Toon posts:

Vergelijking: Prebuild vs Own Build (mycom)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

een vriend van mij zei dat het geen zin had om zelf een pc te bouwen, dat is financieel toch niet voordelig.
Nu kan ik het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar om het te testen heb ik 1 voorbeeld vergeleken.

Prebuild:
http://www.mycom.nl/deskt...-4430-gtx650#beschrijving

Dit pakket krijg je voor 750 euro. er staat echter niet bij welke onderdelen specifiek zijn gebruikt, hier heb ik dus een beetje moeten improviseren, dit is wat ik heb gevonden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 148,80€ 148,80
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,05€ 66,05
1Asus GTX650TI-1GD5€ 115,49€ 115,49
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,85€ 30,85
1Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod€ 59,99€ 59,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,04€ 58,04
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 38,49€ 38,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,70

Ik heb naar het vermogen van de gpu en cpu gekeken, deze zitten gezamelijk tamelijk onder de 500W, ik heb deze psu gekozen omdat deze goed beoordeeld is.

Maar bij de videokaart heb ik wel een probleem, dat is volgens mycom de:
NVIDIA GeForce GTX650 1GB, deze is niet te vinden op tweakers.
Maar er zijn wel meerdere "GeForce GTX650 1GB", van verschillende fabrikanten!
Varierend in prijs tussen 60 euro en 250 euro. Dus welke denken jullie dat gebruikt is?

Anyway, ik kom 100 euro goedkoper uit met de custom build, maar ik heb wel het voordeel gebruikt van de studentenkorting op win8. Tevens vormt deze gpu wel een aardige bottelneck als je naar de prijs kijkt(veel goedkoper dan de cpu), heb hier verder geen verstand van.
Misschien dat daarom ook een duurdere gpu is gebruikt, maar dan is het prijsvoordeel totaal ingelopen.

*Ik ben niet van plan iets te gaan bouwen, dit is slechts om informatie te vergaren*

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-03 20:43

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Vervang je case en PSU door een Chinese 2in 1.... Scheelt je een paar tientjes. Windows OEM erin en niet pro. Goedkoper moederborden...

En een titelfix, die ik voor je heb gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Edmin op 29-06-2014 19:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat is er mis met de titel?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:00
Maar is dit gewoon een weddenschapje of wil je daadwerkelijk een systeem zoals dat mycom ding gaan kopen (maar dan zelfbouw)?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Je kan ervan uit gaan dat die in die prebuild een standaard nvidea kaartje is dus eerder richting de 60 euro dan richting de 250. Dus geen extra uitgebreide koeler en standaard overclock. Volgens mij is die 650 ook niet echt een degelijke game kaart.

Verder zal die hardeschijf die zij gebruiken hoogstwaarschijnlijk zo'n SSHD zijn een SSD cache en HD voor opslag, als ze schappelijk zijn is de HDD 7200rpm maar ik verwacht gewoon een 5400rpm HDtje

Verder zal het mobo en ram hoogstwaarschijnlijk gewoon OEM zijn met net het minimale wat je nodig hebt.

Als ik zo naar je built kijk en als je +- 750 ter beschikking heb dan denk ik dat je voor 650-700 makkelijk een beter systeem in elkaar kan zetten met meer SSD opslag.

Verder weet ik niet of de 2TB een vereiste is. 1tb is al enorm naar mijn mening en er kan later altijd een nieuwe HD bij worden geplaatst.

Ik zal zo even door de pricewatch wandelen en met een voorstel komen.

• TJRef
  • Laatst online: 30-01 16:22
Windows inderdaad OEM. En ik ben persoonlijk zelf ook meer voorstander van zelfbouw, je kunt dan ook hoogwaardige hardware uitkiezen en veel fabrikanten besparen op bepaalde onderdelen in de lagere prijsklassen.

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 29 juni 2014 @ 19:01:
Maar is dit gewoon een weddenschapje of wil je daadwerkelijk een systeem zoals dat mycom ding gaan kopen (maar dan zelfbouw)?
Daar was ik misschien niet helemaal duidenlijk in, het is slechts ter informatie voor mij. Ik ben niet van plan iets te gaan bouwen of erom te wedden.

