Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp nodig bij aankoop accesspoint

Pagina: 1
Acties:

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:21

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden. Ik zal eerst even uitleggen hoe het internet hier op dit moment is aangesloten en of dat jullie dan kunnen zeggen wat ik precies moet halen.

(Ik weet dat het totaal niet efficient is en dat het de snelheid waarschijnlijk totaal niet ten goede zal komen, maar op dit moment kan het niet anders).

We hebben het Modem en de Router in de woonkamer staan. Dit is de Sitecom n750 x6. Voor het huis zelf is het wifi signaal uitstekend. Omdat we flink wat apparaten (ook in andere kamers) hebben staan hebben we bij ons in het computerhok een 'splitter' staan. De kabel loopt dus via de router naar die splitter toe en daarmee zijn de computers verbonden. De snelheid hiervan is eigenlijk altijd prima geweest, geen problemen verder.

Nu hebben we een aanbouw gekregen in de tuin - hier loopt een internetkabel naartoe die is verbonden met de playstation. Nu willen we daar eigenlijk ook graag wifi en mogelijk nog een extra (of 2) aansluiting voor bv. een laptop.

De kabel die naar de aanbouw loopt, loopt via de splitter. Ik weet dat het niet goed zal zijn voor de snelheid maar daar kunnen we wel mee leven (100mbit up/down...zal als het goed is genoeg van moeten over blijven (?)).

Wat voor een apparaat moet ik in de aanbouw aanschaffen om daar een wifi-netwerk en mogelijk nog wat internet aansluitingen te krijgen?

Alvast bedankt!

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die splitter is een switch of een hub. In geval van een hub zou ik die sowieso vervangen door een switch, maar als het ding niet uit de vorige eeuw komt is het waarschijnlijk gewoon een switch.

Aan die switch kun je het makkelijkste een accesspoint hangen, dat je bedrade netwerk omzet naar draadloos.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Splitter ... Ik hoop dat je een "switch" bedoelt. maar ook

Ik zou een router kopen ipv een accespoint. want die hebben vaak maar 1 lan aansluiting. ipv 4
(je wil nog 2 bedrade apparaten aansluiten tenslotte)

Dan is het zaak dat je
1) Op die nieuwe router een ip adres geeft wat in het subnet van de oude maar buiten de dhcp range valt
2) dhcp op de nieuwe router uitzet

dan sluit je hem aan op de lan poort op je splitter

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 29-06-2014 13:43 ]

Iperf

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
Zeg ik laat de eis van extra aansluitingen vallen, zou zoiets als dit dan een goedkope oplossing zijn?

http://www.aldi.nl/aldi_wifi_repeater_48_5_822_8563.html

Is het hiermee dan ook mogelijk om een wifi netwerk 'op te zetten' ipv alleen te extenden? Want dat ik begrijp ik niet precies.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja dat kan. (inc 1 extra aansluiting)
Ah had ook zo'n ding als, uiterlijk hetzelfde mss iets andere firmware. Als extender deed deed die het echt ongelovelijk slecht (1mb/s) als acces point voldeed hij (aan de wensen van mijn buurman, en de meeste)

Maar dan zou ik zoeits kopen,
pricewatch: TP-Link TL-WA801ND
betere antennes, poe,

Dit heet dezelfde prijs als jouw ding en 4 poorten en een losse antenne. vermoedelijk ook beter
pricewatch: TP-Link TL-WR740N

Iperf

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie fish!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die 2e is wel een router die je volgens bovenste instructie moet instellen he ;)

Iperf

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
Hier ben ik weer!

Ik heb een router besteld, de TL-WR841ND. Ondertussen ben ik ook achter de 'splitter' gekomen, wat een Sitecom LN-120 5 Port Gigabit Switch blijkt te zijn. Deze is weer verbonden met de Sitecom N750 x6.

Nu heb ik in de aanbouw de router aangesloten. De opstelling op dit moment is dus:

Modem --> WAN van de Sitecom N750 x6 --> LAN --> WAN van de Sitecom LN-120 --> TL-WR841ND.

Meerdere vragen:
Moet de nieuwe router aangesloten worden op de WAN of de LAN poort? Meerdere sites zeggen verschillende dingen.
Moet ik nog dingen aanpassen in de switch zelf of is het vooral tussen de 2 routers?

Nu heb ik hem zelf in ieder geval in de LAN poort aangesloten, met DHCP uitgeschakeld. De oude router heeft op dit moment een 192.168.0.1 IP, de nieuwe heb ik 192.168.0.2 gegeven.

De DHCP range van de oude router staat van 192.168.0.101 tot .149

Ik kan op dit moment via het Wifi van de nieuwe router in de router zelf komen (via 192.168.0.1, nu dus 192.168.0.2). Maar ik kan verder geen verbinding maken met websites. Pingen naar de DNS servers van google (4.2.2.2) geeft 'General failure' aan met een 100% packet loss over de 4 pings.

Wat moet ik nog veranderen om hem aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt weer voor de hulp, ik waardeer het echt!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 13:37
Heb je de DHCP van de TL-WR841ND uit gezet?

