valkuilen die je moet weten met overclocken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger, was het simel, je kon gewoon alles handmatig invoeren wat je wilde bereiken.
Nu is dan niet zo meer. Door proberen en struikelen. En wat naverslag lezen op google kwam ik bepaalde dingen te weten, waarvan sommige beginner overclockers van nieuwere moederborden en processors niet in de gaten hebben.

Enkele punten.

Zo heb ik het moederbord Asus P8z77-M pro.
met de i7-3770k met een gesloten Corsair waterkoeling. met een stock CPU cooler zal de warmte veel hoger zijn.

Er zijn te veel manieren om te overclocken, je weet niet welke van de zoveel manieren van overclocken je moet uitvoeren.
Er zit een knop op het moederbord waardoor er een automatische overclock op gang wordt gezet.

Zo heb je ook Asus Ai Suite. Persoonlijk vindt ik het niks, manueel instellen in de bios vind ik nog het prettigste. wat je in de Asus Ai suite instelt, wordt opgeslagen in je bios. Wil je, je systeem cleanen met ccleaner, krijg je te maken met een opstart waarschuwing.

"foutmelding onder 'asus setup' 105814 Log.iniis verloren"

Heel vervelend, daarom vind ik de Ai Suite maar niks.

Het is wel op te lossen met het programma
Open Taakplanner en vouw de "bibliotheek voor Taakplanner". Asus en selecteer de "i-setup" taak openen, verwijderen, en klaar is Kees.

Dan hebben we optie 3

Door op delete te drukken komen we in de bios, en krijgen we weer optimaal of performens keuze.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MIqoPBw.png

Door op de knop advanced mode te drukken kom in in het gedeelte waar je handmatig je settings kan zetten.

Ik had mijn pc overgekocht, deze was al overgeclockt op 4.3 ghz

Maar er was voor mij al vreemde metingen te zien. Ik zette het op optimized default.
Dus mocht ik alles weer gaan instellen. Er was een optie waar ik even van schrok, namelijk de OC Tuner.
Als je het selecteert en op oke zet, gaat je systeem rebooten, je cpu wordt op deze manier ook automatisch overclocked.

(behalve als je in de bios komt en je klikt op de middelste normal mode en dan advanced mode)

De BCLK / PEG Frequentie staat dan op 300, en de cores staan op 4.1 ingesteld.
(manual mode kun je niet meer selecteren en instellen) dan heb je weer zoiets van " ja wat nu.'
Dan maar weer op de knop optimized default :'(
Erg vervelend voor iemand die niet weet hoe te beginnen. Eenmaal als je een bepaalde mode hebt gekozen, zal je misschien denken is dit wel de goede manier.
De hamvraag zal voor vele zijn "In welke mode moet ik beginnen"doordat je door de bomen het bos niet meer ziet. En hoe kan je dan naar fabrieksinstelling resetten, om vervolgens op de juiste manier aan de gang te gaan met overclocken?

Antwoord is simpel, ga als eerst naar advanced mode, en kies dan gewoon voor optimized default. (F5)
En ga dan alles handmatig instellen.

Als je CPU Current Capability op 100 laat staan met een hogere overclock, en je gaat de CPU 100% belasten, dan heb je kans dat er 1 core tread niet gebruikt zal worden:-(
Dit is dan te verhelpen om CPU Current Capability op 140% te zetten. Het probleem was dat de cpu niet genoeg stroom kreeg, en instabiel was.
Het volgende wat ook vreemd lijkt: Met coretemp. Het valt je misschien wel op dat onder CPU load en idle, de VID vast blijft staan op een andere waarde dat de cpu voltage.
Zoals met 4.3 ghz op 1.1859v in coretemp.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7pI36Ac.png

Dit is vreemd want ik had in de bios de voltage vastgezet op 1.135v
CPUz laat wel in idle stand de juiste voltage zien dat wat je handmatig in de bios hebt ingesteld.

Maar als de cpu gestrest wordt zakt de meting van de CPU voltage in cpu-z.

