Platte CR2032 batterij vervangen door solar panel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139099

Topicstarter
We hebben een device, zegge een weegschaal.

Deze weegschaal wordt elke paar seconden gebruikt, en het batterijtje kan een jaar mee gaan.

Nu wil ik hier in dit voorbeeld de weegschaal een oneindige houdbaarheidsdatum geven door het batterijtje te vervangen door een solar panel.

Helaas ben ik nog niet helemaal thuis in deze materie (ben een software dev) en zegt de theorie die zich op dit moment in mijn hoofd bevindt het volgende:

Zorg ervoor dat deze waarden worden behaald:

Nominale spanning: 3.0V
Onbelast max span: 3.7V
Capaciteit: 220mAh

Nu vraag ik me af of ik wat mis. Het lijkt me dat een solar panel geen 100% 3V kan leveren dus zal het ergens opgeslagen moeten kunnen worden. Is hiervoor een capacitor geschikt? Kan ik een oplaadbare batterij gebruiken die zichzelf oplaad?

Grote zorgen maak ik mij over de onsterfelijkheid van de weegschaal. In hoeverre is het realistisch dat volgend jaar het solar panel het nog doet en de device nog steeds naar behoren functioneert?

Iemand die mij een klein beetje op weg kan helpen, misschien met een website waar ik informatie over deze materie kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als dat ding het altijd moet doen (ook in het donker) dan ontgaat mij het nut van die zonnecel in relatie tot die batterij een beetje. Moet er een laadcircuit achter en batterijen vervallen ook. Als die weegschaal een jaar functioneert op een knoopcel dan zullen die batterijen eerder overlijden door natuurlijk verval dan ontladen, ongeacht de batterijsoort. Die oneindige houdbaarheidsdoelstelling haal je daar denk ik niet mee.

Als netspanning geen optie is zou je kunnen overwegen om die zonnecel te laten voor wat het is en in plaats daarvan een 2xAA batterijhouder via draadjes te solderen aan die knoopcelfitting. Zit je netjes binnen de voltage range van 3V, alleen vertienvoudig je de capaciteit. Levensduur gaat dan richting de 5-10 jaar en dat is de zelfontlading van de batterij, niet omdat ze leeg zijn. Een zonnepaneeltje in die vergelijking toevoegen heeft dan geen invloed meer op de levensduur omdat de belasting zo laag is. Daarom zou ik die laten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarschijnlijk kan je gebruik maken van zo'n 1 tot 5 Fara backup condensator. Je kunt ook op zoek gaan naar een oplaadbare versie van een 2032 cell of een klein LiFePo celletje zoeken (de kleine zijn 3v)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Deze 3.6V AA formaat batterij kan in je weegschaal 10 jaar meegaan.
http://www.batterijservice.nl/Saft-LS14500-AA.html
Ze hebben ook grotere versies met nog meer capaciteit, tot 17AH @ 3.6V (27.7Wh) voor een enkele D cel.

De nominale spanning kun je eventueel verlagen met een diode in serie, dat werkt ook meteen als ompool beveiliging.
ps hier goedkoper

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 30-06-2014 14:18 ]