<idee> pc-configurator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs99
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10 10:43
Hallo tweakers,

Ik heb een ideetje voor de pricewatch:
Een pc configurator.
Kies je componenten uit en kijk in welke winkel je je computer het beste kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:49
Die is er al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Componenten in je wenslijst mikken, naar je wenslijst gaan en op "bestelkosten berekenen" klikken. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Misschien bedoelt ie een meer voorgekookte manier. Dan ga je per onderdeel gelijk naar de goede categorie met filters. Bijv een i5 kiezen linkt gelijk naar de geschikte moederborden en geheugen.

Lijkt me overigens meer iets voor Mooie Features.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
Lijkt me een goed idee. Hoevaak ik me al niet hebt afgevraagd waarom ik van een moederbord niet door kan klikken naar alle geschikte cpu's.... Dat lijkt me zo een voor de hand liggende feature, dat moet er gewoon zijn!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:32

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik schop het in ieder geval even naar Mooie Features, dan kunnen ze er daar verder naar kijken.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zou ook kunnen toevoegen hoeveel users een bepaald onderdeel hebben gecombineerd met een ander. Bijvoorbeeld xx% combineerde de 4670K met mobo xxx.

Dat verkleint ook de enorme hoeveelheid aankoopadvies topics waarin 9 van de 10 keer 90% dezelfde onderdelen in worden besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeker geen slecht idee want ik was juist aant googlen voor een site waar je een pc kan in elkaar steken en die automatisch de goedkooste sites uitkiesd per onderdeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:16
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:04:
zeker geen slecht idee want ik was juist aant googlen voor een site waar je een pc kan in elkaar steken en die automatisch de goedkooste sites uitkiesd per onderdeel...
En zoals je in de comments kunt lezen, kan dit allang op Tweakers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet je nog steeds zelf benamingen opgeven toch? is geen configurator dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb de vergelijking alvast gedaan op "goedkope" pc shop in belgie en was hier bijna 150€ goedkoper voor dezelfde pc =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Je moet zelf je onderdelen selecteren in de Pricewatch en in je wenslijstje doen. Vervolgens klik je bij je Wenslijst op "Bestelkosten berekenen"

[ Voor 6% gewijzigd door Misha op 28-01-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Dat is heel handig en ,zeker voor mensen met een beetje verstand van computers, heel mooi. Maar dan weet je nog niet of het "past". (een i5 1150 + een mobo met een ander socket), kun je mooi je bestelkosten berekenen en gaan bestellen. Maar werken gaat het niet, ik denk dat de TS en de "bumper" meer iets bedoeld zoals ze bij alternate hebben. Kies een proc en de website ziet "o dat is een 1150 socket, daar passen deze mobo's bij".

Persoonlijk vind ik het niet nodig, maar om nou te zeggen dat er een pc configurator op tweakers is dat gaat een beetje ver, want die is er simpelweg niet. Je heb een winkelmandje en kan later kiezen waar je wat wil bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:08
Misha schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:49:
Je moet zelf je onderdelen selecteren in de Pricewatch en in je wenslijstje doen. Vervolgens klik je bij je Wenslijst op "Bestelkosten berekenen"
Ja en nee natuurlijk, je kan nu nog steeds verkeerde combinaties tussen bv mobo/cpu/geheugen kiezen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:04:
Dat is er dus al, maar dan kom je al snel uit op de term "goedkoop is duurkoop".

Als je 10 onderdelen in 10 shops koopt, krijg je 10x bezorgkosten voor je mik. Dat wordt dan 10x 6 euro. Dan kan je beter zoveel mogelijk bij 1 shop halen, want een ondrdeel wat 1 euro duurder is bij 1 shop, dan bij de goedkoopste, ben je 10x 1 euro duurder uit, maar betaalt je 1x bezorgkosten..