Wat blijkt, je kan de voltage VID niet instellen, dit is alleen een indicatie wat de cpu als stock instelling nodig zal hebben.
Pas als de cpu voltage handmatig is vastgezet met een waarde, wordt de indicatie vid voltage niet gegeven.

Zie hier een hele discussie over:

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=550751
that's because changing your Vcore does not change the stock voltage that your chip was meant to run at. VID is the Vcore that intel guarantees your chip to run stable at stock clocks on.
VID = the voltage at which your CPU is guaranteed by Intel to run at stock speed for the duration of its warranty. Changing Vcore does not change your VID, it's set from the factory; you're only changing the voltage going to the CPU.
Ik heb nog een iets oudere bios de 1.016
Ik ben zo begonnen met overclocken:

Klik op de eerste pagina op normal mode, en vervolgens naar advanged mode
Nu ga ik naar Ai Overclock Tuner.

Ai overclock tuner xmp (XMP neemt het profiel van je dram geheugen automatisch over)

(Je dram geheugen moet wel XMP ondersteunen, anders gaat dit niet lukken)

BCLK / PEG Frequency staat dan al op 100 dat laten we zo.
Asus multycore Enchacement Enabled
Turbo ratio: manual

Ratio synchnizing controll enabled

1- Core ratio 43
2- Core ratio 43
3- Core ratio 43
4- Core ratio 43

Internal PLL overvoltage : disabled
CPU bus speed: dram speed ratio mode auto
Memory frequency DDR3 – 1600mhz
EPU Powersaving mode disabled
======================================================================
CPU voltage 1.128v manual mode Ik heb op offsetmode geklikt om manueel te kiezen om daar mijn 1.135 voltage in te typen.
1.135
Dram voltage 1.500 auto
PHC voltage 1.050 auto
Vcc sa voltage auto
Cpu pll voltage auto
Cpu spread spectrum disabled
===================================================================
DIGI + VRM
====================================================================
cpu ratio 43
enhanced intel speedstep technology disabled

DIGI + VRM

Cpu load-line calibration auto
Cpu voltage frequency auto
Vrm spread spectrum disabled
Cpu power phase controll auto
Cpu power duty control T-probe
Cpu current capability 140%

Intel adaptive thermal monitor enabled
Hypter-treading enabled
Active proccessor cores all

Limit virtualization technology disabled

Hardware prefetcher enabled

Adjacent catch line prefetch enabled

CPU POWER MANAMENT CONFIGIRATION
TUBO MODE
CPU C1E DISABLED
CPU C3 RAPORT DISABLED
CPU C6 REPORT DISABLED

PACKAGE C STATE SUPORT DISABLED

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/G6IM3bk.png
DRAM Frequency staat altijd in CPU-Z de helft minder aangegeven. Zo heb ik 1600Mhz
Maar er staat 800 aangegeven. Dit wordt zo berekend, het is per geheugenstrip x 2 = 1600Mhz

idle

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l9t2loK.png

Het beste is om juist eerst te proberen overclocken met een minder CPU voltage, dan wat de fabrieksinstelling aangeeft. (rond de 1.125v Zet de multiplier hoger dan de standaard clock, maar niet te hoog bijvoorbeeld de i7 3770k heeft een clock van 3.5ghz. Je kan deze gerust al op 4.0 of 4.3 ghz zetten. En ga het dan testen met prime95 small FFT's (1e optie), is het stabiel, dan ga je weer de cpu ratio / multiplier verhogen.
Totdat je gaat merken dat het niet meer stabiel is, dan ga je weer met de CPU voltage aan de gang.
Bijvoorbeeld per 0,0050v

Maar vergeet niet dat de voltage gaat zakken onder cpu load (Vdrop). Maar dit is weer op te vangen met de optie Cpu load-line calibration op high, of extreme high te zetten.

Hou de temperatuur ook in de gaten met core-temp. Iedere processor type heeft zijn eigen warmte limiet.
Zie bij coretemp de TJ.Max)

Ga dan ook eens met de 3e optie aan de gang van Prime95 deze neemt wat meer dram geheugen mee in de test. (Deze test worden de cores minder warm dan de 1e optie.)

