Toon posts:

Imac start niet naar behoren op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn interne harde schijf gaf een een melding dat hij ermee zo kunnen stoppen, dus ik heb inplaats 1 TB een 2 TB erin gezet, alles werkt goed (alleen hij maakt meer geluid) behalve als ik de computer opstart dan moet ik kiezen tussen de HDD en de backup schijf (time machine) en dat was eerst niet dan starte de computer gewoon op.

Weet iemand wat ik heb fout gedaan.

Ik heb een imac 27inch
Processor 2,66 GHz Intel Core i5
Geheugen 4 GB 1067 MHz DDR3
Videokaart ATI Radeon HD 4850 512 MB
Software OS X 10.9.3 (13D65)
WD Black WD2003FZEX 2 TB V2
alvast mijn dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt in systeemvoorkeuren de opstartschijf aangegeven?

Afbeeldingslocatie: http://www.jottacloud.com/p/jv1969/d7f3f0394cb748cc948c9c1865c663da

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Je hebt een niet ondersteunde schijf geplaatst, dus naar een Apple store brengen, is bekend en ook het lawaai van de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de schijf wel aan gegeven in systeemvoorkeuren, maar krijg hem niet te zien in finder maar ziet de schijf wel bij schijfhulpprogramma. Er zit een HDD in van het zelfde merk en type alleen 1 TB meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In mijn iMac zat een speciale versie van een HDD met proprietaire thermo-sensor. Mijn niet-Apple SSD had deze aansluiting niet, dus ik moest de fans handmatig aanpassen.

Had jij een kabeltje "over" na het omzetten van jouw schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er waren 3 kabeltjes die ik over moest zetten van mijn oude naar nieuwe schijf, bij de nieuwe schijf waren geen kabels bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt, zoals al drie keer aangegeven een schijf die niet goed werkt met Apple's thermische oplossing.
Dat houdt het volgende in:

- De twee draadjes die je nu lukraak in je HDD gestopt hebt geven problemen
- Je fans gaan op maximaal vermogen draaien
- Je hebt blijkbaar niet goed opgelet met dit DIY-projectje of had de kennis niet

Wat je nu eerst moet doen, is die thermische sensor uit je HDD trekken (die heb je waarschijnlijk in het jumperblock of op de seriële interface aangesloten), en die kortsluiten. Dan ziet de SMC van je iMac hem als "niet gebruikt" en negeert ie hem.

Dat is niet het beste idee, want de HDD moet gewoon goed gekoeld worden en eigenlijk moet je dus een externe sensor kopen, die op je HDD plakken en aansluiten op je HDD sensor kabel. Maargoed, ik krijg een beetje het idee dat je maar wat aan het doen bent, dus dat houden we even als "optie" ;)

Verder zou het kunnen helpen als je het NVRAM even reset, ook wel bekend als een PRAM reset. Dat is niet om dat het als algemeen hulpmiddel gezien wordt (want dat is het niet), maar om dat je zeker wil weten dat je opstartschijf niet verkeerd opgeslagen is en door je EFI verkeerd gelezen wordt. Na die reset is het dan praktisch om even opnieuw je schijf te kiezen in systeemvoorkeuren bij opstartschijf. Daarna herstarten.

Maak ook even een screenshot van systeemvoorkeuren en post die hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Schermafbeelding 2014-06-30 om 10.43.04.png

Ik ben inderdaad een leek, maar dat was ik ook toen ik vader en opa werd maar volgens mijn kinderen en kleinkinderen heb ik dat goed gedaan. Ja je heb inderdaad gelijk dat ik de kennis niet bezit, maar volgens mij zijn er site,s als tweakers waar er mensen zijn die je WILLEN en kunnen helpen. Heb de computer uit elkaar gehaald en alles zo neer gelegd dat alles precies weer terug werd gezet zoals het hoort zo ook de 3 kabeltjes van de harde schijf.
Maar het zo best niet goed zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
/Users/Ruud/Desktop/Schermafbeelding 2014-06-30 om 10.43.04.png

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas lukt het mij niet op de screen te plaatsen van systeem voorkeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Je kunt het beste de afbeelding uploaden naar http://nl.tinypic.com en dan de link hier plaatsen. Let op dat er geen persoonlijke informatie op de afbeelding staat..

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/j5fa89.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:52

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 13:21:
er waren 3 kabeltjes die ik over moest zetten van mijn oude naar nieuwe schijf, bij de nieuwe schijf waren geen kabels bij
Wordt er bij de nieuwe schijf nog gerept over de "thermo" kabel aansluiting? Meeste HD's gebruiken een SATA kabel en een voedingkabel. Wordt de 3 kabel niet gebruikt of aangestuurd, dan zal de iMac de ventilatoren waarschijnlijk in de hoge stand zetten.

