Spontaan corrupte harddrive

Pagina: 1
Acties:

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 12:56
Hallo,

Ik zit met een probleem met mn media center, dit is al de 2e keer dat mn data spontaan corrupt raakt, mijn vermoeden is dat het aan het moederbord ligt, dat die niet overweg kan met de grote schijven, 2TB of groter. Het gaat om de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom X4 9350e Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA78LM-S2H (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Hitachi Deskstar H3IK40003272SE, 4TB€ 154,88€ 154,88
1Terratec Aureon 7.1 Universe€ 0,-€ 0,-
1Antec Fusion Remote Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 9,98€ 9,98
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Enermax Liberty ECO 400W€ 0,-€ 0,-

Nu ben ik het zat om elke keer maar weer alles te moeten gaan binnenhalen, en een nieuw mainboard zit ik niet zitten, aangezien ik dan ook weer aan een Am3+ cpu + geheugen vast ga zitten...

Het begon in eerste instantie met een 2TB drive, die ineens na een herstart van de HTPC als RAW aangezien werd, data recovery kon nog wel iets terughalen, maar de meeste data was weg... Aangezien ik de drive als defect verwachtte heb ik hem vervangen door een 4TB drive, welke in eerste instantie gezien werd als1.64TB.

Na veel gedoe, uiteindelijk de drive in mn eigen PC gehangen, daar werd ie wel als 4TB gezien, geformatteerd, en teruggeplaatst, en de HTPC slikte daarna wel de volledige drive grootte.

Wat me nu opvalt is dat de problemen beginnen nu de drive volgens de PC nog 1.64TB beschikbaar heeft

Uiteraard heeft het mainboard de nieuwste BIOS en drivers voor de controller

Zou een losse SATA controller hierin kunnen helpen om te voorkomen dat deze ellende weer voorkomt?

[ Voor 3% gewijzigd door EelcoB op 28-06-2014 21:38 ]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
kijk als eerste eens naar de kabels van je hdd, klinkt raar, maar is het niet... gebeurt vaker dat dit de bron van veel rare problemen is...

[ Voor 60% gewijzigd door nick_haak op 28-06-2014 21:37 ]

• EelcoB
nick_haak schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 21:36:
kijk als eerste eens naar de kabels van je hdd, klinkt raar, maar is het niet... gebeurt vaker dat dit de bron van veel rare problemen is...
Kabels zijn het niet, de drive is gewoon nog benaderbaar momenteel, ik zat zelfs nog gewoon een aflevering van een serie te kijken, ben dus nu ook nog aan het redden wat er niet corrupt is, ben bang dat als ik de media center herstart, dat ie dan weer als RAW zichtbaar gaat zijn.

Terwijl ik zat te kijken werd er vanuit mn eigen PC nog het eea aan episodes gekopieerd, zit zelf echt aan een controller/aansturings issue te denken

Nog een geluk dat ik de oude 2TB drive nog niet heb weggegooid, die vermoedelijk ook nog goed

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ok, dat is wel vreemd inderdaad, maar zelfs dat sluit de bekabeling nog niet uit he... ik heb zelfs tijdens een windows installatie gehad, dat de installer op 70% oid problemen begon te geven met een splinternieuwe SSD...

Werd helemaal gek, waarom krijg ik windows er niet op...

Andere kabel erin, en alles werkt nu nog steeds prima (3 jaar later).
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat zelfs een disk die te benaderen is, soms nog last van lees / schrijffouten kan hebben door rotte bekabeling.

kijk verder hier eens, vergelijkbaar probleem met een 4TB disk die als 1.63TB gezien wordt...

• EelcoB
Dan zou ik eerder random problemen moeten hebben gehad ga ik vanuit, PC draait nu al weer een aantal maanden zonder ook maar een probleem. De vorige drive had exac De drive is trouwens als GPT aangemaakt uiteraard, anders had ik geen beschikking gehad over de volledige drive grootte.

