoek tot geheimhouding was impliciet uit de inhoud van het gesprek en ik heb dan ook geen inhoudelijke (technische) details gedeeld met derde partijen, noch ben ik van plan dat in de toekomst te doen. Ik ben dan ook vanzelfspreken bereid om me aan de geest van het door u opgestelde NDA te houden tot op redelijke termijn (enkele jaren).
Wat de NDA betreft, ben ik niet bereid deze te tekenen. De inhoud is onvolledig en mogelijk ambigueus te interpreteren, bovendien is het zeer ongebruikelijk en wellicht onwettig om de NDA in deze vorm achteraf te tekenen.
Mocht u mij wettelijk willen binden aan mijn bovengenoemde intenties/beloftes, dan verzoek ik u een zeer volledig en eenduidig contract toe te sturen met daarin passelijk opgenomen dat de NDA achteraf overeengekomen is.
Los hiervan en in het algemeen geldt dat u mij kunt vertrouwen met de details betreffende de inhoud van onze eerdere gesprekken.
Dit heb ik gebaseerd op deze post van de TS:
Ik heb een week of 2 geleden een gesprek gevoerd met een bedrijf, waarbij hij een uniek idee aan mij heeft toegelicht.
...
Nu vind ik het geen probleem dat ik dat moet tekenen,..
...
Inderdaad ik wil vooral geen onnodig ruzie maken. Ik begrijp ook goed dat zij dit willen afdekken en heb voor de rest ook geen intenties om dit idee zelf uit te werken of door te vertellen.
Maak het ajb concreet, ik kan toch weinig met deze kritiek. Over welk advies heb je het? Concreet welke zin in mijn voorgestelde reactie en waarom?
Als toelichting (maar het is vanzelfsprekend): Als de TS niet van plan is om zijn intentie te uiten tegenover het bedrijf, of niet van plan is om welke NDA dan ook te ondertekenen dan moet hij die zinnen simpelweg weghalen.
Dus maak het eens concreet, welk advies geef ik precies en welk deel daarvan is schadelijk?
Intellectueel Eigendom en NDA zijn twee compleet verschillende zaken. Als er sprake is van intellectueel eigendom, dan moet dat ergens zijn vastgelegd. Dat traject ligt meestal veel verder weg. Juist voordat je op dat punt bent regel je vaak dingen in een NDA. Als er een intellectueel eigendom gevestigd is, heb je ook geen NDA meer nodig. Klok gehoord maar weet niet waar het ei gelegd is.
Uhm..nee. Tuurlijk weet ik het verschil tussen IP en dingen die nog niet zijn vastgelegd als IP en daarom onder een NDA worden geschaard, daar ging het ook niet over.
Mijn punt is: als de TS nu iets met de informatie doet dan is hij waarschijnlijk de verliezende partij voor de rechter, met of zonder NDA. Jij beweert van niet, en ik vraag je om dat te onderbouwen. Zelf onderbouw ik mijn idee (dat hij WEL verliest voor de rechter) op dat de rechter zal kijken naar wat redelijkerwijs verwacht mag worden, naar de algemene belangen en naar de richting die wetgeving opgaat op dit gebied. Dat laatste geef ik een link van, maar dat was blijkbaar niet duidelijk.
Nogmaals verschillen wij fundamenteel van mening over hoe je dit professioneel doet terwijl de deur open blijft. Als het bedrijf slecht reageert op het door mij geformuleerde voorstel, dan is het er sowieso één waar je twee keer bij na moet denken of je ermee in zee wil.
Dat ben ik helemaal met je eens, ik zou met dit bedrijf dat op deze manier een NDA probeert te regelen sowieso niet snel in zee gaan.
Kijk, ik wil/hoef geen eindeloze discussie. Maar ik word een beetje moe van continue commentaar en grote uitspraken zonder dat het gewoon concreet in argumenten wordt uitgelegd.
Geef eens concreet antwoord dan op wat ik vraag, en dat meen ik oprecht! Niet vanuit het internet-fight perspectief.