Toon posts:

wat voor hotspot moet ik opzetten ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers

ik wil namelijk een hotspot opzetten voor 100 personen.

mijn vraag is wat voor hardware moet ik aanschaffen ?

de verbinding is voornamelijk bedoeld voor facebook en nieuwssites.

ik heb een upc internet van 200mb download en 10 mb upload

alvast bedankt.

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Wat betreft access points (de brug tussen de bedrade en draadloze netwerken):

Ik ben geen expert, maar volgens mij moet je uitgaan van ongeveer 15-25 clients per 'radio', dus per zender. De meeste geschikte access points hebben meerdere radio's, vaak twee. Dat wil zeggen dat je toch nog minstens 2-4 access points zou willen hebben, maar als je 100 clients wil kunnen bereiken heb je ook qua oppervlakte wel meerdere access points nodig waarschijnlijk.

Bij access points heb je ook nog de mogelijkheid dat ze PoE gestuurd zijn, dat wil zeggen dat er alleen een netwerkkabel in hoeft waardoor ook de benodigde stroom wordt gestuurd vanaf de centrale switch. Dat scheelt weer aanleggen, mocht dat een factor zijn.

Voor zo'n load zijn (combinaties van) gewone huis-, tuin- en keuken-accesspoints geen optie meer en kijk je wel naar commerciele apparatuur. Ubiquiti heeft wel leuk spul:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band
pricewatch: Ubiquiti UniFi Enterprise WiFi System UAP-AC - UniFi 3.0
De laatste ondersteunt snellere verbindingen (de nieuwere 808.11ac specificatie).

Verder zul je nog een geschikt bedraad netwerk nodig hebben, in ieder geval een stevige router. Het lijkt me dat deze misschien in de buurt zou komen:
pricewatch: Cisco RV320-K9-G5
Denk verder aan goede bekabeling (CAT6 SFTP o.i.d.), en losse PoE voedingen of een PoE switch om de access points van stroom te voorzien.

Eerlijk gezegd lijkt het me een goed idee om zoiets te laten beoordelen en installeren door een professional.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:57
De 'gewone' UniFi kost ongeveer een derde van de prijs van de Pro. Lijkt me dat de meerwaarde van 5 GHz op de Pro dan al snel vervalt (zit je wel met non-standard PoE, je krijgt er dan wel weer injectors bij meen ik).

Qua router: Mikrotiks schijnen ook vrij populair te zijn icm. UniFi APs. Heb je wel weer iemand nodig die dat kan configureren, maar hulp inschakelen was toch al een goed idee.

Eveneens met de disclaimer dat ik niets van large scale WiFi deployments weet

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Thralas schreef op zondag 29 juni 2014 @ 14:00:
De 'gewone' UniFi kost ongeveer een derde van de prijs van de Pro. Lijkt me dat de meerwaarde van 5 GHz op de Pro dan al snel vervalt (zit je wel met non-standard PoE, je krijgt er dan wel weer injectors bij meen ik).
Het voordeel van dual band/dual radio's is dat je 2x zo veel clients aan kan en dus wat dat betreft minder access points nodig hebt. Je kunt natuurlijk 2x zo veel access points ophangen maar dat is dus een afweging. De load kunnen spreiden over 2.4Ghz en 5Ghz waar mogelijk heeft ook voordelen voor alle clients.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-02 20:09
Ik denk dat je veel duidelijker moet zijn over de situatie en de eisen. Met deze informatie is er geen zinnig antwoord te geven behalve schakel een professioneel bedrijf hiervoor in om een meting te doen en een advies te geven.

En, wat heb je zelf al gevonden? Enige inzet is natuurlijk wel vereist :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Op zich is de Ubiquiti geen verkeerde.

Doe jezelf een lol en pak er dan de TOUGHswitch PoE bij of desnoods een EdgeRouter PoE.

Maar Freezerator heeft wel een goed punt.
Het is geen AP-tje plaatsen voor een thuissituatie. Niet met 100 cliënts iig.

Abort, Retry, Quake ???

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
Een situatieschets is vereist voordat iemand info kan geven.
Er zijn zoveel factoren die bepalen wat wel of niet werkt.

5Ghz is leuk maar wel gevoeliger voor afstand en storing.
Inrichting van de ruimte(Openlucht of meerdere ruimtes?), plaatsingsmogelijkheden.

Een professional inschakelen lijkt me in dit geval absoluut geen overbodige luxe.

[ Voor 8% gewijzigd door Gadgeteer op 01-07-2014 14:45 ]

Pagina: 1