Nieuwe mediaserver/HTPC/Lichte game pc

Pagina: 1
Acties:

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-03 13:19
Onderstaand mijn gegevens over de nieuwe machine die ik aan het samenstellen ben. Ik zou graag wat meningen en tips horen over de keuzes die ik maak.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een kleine computer wegens de ruimte waar hij in moet staan die toch aardig wat kracht weet te bieden. Ik ga hem gebruiken als mediaserver (met live conversie). Daarnaast wil ik er een redelijk potje op kunnen gamen. En niet geheel onbelangrijk ik kijk er films/series op, dus het is ook gelijk een HTPC. De computer komt aangesloten te zitten op een HDMI versterker met HD audio en een full HD televisie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs, maar zoals in mijn wenslijst is te zien richt ik me op de 1200 euro. Dit mag best wat meer zijn en minder is natuurlijk ook niet erg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment twee Western Digital My Book Studio II externe schijven aangesloten. Deze zijn nu nog in HFS+ geformatteerd, dus daar ligt een klus met overzetten van data. De schijven hebben 2x firewire, 1x usb 2.0 en 1x esata. Deze moet ik kunnen aansluiten op het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een wenslijst gemaakt: gallery: N-Freak

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,95€ 299,95
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 274,50€ 274,50
1Asus USB-BT400€ 14,90€ 14,90
1Flirc Media Center Companion€ 26,95€ 26,95
1Shuttle SZ87R6€ 286,35€ 286,35
1Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830€ 86,-€ 86,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 129,15€ 129,15
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,49€ 109,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.227,29

Zoals je kunt zien heb ik voor een Shuttle SZ87R6 gekozen omdat deze lijkt aan te sluiten bij mijn wensen. Niet te groot, maar wel mogelijkheid tot een hoop kracht. Hij heeft 1 esata aansluiting voor een My Book. De tweede My Book zal dan via een USB poort aangesloten worden. Daarnaast ondersteund de Shuttle een fatsoenlijke videokaart en kan processoren aan van de 1150 socket met een tdp tot 95.

Dan heb ik gekozen voor de Intel Core i7-4790k (boxed of tray maakt voor prijs niets uit). Deze draait standaard op 4ghz en ik heb berekend dat ik daarmee 6-8 gelijktijdige 1080p streams uit kan halen wat voldoende is.

Het geheugen heb ik uit de pricewatch gehaald en kan ik zelf vrij weinig over zeggen anders dan dat ik heb ingeschat dat het past en werkt. Volgens mij kan ik hier ook niet enorm zwaar de fout mee ingaan, maar ik hoor graag wat jullie vinden.

De MSI GeForce GTX 770 Gaming heb ik gekozen wegens zijn prestatie/prijs verhouding. Ik ben geen zware gamer meer hoe graag ik dat ook zou willen. Bovendien ga ik gamen op een televisie, dus de resolutie gaat niet hoger dan 1920x1080. Ik wil wel graag alles op zeer hoge settings kunnen spelen, maar dit is mij niet direct 2-300 euro extra waard. Tevens is dit ook het cruciale deel die de 24p video en HD audio gaat doorgeven aan mijn versterker. Daarnaast moet hij niet te veel geluid produceren. Ik vind het geen probleem dat hij meer geluid maakt tijdens bijvoorbeeld het gamen. Hier wil ik dan ook graag wat extra advies.

De Samsung 840 EVO 250GB heb ik gekozen omdat deze prijs/kwaliteit naar mijn idee erg goed zijn en ik al enorm veel Samsung SSD's heb gebruikt (ook op het werk) en ik daar erg tevreden mee ben.

De Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830 heb ik gekozen omdat zoals jullie al begrepen hebben ik hem ook als HTPC ga gebruiken en ik erg gecharmeerd ben van dit toetsenbord. Ik heb een losse muis om mee te gamen.

De Bluetooth dongel heb ik eigenlijk een beetje uit de lucht gegrepen. Ik heb dit regelmatig nodig, maar heb me nog niet verdiept of er enorm veel verschil in deze dongels zit.

De IR ontvanger ga ik uitproberen om zo mijn huidige Apple IR remote te blijven gebruiken.

Nog niet in de wenslijst staat de PHD3 houder. Deze is slechts een euro of 10 en zorgt ervoor dat ik de SSD fatsoenlijk kan monteren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De enige echte voorkeur die ik heb is dat de CPU een Intel moet zijn en ik ben zelf wel gek op de Samsung SSD's, maar sta ik eigenlijk open voor elke suggestie, ook suggesties die binnen mijn voorkeuren vallen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is de bedoeling dat hij altijd aan staat en weinig geluid maakt. De huidige Mac mini is fluisterstil en hoor je enkel als hij onder druk komt te staan van bijvoorbeeld 3-4 videostreams. Ik heb dus niet de verwachting dat de machine nooit te horen is.

Verder zoals ik al aangaf moet hij 24p (23,976 fps) kunnen weergeven en over de HDMI HD audio ondersteunen. Verder moet de CPU moet absoluut krachtig zijn.

Ga je overklokken?
Ik ben initieel niet van plan te gaan overclocken. Ik realiseer me dat ik voor een 4790k processor heb gekozen, maar het prijsverschil met de non-k variant is niet erg groot en de 4790k draait toch 0,4ghz sneller per core en ik kan voor het converteren van video eigenlijk nooit genoeg hebben. Bovendien sluit ik niet uit dat ik in de toekomst wel wat ga overclocken.

Overige info
Belangrijkste info die ik er nog bij kan geven is dat hij mijn huidige Mac mini gaat vervangen omdat deze niet voldoende kracht heeft om alle videostreams aan te kunnen en ik het vervelend vind dat de mini geen 'echte' 24p beelden en HD audio naar mijn tv kan sturen. Ik ben gek op OSX, maar heb absoluut geen hekel aan Windows welke deze eisen wel kan vervullen.

Edit:
- Lijstje toegevoegd.
- IR ontvanger toegevoegd.

[ Voor 23% gewijzigd door N-Freak op 29-06-2014 21:50 ]

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 09:52
Kies de crucial mx100 256GB. Je gaat het verschil in snelheid toch niet merken en deze heeft bescherming tegen stroomuitval. Niet volkomen nutteloos als je de pc als htpc gaat gebruiken.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-03 13:19
Ga ik even meenemen in mijn overwegingen, gebruik al jaren SSD's zonder die stroomuitval bescherming, nog nooit problemen gehad en uiteraard draait er gewoon een back-up. Ik ben echter wel gecharmeerd van de Magician software die het je erg makkelijk maakt Windows te optimaliseren voor een SSD (zullen een aantal van huiveren, maar alles wat ik er over lees dan lijkt het wel te werken).

Verder zag ik net dat de MSI 770 2x 8pin aansluiting heeft, maar de voeding maar 1x 8 pin en 1x 6 pin. Ik kan deze gewoon splitten? De voeding moet het aankunnen (500 watt).

edit:
Laatste vraag heb ik zelf al gevonden, er zit een 6 naar 8 pin kabel bij de videokaart.

Edit2:
Ik zit ook nog even te kijken naar msata. Het moederbord ondersteund dit en de prijzen verschillen niet enorm veel. Dit zorgt ervoor dat ik daardoor extra ruimte over houd.

[ Voor 20% gewijzigd door N-Freak op 30-06-2014 10:28 ]