[advies] Allround (mini) computer

Pagina: 1
Acties:

• OohJaa
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-02-2025
Hallo iedereen,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik zoek een nieuwe computer.

Na vele jaren plezier te hebben gehad van mijn huidige computer heeft 'ie de laatste tijd steeds vaker last van "ouderdoms-verschijnselen". Na zo'n 6 jaar, tijd voor wat nieuws dus.

Nu heb ik al wat rond gekeken in de bekende winkels, maar ik kom niets leuks tegen. Vooral het design van de behuizingen laat nog veel te wensen over. Dat is uiteraard een persoonlijke keuze, maar aangezien de computer straks in de woonkamer komt te staan wil het oog (van de vrouw) ook wat.

Vandaar dat ik op internet wat rond ben gaan kijken naar andere mogelijkheden. En nu wil het toeval zo zijn dat ik de BBG van het budget-minisysteem tegenkwam.

Deze klinkt zeer interessant en ook nog eens heel betaalbaar.

Alleen ik twijfel of deze krachtig genoeg is voor mij. Ik heb op het moment een SCALEO P2 MS-7379, 4GB geheugen, Quad Core 2 Q6600 2.4GHz en een GeForce 9300GE 256MB DDR2. Qua processor snelheid eigenlijk niet veel te klagen gehad. Alleen het geheugen is te weinig. Als je aantal grote programma's open hebben staan en een aantal tabbladen in verschillende browsers open hebt dan is het systeem veel aan het swappen. Overigens is de harde schijf die ik had overleden.

Spelletjes spelen doe ik niet, het is vooral veel internet gebruik waarbij er veel schermen open staan en grote applicaties zoals Fireworks/Photoshop e.d..

Ik heb niet echt een budget, hoe minder hoe beter, maar gezien het budget van € 200 in BBG zou het wel heel mooi zijn als ik hier dichtbij kan blijven.

Van het bestaande systeem zou ik in principe de DVD brander, voeding, grafische kaart en nog een USB PCI kaartje mee kunnen nemen.

Verder moet het een stabiel systeem zijn, geen overklokken e.d. voor mij. Er zal waarschijnlijk Windows 7 op komen te draaien. Overigens spreekt het mij ontzettend aan dat er een SSD in zit. Oh, en een beetje opslag ruimte is nooit verkeerd. Ik heb sinds kort wel een Raspberry Pi als media/nas server draaien. Maar 2 of meer TB in de computer is geen overbodige luxe.

Even denken, wat nog meer.

Oh, USB aansluitingen. Zoals eerder gezegd heb ik op dit moment nog een PCI kaartje liggen die 4 extra USB poorten creëert. Ik heb namelijk op dit moment wel minimaal 4 poorten nodig. Tenzij ik andere randapparatuur aanschaf die middels bluetooth werken. De behuizing in de BBG heeft volgens mij maar 2 aansluitingen? Maar als ik het heb moet ook hier dat PCI kaartje in kunnen?

CD/DVD e.d. hoeft in principe niet, maar kan handig zijn voor het installeren van het OS. Maar het lijkt mij net zo makkelijk via een USB stickje. Als ik rare dingen zeg dan hoor ik het wel.

Ik heb nog even gekeken naar wat behuizingen, de volgende spreken mij (en met name de vrouw) wel aan:
http://tweakers.net/pricewatch/335283/fractal-design-node-304-wit/specificaties
http://www.bitfenix.com/global/en/products/chassis/phenom-mini-itx

Alvast zeer bedankt voor het meedenken en advies.

En als er vragen en/of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.

Ron.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 09:52
Het mini systeem van de BBG is voor een HTPC, voor een media pc dus.
Ik heb heel eventjes een lijstje gemaakt wat genoeg is voor standaard gebruik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4330 Boxed€ 111,99,-€ 111,99
1ASRock B85M-ITX€ 64,90€ 64,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
1Crucial MX100 128GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,39

een i5'je zou ook nog gaan
pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed

Nog even wat benchmarks:
Je huidige processor
De I3
En de i5

[ Voor 7% gewijzigd door Pataar op 29-06-2014 15:25 ]

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• OohJaa
Hoi Pataar,

Ah een HTPC, dat had ik niet door. Zelfs nu ik het een 3e keer lees maak ik dat er nog niet uit.

Bedankt voor je lijstje. Dat ziet er al goed uit. Qua snelheid zou dat toch voldoende moeten zijn, 2x zoveel geheugen, processor +/- 2x zo snel als nu én een SSD erbij. Hiermee moet ik wel een paar jaar mee kunnen.

Moet dus alleen nog een goede behuizing bij en dan zou ik klaar zijn.
Mag ik hier ook vragen hoe jullie deze keuzes maken? Hoe kies ik bijvoorbeeld de behuizing? Ik heb al zoveel websites bezocht, maar nergens een website zoals b.v. Kieskeurig waar ik aan kan vinken welke kleur, USB aan de voorkant etc. Ik ben bang dat ik gewoon moet blijven Googlen om wat leuks te vinden, maar wellicht zijn er toch iets van verzamel/vergelijkingswebsites voor?

