Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High-performance laptop (ultrabook/macbook pro)

Pagina: 1
Acties:

• ruddie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05-2024
Zoals de titel mogelijk duidelijk maakt ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Ik doe op dit moment een Bachelor Computer Science, en aangezien mijn huidige laptop (een 3 jaar oude Lenovo thinkpad W520) aan vervanging toe is ben ik op zoek naar een nieuwe.

Ik zat redelijk snel te kijken richtig een Macbook Pro, en ben dan ook wel bereid voor de laptop een redelijke prijs neer te leggen.

Wat ga ik met de laptop doen?
- OS: Ligt aan de uiteindelijke keuze, hoogstwaarschijnlijk OSX of een dual-boot linux/windows.
- Dagelijks gebruik: ' Basis' taken (browsen, mail, LaTeX/word, etc.), Java, C(#/++) development ("programmeren"), Server beheer (SSH/Remote desktop).
- Optioneel gebruik: Photoshop/GIMP.

Budget
Het uiterste limit van het budget ligt ongeveer rond de prijs van een Macbook Pro 15" (Dus dat is ongeveer 1,500-2,200 euro).

Mobiliteit
Ik woon ongeveer 5-15 minuutjes fietsen weg, deze afstand moet ik de laptop dan ook iedere dag meenmen. Hiernaast ga ik twee maar in de week met het OV terug naar mijn ouders.

Op dit moment heb ik een redelijk zware laptop/accu, dit zou ik dus liever dit keer iets minder hebben, maar mocht dit zijn simpelweg zijn omdat dit een hoop stevigheid biedt wil ik dit wel overwegen.

(merk)voorkeuren
Ik heb een voorkeur aan de touchpad van de macbook, daarnaast zijn er geen specifieke voorkeuren.

Minimale specificaties
- Resolutie: 1080p
- Opslag: 256GB (m)SSD, totale opslag 500GB
- RAM: 8GB
- GPU: Integrated

Voorkeur specificaties
- 14/15" scherm
- Resolutie: >1080p (Vooral als dit ook daadwerkelijk bruikbaar is in het OS! Meer plek voor de vele applicaties die ik altijd open heb staan, maar ik ben bang dat niet veel laptops dit op dit moment hebben).
- Opslag: 512GB (m)SSD, totale opslag 1TB
- RAM: 16/32GB
- GPU: Extern (Weegt niet heel zwaar mee, zolang er maar een fatsoenlijke integrated GPU in zit).

Features waar ik nauwelijks waarde aan hecht
- Touchscreen (dit is leuk, maar ik ga hier geen smak geld voor neertellen, ga ik toch nauwelijks gebriuken).
- Enorm hoge accuduur, voor alle applicaties die ik draai is welke accu dan ook toch redelijk snel leeg en daarom zit ik haast altijd wel in de buurt van een stopcontact. Daarom heb ik liever een ietswat kleinere accu zodat mijn laptop niet enorm groot wordt.

Pricewatch onderzoek
Zelf heb ik met behulp van de pricewatch al gekeken naar wat opties.

De macbook varianten welke ik overweeg (mogelijk met kleine aanpassingen aan specifiaties welke apple bied):
pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB
pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB

Andere alternativen:
pricewatch: Dell Precision M3800-1892
pricewatch: HP Zbook 15 F0U68EA

Aan jullie nu de vraag of jullie iets meer advies konden geven hierover. Ik ben redelijk bekend met desktops wat werkt en wat niet e.d. maar ik ben niet echt thuis in alles omtrend laptops, dus leek het me een goed idee om iets meer inzicht te krijgen van de mensen op tweakers voordat ik een redelijke hoeveelheid geld neertel.

[ Voor 0% gewijzigd door ruddie op 28-06-2014 17:37 . Reden: Toevoeging huidige laptop ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:47
Mocht je nog even kunnen wachten, dan is de Asus Zenbook NX500 misschien een hele mooie optie. Hij wordt helaas pas verwacht tegen het einde van het 3e of begin van het 4e kwartaal van dit jaar, maar de looks en specs liegen er niet om: Core i7 4712HQ, GTX850M, tot 512GB SSD en tot 16GB RAM en een 4K touchscreen. De prijs zal waarschijnlijk 1800+ euro zijn.

De Macbook Pro is ook een mooi apparaat, ik werk er zelf ook mee op het werk voor wat iOS development. Zelf vind ik OSX helemaal niets en erger ik mij er geregeld aan, maar dat hoeft niet hetzelfde te zijn voor jou. Het gewicht van de Macbook Pro viel mij eerlijk gezegd best wel tegen. Dit komt waarschijnlijk omdat ik mijn eigen Sony Vaio Pro gewend ben, wat de lichtste laptop/ultrabook is die je kunt vinden. Daarentegen de iets kleinere HP Elitebook van mijn collega, die op papier even zwaar is, voelt toch lichter dan de Macbook Pro.

