Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:54
Afgelopen 3 juni 2014 heb ik de LG G2 geleverd gekregen (2 juni 2014 besteld), nadat ik online mijn contract had verlengd bij Hi.nl. Nu zag ik gisteren tot mijn verbazing dat er een stuck/dode pixel op mijn scherm zit, deze zit redelijk in het midden, namelijk zo'n +/- 3 cm van de rand af. Het betreft hier een pixel die alleen zichtbaar is op een zwarte (en blauwe) achtergrond. Deze was me nog niet eerder opgevallen, waarschijnlijk ook omdat er niet zo vaak een compleet zwarte achtergrond zichtbaar is.

Ik heb al een Dead Pixel Fixer app geprobeerd, maar dit heeft helaas niet gehopen. Nu heb ik al gelezen dat dit een stuck pixel is, omdat deze niet zwart is en in theorie weer kan gaan werken. Echter wil ik hier eigenlijk niet op wachten. Nu las ik al verschillende forum berichten over dode pixels en daar in werd gezegd dat je naar de garantie van het desbetreffende merk moet kijken. Bij LG is het zo dat er volgens mij voor dit scherm minimaal 5 dode pixels moeten zijn voor ze het vervangen. (LG Pixel Policy)

Nu wil ik vanmiddag naar de Hi winkel gaan en kijken wat hun erover te zeggen hebben. Maar ik dacht ik plaats eerst hier een bericht om meer informatie in te winnen wat ik het beste zou kunnen doen. Het toestel is nog geen maand oud en dus zou je er in deze tijd eigenlijk vanuit mogen gaan dat dit niet zo vlug voorkomt. Wie heeft er nog advies/tips?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een pixeldefect is gewoon een defect. Het product is hierdoor niet conform wat je er van mag verwachten, zeker niet binnen zo'n korte tijd. Laat je vooral niet leiden door praatjes dat er policies zijn waarbinnen dit valt en dat Hi daarom niet verplicht is herstel aan te bieden etc.

Argumenten die je kunt gebruiken:
- Je hebt wettelijk recht op een conform product, bij een niet-conform product moet de leverancier (Hi) herstel aanbieden.
- Een door de fabrikant opgesteld pixelbeleid doet niets af aan de rechten die je als consument hebt op een conform product. Of een product conform is wordt niet bepaald door wat een fabrikant ergens opschrijft over lcd-schermen of door wat gebruikelijk is in de branche om consumenten mee af te schepen.
- Hi heeft nergens in de productomschrijvingen iets vermeld over afwijkende specificaties waardoor je bij de koop zou mogen verwachten dat een telefoon een kapotte pixel heeft.
- Er is geen enkele wettelijke bepaling of rechtspraak die het pixelbeleid van fabrikanten ondersteunt. Het pixelbeleid is niet in lijn met enige regelgeving of Europese richtlijn of andere onzin waarmee de verkoper komt aanzetten.
- Het pixelbeleid van fabrikant LG ziet bovendien alleen op beeldschermen die worden verkocht als zelfstandig beeldscherm, en niet op beeldschermen in telefoons.

Ik zou daarbij aandringen op vervanging van de telefoon, aangezien een dergelijk defect waarschijnlijk niet gerepareerd kan worden. Het lijkt me dan ook niet zinvol om een tijdje zonder telefoon te zitten omdat deze onderzocht zou moeten worden.

Mocht het niet lukken, dan moet je gewoon gaan mailen (dus niet bellen) met Hi en net zo lang volhouden tot je gelijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is altijd wel lastig dit, om je gelijk te halen zou het wel eens een rechtszaak kunnen worden met nog maar de vraag of je in je gelijk wordt gesteld.

dus waarop baseer jij je harde stelling richting hi, haribold? graag wat meer onderbouwing waaruit je dit hard kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

haribold schreef op zondag 29 juni 2014 @ 13:34:
Een pixeldefect is gewoon een defect. Het product is hierdoor niet conform wat je er van mag verwachten, zeker niet binnen zo'n korte tijd.

