Effectieve VS Werkelijke kloksnelheid Geheugen

Pagina: 1
Acties:

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09-2025

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Nou, ik wil dus wat sneller en meer RAM geheugen in mijn computer zetten in de hoop dat mijn computer dan wat sneller word. Maar nu heb ik dus maar twee sleuven hiervoor op mijn moederbord zitten van allebei 2 GB. Dus wil ik deze 2 eruit gooien en er twee nieuwe inzetten van beide 4 GB. Maar nu zit ik te kijken op welke kloksnelheid deze twee RAM geheugen-kaartjes moeten zijn.

Allereerst zijn hier alle specs van mijn computer van Speccy: http://speccy.piriform.com/results/uRGqVtNFsUtfH0gGubDpQO7

Hier een foto van de twee geheugenkaartjes die ik op dit moment heb:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/K1yoWii5Hwx5RUvx0fPXP2Xq/medium.jpg

Maar ik heb ook gekeken met AIDA64 naar mijn computer specs, geheugen, chipset en moederbord en hier drie afbeeldingen daarvan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IgCbai9OgCIADfDD1cJcwqZ6/medium.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TaBoq3ZBX49rYSeTYhNesFfU/medium.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ASqkaAN0LER6ZtlTYh6nNO4r/medium.png

Ik wilde dus nu 8 GB RAM-geheugen gaan kopen op 1600 Mhz, maar ondersteunt de computer dit wel? Want in de afbeeldingen kun je zien dat de werkelijke snelheid van dat het moederbord aan kan 800 Mhz is, maar de effectieve snelheid is 1600 Mhz. Moet ik nou dus geheugen kopen op een snelheid van 800 Mhz kopen of 1600 Mhz? Kan mijn moederbord dus wel 1600 Mhz aan? AIDA64 zegt dat de volgende geheugensoorten ondersteund worden: DDR3-1066, DDR3-1333, DDR3-1600 SDRAM. Moet ik dan de laatste nemen en ondersteund mij computer dit dus wel?; niet dat de kloksnelheid gewoon word afgekapt door het moederbord is en dat het zonde is van het geld. Ik heb veel gezocht via Google, maar ik kon geen helder antwoord vinden.

Alvast bedankt iedereen!

[ Voor 13% gewijzigd door mrtnptrs op 29-06-2014 21:37 ]

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
2x 800= ?

Je moet die snelheid x2 doen. Double Data Rate.

[ Voor 31% gewijzigd door warhamstr op 29-06-2014 21:37 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Allemaal heel mooi,
maar je merkt in jouw geval helemaal niets aan nog sneller geheugen.

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
warhamstr schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:37:
2x 800= ?

Je moet die snelheid x2 doen. Double Data Rate.
HUH? Uitleg? Speccy zegt bijv. dat de RAM frequentie op dit moment iets van 800 Mhz is. Hoe zit het nou?! :)

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:38:
Allemaal heel mooi,
maar je merkt in jouw geval helemaal niets aan nog sneller geheugen.
Hoezo niet, als ik vaak iets zwaars draai staat er in taakbeheer dat mijn geheugen voor bijna 100 % word gebruikt en bijna iedereen om me heen zegt dat 4GB toch wel iets te weinig is voor tegenwoordig? Hoe zit het nu? Uitleg?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bij de opwaartse flank van het kloksingaal gebeurt er shizzel, bij de neerwaarste flank ook

snelheid is niet hetzelfde als grootte

Iperf

• Reepje
  • Niet online
Maar dat is niet je vraag.

Je hebt nu dus 4 GB, koop er 4 GB bij.

oh sorry, je hebt geloof ik maar 2 sloten. Dan moet je 8 GB kopen (2x4)

[ Voor 35% gewijzigd door Reepje op 29-06-2014 21:46 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hoop ik voor je dat je ook een 64 bits os hebt.

en wat betreft welke snelheid moet je hebben, dat staat bij ondersteunde geheugentypen

Iperf

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Geef alsjeblieft uitleg i.p.v. zomaar iets te zeggen, anders kan ik er nog niks mee.... :) Maar moet ik dan nu dus maar gewoon twee plaatjes van allebei 1600 MHz kopen of twee van 800 Mhz (allebei van 4GB)? Ik heb namelijk maar twee sleuven weten jullie nog!? :) Als ik naar de afbeelding van mijn twee geheugenkaartjes kijk, lijkt hier inderdaad 1600 op te staan. Hoe zit het nu met die werkelijke en effectieve kloksnelheid en welke snelheid leveren mijn geheugenkaartjes dan dus nu?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48
Je hebt nu ook al DDR3-1600 (PC3-12800) geheugen, dus dat kun je gewoon weer kopen. Is het ook het snelste wat je CPU officieel ondersteunt.