Wat ik mij altijd afvraag is of het zinvol is om voor in dit geval voor een laptop zoveel uit te geven. Voor 1000-1500 euro krijg je een laptop die bij dagelijks gebruik zeker voor 95% dezelfde ervaring geeft. Ter illustratie:
  • Asus N550: wel wat zwaar (2.7kg), maar vervang je de HDD door een 512GB Crucial MX100 1TB Samsung Evo SSD en je hebt voor respectievelijk 1100 en 1300 euro een zeer nette laptop. Eventueel kun je het geheugen nog upgraden naar 16GB mocht dit nodig zijn, dit kost je nog 140 euro. Al met al blijf je ruim onder de 1500 euro met als enige echte nadeel mijn inziens het gewicht.
  • HP Envy 15: ongeveer gelijk gewicht aan de Macbook Pro (2.19kg), 12GB geheugen en een 512GB SSD voor onder de 1500 euro.
Een andere optie voor in zulke laptops is de Western Digital Black2 HDD/SDD combo drive; 120GB SSD en een 1TB HDD in 1 drive. Een vriend van mij heeft deze in zijn HP Envy laptop ingebouwd en hij is er zeer tevreden over. Je betaald wat extra t.o.v. en 120GB SSD + 1TB HDD, maar voor laptops die maar 1 drive kunnen huisvesten kan dit "the best of both worlds" zijn. Let hier wel op: deze drive is 9.5mm dik en niet alle laptops/ultrabook ondersteunen dit.

Afgezien van dit alles zou ik goed nagaan of de software die je voor school nodig hebt draait onder OSX. Het lijkt me namelijk zonde, mocht je een Macbook halen, dat je uiteindelijk alles in een Windows VM moet gaan draaien.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• ruddie
Moi_in_actie schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:23:
Mocht je nog even kunnen wachten, dan is de Asus Zenbook NX500 misschien een hele mooie optie. Hij wordt helaas pas verwacht tegen het einde van het 3e of begin van het 4e kwartaal van dit jaar, maar de looks en specs liegen er niet om: Core i7 4712HQ, GTX850M, tot 512GB SSD en tot 16GB RAM en een 4K touchscreen. De prijs zal waarschijnlijk 1800+ euro zijn.
Dit ziet er zeker uit als een mooie optie! Had er nog helemaal niet van gehoord, en bang zoizo van plan te wachten tot de nieuwe macbooks uit gaan komen (eind sept 2014 meen ik) dus dan zou de release van de NX500 zoizo ook al dicht in de buurt liggen.
Moi_in_actie schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:23:
Wat ik mij altijd afvraag is of het zinvol is om voor in dit geval voor een laptop zoveel uit te geven. Voor 1000-1500 euro krijg je een laptop die bij dagelijks gebruik zeker voor 95% dezelfde ervaring geeft.
Klopt, dit is ook een afweging welke ik aan het maken ben. Het probleem is eigenlijk dat ik vaak merk dat de laptops welke rond deze prijsklasse vallen en welk een redelijk zelfde performance geven vaak een stuk minder afgewerkt zijn en/of problemen hebben met warmte. De vraag of dit nu 500 euro waard is of niet, dat is er eentje waar ik nog niet helemaal over uit ben.

Hiernaast is de hoge resolutie welke de duurdere laptops geven een redelijke plus. Ik ben daarentegen niet helemaal zeker weet of dit daadwerkelijk de voordelen biedt welke ik denk. Ik merk namelijk dat bij het verschil tussen 1080p en 1200p je duidelijk meer "werkruimte" hebt op een scherm van >21", maar ik weet niet of dit hetzelfde is bij een laptop van 14"-17" of dat het simpelweg iets scherper beeld geeft.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op dit moment heb ik een redelijk zware laptop/accu, dit zou ik dus liever dit keer iets minder hebben, maar mocht dit zijn simpelweg zijn omdat dit een hoop stevigheid biedt wil ik dit wel overwegen.
En welke heb je op dit moment dan? Dan kan er iig gekeken worden naar lichtere laptops dan wat je nu hebt. :)

• ruddie
CptChaos schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:06:
[...]
En welke heb je op dit moment dan? Dan kan er iig gekeken worden naar lichtere laptops dan wat je nu hebt. :)
Goed punt, was ik helemaal vergeten. Op dit moment heb ik een (ongeveer) 3 jaar oude Lenovo thinkpad W520. Deze is ongeveer 2,6kg zonder accu. Maar de accu zelf is onderhand een kilo, en de adapter die erbij hoort is ook enorm zwaar.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ruddie schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:34:
[...]

