Welke processor/gpu/moederbord/ram.

Pagina: 1
Acties:

• N.Uckerman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04-2024
hallo iedereen,

Ik wil een pc gaan bouwen die de komende 5/6 jaar mee kan om te gamen. hier had ik wat vraagjes over, jullie hoeven geen precies onderdelen etc te noemen, dat zoek ik zelf wel uit, wil alleen een paar richtlijnen weten:

processor:

Ik weet dat deze nauwelijks vaak de bottleneck is bij gamen, maar moet ik voor de komende 5/6 jaren een i5 of toch een i7 nemen? Als een i5 goed genoeg is voor de komende jaren dan ben ik natuurlijk een stukje goedkoper uit:)

GPU:
Was zelf van plan om een R280X te nemen, is deze goed genoeg voor de komende 5 jaar op 60 fps full hd te gamen? Zo niet, welke raden jullie mij dan wel aan?

Moederbord:

Gewoon een Z87 chipset neem ik aan, moederbord maakt toch niet zoveel uit he?

Ram:
8GB is ruim voldoende heb ik gehoord, geldt dit ook voor de komende jaren of toch maar 16 GB nemen?

bedankt voor juliie moeite!!

Verwijderd

Als je over vijf tot zes jaar kijkt, denk ik dat een i5 de beste keus is. Games hebben namelijk niet veel profijt van een i7.

Met een R9 280X kun je wel op full hd op 60 fps gamen, de vraag is alleen op welke kwaliteit. Ik verwacht niet dat je over vijf jaar een game op 60 fps full hd op ultra kunt spelen, maar low tot medium gaat denk ik nog wel lukken.

Qua intel chipsets weet ik niet zoveel, maar ik ga er niet van uit dat de z87 over vijf jaar een bottleneck gaat worden.

Acht gigabyte aan ram is genoeg als je geen vm's draait of veel aan renderen doet enzo.

Maar de grote vraag is dus... wat wil je met je systeem doen???

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

5 jaar, jezus, eens kijken, wat hadden we 5 jaar geleden? [duikt in de tweakers reviews]

Ah,
In 2009 zagen zo te zien de eerste Phenom II's van AMD het licht, net als wat nieuwe i5's en i7's. De X6 1100T van AMD kwam trouwens pas een jaar later oud, dus die telt niet mee. Van deze cpu's komen alleen de toen behoorlijk dure i7's nog een beetje mee. De 965BE's van AMD zijn nu low/mid-end, maar ook de i5 750 is op zijn best mid-end.

Bij videokaarten is het nog dramatischer:
De HD5870, de eerste DX11 kaart, is nog maar 4,5 jaar oud. Die streed samen met de HD4870x2 en de GTX285 om de performance kroon. De HD4870x2 en de GTX285 vind je nu bij kringloopwinkels naast de elektische kachels, en een HD5870 moet je zien als een soort R7 260: low-end, leuk voor oude spellen of nieuwe simpele spelletjes. Voor moderne games op fullHD eigenlijk ongeschikt [aait zijn HD5870 die sinds 3 weken met pensioen is]

De kasten waren toen best kut, SSD's bestonden niet voor de normale Nederlander, 1TB schijven kosten nog iets van 300 euro etc etc.

5 jaar is gewoon heel erg veel in computerland. Nu een systeem bouwen wat over 5/6 jaar nog leuk meekomt, is eigenlijk onmogelijk. Maar, wil je echt zo lang mogelijk doen moet je pc, dan zou ik met de volgende dingen rekening houden:

Hoe meer cores, hoe beter. Nu de consoles op 8 cores draaien, zullen veel engines daar in de loop van tijd naar aangepast worden. Ook wordt minimaal quadcore steeds normaler, wat te merken is aan de modernste engines die al 8 cores of meer ondersteunen.

Hoe meer VRAM, hoe beter: de reden dat de HD5870 nu zo kut presteerd, is zijn gebrek aan VRAM. 1GB is te weinig. Gezien 2GB nu al krap is, zou ik minimaal voor 4GB VRAM gaan, dan kom je automagisch uit op de R9 290.

Bespaar niet op geheugen: DDR4 komt eraan, en waar 4GB 5 jaar geleden nog prima was, is dat nu te weinig. Ik zie het wel gebeuren dat over een jaar of wat 8GB voor je systeem te weinig is. En omdat er dan niet/nauwelijks nog DDR3 wordt verkocht, kun je een probleem hebben. Ik zou dus direct 12 of 16GB erin plempen.