Begin er achter te komen dat mn laatst gekopieerde data nog beschikbaar lijkt te zijn, alles wat ouder is geeft ie doodleuk aan dat de file niet bestaat

Verwijderd

MemTest86+ heb je natuurlijk al geprobeerd? Hoeveel passes?

Edit: en SMART info posten; dat zijn toch echt de allereerste stappen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2014 22:27 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
EelcoB schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 21:44:
[...]

Kabels zijn het niet, de drive is gewoon nog benaderbaar momenteel, ik zat zelfs nog gewoon een aflevering van een serie te kijken, ben dus nu ook nog aan het redden wat er niet corrupt is, ben bang dat als ik de media center herstart, dat ie dan weer als RAW zichtbaar gaat zijn.
Kan nog steeds de kabel zijn. Dit is niet een kwestie van wel of niet functioneren. Als er storing in de kabel zit kan 99.999999999% van de bitjes goed aankomen, maar zo af en toe kan er een omvallen.
De kwaliteit van de kabel is van vele factoren afhankelijk en 3Gbit/s stelt hoge eisen. Pak gewoon een andere kabel, baat het niet dan schaadt het niet toch?

Verder zou ik ook even de SMART info raadplegen.

• EelcoB
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 22:23:
MemTest86+ heb je natuurlijk al geprobeerd? Hoeveel passes?

Edit: en SMART info posten; dat zijn toch echt de allereerste stappen. :)
Afbeeldingslocatie: http://ebongers.home.xs4all.nl/pics/smartinfo.png

Niks geks aan de smart info te zien, MEMtest heeft nog niet gedraaid dit keer, de vorige keer wel, een hele nacht, zonder resultaat. Verder heb ik totaal geen stabiliteits issues gehad. Het is puur de data op de schijf die corrupt raakt nu de schijf wat voller begint te raken, dat is het enige dat ik als overeenkomst zie.
Ploink schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 22:37:
[...]

Kan nog steeds de kabel zijn. Dit is niet een kwestie van wel of niet functioneren. Als er storing in de kabel zit kan 99.999999999% van de bitjes goed aankomen, maar zo af en toe kan er een omvallen.
De kwaliteit van de kabel is van vele factoren afhankelijk en 3Gbit/s stelt hoge eisen. Pak gewoon een andere kabel, baat het niet dan schaadt het niet toch?

Verder zou ik ook even de SMART info raadplegen.
Heb nu geen andere kabels liggen hier, de data die ik nu terug kopieer gaat vlekkeloos, de bestanden die niet te kopieren zijn zijn ook na meerdere pogingen niet terug te halen, Windows geeft gewoon aan dat het bestand niet te vinden is.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Probeer eens een file compare utility om te testen of de gekopieerde files nog identiek zijn aan de originele, dan weet je of er "silent corruption" optreedt of niet. Misschien kan dit wel met md5sum utility.

Heb je ook al gekeken of er een update is voor je sata driver?

Verwijderd

Je SMART is goed. Kabels vervangen enzo hoeft niet, dan had je dat wel gezien.

Je kunt misschien in het Windows logboek kijken of je vreemde dingen ziet. Maar misschien ook even kijken met AS SSD (een benchmark tool voor SSDs) welke driver je nu gebruikt. Dat staat linksbovenin. Je hoeft hiervoor de benchmark zelf niet te starten. Gewoon het programma openen.

Als je een niet-Microsoft driver gebruikt, kan er ook een bug in de gebruikte driver zitten. Dan kun je proberen de Microsoft driver actief te maken. Dit is wat mij te binnen schiet iig.

Verwijderd

Is het probleem niet misschien dat de drive gebruik maakt van Advanced Format en dat je computer media center dat niet of niet goed aankan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2014 00:11 ]

Verwijderd

Nee. Advanced Format betekent dat de schijf zich als een 512-byte sector schijf voordoet; exact hetzelfde als een ouderwetse schijf (<=1TB) dus. Voor de tijd van Advanced Format waren er wel enkele 'native 4K' schijven, en dat kan inderdaad hier en daar issues veroorzaken; omdat veelal smerig 512-byte sectors hardcoded is geprogrammeerd. Net als het Millennium-probleem de '19' hardcoded was; zodat je automatisch een probleem krijgt na 1999. Had je kunnen weten; dom dom dom. Sukkels.

