Ik ben er weer aan herinnerd waarom ik nooit K6-2 neem..HELP!

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 19:10
Ik ben bezig een pctje voor een klant in elkaar aan het zetten, en ik ben er weer vrolijk aan herinnerd waarom ik nooit AMD K6-2 bestel voor iemand...Dit is echter een behoorlijk budget PC dus ik "moest" wel:

Asus P5A ATX
AMD K6-2 550 Mhz (wrom geen 450, desnoods @550 vraag je je dan af...)
64 Mb Geheugen
10,2 Gb Seagate HDD
8 Mb Videokaart
48x Aopen CD-ROM
Andere crap

De hardware monitoring geeft 65 GRADEN aan als CPU temperatuur. Met de kast dicht loopt dit op naar 80 graden (!). Ik dacht eerst dat de hardware monitoring f*cked up was maar nadat vier verschillende windows setups waren blijven hangen (windows 95, 95 OSR 2.5, 98 en 98 OSR 2) door een of andere (steeds verschillende) error, heb ik direct na een power-down met een vingertje ff de core van de CPU aangeraakt en er zit nu een mooie blaar op :-(

Ik ben alle instellingen nagegaan (zal ik morgen weer doen), ik kon alleen het I/O voltage niet op 3.3v zetten, dit was 3.5v of 3.6v...dus het moet bijna wel dat het probleem hier zit...heeft iemand anders nog ideeën?

[update]
Oh ja plz geen opmerkingen van "Duron" of "Celeron" want dit was de wens van de klant...
[/update]

Geef mij maar een Warsteiner.

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

Hmmm core voltage is wel erg hoog ja.
Hoezo kun je hem niet lager zetten?
Kut mobo ofzo?

Ik heb hier nog een k6-2 400 staan maar die werd alleen na lang draaien in warme omgevingen te heet zodat die crashte (wat ik verholpen had met met koelpasta) maar als ik hem ook maar een klein beetje overclockte dan crashte die constant. Ik heb geen HW monitoring op dat mobo dus temp weet ik niet maar hangen kwam wel door te hoge temp. Dat is echt een probleem van de k6-2 dus het moet wel aan die core voltage liggen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Voor zover ik weet draait de K6-2 boven de 400 Mhz gewoon op dual voltage 2.2V. Een bakkende CPU kan ook aan het hebben van een TNT/TNT2 in een Alladin V bord liggen. Heb ik grootse problemen mee gehad, de boel liep warm tot de onvermijdelijke BSOD

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Onderclocken?
Goede heatsink? (neem aan van wel)
Koelpasta ertussen?
Waterkoeling :P

• Knakker
Op de processor zelf staat VCORE 2.3 en VI/O 3.3. Het core voltage staat netjes op 2.3, maar bij de P5A is het I/O voltage óf 3,5v óf 3,6v.

Hij is verder gewoon goed gekoeld met een standaard heatsink en wat koelpasta ertussen.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb hier even de manual gedownd en daar staat inderdaad alleen 3.5 en 3.6 in. Vaag!
Overigens moet dit niks uitmaken voor de processor.
Bedenk verder dat een 550 niks anders is dan een overgeklokte 500. Probeer hem eens op 500 in te stellen en kijk of dat beter loopt...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Knakker
Weet iemand wat een goede temperatuur voor deze proc is?

Verwijderd

HEEEE hier kun je ook alcohol mee destileren op 80 graadjes !!!
:P :P :P en dan :r

• Knakker
Core voltage terug naar 2,2v en 500 Mhz. Nog steeds is de temperatuur sky-rocketed.

Verwijderd

Heb je al met een eigen temperatuur sensor gemeten, want die monitors van ASUS geven nog wel eens verkeerde dingen weer.
En anders zou ik het ook niet meer weten :)
En dat die installatie crasht, dat had ik ook bij een AMD een keer, toen heb ik de laaste bios patch gedowned en toen werkte het wel..

• Knakker
2,1v en 500 Mhz...loopt een stuk beter, ik zet nu een benchmark programma aan en ga wat nieuwe koelpasta halen...

Verwijderd

Normale temperatuur bij volle belating mag bij de K6-2 rond de 55 graden liggen, dat is dus geen probleem.

En de P5A kan inderdaad op 2,1V lopen.
Voor stabiliteit: 2,2V of 2,3V.

Enne... zorg voor een lekker dikke cooler!

• barrel
  • Laatst online: 10-03 21:10
Ik gebruik m'n k6-2 in de winter als kachel :'( echt waar dat ding is een 500 en draait op 550. Ik heb er geen temp meter opzitten, maar ik kan m'n heatsink niet aanpakken met m'n bloote handen :) Ik denk dat ie een graadje of 60 is (als het niet warmer is(heatsink)) :o En in de winter warmt ie lekker m'n voeten op.

K6 word warm. Zijn aan het eind van hun cappiciteit dus zijn net op de limit, En ik denk dat die proc van jou niet goed is :( Dus als het echt een 550 is dan ben je genaaid . En i/o voltage behoort er niks mee te maken te hebben hoe warm je proc word.