@Splitinfinitive,
Idd is er ook het voordeel van zelf je onderdelen uitkiezen, een 2TB hdd heb ik niet nodig, en ik zou dan ook meer ssd nemen. Maar het ging mij er even om, om te weten hoe duur het zou zijn als je precies hun onderdelen kopieert.

Btw, het studenten aanbod van win8 is goedkoper dan OEM, maar niet iedereen komt daar voor in aanmerking, als je het algemeen wilt houden zou je voor de OEM moeten gaan.

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-03 16:47
Ik zou wel de videokaart upgraden. Een hd 7950 is tegenwoordig te krijgen voor ongeveer 150 euro. Of een gtx 760 voor ongeveer 200 euro. Als je wil kun je de SSD nog upgraden naar een grotere capaciteit.

Mijn PC

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 148,69€ 148,69
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,05€ 66,05
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 169,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,85€ 30,85
1Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod€ 59,99€ 59,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,04€ 58,04
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial MX100 128GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,01

We hebben nu een CPU die iets sneller is gecklockt dan de 4430 en niet veel duurder. Moederbord is gewoon goed dus hier ben ik niet aangekomen. Wat je nu wel hebt is een beest van een kaart voor een zacht prijsje. Deze presteert als een 280 en laat de 650 in het stof bijten hier is een linkje naar GPUboss waar deze al zeer goed scoort en zoals ik heb begrepen is GPUboss redelijk lief voor Nvidea dus. http://gpuboss.com/gpus/S...D-7950-vs-GeForce-GTX-650

Kast, Mobo, OS, heb ik ook niet aangezeten, RAM ook niet.

Moah met tegenwoordig alles via downloads e.d. is een DVD brander/speler niet echt meer nodig toch heb ik hem er in gelaten

Voeding is ook gewoon goed.

En nu met dubbele 'echte' SSD opslag (weet immers niet of mijn eerdere opmerking over SSHD klopt)

Dan met inelkaar schroeven erbij en naar huis sturen zal je ongeveer het zelfde kwijt zijn voor een grafisch sterker systeem met hoogwaardigere componenten* (*=onderbuik gevoel)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:57
Niet dat het nodig is dat mensen allemaal systemen voorstellen aangezien je toch niet iets gaat bouwen, maar de strekking is duidelijk: Zelfbouw is goedkoper en je weet zeker dat er in ieder geval kwaliteitspullen in gaan (zoals voedingen en moederbord). Plus kan er voor hetzelfde geld een sterker systeem gebouwd worden.

Deze post zou ik opsturen naar je vriend als wetenschappelijke onderbouwing dat het WEL goedkoper is om zelf te bouwen!

Verwijderd

Topicstarter
Ardjee schreef op zondag 29 juni 2014 @ 19:33:
Niet dat het nodig is dat mensen allemaal systemen voorstellen aangezien je toch niet iets gaat bouwen, maar de strekking is duidelijk: Zelfbouw is goedkoper en je weet zeker dat er in ieder geval kwaliteitspullen in gaan (zoals voedingen en moederbord). Plus kan er voor hetzelfde geld een sterker systeem gebouwd worden.

Deze post zou ik opsturen naar je vriend als wetenschappelijke onderbouwing dat het WEL goedkoper is om zelf te bouwen!
Ik zal het opsturen, :) .
Ik vind het geen wetenschappelijk bewijs omdat het maar 1 systeem betreft, maar ik vind het zeker wel overtuigend.
Dankje voor alle reacties, ik ga er nu nog even wat offline over verder discussieren.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 19:39:
[...]

Ik zal het opsturen, :) .
Ik vind het geen wetenschappelijk bewijs omdat het maar 1 systeem betreft, maar ik vind het zeker wel overtuigend.
Dankje voor alle reacties, ik ga er nu nog even wat offline over verder discussieren.
Je kan er meestal vanuit gaan dat prebuild systemen wat slechter gebalanceerd zijn. Dit komt vooral omdat de meeste mensen kijken naar de processor en dan denken hé een i7 die is snel die pc. laatst hier nog in een topic een i7 i.c.m. een 270 (niet eens de x) een langzaam 5400rpm schijfje MAAAR hij had 2TB!!!!