Maar dat terzijde. ;)

Corruptie kan allerlei oorzaken hebben. Het kan lastig zijn de oorzaak te lokaliseren. Maar NTFS is nu eenmaal totaal onbeveiligd op elk mogelijk vlak. En het heeft geen enkele detectiemogelijkheid voor corruptie, behalve een normale filesystem check die de integriteit controleert en dingen maar afknijpt als het rare dingen tegenkomt. Wil je zekerheid dan is een ZFS NAS natuurlijk de beste keuze. Maar een simpele backup kan voor thuisgebruik ook al afdoende zijn, afhankelijk van hoe kritisch de data is.

Als de corruptie elke keer terug blijft komen, is het wel heel irritant en zou ik toch proberen om met hardware te vervangen en vers te installeren en wellicht andere drivers of je het zo helemaal kunt uitsluiten. Computerproblemen kunnen hardnekkig zijn en soms is de tijd het niet waard om je nieuwsgierigheid te voeden door naar de oorzaak te zoeken. Althans dat is mijn ervaring. ;)

• EelcoB
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 00:18:
Nee. Advanced Format betekent dat de schijf zich als een 512-byte sector schijf voordoet; exact hetzelfde als een ouderwetse schijf (<=1TB) dus. Voor de tijd van Advanced Format waren er wel enkele 'native 4K' schijven, en dat kan inderdaad hier en daar issues veroorzaken; omdat veelal smerig 512-byte sectors hardcoded is geprogrammeerd. Net als het Millennium-probleem de '19' hardcoded was; zodat je automatisch een probleem krijgt na 1999. Had je kunnen weten; dom dom dom. Sukkels.

Maar dat terzijde. ;)

Corruptie kan allerlei oorzaken hebben. Het kan lastig zijn de oorzaak te lokaliseren. Maar NTFS is nu eenmaal totaal onbeveiligd op elk mogelijk vlak. En het heeft geen enkele detectiemogelijkheid voor corruptie, behalve een normale filesystem check die de integriteit controleert en dingen maar afknijpt als het rare dingen tegenkomt. Wil je zekerheid dan is een ZFS NAS natuurlijk de beste keuze. Maar een simpele backup kan voor thuisgebruik ook al afdoende zijn, afhankelijk van hoe kritisch de data is.

Als de corruptie elke keer terug blijft komen, is het wel heel irritant en zou ik toch proberen om met hardware te vervangen en vers te installeren en wellicht andere drivers of je het zo helemaal kunt uitsluiten. Computerproblemen kunnen hardnekkig zijn en soms is de tijd het niet waard om je nieuwsgierigheid te voeden door naar de oorzaak te zoeken. Althans dat is mijn ervaring. ;)
Zit zelf te denken aan een losse SATA controller, aangezien hij ook raar doet bij het afsluiten, heb het idee dat de drives opspinnen en weer downspinnen, en dat een aantal keer voordat het systeem helemaal uitgaat.

Verwijderd

Sorry, ik heb wat dingen door elkaar gehaald, ik doelde eigenlijk op het verschil tussen GPD en MBR. De grens ligt rond de 2 TB. Als ik het dan opzoek kan een computer die niet meer aankan problemen zoals omschreven door TS veroorzaken.

[ Voor 238% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2014 01:18 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Misschien voeding probleem, wissel deze tijdelijk uit om te testen(lenen dus).
Dit zou ik als eerste proberen.

Stroom kabel van de hd's goed kontroleren, misschien eens anders aansluiten.

Misschien pc te heet.
Misschien chipset van moederbord te heet, zet daar eens een venitlator op.

Testen kopieren, maak bijv 40GB aan geparde files, kopieren, dan kun je later gemakkelijk checken of het goed is. Bijv 4GB film parren, dan dit in 10 mappen zetten, dan heb je 40GB. Hier kun je ook bijv netwerk mee kontroleren of tussen de 2 hd's.