[...]

- Er is geen enkele wettelijke bepaling of rechtspraak die het pixelbeleid van fabrikanten ondersteunt. Het pixelbeleid is niet in lijn met enige regelgeving of Europese richtlijn of andere onzin waarmee de verkoper komt aanzetten.

- Het pixelbeleid van fabrikant LG ziet bovendien alleen op beeldschermen die worden verkocht als zelfstandig beeldscherm, en niet op beeldschermen in telefoons.
Ahum?

Wikipedia: ISO 13406-2

LG hanteert op z'n consumentenpanelen Class 2 - wat op deze resolutie betekend dat er tot 10 dooie subpixels mogen zijn. Wettelijk gezien is er niks mis met het scherm omdat er geen functieverlies is. En ja, dit geld ook op schermen van smartphones, laptops en andere portable devices.

Ik weet hoe vervelend dit is (het scherm waar ik nu naar kijk heeft een dooie subpixel in de hoek), maar de wet kopen op afstand is al vergaan - en recht op garantie heb je hier officieel niet. Waarom? Een enkele dooie (sub) pixel doet niet af van de werking van het product. Het is een doorn in het oog (bijna letterlijk) maar volgens de specificaties is dit een volledig werkend product.

Ga je er van uit dat je scherm dooie (sub) pixel(s) heeft? Nee. Mag je dit volgens de specificaties verwachten? Ja.

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 29-06-2014 17:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
D4NG3R schreef op zondag 29 juni 2014 @ 17:19:
Ga je er van uit dat je scherm dooie (sub) pixel(s) heeft? Nee. Mag je dit volgens de specificaties verwachten? Ja.
In Nederland is het antwoord op de laatste vraag toch echt: Nee. Zie: http://blog.iusmentis.com...teren-op-mijn-lcd-scherm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Wody schreef op zondag 29 juni 2014 @ 18:29:
[...]

In Nederland is het antwoord op de laatste vraag toch echt: Nee. Zie: http://blog.iusmentis.com...teren-op-mijn-lcd-scherm/
Ah, die had ik nog niet eerder gezien. Dat neemt trouwens niet weg dat recht hebben en krijgen twee verschillende dingen zijn :/ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, je hebt er weinig aan, maar voor mij was dit de reden om een Eizo scherm te nemen, en een (uiteraard te dure) verzekering op m'n laptop-scherm. Ik wil absoluut geen dode (sub)pixel, en heb er geld voor over om zeker te weten dat ik dat niet krijg.

Als de verkoper of fabriek vooraf duidelijk gecommuniceerd heeft welke ISO-norm van toepassing is, denk ik dat je geen poot hebt om op te staan. Bij aankoop ben je nl. akkoord gegaan met het risico dat er een aantal dode (sub)pixels zouden kunnen ontstaan.

En idd, recht halen in dit soort gevallen is lastig.

* Ardana vind dat er een Small-Court rechtbank moet komen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-09 21:03
D4NG3R schreef op zondag 29 juni 2014 @ 17:19:
LG hanteert op z'n consumentenpanelen Class 2 - wat op deze resolutie betekend dat er tot 10 dooie subpixels mogen zijn. Wettelijk gezien is er niks mis met het scherm omdat er geen functieverlies is.
De link tussen het wettelijke deel en de specificaties ontbreekt hier. De fabrikant is geen partij in de overeenkomst tussen de verkoper en de koper. Daarom wegen de specificaties niet zomaar mee. Dat is anders als de verkoper hierover iets heeft gemeld. En ook als de koper deze specificaties heeft gezien voor de koop (art. 7:18 lid 1 BW). Bij gebreken daaraan moet je het baseren op de kwaliteit en prestaties van soortgelijke producten. En dan zijn dergelijke schermen toch wel héél vaak gaaf.
Wody schreef op zondag 29 juni 2014 @ 18:29:
Nauw ja, hét antwoord, hét antwoord... één opgeheven geschillencommissie denkt er zo over. Hoe de rechtbanken of gerechtshoven over denken weten we niet, want deze zaken daar niet voorgelegd.
* Ardana vind dat er een Small-Court rechtbank moet komen.
Bij de kantonrechter kun je terecht voor vorderingen tot 25 duizend euro, zonder advocaat of gemachtigde. De wet kent stelt wel eisen aan ene dagvaarding waar je rekening mee moet houden. Via www.dagvaard.nl kun je voor zestig euro er eentje opstellen. Als je de factuur bijvoegt dan heb je misschien nog kans dat je hiervan de helft of alles terug krijgt via het gemachtigde salaris. Ik zou zelf een deurwaarder uitkiezen in dezelfde plaats als waar het bedrijf gevestigd is, omdat dit goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 16:32

