[Advies] 120mm fans CM Silencio 550 budget tot 10,- €/fan

Pagina: 1
Acties:

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 14:19

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Beste mensen,

Omdat naar mijn mening de PC iets te warm wordt in de kast, zou ik graag advies willen inwinnen.

Momenteel beschik ik over een Coolermaster Silencio 550 als kast. Hierin zitten 2 800rpm fans van coolermaster (waren meegeleverd) als intake, en een volgens mij 1700 rpm fan van König als outake (ben helaas het doosje kwijt dus exacte type weet ik helaas niet)

Tijdens gamen geeft de sensor op het moederbord mij door dat de temperatuur in de kast oploopt naar 50 graden Celsius. Persoonlijk vindt ik dit wat aan de hoge kant.

Nu denk ikzelf dat er hier sprake is van te zwakke fans i.c.m. met deze kast. Dit in combinatie met een Nvidea 780 en een Intel 4670k (stock) is misschien iets te veel van het goede.

Alas nu waar ik graag wat advies op zou willen ontvangen.

Is het verstandig om de 800rpm fans te vervangen met de zelfde fans van könig? Dus 2 maal 1700rpm fans als intake, of over te stappen naar een bekender merk bijvoorbeeld Noctua? Al vind ik deze tamelijk prijzig.

Als het hoogstwaarschijnlijk helpt door gewoon de intake fans te vervangen dan spendeer ik denk ik 5 euro per fan.

Wanneer het verstandiger is om alle drie de fans te vervangen dan denk ik dat een budget tussen de 5 en 10 euro per fan,

De eisen voor de fans zijn eigenlijk alleen dat mijn systeem koel is onder load, en dat wanneer ik niet bezig ben met gamen maar internetten dat ze niet al te storen zijn. Het lieftst geen kermis attracties met 100 verschillende kleuren leds e.d.

Ik gebruik meestal toch de Command Center software om tijdens het gamen de König op 100% te zetten (staat standaard op 50% lager kan helaas niet) de andere 2 zijn standaard aan het draaien op 800rpm

De fans die ik zelf heb bekeken:

Wat ik denk redelijk stil is en toch nog iets presteert

pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm
pricewatch: Cooler Master Sickleflow Blue, 120mm wellis waar led maar heeft een redelijke luchtverplaatsing lijkt mij
pricewatch: Aerocool Shark Fan Black Edition, 120mm
pricewatch: Scythe Slip Stream 1900rpm, 120mm

Het maakt trouwens niet uit voor het mobo of het 3 of 4 pins is. Momenteel zitten er ook 3 pins in en deze zijn ook gewoon te regelen

Ik nijg naar de 2e de sickleflow of naar de laatste de Scythe

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Ik heb dezelfde kast en ik gebruik de standaard ventilators. 1 achter 1 voor. Mijn gtx 560 wordt 65 graden, persoonlijk vindt ik dit te heet. Ik koop geen ventilator erbij omdat er dan nog meer geluid is en ik hecht veel waarde aan stilte. 50 graden in de kast is integendeel wel erg heet, stel je voor dat jij erin zat...... Alle ventilators die jij hebt gekozen maken veel lawaai op max. Mijn voorkeur gaat uit naar de sickleflow, mede door de goede review die over deze ventilator gemaakt is die alle voor en nadeeltjes beschrijft. En als de ventilator tegenvalt verkoop je hem gewoon weer in de V&A :)

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ik ben bang dat het lastig wordt om de koeling echt te verbeteren in deze kast. De naam Silencio geeft al aan dat deze kast niet is ontworpen voor een optimale koeling....
Twee maal 120cm @800rpm is niet weinig voor een intake. De bottleneck zit denk in de outtake fan waar je er maar één van hebt. Combineer dit met je GTX780 die z'n hitte in de kast dumpt en de temperatuur loopt flink op.
Harder blazen met snellere fans helpt wel maar dan kan je Silencio in de naam wel doorstrepen.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
@Pataar

bedankt voor je reactie! Ik zal even die review bekijken en kijken of ik ermee overtuigt wordt.

@noguru
dat klopt inderdaad maar onder load mag mijn pc gerust meer geluid maken het is alleen met idle dat ik het zo stil mogelijk wil. Wat op het moment gewoon fluisterstil is hier bij mij.

plus ik vond de kast mooi :).

verder kan ik misschien kijken in combinatie met zo'n pci fancontroller om tijdens spellen er een Boeing van maken en tijdens gewoon gebruik een stille machine

wat ik ook zou kunnen doen is kijken voor zoiets als de Poseidon 120v als processor koeler i.c.m. een degelijke fan zodat de hitte van de processor direct de kast verlaat.

zal dat volgens jullie iets uithalen of wordt dat hoogstwaarschijnlijk niks?

alvast bedankt

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Okay ik heb momenteel een Cooler master Jetflo bestelt, en zodra ik die binnen heb gaan we het proberen.

Nu heb ik alleen nog een vraag.

Veelal zie ik overal dat een overdruk in de kast beter is dan een onderdruk i.v.m. stof. Dus mijn vraag mischien een stomme, zou het verstandiger zijn de outtake te vervangen dus het afvoeren van de warme lucht of de intake? Natuurlijk zal de intake meer koude lucht inbrengen voor te mengen en omdat een kast niet bepaald lucht dicht is zal het meerendeel van de warmte ook eruit worden gedrukt.

Of is het verstandig beide opties een keer te proberen. En zo te kijken wat in deze situatie beter is. En de onderdruk voor lief nemen (dan wat vaker met perslucht schoonmaken)