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 09:52
Ik heb nu een moederbord gekozen wat mini itx is, aangezien de BBG ook die maat gebruikt. In de pricewatch kan je grote aanvinken, dan kies je de prijs en dan begint het scrolproces tussen de vele behuizingen. Als er een bijzit die je leuk vindt dan open je die in een nieuw tabblad (middel muisknop of cntr+click) en dan ga je weer verder. Dan heb je dus een stuk of 10 kasten en dan ga je kijken naar de reviews op tweakers of Google.
Ik had mijn kast (cooler Master Silencio 550) vrij snel gekozen omdat ik cooler master een goed merk vond en ik wou een fluister stille pc.
Kijk eens naar de corsair 250D. Dat is een fijn klein kastje met goede airflow en genoeg plek voor harde schijven. Als je een mini itx kast wilt.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• OohJaa
Hoi allen,

Ik heb de afgelopen week nog eens goed alle (nou misschien niet alle, maar wel heel veel) berichten gelezen, recensies bekeken, benchmarks vergeleken tot ik sterretjes zag.

Uiteindelijk kom ik op het volgende lijstje uit (met dank aan Pataar).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 148,90€ 148,90
1ASRock H81M-HDS€ 39,-€ 39,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,79€ 67,79
1Chieftec FI-02BC-U3€ 61,10€ 61,10
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,85€ 64,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
1Crucial MX100 256GB€ 92,50€ 92,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 504,14

Waarbij ik wel twijfel over de processor, er zijn zoveel varianten met net weer iets andere specificaties waardoor ik niet echt kan kiezen.

Tevens vraag ik me af of het niet slimmer is om nu alvast 16GB (2x8) erin te stoppen. Als straks het DDR4 geheugen er is wordt het misschien lastiger om over een paar jaar nog dit geheugen te vinden ivm een eventuele upgrade.

Verder ben ik heel nieuwsgierig naar de mening van de overige forumgebruikers over de samenstelling (en of het wel allemaal in dat kleine kastje past :) ).

Nog even ter info. Dit systeem zal niet/nauwelijks gebruikt worden om te gamen. Hoofdzakelijk Adobe applicaties (Photoshop, Illustrator etc.) en tegelijkertijd een groot aantal browser schermen. Hierdoor lijkt mij de hoeveelheid geheugen wel belangrijk.

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
De i5 4440 is een prima processor voor wat je er mee wilt doen!
Ik zou eerst gewoon 8Gb geheugen nemen en eventueel later een reepje bijplaatsen.

Prima voeding voor dit systeem, genoeg watt. let wel op deze voeding heeft geen PEG connector, de 350 watt variant wel.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerXs op 05-07-2014 12:03 ]

• OohJaa
@TweakerXs, is 1x8 GB niet "veel" trager dan 2x4GB ivm Dual channel e.d. Of is dat verwaarloosbaar?

• TweakerXs
OohJaa schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 12:04:
@TweakerXs, is 1x8 GB niet "veel" trager dan 2x4GB ivm Dual channel e.d. Of is dat verwaarloosbaar?
nu je het zegt, het mobo heeft inderdaad maar 2 sloten (ging uit van 4).. ja ik zou wel voor dual channel gaan.
Misschien pricewatch: ASRock B85M Pro4 een optie?

Oh en in je laatste lijstje is je kast mini ITX, en je moederbord mAtx..

[ Voor 23% gewijzigd door TweakerXs op 05-07-2014 12:10 ]

• OohJaa
Ik zou inderdaad ook kunnen gaan voor de pricewatch: ASRock B85M Pro4, die is wel ietsje duurder maar heeft wel 4 sloten. Verder weet ik even niet of er nog belangrijke verschillen zijn. Dat zal ik nu eens proberen op te zoeken.

Update: die 2 lijken elkaar niet zoveel te ontlopen. En dan heb ik inderdaad wel 4 sloten.

Hmm.. Mini-ITX en Micro-ATX gaan dus niet samen? Ik dacht dat micro kleiner was dan mini en dat het wel samen zou gaan... Maar dat heb ik dus verkeerd?

Update:
Ik heb een andere behuizing erbij gezocht. Helaas niet zo klein dat hij op het bureau past, dus dan maar weer in de kast opbergen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 148,90€ 148,90
1ASRock B85M Pro4€ 53,50€ 53,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,79€ 67,79
1Cooler Master Silencio 352€ 45,-€ 45,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,85€ 65,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,94€ 29,94
1Crucial MX100 256GB€ 92,50€ 92,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,48

Hiermee heb ik dan een moederbord waarbij ik altijd nog de optie heb om te upgraden van 8GB naar 16GB. Niemand die hier verder nog wat op aan te merken heeft? :)

[ Voor 111% gewijzigd door OohJaa op 05-07-2014 13:34 ]

• TweakerXs
Mini ITX is een kleinere formfactor dan Micro ATX. Een Micro ATX mobo gaat dan ook inderdaad niet passen in een Mini ITX kast.

De Silencio is kwalitatief een erg mooie M-Atx kast. voor rond de €50,- ook vrij stil.

verder mooi compleet systeem, je bent zeker over je voeding keuze? ivm eventuele plaatsing van een GPU in de toekomst?

• OohJaa
je bent zeker over je voeding keuze? ivm eventuele plaatsing van een GPU in de toekomst?
Niet echt zeker ;) Ik sta open voor suggesties. Ik probeer me nog wat in te lezen voor wat betreft die PEG aansluiting. Is nieuw voor mij.

Update: 05/07/2014 18:55

Ik begrijp/lees dat je die PEG aansluiting wel nodig kunt hebben, op advies van TweakerXs gaat mijn voorkeur nu uit naar de pricewatch: be quiet! System Power 7 350W.

Uit het wegblijven van andere reacties kan ik niet veel opmaken. Óf men heeft geen zin/tijd om te reageren óf er valt niet veel op aan te merken. :)

In ieder geval dank aan Pataar en TweakerXs.

[ Voor 49% gewijzigd door OohJaa op 05-07-2014 18:56 ]

Pagina: 1