Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home cinema: advies voor geluid

Pagina: 1
Acties:

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:11
Momenteel woon ik in een flat en gebruik ik puur het geluid van mijn tv. Ik ga echter over een aantal weken verhuizen en wil graag een nieuwe tv kopen met een surround set.
Mijn budget voor dit alles is ongeveer 4000 á 5000 euro.

Na lang zoeken heb ik eindelijk besloten welke tv ik ga kopen, namelijk de: Samsung UE55HU7500
Dan blijft er nog zo'n kleine 2000-3000 euro over voor de overige apparatuur.

Qua randapparatuur gebruik ik momenteel:
- PS3
- UPC Horizon box
- Raspberry Pi (streamed vanaf Synology)
- Blu Ray speler (deze)

Hier wil ik dus graag een audio set bij kopen, voornamelijk voor het kijken van series en films. Muziek luisteren is een bonus. Ik geef overigens absoluut niet om heel hárd geluid (aangezien ik aan één kant ook buren heb), maar meer om het surround effect.

Ik heb echter absoluut geen kennis van audio en heb de afgelopen dagen dus veel gelezen, o.a. op dit forum. Wat ik sowieso begrijp is dat het het slimst is om alles los bij elkaar te kopen, beginnend bij de versterker.

Qua eisen aan de versterker kan ik mij het volgende bedenken:
- 5.1 geluid
- toch wel minstens 5 HDMI ports, mocht ik nog uit willen breiden
- Aangezien de Samsung een 3D & UHD TV is, heb ik er dus (zover ik begrijp), sowieso 1 nodig die beschikt over 3D/4K pass-through
- iets van Spotify integratie zou leuk zijn, maar geen harde eis. Ik heb echter niks van Apple, dus AirPlay gaat hem niet worden
- WiFi zou handig zijn
- beetje makkelijk te installeren

Als ik zo naar de lijst versterkers in de pricewatch kijk, dan heb ik het idee dat bijvoorbeeld de Pioneer VSX-528-K wel ok lijkt. Ik heb echter dus totaal geen idee wat nou precies het verschil tussen zo'n relatief goedkope versterker en de wat duurdere en of een audio newbie als ik dat verschil ga merken/horen.

Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie? Is het verstandig om eerst de receiver te kopen en daarna pas de speakers? Ik wil graag de versterker op korte termijn kopen, zodat ik weet wat voor tv meubel ik nodig heb om het allemaal in te zetten.

Voor de speakers lijkt het beste advies om te gaan luisteren in de winkel, dat was ik dus ook van plan.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
cooper87 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:31:
Voor de speakers lijkt het beste advies om te gaan luisteren in de winkel, dat was ik dus ook van plan.
Niet 'lijkt', maar 'is' ;)

Voor een versterker geldt trouwens precies hetzelfde als voor de boxen, ook de reviever/versterker kun je 'beluisteren' bij een audio zaak. Moeten ze hem natuurlijk wel op voorraad hebben, zo heb ik afgelopen zaterdag de pricewatch: Denon AVR-X4000 Zwart uitgebreid zitten luisteren. (ik heb mijn keuze gemaakt O+)

Zoals ik je verhaal lees zou ik zeggen, ga eens luisteren naar een paar mooie boekenplank speakers met daarbij een gezellige subwoofer. Als het niet gaat om volume maar vooral om het effect, zul je daarmee waarschijnlijk het beste uitkomen.

Als je dan toch bezig bent luisteren dan ook stiekem naar wat verschillende zuilen. Als je namelijk twee zuilen (link en rechts voor) erbij neemt, dan zal zich dit vooral terug betalen tijdens het luisteren van muziek. Je geeft echter aan dat dit van minder belang zal zijn...