Yavu Steam Profile Lanithro

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:55
[b][message=42488031,noline]

Modem --> WAN van de Sitecom N750 x6 --> LAN --> WAN van de Sitecom LN-120 --> TL-WR841ND.
Modem --> WAN van de Sitecom N750 x6 --> LAN --> LAN van de Sitecom LN-120 --> TL-WR841ND.

TL-WR841ND gewoon standaard laten.

• Lanithro
Je kan anders die TL-WR841ND in Bridge mode zetten. Dan fungeert het als access point.

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
@Rieverst, inderdaad, op de switch zit geen WAN poort. Mijn fout.

@Lanithro Ik heb de DHCP op de nieuwe router uitgezet. Ik heb nu het IP van de nieuwe router verandert in 192.168.0.150 (buiten de range van router nr. 1). Volgens wat sites is wat ik nu heb gedaan 'de goede richting in', want ik kan niet meer via de adresbalk met 192.168.0.150 de nieuwe router in.

Maar ik heb dus nog steeds geen internet.

@Rieverst hieronder, op de nieuwe of op de oude router?

[ Voor 6% gewijzigd door Rordarok op 02-07-2014 13:13 ]

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:55
Dat klopt, je hebt dhcp uitgezet. Nu moet je wel handmatig de juiste adressen zetten. Het nieuwe IP adres is de WAN-kant van de router. Je moet de LAN/WLAN-kant nu handmatig van adressen voorzien. Als het goed is kon je dat ook instellen bij het dhcp-tabje.

Dus indien je geen specifieke toepassing er voor hebt, kun je router het best standaard laten.

Ander probleem zou kunnen zijn dat je wel het LAN-IP van de router hebt aangepast (en het WAN op DHCP). Dan moet je er eens 192.168.1.1 van maken, zodat het een ander netwerk wordt. Dit in verband met NAT.

[ Voor 38% gewijzigd door Rieverst op 02-07-2014 13:17 ]

• Lanithro
Is het niet gewoon makkelijker om de router in Bridge Mode te zetten? Dan hoef je verder volgens mij niets meer in te stellen

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
Hoe doe je dat precies? Ik ben aan het zoeken maar sites hebben de neiging elkaar op details tegen te spreken.

Bv zoiets?:

Second Router (Slave Router)

The process starts on your Second Router first.

Firstly, connect your computers LAN port Directly to any of the LAN ports on your router (2nd Router) via an ethernet cable.

Firstly start by loading up your configuration page of your router.

To do this, look on the bottom of your router, and there should be a default gateway and a Username and Password. Enter the default gateway into your internet browser and use the credentials on the bottom of your router.
------------------------------------------------------------------------------------------
If there is no information on the bottom of your router, do the following:

1 - Press Windows Key + R at the same time
2 - Type "cmd" without the quotes and click Run
3 - Type "ipconfig" once cmd is open
4 - Note down the IP address under Default Gateway

Type the IP address you noted down in your Internet Browser

It may ask you for a Username and Password

For a Netgear:
Username = admin
Password = password

For a Linksys:
Username = admin
Password = admin

To properly find the correct Username and Password for your router, visit http://portforward.com and find Username and Password that corresponds to your router model
------------------------------------------------------------------------------------------

Once the configuration page is open, the first step is to set the routers DNS server to the IP address of your first router (Master), in this case my first router has an IP address of 192.168.1.1, so set your primary and secondary DNS to 192.168.1.1 (or whatever applies to your setup, may be 192.168.0.1)

The next step is to change the IP address of your Slave router to one increment higher than your first router(Master),
e.g Master Router = 192.168.1.1, so Slave Router = 192.168.1.2

All you really need to do is turn DHCP off, as your master router will assign the IP addresses (hence the "Slave" term)

Once complete, disconnect the Ethernet cable between your Slave router, and connect your PC straight to the Master router (This should be the first time you connected to your master router in this whole process)

First Router (Master) (192.168.1.1)

Access the configuration page, similarly to the way in which done previously.

Change the DHCP range of the router(Master) from 192.168.1.2-254, to 192.169.1.3-254, so the address range is one increment above the Slave routers IP address.

So this means that the Slave router is not in the master routers DHCP address range.

Now finally, run a LAN cable directly from a LAN port of the Slave router to the LAN port of the Master router.

All done:)

[ Voor 92% gewijzigd door Rordarok op 02-07-2014 13:39 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

Tazzios

..

Instellen als accespoint:
1.DHCP uitzetten op de TP-link.
2.De kabel van de switch in de LAN port
optioneel
3 ip adres van TP-link aanpassen.

Bridgen is om 2 draadloze netwerkapparaten draadloos aan elkaar aan te koppelen, dat is hier niet het geval.

[ Voor 27% gewijzigd door Tazzios op 02-07-2014 14:12 ]

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
Iedereen enorm bedankt voor de hulp. Het bleek uiteindelijk toch iets makkelijker te zijn dan gedacht (na 3 min goed ingesteld) dus aan de ene kant heb ik mezelf een beetje onderschat...

Aan de andere kant ben ik blijkbaar een complete debiel. Want wat handig is het toch dat ik als ik niet thuis ben, een uur geleden realiseerde dat toen ik bij de switch stond dat de kabel die naar de aanbouw liep niet in de switch zat....

Kabeltje erin geplugd en hij deed het meteen. Bedankt!

Pagina: 1