Reken zelf dat verschil maar uit..
10 x 6 euro = 60 euro
10 x 1 euro + 1 x 6 euro = 16 euro

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 13:54

PromWarMachine

Forsaken Archer

Maar als je niet in staat bent dat zelf te bepalen, te deduceren uit componenten uit de best buy guide of te Googlen, is het maar de vraag hoeveel inzet je er zelf in gestopt hebt.

Een configurator waar garriej hierboven over spreekt, is er inderdaad niet.

Mijns inziens zijn mensen die niet in staat zijn passende componenten te vinden en daar geen moeite voor willen doen, het beste af met een bezoekje aan de BBG of een kant en klare PC te kopen.

Zelfs mét zo'n configurator kun je als beginner bijvoorbeeld voor de goedkoopste processor kiezen, met 16GB geheugen (omdat dat zo goedkoop is) en vervolgens Windows 7 32-bits installeren.. om maar een valkuil te noemen.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:08
Een mogelijkheid zou overigens ook nog kunnen zijn dat ipv een configurator, je bij de producten linkjes maakt waarmee je bv naar het juiste type andere product gaat. (bv bij een socket 1150 mobo een linkje naar CPU's met vooringevulde waarde voor de socket)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Als je niet weet of bepaalde onderdelen goed bij elkaar passen (of überhaupt weet OF ze passen), dan vraag ik me sowieso af of je een PC zelf moet gaan samenstellen en bouwen. Als je namelijk zelf een PC gaat bouwen, dan lijkt het mij dat je je ook enigszins er in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sowieso moet Tweakers ook de verantwoordelijkheid dragen voor de adviezen die het geeft. Stel een bepaalde videokaart werkt op papier wel met een bepaald moederbord maar in de praktijk gaat het niet goed, dan krijgt Tweakers het gezeik als iemand toch een pc samenstelt op advies van die configurator. De enige manier om dat effectief tegen te gaan is door handmatig combinaties te leggen en dat lijkt me nogal overkill. De enige mensen die daar baat bij hebben zijn mensen die wél zelf een pc samen willen stellen maar dat eigenlijk niet zouden moeten doen omdat ze er niet de juiste kennis voor hebben. Dat soort mensen kan veel beter naar de BBG's kijken of desnoods een topic openen in Desktop Aankoopadvies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
Dan zet je er toch gewoon een disclaimer bij? Zie het probleem niet zo.

Overigens wat ik al eerder in dit topic zei: Het lijkt me erg handig om vanuit een CPU direct door te kunnen klikken naar alle moederborden die diezelfde socket hebben. En andersom natuurlijk; vanuit een moederbord doorklikken naar een lijst met CPU's die erop zouden passen. Nu moet je daar echt best wel moeilijk voor doen. Dus niet een "pc configurator" in vol ornaat, maar meer een hulpmiddel van "oke je wilt deze CPU, dit zijn mobo's die daar bij zouden passen".

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ramon schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:43:
Dan zet je er toch gewoon een disclaimer bij? Zie het probleem niet zo.
Dan zit je juridisch misschien ingedekt maar help je alsnog de mensen die je met zo'n configurator zou willen helpen niet. Vervolgens krijgen die mensen negatieve associaties met Tweakers en lopen ze weg. Lijkt me niet het doel van zo'n feature. Dit soort dingen moet je goed doen of achterwege laten.
Overigens wat ik al eerder in dit topic zei: Het lijkt me erg handig om vanuit een CPU direct door te kunnen klikken naar alle moederborden die diezelfde socket hebben. En andersom natuurlijk; vanuit een moederbord doorklikken naar een lijst met CPU's die erop zouden passen. Nu moet je daar echt best wel moeilijk voor doen. Dus niet een "pc configurator" in vol ornaat, maar meer een hulpmiddel van "oke je wilt deze CPU, dit zijn mobo's die daar bij zouden passen".
Dat lijkt me dan wel weer een prima toevoeging. :)

Pagina: 1