Niet dat een 270 slecht is maar als je dan kijkt naar een i5 met een 280 of zelfs 280x is gewoon veel beter.

Verder wordt veelal bij prebuilds bezuinigd op dingen zoals de voeding en mobo. als het mobo kaduuk gaat zit je met een dode pc en dan heb je ook van die leveranciers met die eigen formfactors dus dan ben je als je het wil repareren ben je de hoofdprijs kwijt omdat je niet om hun heen kunt.

en als de voeding gaat heb je kans dat die je hele PC meeneemt dan ben je verder van huis.

Maar voor 750 euro kun je een heel leuk systeem in elkaar schroeven.

• Ardjee
Doe hetzelfde met 10 andere systemen, en stuur het dan op. Op een gegeven moment is je samplesize groot genoeg om deze conclusie wel statistisch correct te trekken :)

Verwijderd

Topicstarter
@Ardjee, ja precies.

@Splitinfinitive, dat mycom/paradigit/saturn/etc voor goedkope onderdelen gaat snap ik wel. zij moeten immers ook winst maken om hun mensen te betalen en huur van panden te betalen, etc....
Waar ik mij moeilijker in kan vinden is het feit dat ze soms ongebalanceerde systemen presenteren, zij weten er toch anders veel vanaf. In de titel staat duidelijk game pc, dan wil je toch een goede gpu.
Dat ze geen gebalanceerde pc systemen kunnen maken omdat ze niet weten wat de gebruiker er mee doet is niet helemaal waar, in de beschrijving is namelijk gespecificeerd waar het systeem voor is.

• Ardjee
Ik ben het helemaal met je eens. Alleen daarom alleen al is zelfbouw al een stuk beter dan een kant en klare pc. Overal zie je ongebalanceerde pc's. Er waren dacht ik wel een paar winkels die het bbg systemen aanboden kant en klaar, maar ik weet niet meer of dat nog steeds gebeurd en welke winkel dat was.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:00
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 19:59:
@Ardjee, ja precies.

@Splitinfinitive, dat mycom/paradigit/saturn/etc voor goedkope onderdelen gaat snap ik wel. zij moeten immers ook winst maken om hun mensen te betalen en huur van panden te betalen, etc....
Waar ik mij moeilijker in kan vinden is het feit dat ze soms ongebalanceerde systemen presenteren, zij weten er toch anders veel vanaf. In de titel staat duidelijk game pc, dan wil je toch een goede gpu.
Dat ze geen gebalanceerde pc systemen kunnen maken omdat ze niet weten wat de gebruiker er mee doet is niet helemaal waar, in de beschrijving is namelijk gespecificeerd waar het systeem voor is.
Natuurlijk weten ze veel van het bouwen van PC's maar zoals hierboven al gezegd, ze zullen zich focussen op de cijfertjes die goed verkopen en alle dingen die geen "systemsellers" zijn zullen ze op bezuinigen. Daarnaast durf ik wel te zeggen dat zij juist NIET goed weten wat ik met mijn PC doe, of wat ik belangrijk vind. Als je bijvoorbeeld een stille gamepc wilt, welk kant en klare PC moet je dan hebben?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

waar kan ik windows oem vinden

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Internet.

in de PW zullen vast wat linkjes staan. Houd er wel rekening mee dat OEM licenties meestal voor bedrijven zijn die kant en klaar systemen leveren en eigenlijk niet bedoelt voor de retail. Microsoft zal hier denk ik echt niet krom om liggen het is mischien wel beter om voor een retail versie te gaan. deze is niet gekoppeld aan hardware wat volgens mij bij een OEM versie wel zo is.

Verwijderd

Splitinfinitive schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:44:
[...]

Internet.

in de PW zullen vast wat linkjes staan. Houd er wel rekening mee dat OEM licenties meestal voor bedrijven zijn die kant en klaar systemen leveren en eigenlijk niet bedoelt voor de retail. Microsoft zal hier denk ik echt niet krom om liggen het is mischien wel beter om voor een retail versie te gaan. deze is niet gekoppeld aan hardware wat volgens mij bij een OEM versie wel zo is.
kunt u mij een link sturen aub vie een PM

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:47:
[...]

kunt u mij een link sturen aub vie een PM
Kan gewoon via hier. pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit
Pagina: 1