• Reepje
  • Niet online
Doe niet zo moeilijk en koop 8 GB geheugen. Gewoon het standaard spul DDR3 1600

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
fish schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:49:
hoop ik voor je dat je ook een 64 bits os hebt.

en wat betreft welke snelheid moet je hebben, dat staat bij ondersteunde geheugentypen
Ja, ik heb een 64-bit OS Windows 8 (zie Speccy specs!) Zo dom ben ik nou ook weer niet.... :)
Snelheid is natuurlijk niet hetzelfde als de grootte. Maar als mijn chipset dus DDR3-1066, DDR3-1333, DDR3-1600 SDRAM ondersteund, kan ik dus zat die laatste met 1600 Mhz nemen? En dan benut hij de volle snelheid ervan?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:42
Ja

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:51:
Doe niet zo moeilijk en koop 8 GB geheugen. Gewoon het standaard spul DDR3 1600
Yes sir, ben er dus achtergekomen dat de snelheid op dit moment al 1600 Mhz is als ik jullie moet geloven, maar waarom geeft Speccy dan anders aan? Het lijkt dus alsof de computer toch niet de volle snelheid benut, of ben ik nu dom en doe ik inderdaad weer moeilijk? ;)

Maar hoe zit het nou met dat verschil tussen effectieve en werkelijke kloksnelheid? Misschien niet erg belangrijk meer, maar ik ben benieuwd hoe het nou precies zit.

[ Voor 18% gewijzigd door mrtnptrs op 29-06-2014 21:55 ]

• Nielson
Dat is toch al eerder uitgelegd? DDR3-1600 draait op 800 MHz, door de Double Data Rate techniek krijg je hierdoor een effectieve snelheid van 1600 MHz. Kijk anders eens op Wikipedia oid.

• Reepje
  • Niet online
Nee hoor. Begrijpelijke reactie.
Je bent echt niet de enige die naar speccy of een ander programma kijkt en denkt verrek ik heb maar de helft?

Alleen als je even had gegoogled, was je er ook meteen achter gekomen.

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:56:
Nee hoor. Begrijpelijke reactie.
Je bent echt niet de enige die naar speccy of een ander programma kijkt en denkt verrek ik heb maar de helft?

Alleen als je even had gegoogled, was je er ook meteen achter gekomen.
Had ik ook, maar mensen zeggen zoveel dat je er geen zak meer van snapt. Die programma's mogen het misschien ook wel eens wat duidelijker maken voor de gebruiker. Case closed! Dankje iedereen!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het progsel zegt gewoon de waarheid, je geheugen klokt op 800mhz, die door de double data rate 1600mhz wordt.

People as things, that’s where it starts.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Nielson schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:56:
Dat is toch al eerder uitgelegd? DDR3-1600 draait op 800 MHz, door de Double Data Rate techniek krijg je hierdoor een effectieve snelheid van 1600 MHz. Kijk anders eens op Wikipedia oid.
Leg het dan direct goed uit en zeg 800MHz en 1600MT/s ;) .

De datarate op 800MHz DDR3 geheugen is 1600MT/s, wat door veel fabrikanten en programma's fout als 1600MHz word weergeven.

Om je vraag uit de TS te beantwoorden: Je hebt nu al "1600MHz" geheugen, en hier 8GB van kopen is dus geen probleem.
mrtnptrs schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:01:
Die programma's mogen het misschien ook wel eens wat duidelijker maken voor de gebruiker.
Over het algmeen zijn de gebruikers die dit soort info opzoeken sowieso al mensen die er meer verstand van hebben ;) . Als je niet weet waar DDR voor staat wanneer je het over geheugen hebt, is het lastig uit te leggen.

[ Voor 49% gewijzigd door D4NG3R op 29-06-2014 22:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Nielson
D4NG3R schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:04:
Leg het dan direct goed uit en zeg 800MHz en 1600MT/s ;) .
In principe klopt het zoals het er staat, de snelheid komt effectief overeen met 1600 MHz (SDR). Maar 1600MT/s is inderdaad correcter, hoewel het er voor TS dan waarschijnlijk nog onduidelijker op geworden zou zijn :)
Pagina: 1