Geluk :7

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:59

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een Amd k6-2 500

Deze werd in het begin met standaard koeler 56 graden!!! :(

Nu heb ik een Global Win FEP32 cooler. Deze koelt een stuk beter, momenteel is de temp: 42 graden!! :) (ohw ja, de CPU voltage staat op 2,1 Volt)

Whatever.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lijkt wel een beetje op oude tijden, de AMD K6 PR233, dat was ook eitjes bakken. Dat ding heeft altijd loeiheet gelopen, twee jaren lang en nu bij iemand anders in zijn PC. Een dikke 3.2V voeding, da's power in warmte omzetten!! Die temperaturen....je proc zal het die tijd wel uithouden, daar ben ik van overtuigd. Zolang je PC blijft draaien is er weinig aan de hand

• MaZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-08 14:24
Ik heb precies dezelfde pc, alleen een 400 MHZ, en als je het mij vraagt is die mobo gewoon naar de joden...probeer is een andere, ik neem aan dat je er daar nog wel 1 hebt liggen (als ze nog gemaakt worden).

• HermeS
  • Laatst online: 04-09 16:50
ik denk dat het allemaal best wel mee valt, dat ding moet echt wel op 550 lopen met een standaard koeler en anders moet je terug gaan naar de computer winkel, verder heeft het I/o voltage er niks mee te maken dit is wat de plank nodig heeft, en dit kan je dus ook niet instellen (waarschijnlijk), de vcore is wat de prosor verbruikt, en mij 300@400 word niet warmer als 55graden, als ik jouw was zou ik een koelertje van een tientje kopen gaat in de zijkant koeler aan de binnen kant en klaar is kees, dit scheelt echt ontiegelijk veel als erkoude lucht op de fan+headsink blaast (bij mijn ging hij naar 43graden) ooeps HermeS bedankt zich net dat er atx stond en geen at dus dan zit de supersocket 7 boven in, eeehh sterkte stakker eheheh ik bedoel knakker :)

• me1299
  • Laatst online: 12:43

me1299

$ondertitel

Zo, nu kan ik ook eens een keertje uit heel veel ervaring spreken... :)

Ik heb zelf een K6-III 450. Zo heet als de neten! :(

Ik werk nu zo:

Kast open
Grote ventilator 1 Meter achter mijn kast, om de lucht door de kamer zelf wat frisser te maken
Een andere ventilator even hoog als mijn kast naast de open kant van mijn computerkast gezet. >:)

Proccesor is nu 50 graden!

Das toch niet normaal meer.. Nu heb ik zo'n proggie lopen, en die brengt mijn temp als ik niks doe naar 36 graden.. Maar als ik nu iets leuks ga doen (Unreal Tournament, Quake) dan loopt de temp weer uit de hand.

Ik zit nu op 2.4Volt vcore (2.5 volgens Asus Probe 2)

En ik ben gisteren heel de avond bezig geweest om het zaakie goed te krijgen. Ik heb alle pasta van mijn CPU en koelblok afgehaald, want dat werkte volgens mij alleen maar als frituurvet.

Toen uit wanhoop van 450 naar 400 Mhz gezet.

Alles gaat best, totdat ik een mooie DivX4 film wil afdraaien, hij doet het wel, maar het ziet er uit alsof de film uit 4 blokken bestaat. en schokken die zooi.

Vervolg: Ik gooi de cpu op 500Mhz.. En de film ziet er prachtig uit. :)

Alleen is het opstarten van Windows wat iritant.. Eerste x opstarten: Gelijk Reboot. :(

2e en 3e X ook.. 4e X Windows Registry fout, en moet die dan weer terug zetten... en dan kan ik gaan beginnen... vlug het proggie aan, en gaan met die bannaan.. :P

Wat een leven! :(

Nog 1 ding! Ik heb de Asus P5A.. en die wordt heter als bijvoorbeeld die van Epox. Op dat mobo werd de cpu zo'n 10 graden minder heet.

Maar dat mobo gaf meer errors per minuut dan de prijs in guldens dat 'ie koste :)

Nog ff wachten op de thunderbird en een goed socket A mobo... En dan maar hopen dat het verhaal niet opnieuw begint.

Voor de halve zool, die dit verhaal nog tot het einde leest: EINDE!!!

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

Goh dat is weer eens wat anders, frituren met je pc :) :)

• Knakker
Goed, ik heb hem eindelijk stabiel gekregen...Ik heb er wat nieuwe koelpasta op gesmeerd (kan dat, dat die warmtegeleidingssubstantie niet meer goed werkt als het wat ouder is?) en hij loopt nu op 2.2v en 550 Mhz.

Als ie 2 uur 3DMark demo heeft geloopt dan is ie zo'n 63 graden, vrij safe (= safe genoeg) om af te leveren bij een klant die toch alleen maar met Word werkt.

In ieder geval bedankt voor de replies...

Verwijderd

Waarom lever je aan anderen als je zelf niet genoeg kennis van zaken hebt?

Beetje gevaarlijke gedachtengang...

• me1299
  • Laatst online: 12:43

me1299

$ondertitel

Geloof mij, ik zit nu snel op de 50 graden.. met vervolg dat de computer zomaar reset, of andere vage dingen..

