Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmie32
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-10 01:43
Hallo Tweakers,

Ik zal beginnen met mij voor te stellen. Ik ben Pim ik ben 17 jaar, bezig met een veel te makkelijke mbo 4 opleiding(Onderwijsassistent), ben momenteel 2e jaars (Van de 3 jaar) en doe deze opleiding in Tiel.

Ik wil na mijn MBO 4 een HBO informatica opleiding doen, ik interesseer mij veel in beveiliging van software en hardware. Daarom wil ik waarschijnlijk in Leiden de HBO informatica met afstroom richting forensisch ICT.

Ik heb nu nog best veel vrije tijd, en zou graag extra cursussen doen waar ik alvast diploma's in de ICT wereld voor kan halen. Ik heb nog helemaal geen cursussen of opleidingen gevolgd, heb alleen een beetje basis kennis. Ik zat bij de LOI te kijken naar cursussen, alleen zijn het er erg veel.

Nu wou ik jullie als tweakers vragen of jullie mij kunnen helpen welke cursussen ik het beste kan volgen en waar ik het beste mee kan beginnen. Software maken, web pagina's maken en informatie via computers achter halen heeft vooral mijn interesse alleen gaat het mij ook om waar ik veel kans op werk later mee heb.

Ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,

Pimmie32 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus je cijfers zijn allemaal negens en tienen? Zo niet dan moet je je schamen wanneer je zegt dat je een opleiding veel te makkelijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

sypie schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:11:
Dus je cijfers zijn allemaal negens en tienen? Zo niet dan moet je je schamen wanneer je zegt dat je een opleiding veel te makkelijk vindt.
...en dat is relevant voor deze discussie omdat...? :?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmie32
sypie schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:11:
Ik heb alleen voldoende en onvoldoende, Al mijn toetsen en examens die ik momenteel gehad heb zijn voldoende. (Mijn docenten zeggen dat ik steeds maar 1 of 2 fout heb.) Dus ja het is allemaal goed.

[ Voor 38% gewijzigd door pimmie32 op 29-06-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ICT is heel breed. Wat is het dat jij graag wil doen en waar je aanleg voor hebt? Heb je vaker geprogrammeerd? Vind je dat leuk? Zie je jezelf dat de rest van je leven doen? Of ben je eerder iemand die software van binnen en buiten kent en alle settings weet te vinden en daar zijn werk van wil maken? Of vind je het leuk om met hardware te spelen? Netwerkinrichting? Iets anders?

Je moet eerst bepalen wat je wil bereiken, pas daarna kun je een geschikte cursus of opleiding uitzoeken.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmie32
NMe schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:16:
ICT is heel breed. Wat is het dat jij graag wil doen en waar je aanleg voor hebt? Heb je vaker geprogrammeerd? Vind je dat leuk? Zie je jezelf dat de rest van je leven doen? Of ben je eerder iemand die software van binnen en buiten kent en alle settings weet te vinden en daar zijn werk van wil maken? Of vind je het leuk om met hardware te spelen? Netwerkinrichting? Iets anders?

Je moet eerst bepalen wat je wil bereiken, pas daarna kun je een geschikte cursus of opleiding uitzoeken.
Ik heb nog niet heel veel verstand van software maar het lijkt me wel heel erg interessant. Met hardware heb ik wel al vaker te maken gehad, ik heb mijn eigen pc in elkaar gezet toen ik nog bijna niks verdiende. Het programmeren vind ik heel interessant. Dit lijkt mij iets waar ik veel over zou willen weten en leren. Echter ook hier heb ik vrij weinig verstand van. Netwerk heb ik momenteel niets mee.

Ik sta open voor alles eigenlijk. Ik wil graag veel leren over computers en software. Ik denk dat voor mij om mee te beginnen programmeren op nummer 1 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als het allemaal zo gemakkelijk is, volg die HBO, haal je propedeuse in 1 jaar en schrijf je voor het volgende jaar in op de Universiteit ;)

In het behalen van certificaten zie ik geen toegevoegde waarde, dan kan je imho beter focussen op het onder de knie krijgen van enkele courante programmeertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmie32
Brilsmurfffje schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:24:
Als het allemaal zo gemakkelijk is, volg die HBO, haal je propedeuse in 1 jaar en schrijf je voor het volgende jaar in op de Universiteit ;)

In het behalen van certificaten zie ik geen toegevoegde waarde, dan kan je imho beter focussen op het onder de knie krijgen van enkele courante programmeertalen.
Ja, echter weet ik niet hoe HBO gaat zijn he... Stel dat is ineens stukken moeilijker?
Maar oké, welke courante programma talen? Waar kan ik die het beste leren? Hoe kan ik die het beste leren? Ik ben heel leergierig ik wil graag veel kennis opnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
pimmie32 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:26:
[...]
Maar oké, welke courante programma talen?
Bij programmeertalen heb je altijd het snoepje van de maand. Ik zou me in die zin niet te veel richten om achter snoepjes van de maand aan te rennen want als je klaar bent met je HBO is weer een andere taal populair. Voorbeelden van talen zijn Java, of C# (al dan niet de .NET versie ervan), PL*SQL, T-SQL (voor respectievelijk Oracle en MS databases). Voor webpagina's heb je natuurlijk HTML, maar ook PHP of bijvoorbeeld ASP.NET. En in de legacy hoek zie je nog veel COBOL en veel systemen draaien nog steeds daarop.
Waar kan ik die het beste leren? Hoe kan ik die het beste leren? Ik ben heel leergierig ik wil graag veel kennis opnemen!
Leren kan met boeken, maar ook vooral door te doen.