iichel

Gazoooo

Hi vind ik persoonlijk sowieso een stel prutsers als het op garantie aankomt.

Heb zelf een tijdje terug een defect aan het touchscreen gehad van een HTC One X.
Navraag bij Hi in de winkel... stuur maar op, geen probleem. Even later, reactie van de reparatie service (naam kwijt): gebruikersschade. Repareren kost 250 euro (iets in die richting).

Even later maar even HTC gebeld, probleem uitgelegd en ik kon 't ding gewoon opsturen. 2 weken later stond Dynafix weer voro de deur met een volledig gefixte telefoon.

Hoezo 250 euro, hoezo gebruikersschade? :?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 21:04

Leejow(saait)

Blater

Het woord "niet-conform" is al eerder gevallen, waar je echter tegen aan gaat lopen is wat jij en Hi beschouwen als niet conform in dit geval. Hi kan opteren dat 1 dode pixel acceptabel is en niet een verdere goede werking van het toestel in de weg staat. Je kan het hier zelf niet mee eens zijn en dan kan het geheel al snel in een welles/nietes spelletje eindigen tussen jou en Hi. Probeer het in ieder geval via de winkel/online en kijk hoe coulant ze zijn.

Zoals haribold al eerder aangeeft heb jij verder niets te maken met pixel policies of ISO standaarden, maar moet de consument een deugdelijk product verwachten. Het komt dan uiteindelijk uit op gelijk hebben en gelijk krijgen, ergo: Hoe ver wil je gaan om aan te tonen dat je product deugdelijk is als Hi er bij blijft dat jouw product niet defect is.

offtopic:
Jammer dat dit soort topics toch altijd weer gebruikt worden voor: "Daarom koop ik X" of "X is poep want ik ben slecht behandeld. Dit helpt TS allerminst

[ Voor 37% gewijzigd door Leejow(saait) op 30-06-2014 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De periode die tussen het ontvangen en nu zit is te lang voor een DOA. Ik heb met mijn (LG) Nexus 5 in totaal 3x een toestel gehad met een dode pixel, de eerste na 3 dagen teruggebracht, de andere telkens binnen een paar minuten. Deze vielen allemaal in de categorie DOA, Mediamarkt maakte er ook geen enkel probleem van om ze om te ruilen. Maar in dit geval zit er bijna 4 weken tussen, waardoor je dus eigenlijk te laat bent (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:54
Gisteren even langs de Hi winkel in Tilburg geweest en daar gaven ze ook aan dat deze naar de reparatie opgestuurd kon worden, echter had ik de bon niet bij waardoor het op dat moment niet kon. Het kwam over alsof het gratis zou zijn, want het toestel zou vervangen worden als de dode pixel niet gemaakt zou kunnen worden, alleen kwam de verkoopster mij niet al te slim over en was het maar meer dat ze er vanaf zou zijn.

Komende donderdag ga ik er nogmaals langs alleen dan met de bon. Heb inmiddels ook een mailconversatie gestart met Hi (alleen nog niets terug ontvangen, mailtje zo'n 6 uur geleden verstuurt, dus ze hebben nog de tijd).

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Pagina: 1