Iedere CPU is anders. Dus het kan zijn dat de ene CPU veel warmer wordt of meer voltage nodig heeft dan dezelfde type CPU. De ene CPU kan een veel hogere overclock aan dan dezelfde type cpu.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een update
Onder het kopje Digi +VRM / de cpu load line calibration op high gezet en toen nog even de cpu voltage op 1.115 gezet

op idle en load blijft nu alles perfect met een klein beetje vdrop naar 1.096v

het stressen gaat prima.

mocht het niet stabiel zijn dan zet ik de voltage op 1.120

EDIT: ik vind de temperatuur eigenlijk voor zo'n lage voltage toch hoog met kast gesloten.

tussen de 35 en 42 graden idle.
En load

tussen 74 en 82 graden.

EDIT: Ik heb de cpu ihs van de printplaat afgesneden, de kit wat eronder zat tilde de ihs te hoog op, waardoor de koelblok te ver van de cores is verwijderd. daarom werden de cores te warm. Ik heb mesjes van een iltschraper gebruikt, deze zijn zeer dun en makkelijker tussen de ihs en de printplaatje van de cpu te komen.
Ook heb ik meteen de bovenkant van de ihs met waterschuurpapier behandeld, zodat het wat vlakker is geworden. Nu is door deze behandeling de temperatuur met 12 graden gedaald.

Nu kon ik ver gaan met overclocken.
Ik heb de voltage nu op 1.150 staan en de multiplier op 45 gezet.(4.5 ghz)
Met prime95 8 UUR getest, 1e test optie small FFT's en daarna op de 3e optie Blend.
Alles is stabiel, en de warmste core komt uit op maximaal 71 graden, en de andere zaten op 68, 65, 63 maximum.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2014 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook is het aan te raden dit te lezen

WHEA Error Alert Guide

http://www.overclock.net/...ow-i-got-out-of-wheaville

WHEA Fouten worden beschouwd als een teken van een instabiel overclock.

Maar bedenk wel, dat met een Asus moederbord en ingeschakelde Turbo-boost driver problemen kan geven.

Er staan meerdere meldingen in het windows logboek.
Welke melding er vaak staat is deze:
ID:19
Er is een gecorrigeerde hardwarefout opgetreden.

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Gecorrigeerde computercontrole
Fouttype: Interne pariteitsfout
Processor-id: 0

Ook ID: 219 komt regelmatig voor:
Het stuurprogramma \Driver\WUDFRd kan niet worden geladen voor het apparaat WpdBusEnumRoot\UMB\2&37c186b&0&STORAGE#VOLUME#_??_USBSTOR#DISK&VEN_BROTHER&PROD_DCP-135C&REV_1.00#7&24AC53F5&0&BRO H7F653428&0#.

Bij fout id19 crasht de pc.

Om er achter te komen wat en waar het probleem zit? Op het moment dat ie vast slaat kan je helemaal niets doen. Het beeld slaat ook vast. Muis reageert niet. Enige oplossing dan is de pc te resetten.

Dat zou je eens kunnen controleren,het schijnt bij anderen met deze logboek-vermelding het probleem verholpen te hebben zie link

WUDFRd is a service and it is called "Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework".

I went into services.msc and looked at Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework, it was set to manual, but under "Status" it was off. I plugged in a USB and the status changed to "Started". I changed the startup type to "Automatic", shut down the PC, restarted, checked to see that it was still set to automatic and that it was started. Plugged in a USB and no error code, plugged in another USB and no error code. Shut down, started again, checked again and no error code. If you change Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework to automatic start let me know if it works for you. Also before you change it the service has to be stopped. For some reason you can not stop it after it has started so you need to boot your PC and before you do anything go into services.msc and change it before it has started. Your PC may let you stop it, but mine would not.

Lees het artikel WHEA-Logger en controleer je instellingen...
Link.