Maar bedenk je ook goed wat je wil doen in de IT. Het is een breed veld. Zelfs in programmeren heb je nog variaties. Je noemt websites maken, maar er zit een verschil tussen een Wordpress site maken voor de lokale voetbalvereniging en een webapplicatie maken voor een grote bank waarmee mensen kunnen internetbankieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 21:55

Salmon

.NET developer

pimmie32 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:26:
[...]

Ja, echter weet ik niet hoe HBO gaat zijn he... Stel dat is ineens stukken moeilijker?
Maar oké, welke courante programma talen? Waar kan ik die het beste leren? Hoe kan ik die het beste leren? Ik ben heel leergierig ik wil graag veel kennis opnemen!
Zelf ook MBO 3 (2 jaar) en daarna MBO 4 ICT-beheerder gedaan en sinds dit jaar op HBO informatica. Ik vond MBO niet heel lastig, maar HBO is wel ff een heel anders pakkie an hoor. Gelukkig ga ik als het goedzit aankomende week over naar jaar 2 (wel zonder P, maar dat komt volgend jaar wel). Maar zeker wel de moeite waard, vond programmeren nooit leuk en ook amper gekregen op t MBO (behalve html/css), maar t is gewoon omgeslagen. Ik zou zeggen, probeer het als je t leuk vind en als je de tijd hebt zou ik alvast wat gaan oefenen met Javascript en Java programmeren als je een kleine basis van HTML hebt gehad. My $0.02

[ Voor 5% gewijzigd door Salmon op 29-06-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmie32
CMD-Snake schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:42:
[...]

Bij programmeertalen heb je altijd het snoepje van de maand. Ik zou me in die zin niet te veel richten om achter snoepjes van de maand aan te rennen want als je klaar bent met je HBO is weer een andere taal populair. Voorbeelden van talen zijn Java, of C# (al dan niet de .NET versie ervan), PL*SQL, T-SQL (voor respectievelijk Oracle en MS databases). Voor webpagina's heb je natuurlijk HTML, maar ook PHP of bijvoorbeeld ASP.NET. En in de legacy hoek zie je nog veel COBOL en veel systemen draaien nog steeds daarop.

[...]

Leren kan met boeken, maar ook vooral door te doen.

Maar bedenk je ook goed wat je wil doen in de IT. Het is een breed veld. Zelfs in programmeren heb je nog variaties. Je noemt websites maken, maar er zit een verschil tussen een Wordpress site maken voor de lokale voetbalvereniging en een webapplicatie maken voor een grote bank waarmee mensen kunnen internetbankieren.
Ik heb bekeken wat mij interessant lijkt en dan kom ik toch uit op iets achterhalen. Iets zoeken op computers. Ik zag laatst een vacature bij de politie als digitaal rechercheur dit lijk me interessant. Ook bij Fox-IT staat een vacature voor Forensic IT Expert of voor Fraude Analist DetACT. Dit lijken mij drie waanzinnig leuke banen. Maar ook programma's schrijven voor android, apple of games lijken mij ook wel weer heel erg leuk.

Is het handig om i.v.b.m HBO informatica certificaten nu al te halen zodat ik misschien vrijstelling kan halen? Of om mij zelf te verdiepen in de stof (Nu al) zodat ik het dan beter begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
pimmie32 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:57:
Ik heb bekeken wat mij interessant lijkt en dan kom ik toch uit op iets achterhalen. Iets zoeken op computers. Ik zag laatst een vacature bij de politie als digitaal rechercheur dit lijk me interessant. Ook bij Fox-IT staat een vacature voor Forensic IT Expert of voor Fraude Analist DetACT. Dit lijken mij drie waanzinnig leuke banen. Maar ook programma's schrijven voor android, apple of games lijken mij ook wel weer heel erg leuk.
Beveiligingsonderzoeker zijn is niet hetzelfde als programmeur zijn. Er is uiteraard overlap in wat kennis, maar een beveiligingsonderzoeker moet ook kennis hebben van hoe netwerken werken, hoe OS'sen werken etc. etc.. Er zijn trainingen voor Ethical Hacker, maar de ingangseisen daarvoor is doorgaans al een paar jaar ervaring als bijvoorbeeld netwerk/systeembeheerder.