Pc overclockt? Zet dit dus uit.
In de bios zitten soms auto overclock, zet dus in de bios alles op normaal(niet op turbo).

Misschien firewall of virusscanner die iets fout doet, verwijder beide eens, en test weer.
Of schone installatie, en dan langzaam alle software erop om te zien welke problemen geeft.

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 29-06-2014 06:21 ]

• EelcoB
jan99999 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 06:02:
Misschien voeding probleem, wissel deze tijdelijk uit om te testen(lenen dus).
Dit zou ik als eerste proberen.

Stroom kabel van de hd's goed kontroleren, misschien eens anders aansluiten.

Misschien pc te heet.
Misschien chipset van moederbord te heet, zet daar eens een venitlator op.

Testen kopieren, maak bijv 40GB aan geparde files, kopieren, dan kun je later gemakkelijk checken of het goed is. Bijv 4GB film parren, dan dit in 10 mappen zetten, dan heb je 40GB. Hier kun je ook bijv netwerk mee kontroleren of tussen de 2 hd's.

Pc overclockt? Zet dit dus uit.
In de bios zitten soms auto overclock, zet dus in de bios alles op normaal(niet op turbo).

Misschien firewall of virusscanner die iets fout doet, verwijder beide eens, en test weer.
Of schone installatie, en dan langzaam alle software erop om te zien welke problemen geeft.
Het is m'n media center dus ik draai absoluut niet overclocked, ding moet zo stil mogelijk zijn. Ik heb dik 1.5tb er heen kunnen kopiëren in verschillende sessies, pc is verder goed gekoeld met een scythe koeler en extra casefan, zo heel veel zit er ook niet in wat veel warmte creëert low power cpu en een passief gekoeld videokaartje. Firewall en antivirus durf ik wel uit te sluiten als oorzaak, die zorgen hooguit dat iets niet toegankelijk is, of dat files verwijderd worden, maar de files staan gewoon nog in de verkenner.
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 00:33:
Sorry, ik heb wat dingen door elkaar gehaald, ik doelde eigenlijk op het verschil tussen GPD en MBR. De grens ligt rond de 2 TB. Als ik het dan opzoek kan een computer die niet meer aankan problemen zoals omschreven door TS veroorzaken.
Het media center draait W7 64bits,dus zou geen last van deze problemen mogen hebben. Ik kan de drive ook gewoon als GPD formatteren. Ik moest de drive wel eerst in m'n meer recente desktop hangen om überhaupt de volle 4tb te kunnen zien. Of dat ook zo was met de oude 2tb durf ik niet meer te zeggen

Ik zal vanavond nog even kijken hoe de drive nu herkend wordt, en er maar weer een format overheen gooien, de data die er nog was is inmiddels gekopieerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 00:18:
Nee. Advanced Format betekent dat de schijf zich als een 512-byte sector schijf voordoet; exact hetzelfde als een ouderwetse schijf (<=1TB) dus.
Maar is dat niet Advanced Format 512e(mulatie) waar bij gewone Advanced Format de emulatie niet gedaan wordt door de schijf?
Ik was in de veronderstelling dat bij consumentenschijven alleen Seagate die emulatie had.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-01 15:42
Heb je een 64bit of 32 bit systeem?

Je moet uefi aan hebben voor 4tb schijfjes en controlleer je moederbord's website aangezien je daar een tool heb om hem als 4tb te zien.

[ Voor 71% gewijzigd door ilaurensnl op 29-06-2014 16:12 ]

• EelcoB
ilaurensnl schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:09:
Heb je een 64bit of 32 bit systeem?

Je moet uefi aan hebben voor 4tb schijfjes en controlleer je moederbord's website aangezien je daar een tool heb om hem als 4tb te zien.
64 bits, bordje heeft geen UEFI, ook mijn desktop zelf heeft dit niet, en slikt de 4tb drive zonder problemen, UEFI heb je alleen nodig als je van die grote drives wilt kunnen booten meen ik?
Pagina: 1