Ruis op Jamo S426 HCS 3 i.c.m Onkyo TX-SR313

Pagina: 1
Acties:

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Onlangs heb ik mijn Jamo S426 HCS 3 set ontvangen en aangesloten op mijn Onkyo TX-SR313. Het probleem is nu echter als volgt:

Mijn speakers geven bij hogere volumes ruis. Dit is met name op de front speakers (zuilen). Ik heb zojuist nog het volgende getest:

Ingangsignaal op een kanaal gezet waar geen signaal op staat. Vervolgens volume naar 55 - 60 en dan hoor ik erg duidelijk ruis uit mijn zuilspeakers. De center en rear geven een klein beetje ruis, maar daarvoor moet ik mijn oor er zo goed als tegenaan houden om dit te horen. De frontspeakers geven dermate veel ruis dat ik dit op mijn bank (3 a 4 meter afstand) erg duidelijk hoor. Nogmaals, dit is zonder ingangsignaal, dus "absolute stilte" (behoudens de ruis).

Op internet kom ik diverse zaken tegen die ermee te maken kunnen hebben. Hieronder de bedrading. Wat mij opvalt:

- Mijn rearspeakers hebben amper ruis, ik moet er echt met mijn oor vlak voor hangen op een volume van 55-60 zonder ingangsignaal. De aansluiting van deze speakers is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.avsforum.com/d/d9/525x525px-LL-d9627c53_vbattach221247.jpeg

De receiver heeft tevens deze aansluitingen.

- De zuilspeakers en de centerspeaker hebben deze aansluiting (foto van mijn eigen aansluiting van zuilspeakers):

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/351h11i.jpg

De vraag is nu, kan mijn probleem aan de aansluiting/bekabeling liggen? Ik heb de dopjes omhoog gedraaid, kabel door het gat, met de mantel tegen het gat aan, onder de schroefdop, en vervolgens de dop weer aangedraaid, dit is correct toch? Ik krijg echter het vermoeden dat ik het "dopje" bovenop ook kan uitdrukken en er een stekker in kan stoppen.

Jullie snappen vast, graag enig advies. Of is het normaal dat er ruis optreedt bij geen ingangsignaal en een volume van 55 - 60.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• 50Miles
Even een bescheiden upje O-)

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-01 21:48
probeer de versterker direct in een muurstekker te pluggen,en ja het is normaal dat als je de volume hoog zet dat de versterker de achtergrond ruis versterkt.

Probeer niks anders op de zelfde muurstekker aan te sluiten. zo heb ik de meeste ruis uit mijn Yamaha RX v2095 gehaald.

[ Voor 28% gewijzigd door Cobra8811 op 01-07-2014 13:44 ]

• 50Miles
Cobra8811 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:32:
probeer de versterker direct in een muurstekker te pluggen,en ja het is normaal dat als je de volume hoog zet dat de versterker de achtergrond ruis versterkt.

Probeer niks anders op de zelfde muurstekker aan te sluiten. zo heb ik de meeste ruis uit mijn Yamaha RX v2095 gehaald.
Wat bedoel je met muurstekker? Ben er niet heel erg in thuis.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Jag

Ruis heeft niks met bekabeling te maken. Maar meestal met de volumes die niet goed staan. Volume 55-60 zegt niet zoveel, dat zou zomaar heel hard kunnen zijn. En dan is het normaal dat er ruis is.

De truc is om de bron veel signaal te laten geven. De hoeveelheid ruis is namelijk constant, de hoeveelheid signaal is instelbaar :). Het verschil tussen je speakers kan wederom met de volume instellingen te maken hebben ofwel in gevoeligheid van de speakers (hoger voor je fronts wellicht).

Wat heb je er voor bronnen aanhangen?

• 50Miles
Jag schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:55:
Ruis heeft niks met bekabeling te maken. Maar meestal met de volumes die niet goed staan. Volume 55-60 zegt niet zoveel, dat zou zomaar heel hard kunnen zijn. En dan is het normaal dat er ruis is.

De truc is om de bron veel signaal te laten geven. De hoeveelheid ruis is namelijk constant, de hoeveelheid signaal is instelbaar :). Het verschil tussen je speakers kan wederom met de volume instellingen te maken hebben ofwel in gevoeligheid van de speakers (hoger voor je fronts wellicht).

Wat heb je er voor bronnen aanhangen?
Heb er een decoder van Telfort en een HTPC aan te hangen. Beide via HDMI verbonden. De ruis test ik echter op een kanaal waar geen bron op aangesloten is.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:50
Jij luistert het liefst naar een kanaal zonder bron ?, ook dan/ vooral dan komt er zeker ruis mee omdat geen enkele versterker helemaal ''stil'' is. Valt de ruis je ook op als je gewoon muziek luistert ?

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-07-2014 17:40 ]

• Ample Energy
  • Laatst online: 23:37
50Miles schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:01:
[...]

Heb er een decoder van Telfort en een HTPC aan te hangen. Beide via HDMI verbonden. De ruis test ik echter op een kanaal waar geen bron op aangesloten is.
En is dat via een stekkerdoos die naar een stopcontact loopt of hebben ze allemaal aparte aansluitingen in de muur? En zijn ze geaard?
Mijn TX-NR717 ruist niet, maar als ik mijn buizenversterker op datzelfde stopcontact aansluit ruist hij als een gek. Op geaarde stopcontacten heeft hij echter geen probleem.
Edit: Heb ook zo'n soort receiver gehad en die moest ik echt niet op 60 zetten, dan ging hij/de speakers sowieso raar doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ample Energy op 01-07-2014 16:55 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Jag

50Miles schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:01:
[...]

Maar heb je er normaal last van dan?

• 50Miles
Alle bronnen zitten via een geaarde stekkerdoos op hetzelfde geaarde stopcontact. Onder normale omstandigheden komt het volgens mij praktisch niet voor, maar dat zal ik vanavond even testen.

• 50Miles
Jag schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:00:
[...]

Maar heb je er normaal last van dan?
Gisteravond heb ik spotify gedraaid op hetzelfde volume. Dit gaf door de muziek heen ook ruis.

Waar kan dit aan liggen? Spotify draaide via mijn HTPC. Die zit met HDMI op de receiver.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Probeer je versterker eens op gewoon stereo te zetten bij muziek luisteren en kijk dan eens weer kwa ruis.
Als de geluidsbron stereo is en de versterker gaat daar nep 5.1 van maken krijg je soms rare dingen.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• 50Miles
Read schreef op maandag 07 juli 2014 @ 21:46:
Probeer je versterker eens op gewoon stereo te zetten bij muziek luisteren en kijk dan eens weer kwa ruis.
Als de geluidsbron stereo is en de versterker gaat daar nep 5.1 van maken krijg je soms rare dingen.
Versterker staat op all channel stereo. Biedt geen uitkomst.

Kan het ook komen omdat ik de budgetline van Onkyo heb? Het goedkoopste model.

[ Voor 12% gewijzigd door 50Miles op 07-07-2014 21:59 ]

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

50Miles schreef op maandag 07 juli 2014 @ 21:58:
[...]

Versterker staat op all channel stereo. Biedt geen uitkomst.

Kan het ook komen omdat ik de budgetline van Onkyo heb? Het goedkoopste model.
Is niet hetzelfde als stereo, stereo is 2 kanalen aansturen dus alle effecten uit.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Pagina: 1