Apps maken is weer heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NMe schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:13:
[...]
...en dat is relevant voor deze discussie omdat...? :?
… Er veel jongeren zijn die heel hard roepen dat ze het allemaal prima kunnen en een rapport met zesjes hebben.
… Dezelfde jongeren beweren dat ze graag een niveau hoger of verder willen zonder dat ze de studiehouding hebben om hun omgeving er van te overtuigen dat ze dit prima kunnen.
… HBO-opleidingen niet zitten te wachten op studenten met een MBO-werkhouding. HBO is veel meer gericht op het zelf uitzoeken, zelf onderzoeken en zelf uitvoeren, op het MBO wordt je veel meer voorgekauwd.
… Omdat het antwoord van TS inzicht geeft in zijn resultaten tot nu toe. Hieruit blijkt dat hij zijn opleiding inderdaad met 2 vingers in de neus doorloopt én goede resultaten haalt. Naar mijn mening kan TS daadwerkelijk een niveau hoger en een stap verder.

Als docent kijk ik niet alleen naar het lieve gezicht van de leerling of student. Ik kijk ook naar behaalde resultaten, inzet en inzicht. Helaas zal dat niet allemaal te bekijken zijn zonder TS en zijn schoolhistorie te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnGalt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Ik zou zeggen: begin eens met het leren van een programmeertaal. Er zijn talloze gratis tutorials te vinden op Youtube. Zoals al eerder genoemd zijn Java en C# interessante keuzes, maar ook bijvoorbeeld Python wordt vaak genoemd als een mooie programmeertaal. Mijn advies? Begin met C# want hier kun je veel kanten mee uit (.NET, waaronder web met ASP, mobile (Xamarin), Mono, maar ook Games in Unity3d).

Ik ben momenteel zelf bezig met het leren van C# en als student heb ik via MS Dreamspark (www.dreamspark.com) veel gratis software kunnen downloaden. Op www.microsoftvirtualacademy.com staan hele interessante gratis videotutorials, waaronder C# Fundamentals for Absolute Beginners. Je kunt ook de gratis versie Visual C# Express downloaden, zoals in de tutorial wordt voorgedaan.

Ik ben zelf student aan een universiteit (bedrijfskundige richting) en ik merk dat ik er mijn handen vol aan heb. Wat dat betreft is het leren van een programmeertaal een leuke manier om te kijken of het echt iets voor je is. Er zijn natuurlijk talloze andere richtingen in de IT, maar veel studenten lijken vooral geïnteresseerd te zijn in software ontwikkeling.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
[...]

Dat is inderdaad erg interessant om te doen. Er zijn opleidingen die een bachelor daarover aanbieden. Er zijn er niet zo veel in Nederland dus beperk je niet tot je eigen woongebied.

Hogeschool Leiden - Forensiche ICT
Hogeschool Zuyd - Network forensic research (is alleen laatste half jaar, volgens mij bestaat die nu zelfs niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
[...]

Is het handig om i.v.b.m HBO informatica certificaten nu al te halen zodat ik misschien vrijstelling kan halen? Of om mij zelf te verdiepen in de stof (Nu al) zodat ik het dan beter begrijp?
Zo zou ik het aanpakken, lekker kijken wat je leuk vindt en wat je aandacht trekt. Als volgende stap zou je dan wat meer onderzoek kunnen doen, dus bijvoorbeeld een open dag bezoeken of vragen stellen aan een studievoorlichter.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heb je al bekeken wat een pre-requirement is voor Forensische IT? Waarom de keuze voor Forensische IT? Is daar Linux of kennis van netwerken een onderdeel van (heb even gekeken maar vind het wat vaag gewauwel en wollig, technische kennis kan ik niet 123 terug vinden in de beschrijving van bijv de HVA)? Heb je al eens een backtrack (tegenwoordig Kali geloof ik) neergezet? Wat weet je uberhaubt van Linux of netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
init6 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:54:
Heb je al bekeken wat een pre-requirement is voor Forensische IT? Waarom de keuze voor Forensische IT? Is daar Linux of kennis van netwerken een onderdeel van (heb even gekeken maar vind het wat vaag gewauwel en wollig, technische kennis kan ik niet 123 terug vinden in de beschrijving van bijv de HVA)? Heb je al eens een backtrack (tegenwoordig Kali geloof ik) neergezet? Wat weet je uberhaubt van Linux of netwerken?
Hij is 17, dat hij affiniteit heeft met IT heeft die al bewezen. Op die leeftijd deed ik ook MBO en leek mij forensisch ook interessant. Ben nu net terug van de USA waar ik Cyber Operations heb gestudeerd, en nu weet ik zeker dat ik die richting op wil.

Met diverse forensische analisten gesproken en die zeggen dat ze steeds harder op zoek zijn naar goed personeel.

Nog steeds is het aanbod in banen niet hoog, maar dat zal zeker groeien.
Pagina: 1