Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Live multicasting vragen met PTZ IP-camera.

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Goedendag.

Voor de kerk wil ik onderzoek doen om live beelden te kunnen doorsturen. Ik heb al enig onderzoek gedaan wat ik allemaal heb meegemaakt.
Ik ben eerst begonnen bij Ustream.

Ik maak gebruik van een speciale Sony PTZ ip-camera. Daarmee kan ik op afstand beeld goed zetten in de kerkzaal. Met software van Ustream, eigenlijk aangepaste versie, UStream Producer, kan ik inderdaad de videostream gebruiken direct uit de ip-camera. Dit is allemaal gelukt en ik kan beelden zien op mijn mobiel.

Echter ik stuit al snel op één probleem. Gebruik van ip-camera blijkt niet gratis te zijn. Bij Ustream Producer moet ik Pro mode inschakelen en als ik dat zonder overlay logo wil doen moet ik minimaal 99 Euro per maand betalen.

Ik ben dus verder gaan zoeken. Al snel kom ik in de bos vol diverse streaming providers. Daar raak ik bijna overzicht kwijt. Het zijn wel meer dan 10 soorten providers die multicast kunnen doen.
Ik merk op dat niet elke streaming provider te gebruiken is voor kerkuitzending. Sommigen zijn gericht op games. UStream en Youtube lijken meer algemener.

Een programma dat Ustream gebruikt lijkt op die van Wirecast. Youtube ondersteunt ook live, maar als ik ip-camera wil gebruiken, vragen ze ineens 549 Euro hiervoor. Daar schrik je wel van dat er niet echt enthousiast omgaat met gebruik van ip-camera. Het wordt ineens duur. Terwijl je weet dat er ook goedkopere ip-cameras bestaan, is dit wel grote drempel geworden.

Er schijnen ook alternatieven te zijn. Zo bestaat er bijvoorbeeld ook gratis programma die videostream signaal van ip-camera kan omzetten naar multicast videostream en vervolgens doorsturen naar bijvoorbeeld Youtube server. VLC server zou dat ook kunnen doen.

Of ik kan ook videostream van ip-camera zodanig aanpassen zodat het werkt als gewone webcam stream, dan zou Ustream Producer die zien als gewone signaal (dus geen ip-camera meer) en dan is gebruik nog gratis zonder overlay logo. Ik hoef maar 1 ip-camera video streamen, geen hele meuk aan camera's (misschien in de toekomst, maar nu niet).

Een andere oplossing is mpeg2 capture kaart gebruiken. Dat mag wel gratis gebruikt worden zonder Pro mode te gebruiken. Sony PTZ ip-camera is dan niet echt over netwerk meer, omdat er dan videokabel aangesloten moet worden. De beelden kunnen iets soft worden door signaalomzetting in mpeg2 kaart.

De signaal van videostream is 640x480 bij 25 fps. Helaas kan Ustream Producer niet door gelockde instellingen instellen op 25 fps stream. Bij Youtube met Wirecast lijkt dat wel te kunnen.

Ik heb netwerk snelheden gemeten op VGA instelling. Ik kom uit op ongeveer 732 kBit/s als mogelijke maximale piek. Mijn internet heeft 7996 kBit/s download en 773 kBit/s upload. Ik weet dat ik hier niet zal halen, want de bandbreedte meter zakt al snel in. Er is te weinig ruimte over.
Bij 240p videostream instelling kom ik op ongeveer 530 kBit/s. Hiermee is de stream wel continu mogelijk.

Hoe snel is 795 kbps signaal eigenlijk? Dit is VGA instelling in Ustream Producer.
Ik kan ook mpeg2 capture kaart gebruiken. Dat is PAL signaal, maar Ustream eigen instelling vereist dan 865 kbps bandbreedte.

De vragen zijn dan:
- Welke upload snelheid is dus aanbevolen om PAL signaal minimaal te kunnen streamen?
- Welke streaming providers zijn "meer geschikt" voor kerkuitzendingen in verband met doelgroepen dat streaming provider op richt. (Dus geen gaming doelgroep)
- Indien mogelijk, welke streaming provider is minder duur met ip-camera gebruik ivm licensing of software?
- Welke streaming provider heeft breed mogelijkheid aan clientsoftware (Android, tablet, PC) Ustream en Youtube hebben dat zeker, omdat ze goed wijdbekend zijn.
- Ken je software die videostream van ip-camera kan omzetten naar multicast signaal of dat het zo geschikt gemaakt kan worden zodat men gratis kan gebruiken in Ustream Producer, of dat men buiten UStream Producer bijvoorbeeld kan doorsturen? Als dat niet kan, dan bijvoorbeeld met Youtube Live.

