Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2nd HDD maakt PC langzaam

Pagina: 1
Acties:

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-11 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een issue. Zo nu en dan wordt mijn computer heel erg traag. Ik dacht dat dit te maken heeft met het ramgeheugen.
Met wat moeite heb ik het voor elkaar gekregen om task manager te starten en zag niet dat het ramgeheugen het probleem was, maar een 2e harde schijf tegen maximale read/write snelheid zat. Op deze schijf stonden geen programmas of data die op dat moment werdt gebruikt. Beetje browsing en afspelen van een video (van een NAS)

Dus ik ging er van uit dat deze harde schijf gewoon kapot is, dus deze heb ik er uit gehaald. Hij gaf al een aantal fouten bij het runnen van Crystal Disk.

Helaas heeft dit het probleem nog niet opgelost. Nu is de 3e harde schijf die hetzelfde probleem oplevert. Deze schijf vind ik toch wat belangrijker en ik zou deze ook nog graag houden. Ook met crystal disk geeft deze geen problemen.

Na wat uitzoekwerk kwam ik tegen dat op die schijf veel geschreven wordt in het pagefile.sys bestand. En dat dit de read/writes voltrekt van de harde schijven.

Wie heeft hier een oplossing voor?

Computer heeft nu 3 harde schijven, 1 SSD, 1 240 gb en 1 terrabyte. Mijn ramgeheugen is 4gb.

Groetjes
Gertjan

[ Voor 4% gewijzigd door Gertjuhjan op 29-06-2014 22:31 ]

Xbox: Gulpener88

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de specs van je systeem?

De pagefile staat meestal op je bootschijf, heb je die verplaatst toevallig of niet? Sluit eens alle processen stuk voor stuk af die je niet nodig hebt, om te achterhalen wat nu continu die load op je pafefile veroorzaakt.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-11 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Intel Core 2 Quad Q8200
NVIDIA GeForce 9600 GT
4 GB DDR2-SDRAM
ASUS p5ql Pro Moederbord
Windows 8.1

Het probleem is dat het issue niet altijd optreedt. Dus het is ook erg lastig om terug te halen welk proces nu het probleem geeft.
Pagefile.sys kende ik niet eens voor dit issue, dus ik ben ook niet bezig geweest om deze te verplaatsen naar een andere schijf.

Xbox: Gulpener88

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

je kan tijdelijk de pagefile helemasal uitzetten en kijken of dat het probleem verhelpt (google is je vriend :) ) soms willen programma's dan wel eens lastig doen. zet hem dan weer aan en verwijs hem naar je ssd.

ik draai hier al jaren zonder pagefile ook gewoon met 4 gb voor het geval dit als te weinig wordt gezien :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt je pagefile wel uitzetten, maar dan krijg je je RAM issue terug.
Ga "even" naar Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Systeem\Geavanceerde Systeeminstellingen\Geavanceerd\Instellingen voor Prestaties\Virtueel Geheugen\Wijzigen
Vink "Wisselbestandgrootte voor alle stations automatisch beheren" uit, als het aan staat.
Selecteer dan je systeem schijf; hopelijk is dat je SSD, en zet die op "Grootte wordt door het systeem beheerd" en kilk dan op "instellen". Selecteer vervolgens de tweede disk en zet die op "Geen wisselbestand" en klik weer op "instellen". Idem dito voor je derde en eventuele vierde schijf

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==