Nee knakworst, dat is toch echt te heet!

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Spinner
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-07 12:33
Iedereen problemen met de temp van de k62 500 ??

Had ik ook, baycooler erin (fl 60,-)

Nu de proc temp op 31 graden.. probleem opgelost.

• Spinner
  • Laatst online: 03-07 12:33
Wekkel:

Je bedoelt zeker de Cyrix MX PR233 ??

Bij mijn weten is er geen AMD proc met die benaming..
Maar ja ik kan het ook wel fout hebben..

No offence

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Nee, nee, de laatste in de serie zonder 3D now, dus nog geen K6-2 maar de laatste K6, da's de K6 PR233. Die heb ik dus gehad, nu een K6-2 450. Koop in godsnaam een dikke koeler voor zo'n ding, ze WORDEN gewoon warm. Zelf geen problemen met crashes e.d., bij niemand die ik ken met dergelijke procs.

• HermeS
als hij te heet is koop je gewoon een goede headsink (als je een amd k6-3 kan betalen dan kan je ook wel 5ttientje voor een fep32 betalen bij narwal van globalwin) en die koeler is niet duur hij een blaast flink :)
om maar in auto termen te praten :)

zal wel niet al te gevaarlijkzijn anders zityten er nu veel mensen met een kapote computer thuis,
(hermes gaat morgen een k6-2 350 halen in heerenveen)

voor zijn koffer project zie http://gathering.tweakers.net/Forum4/HTML/006285.html

groeten luitjes

• HermeS
als hij te heet is koop je gewoon een goede headsink (als je een amd k6-3 kan betalen dan kan je ook wel 5ttientje voor een fep32 betalen bij narwal van globalwin) en die koeler is niet duur hij een blaast flink :)
om maar in auto termen te praten :)

zal wel niet al te gevaarlijkzijn anders zityten er nu veel mensen met een kapote computer thuis,
(hermes gaat morgen een k6-2 350 halen in heerenveen)

voor zijn koffer project zie http://gathering.tweakers.net/Forum4/HTML/006285.html

groeten luitjes

PS: een cpu word warm niet heet :(
vrouwen die zijn heet :)

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-09 07:39
Hmm ik heb er vrij weinig last van alleen in de zomer vind ik dat ie te warm wordt alleen merk ik daar verder in zijn prestaties niets van

Ik zal trouwens een kijken hoeveel mhz ik nou ook alweer had zoveel verschillende k6jes in gehad de laatste tijd heb nog een 350 met originele amd koeler erop liggen iemand ? >:)

.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Geen interesse in de 350, maar als iemand een 300 Mhz heeft liggen.....

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
Moet je dit zien bij mijn processor dan (niet overklokt en ik draai niets zwaars)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dangerous-minds/amdk63-450-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dangerous-minds/k63-450.jpg
:(

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-09 07:39
mijn cpu is toch een 500 ( ik dacht zeluf ff aan een 55 maarja toch weer niet haha )
en draait op 40 graden celcius.

.

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Ik heb laatst een stel amd-k6-2-550's moeten kopen, en heb daarvoor 3 soorten mobo's gebruikt, de msi-5169, de Asus p5a, en de Gigabyte ga-5ax.
Bij de asus planken kreeg ik windows nog wel geinstalleerd, en zat ik constant op 65 graden en hoger, en zodoende veel bsod. Bij de msi en gigabyte's kreeg ik windoze er niet eens op. Nadat ik de 550's op 500 had gezet, liepen ze allemaal als een trein. Nog steeds warm, maar wel stabiel.
Iemand ook zulke ervaringen?

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06-2025

Peet

Semper voloptuosos rapidus

De reden dat de ASUS P5A 3,6 of 3,5 volt (I/o) heeft ipv 3,3 volt is om de stabiliteit te verhogen.

Mijn vader heeft ook een K6-2 550 en die wordt gewoon warm (tussen 55 en 65 graden).
Mocht je toevallig een slot vrij hebben dan adviseer ik je er een slotventilator in te zetten (kost geloof ik ƒ 20 - ƒ 25). Bij mij scheelde dit met een K6-2 400 zo'n 10 graden.

Ik heb zelf een K6-3 450 (core: 2,4 volt) en de temperatuur daarvan ligt tussen de 48 en 58 graden (zonder slotventilator). Wel heb ik koelpasta gebruikt! Zonder was hij zo'n 7 graden warmer.

Een betere cpu-koeler kan natuurlijk nooit kwaad.

suc6 en greets,

Peet

p.s.: ik dacht trouwens dat de 550 2,4 volt (core) nodig had. Of toch niet?

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

• Andy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-07 18:17

Andy

rm -r

tsjaa,

een 550 moet ook met een labiel koelertje toch redelijk stabiel blijven. Ikzelluf had ook eens precies dezelfde problemen met een k6-3 450mhz. Wat bleek, een draadje van de koeler zat tussen de cpu en de koeler en vernaggelde de koeling. Na 27 keer opnieuw w98 geinstalleerd te hebben, was ik toch maar eens verder gaan kijken......

succes verder

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

Pagina: 1