Ik vraag dus om tips en adviezen van mensen die langer bezig zijn in de multicasting wereld en dus mij meer op pad kan helpen. Hoewel de topic in Netwerken staat en ik begrijp dat groot deel over streaming provider gaat, heb ik ook vragen over welke internet verbinding ik moet nemen voor PAL signaal overdracht.

Alvast hartelijk dank. _/-\o_

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Multicast kun je vergeten, tenzij je binnen je eigen lan wil streamen.

Naar het internet zul je moeten unicasten. Aangezien je het over welke upload is er nodig gok ik dus dat het om een (web)stream gaat. Dan vervalt dus de mogelijkheid tot multicasten.

Dan kom je dus op het punt bandbreedte. Tenzij er een stevige upload is zul je met een paar gebruikers al aan de max zitten. Daarnaast hebben de meeste camera's een eigen limiet van X aantal users (Simpelweg omdat die dingen niet krachtig genoeg zijn). Je zal in alle gevallen dus iets van een streaming server moeten hebben. Lokaal als je een fatsoenlijke upload hebt, elders bij meerdere gebruikers.

Er zijn genoeg streamingproviders die zich richten op videostreaming, en niet specifiek gamestreaming. KPN bied een streaming platform, maar ook een hoop kleinere providers bieden dit op basis van Wowza aan, gewoon even Googlen

Kwa upload... PAL is niet bijzonder veel, en zeker een kerkdienst is redelijk statisch beeld. Met 1Mbit heb je dan dus al een hele nette stream. Uiteraard ligt het wel aan de codec.
Een ADSL lijntje wordt krap, maar grote kans dat er inmiddels VDSL mogelijk is (maar nog niet benut wordt) of kabel of glasvezel. Om deze reden hebben bijvoorbeeld alle kerken in ons dorp een 50/50 glasverbinding liggen.

Ik weet niet hoe recent die Sony is, maar als ik het zo hoor kan het best een oudje zijn. En dan is H.264 niet aanwezig vermoedelijk. Software encoding naar H.264 kost redelijk wat CPU en is een extra point-of-failure.
Ik zou eigenlijk eerder overwegen om desnoods een extra IP cameratje te pakken, 720P met H.264. Die dingen koop je tegenwoordig voor <200 eur, en als je gaat Chinashoppen voor <50 eur.
Dan heeft de kijker ook fatsoenlijk z'n beeld vullend (4:3 is zo 1990)

Als je het zelf wilt gaan doen dan is H.264 imho de basis voor streaming. Wowza is een veel gebruikt (en goed) pakket hiervoor. Die kun je dan op een eigen coloserver draaien, of op een fatsoenlijke internet lijn. Kost alleen wel wat, maar daar krijg je ook een hoop voor terug: Flash/HTML5 based streaming, incl android, IOS enz.
Volgens mij kan het ook op een smartTV, en je kan eventueel preconfigged android stickjes uitlenen voor de bezoekers (als alternatief voor kerkradio)

En je hebt geen tussenliggende software/pc op lokatie nodig, dus het maakt de bediening ook een stuk eenvoudiger.

Maar goed, voordat je het wiel opnieuw gaat uitvinden: Heb je ook al eens gekeken bij sIKN? Die bieden dergelijke diensten al aan specifiek voor die doelgroep.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 29-06-2014 12:48 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
SIKN is goede tip, want zij hebben apparatuur die minder handige mensen makkelijk kunnen maken om naar streaming te kunnen kijken. Via de televisie bijvoorbeeld.

De ip-camera moet wel eigenlijk PTZ zijn. De camera waar ik mogelijk kan beschikken is met 24x zoom. 640x480 lijkt niet veel, maar doordat camera te bedienen is kan men toch nog goed beeld maken dan met statische 720p ip camera zonder zoomlens. Want dat is wel stuk lastiger.
Met PTZ camera kun je overal in kerkzaal kijken. Ze zijn wel wat duurder dan dezelfde camera zonder zoomlens. Een Sony 1080p PTZ camera is al 3000 Euro. Een goede PTZ camera komt in de buurt van 1000 Euro. Maar ik heb hier een werkende 2de hands, dus dat scheelt veel geld.
Het beschikt over unicast stream van h264 maar wel tragere 16 fps.
De JPEG stream (directe video feed) is wel op 25 fps.

Wowza heeft inderdaad goede prijs, hopelijk kan ik hier gratis demo test doen voordat er besloten wordt te gaan gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 30-06-2014 09:46 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:51
Justin.tv heb je ook nog, ken het verder niet, maar is ook iets met streaming dacht ik. En Twitch.tv, maar dat is volgens mij meer gaming.