Veel opslagruimte kopen is zinloos, de prijzen van HDD's en SSD's blijven dalen. Begin nu met een 256GB SSD + 2/3TB HDD, en kijk maar wat er zoal is als ze vol zitten.

Een goede voeding is uiteraard een must, gezien die het ook moet overleven.

Eigenlijk geef je een bak meer geld uit, om het leven van je pc met misschien een jaar te verlengen. Wat ik zou doen: Koop nu een vrij goedkope pc, iets van 700-800 euro tops, en kijk over 2-3 jaar wat je zoal moet vervangen. Dat is veel goedkoper, en je krijgt er veel meer prestaties voor terug.

People as things, that’s where it starts.

• Marc050
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Moederbord maakt wel uit. Socket 1155 of 1150.

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-02 23:20
Het verhaal van VasZaitsev kwam op mij wat over the top over, maar pas toen ik bij de conclusie aan kwam begreep ik het. Ik denk ook dat het vrij onzinnig is om nu te proberen een computer te bouwen waarmee je 5/6 jaar extreem kan gamen. Houd liever de extra centen die die laatste procenten snelheidswinst opleveren in je zak en vervang over een paar jaar de onderdelen die daar aan toe zijn. Zo heb ik nu zelf de neiging een wat tragere (lees: goeiekope) i5 te kopen, omdat ik deze waarschijnlijk toch 'moet' vervangen als DDR4 komt.

Wat zijn voor jou redenen om een Z87 chipset te willen? Welke extra functie vind je zo mooi? Zelf had ik een simpele B85 bedacht. Is maar een paar euro duurder dan H81, maar ondersteunt wel PCI-e 3.0 x16, zodat een toekomstige upgrade van de videokaart een optie blijft (ook als ik dit al wil voordat die DDR4 klaar is).

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik heb nu deze op mijn wensenlijst staan.
Ik hoop er 4 jaar mee te kunnen gamen. Maar die garantie heb ik natuurlijk niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 164,80€ 164,80
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,05€ 66,05
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 345,-€ 345,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,55€ 79,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,35

Let op, dit zijn niet alle onderdelen. Ik hoef alleen cpu, gpu, moederbord, ram en voeding te vervangen. Mocht je nog andere zaken nodig hebben, dan zou ik adviseren SSD, stille kast, dvd-brander en etc.

Mochten mijn financiën tegenvallen, dan zal ik wat moeten besparen en dan zou dit ook nog een optie zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 154,75€ 154,75
1ASRock B85M Pro4€ 54,99€ 54,99
1Club3D Radeon R9 280X royalQueen€ 242,95€ 242,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1XFX 550W Pro€ 51,97€ 51,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 569,61

Dan zal ik waarschijnlijk iets sneller tegen beperkingen aanlopen. Maar dit is ook niet te voorspellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Gertjuhjan op 02-07-2014 17:10 ]

Xbox: Gulpener88

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:03

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik zou voor zo'n lange termijn meer investeren in een goede kast en voeding, monitor, toetsenbord et cetera, en dan ergens na een jaar of 3-4 een midlife-update doen, dus nieuwe CPU, nieuwe GPU en vermoedelijk nieuwe SSD erin. Dat brengt nieuw RAM en nieuw moederbord met zich mee, dus dan ga je daaraan blut. Simpel gezegd is 5 jaar gewoon te lang om boven mid-end te blijven.

Als je nog even wacht kun je DDR4 oppikken, met een nieuwe CPU en mobo, en dan vervang je straks je GPU eens. Er komen nu 2 nieuwe technologieen aan (M.2 en DDR4) die beide de markt binnen een jaar of 2 gaan overnemen. Beide zijn nu nog heel duur, maar dat beperkt de levensduur van je huidige spullen flink.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 23:29

Remco2001

Ehm, ok...

Mijn ervaringen met mn laatste pc uit 2007 is dat een tussentijdse (gedwongen) upgrade van de videokaart in 2011 en iets later een ssd schijf vooral een boost gaf. Processor e6750 tot vandaag de dag gebruikt. Tuurlijk, alle moderne spellen op de laagste instellingen, maar het ging wel. MorgenVrijdag (:-() nieuw moederbord/cpu/geheugen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Remco2001 op 03-07-2014 23:13 ]

Pagina: 1