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
cooper87 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:31:
- Aangezien de Samsung een 3D & UHD TV is, heb ik er dus (zover ik begrijp), sowieso 1 nodig die beschikt over 3D/4K pass-through
Je kan wel een 4K tv kopen maar in de praktijk zul je er nog niets aan hebben. Er is geen/nauwelijks randapparatuur en wat betreft content geldt hetzelfde. Ook de door jou genoemde Pioneer receiver zal niet brengen wat je eigenlijk nodig hebt. Het apparaat heeft (zoals 99,9% van de apparatuur) geen HDMI 2.0 aansluitingen dus wat betreft 4K heb je er helemaal niets aan.
In mijn ogen ben je te vroeg met 4K en zal het nog jaren gaan duren voordat dit goed ingeburgerd is. Als je er perse al aan wil beginnen, adviseer ik je te zoeken naar een receiver met HDMI 2.0 aansluitingen; deze beginnen langzaam aan te komen. Zelf zou ik het hele 4K gebeuren laten gaan en kiezen voor een echte goede full-hd tv, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:11
Dat is een goed punt. Wellicht ben ik dan beter af met de de Samsung UE55F8000, dat is m'n non UHD keuze. Scheelt nog een boel centen ook :) Heeft een receiver dusdanig veel invloed op het geluid dat het handig is om deze ook te gaan beluisteren? Dat ligt er dan toch heel erg aan welke speakers erop aangesloten zitten neem ik aan?

[ Voor 4% gewijzigd door cooper87 op 30-06-2014 08:17 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Imho ben je voor dit moment wel beter af met een full-hd model zoals bijvoorbeeld die Samsung. Persoonlijk zou ik in deze prijsklasse voor de VT60 zijn, dat is naar mijn mening voor ongeveer hetzelfde geld toch een klasse beter kijken. Check deze reviews eens van de F8000 en de VT60.
Heeft een receiver dusdanig veel invloed op het geluid dat het handig is om deze ook te gaan beluisteren? Dat ligt er dan toch heel erg aan welke speakers erop aangesloten zitten neem ik aan?
De receiver heeft wel wat invloed maar het echte verschil wordt gemaakt door de speakers. Bij een beetje fatsoenlijke hifi-zaak kun je beide zaken prima testen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:53

JT

VETAK y0

Met jouw budget zou ik ongeveer 500-750 aan een versterker uitgeven en 1500-2000 aan speakers. Luisteren is inderdaad het beste advies. Wat je ook kunt doen is kijken naar tweedehands want dan haal je zoveel meer bang for the buck in huis.
cooper87 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 08:16:
Dat is een goed punt. Wellicht ben ik dan beter af met de de Samsung UE55F8000, dat is m'n non UHD keuze. Scheelt nog een boel centen ook :) Heeft een receiver dusdanig veel invloed op het geluid dat het handig is om deze ook te gaan beluisteren? Dat ligt er dan toch heel erg aan welke speakers erop aangesloten zitten neem ik aan?
Imho beter een goedkope TV halen en geld opzij zetten voor OLED aangezien we aan de vooravond daarvan zitten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Samsung eu65f8000 ( 55" is te klein ) of...
Samsung eu55H8000
Yamaha rx v677 + Yamaha bd s673
speakers zijn natuurlijk een persoonlijke keuze maar een set B&W's of Canton zijn erg mooi.
samen met 2 boekenplankspeakers een center en een Sub !
Nou dan kan jij wel ff een filmpie kijken hoor.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Ik zou je ook de Panasonic VT60 aanraden. Plasma blijft in mijn ogen superieur aan LCD en ik spreek uit ervaring want ik heb een Pioneer 500A en een Samsung F8000. De Samsung gebruik ik voornamelijk voor het dagelijkse tv kijken en de pioneer staat in mijn homecinema.

Als receiver zou ik je een Yamaha aanraden omdat ik die zelf met veel plezier gebruik. Daarnaast gebruik ik de surround speakers van Klipsch. Deze vind ik perfect voor surround en de prijs kwaliteit vind ik ook super. Met jouw budget kan je trouwens rondom voor de RF serie gaan.

Ik weet niet waar je woont maar in Amersfoort heb je besthomecinema. Deze hebben vaak mooie aanbiedingen van bovenstaande merken. Ze kunnen ook televisies leveren en je kan dan dus een mooie deal maken.

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-11 16:53

Grudgie

PSN: Grudgie7

Kijk eens naar de Dali Zensor 7 als zuilen met Dali Zensor 3's als rears
Heb deze speakers zelf en het geluid is echt heerlijk.
Samen met een Yamaha 773. Erg fijne reveiver. Veel mogelijkheden.

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11 21:37
Persoonlijk zou ik met dat budget gaan voor een Samsung F7000 en meer investeren in goede audio. Een NAD versterker, Sonos Connect, goede CD speler en dan het geheel aanvullen met de Canton Karat serie of Elac speakers (combineren erg mooi met NAD).

Kijk anders eens bij Hobo Hifi, daar heb ik zelf goede ervaringen mee.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen.ijmuiden op 04-07-2014 12:23 ]

Pagina: 1