Is de installatie op de nieuwe HD een verse of een kloon van de oude HD met bv. Carbon Copy Cloner?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Kabeltje van de temperatuursensor ook niet perongeluk kapotgetrokken? Kan me iets heugen dat het vrij dunne kabeltjes waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe HDD heb ik van time machine voor laten draaien, de schijf heb ik gekocht bij Coolblue en daar vertelde ze mij dat deze geschikt was voor mijn computer een WD Black WD2003FZEX 2 TB V2.
Op mijn computer zat de hdd gekoppeld met 3 kabels de achterste is inderdaad een dunne kabel die heeft 8 pins en de stekker is 6 pins het zou kunnen dat ik die verkeerd heb gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:17:
De nieuwe HDD heb ik van time machine voor laten draaien, de schijf heb ik gekocht bij Coolblue en daar vertelde ze mij dat deze geschikt was voor mijn computer een WD Black WD2003FZEX 2 TB V2.
Op mijn computer zat de hdd gekoppeld met 3 kabels de achterste is inderdaad een dunne kabel die heeft 8 pins en de stekker is 6 pins het zou kunnen dat ik die verkeerd heb gekoppeld.
"voor laten draaien" eehm, snap niet echt wat dat is. Lijkt er een beetje op dat TimeMachine de opstartsector niet helemaal goed teruggezet heeft op de nieuwe HDD.

Misschien is het mogelijk een foto van de aansluitingen van de HDD te maken, dat maakt vaak een hoop duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van time machine de laatste back-up op de lege HDD terug gezet, ik hoop een woensdag de foto te kunnen maken van de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/34y8crc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/qoxd1l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Kan de connector (zwarte en witte draadjes) van de temp-sensor er maar op 1 manier op? Het lijkt alsof de connector ook nog een positie naar links kan. Verder ziet het er goed/normaal uit.

Kijk en huiver ;) :

We found something interesting while testing our current Western Digital drives. In the 2009 iMac they did not work correctly in the configuration that they were officially supposed to. This is the way Apple officially states that the WD temperature sensor should plug into drives in the late 2009 iMacs (cable plugged in closest to the SATA connector with the light cable closest to the PCB board on the drive):

Afbeeldingslocatie: http://blog.macsales.com/wp-content/uploads/2013/08/HDDFan5.jpg

And for the late 2010 iMacs, Apple says that the sensor’s position should be reversed. (Cable plugged in closest to the SATA connector with the dark cable closest to the PCB board on the drive):

Afbeeldingslocatie: http://blog.macsales.com/wp-content/uploads/2013/08/HDDFan6.jpg

Now, we’ve found that when replacing that original drive in the 2009 models, you need to plug in the drive with that dark cable closest to the PCB board like on the 2010 models. We suspect this was a running change on Western Digital’s part in regard to which pin sends temperature readings as opposed to Apple changing the cabling around again. So the change doesn’t affect the 2010 model instructions at all but if your hard drive fan is spinning like a jet engine after your Western Digital drive installation, chances are you just need to reverse the cable to correct it.

Connector zit dus goed. Hier staat het hele verhaal: klik

[ Voor 83% gewijzigd door OgWok op 09-07-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
https://discussions.apple.com/thread/3860372?tstart=0

Blijkbaar hebben niet alle hardeschijven een ondersteunde temperatuursensor.
In dat topic is er iemand die de draad los heeft gelaten en de ventilatorsnelheid met een programma regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De connector heeft inderdaad 8 pins het blokje heeft 6 gaatjes ik had hem eerst op de eerste 6 gezet en nu 1 plaats op geschoven dus de laatse 6 pins gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 16:10

Midas.e

Is handig met dinges

je kan dit fixen met 'iMac Fan control' .

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Connector omdraaien kan het probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ga ik morgen proberen en maakt het wat uit de eerste 6 pinnen of laatste van de acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Goed kijken naar de foto's van OgWok; jij moet 'm waarschijnlijk aansluiten zoals de 2010 versie, omdat de pin layout op je nieuwe HDD afwijkt van de originele HDD. Nu heb je 'm aangesloten als de 2009-versie. Dus niet het blokje verschuiven t.o.v. je eerdere foto, maar juist omdraaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oké dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:47:
ga ik morgen proberen en maakt het wat uit de eerste 6 pinnen of laatste van de acht.
Idd zoals op de foto's dus naar de sata aansluitingen toe (2 pennetjes links blijven ongebruikt). Connector omdraaien als het niet werkt.

Mocht de schijf niet goed opstarten, dan kan je overwegen om een kopie van de oude schijf op de nieuwe schijf te maken met Carbon Copy Cloner ipv. een TimeMachine backup terug te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door OgWok op 10-07-2014 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem van de herie is inderdaad opgelost, door de connector om te draaien bedankt OgWok.
Heb je misschien een idee hoe ik het andere probleem kan oplossen (de HDD) Ik zie hem wel bij schrijfhulpprogramma maar niet bij finder en ik moet zelf bij opstarten aangeven welke schijf interne of de externe voor de timemachine, heb bij systeemvoorkeuren al een aantal keren de opstartschijf aan gegeven maar dat mocht niet baten.
Maar voor de rest doet de computer het prima.

nogmaals bedankt het is een stuk rustiger :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@viss3468: mooi dat het F16 probleem is opgelost. Er is via Time Machine de oude HD terugezet op de nieuwe HD. Maar hij start niet goed op. Wat gebeurd er als de externe schijf wordt losgekoppeld; start de iMac dan wel op? Neem aan dat de oude HD nu de externe is. Staat in Finder voorkeuren Harde Schijven ook aangevinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De externe harde schijf is niet de oude interne, maar heb de externe losgekoppeld en inderdaad ik zie hem nu in finder, hoe simpel kan het zijn.
Bedankt voor je geduld en hulp aan een leek.
Pagina: 1