Goed punt, was ik helemaal vergeten. Op dit moment heb ik een (ongeveer) 3 jaar oude Lenovo thinkpad W520. Deze is ongeveer 2,6kg zonder accu. Maar de accu zelf is onderhand een kilo, en de adapter die erbij hoort is ook enorm zwaar.
Dat gewicht is inclusief accu ;)

Verder waarom niet bij Thinkpad blijven als die pc je bevalt?

http://www.ebay.nl/itm/LE...Nov05&hash=item27e64e2d1b

14" FullHD IPS
i7 processor
12GB ram
1TB SSD van Samsung 840
6 cell accu geeft je ongeveer 6 uur surf tijd
3 jaar wereldwijde garantie

Waarom heel veel extra betalen voor een mac? Het aluminium is gevoelig voor het zuur van de handen, het aluminium krast snel en het is gevoelig voor deuken.
Die Thinkpad duw je gewoon zonder sleeve in het notebookvak van een tas en er is helemaal niets aan het handje.

• ruddie
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:47:
[...]

Dat gewicht is inclusief accu ;)

Verder waarom niet bij Thinkpad blijven als die pc je bevalt?

http://www.ebay.nl/itm/LE...Nov05&hash=item27e64e2d1b

14" FullHD IPS
i7 processor
12GB ram
1TB SSD van Samsung 840
6 cell accu geeft je ongeveer 6 uur surf tijd
3 jaar wereldwijde garantie

Waarom heel veel extra betalen voor een mac? Het aluminium is gevoelig voor het zuur van de handen, het aluminium krast snel en het is gevoelig voor deuken.
Die Thinkpad duw je gewoon zonder sleeve in het notebookvak van een tas en er is helemaal niets aan het handje.
Het probleem is dus dat de thinkpad me niet bevalt. Ik vind het eigenlijk te zwaar, hij ziet er niet echt geweldig uit en daarnaast is de quadro die erin zit een complete ramp. Ook heb ik redelijk wat problemen gehad met de drivers en performance van de laptop (tenminste, voor de specificaties die erin zitten).

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ruddie schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:54:
[...]

Het probleem is dus dat de thinkpad me niet bevalt. Ik vind het eigenlijk te zwaar
Deze is vele malen lichter 1,63kg, lichter dan een mac
hij ziet er niet echt geweldig uit
Dat is smaak, dit is een werkpaard, built to last.
en daarnaast is de quadro die erin zit een complete ramp. Ook heb ik redelijk wat problemen gehad met de drivers en performance van de laptop (tenminste, voor de specificaties die erin zitten).
Lenovo heeft by far de beste driver ondersteuning voor windows en voor de quadro kaart kan je van nvidia.com de juiste drivers downloaden. Hier staan zelfs geoptimaliseerde drivers voor verschillende software pakketen.

Maar volgensmij heb je je keuze al gemaakt en wil je gewoon een mac.

• ruddie
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:03:

Lenovo heeft by far de beste driver ondersteuning voor windows en voor de quadro kaart kan je van nvidia.com de juiste drivers downloaden. Hier staan zelfs geoptimaliseerde drivers voor verschillende software pakketen.

Maar volgensmij heb je je keuze al gemaakt en wil je gewoon een mac.
Zelf ben ik desktop PCs gewend, dus het kan zijn dat desktop drivers simpelweg beter zijn - maar daar kan ik verder niet veel over spreken. Maar als voorbeeld: de touchpad doet het regelmatig niet fatsoenlijk na inloggen (dit was al redelijk vanaf het begin, en is zeker geen hardware issue).

Hiernaast kan je veel zeggen, maar de quadro kaart in de W520 werkt bij mij echt totaal niet fatsoenlijk. Het idee is dat deze automatisch gaat overschakelen wanneer nodig, maar uiteindelijk werkt dit in meer dan 50% van de gevallen niet zoals gewenst (dat is mijn ervaring tenminste) en moet ik de quadro forcen op bepaalde programmas te gaan draaien, wat een nogal prut werk is als dit iedere keer maar moet gebeuren.

Daarnaast, nee ik wil niet persee een macbook, ik zie het gewoon als een optie - Ik verbaas me over het feit dat je zo snel al conclusies hierover gaat trekken. Als je de post en reacties had gelezen had je hoogstwaarschijnlijk al gezien dat ik ook andere ultrabooks had aangedragen en in principe niets meer heb gezegd over een macbook naast het feit dat ik er even naar gekeken had en de touchpad wel handig vond werken.

Ook had ik eigenlijk gezegd aangenomen dat de macbook pros niet zo zwaar waren (op het eerste gezicht), dat jij nu opmerkt dat de laptop eigenlijk best zwaar is verbaast me nogal. Vooral als ik ook op de pricewatch ga kijken (ben je misschien de accu vergeten in de W520)?

De lenovo specificaties geven 2,6kg aan:
pricewatch: Lenovo Thinkpad W520 (NY54MMH)

Terwijl de macbook pro 2,02kg aan geeft:
pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB

En hiernaast is de macbook adapter ongeveer de helft van het gewicht van de W520.

Hiernaast wil ik mijn mening nog wel wat duidelijker maken: het is vooral ook dat ik de W520 te hoog vind (minimaal 2x, mogelijk zelfs 3x ze hoog als deze ingeklapt is).
Pagina: 1