Modem driver verwijderen vanaf de CLI? (geluid issues)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:44

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik voel me een beetje een noob dat ik deze basisvraag nu moet stellen, maar ik krijg het zelf niet gevonden ;( .

De oude(re) laptop van een van mijn zussen had nog Windows Vista en was zo traag dat ze ook op Linux over wilde. Vanwege de leeftijd (Toshiba Satellite Pro A120) ging ik voor de LXDE omgeving, dus Lubuntu.
Het geluid wil niet werken, en ik heb getraceerd dat dit waarschijnlijk komt omdat de modem op dezelfde kaart zit. Volumebediening e.d. werken prima, maar er speelt niks af over de speakers of headphones.

De oplossing zou zijn om de modem-driver uit te schakelen, maar hoe doe ik dat vanaf de CLI?
Lubuntu heeft voorzover ik weet & kan vinden geen GUI tool om zoiets te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Kun je het modem niet in de bios uitschakelen?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Slim bedacht, maar helaas. Deze bios is dermate oud dat hij nog zwart/wit is en niet veel meer bied dan "datum" en "welke harde schijf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

http://www.linlap.com/toshiba_satellite_pro_a120
"Use the snd-hda-intel module" ?

En http://forums.computers.t...hread.jspa?threadID=66810 ? (zie laatste reactie)

[ Voor 40% gewijzigd door Raven op 28-06-2014 15:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat heb ik al ingesteld (via Alsa config) maar helpt niet.
Dat is een Windows tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Woops, * Raven moet beter lezen :P

Maar is er in Linux niet ergens iets waar mute aan zou kunnen staan? Op verschillende plekken bedoel ik dan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:21:
Woops, * Raven moet beter lezen :P

Maar is er in Linux niet ergens iets waar mute aan zou kunnen staan? Op verschillende plekken bedoel ik dan.
Ik heb alle sliders in alsa-mixer geprobeerd, en als ik mute/unmute reageert het icoon rechtsonder daar ook normaal op. De (hardwarematige) volume slider van de laptop zelf, wanneer bediend, reageert ook op de volume slider in Lubuntu (dwz, die schuift netjes mee op en neer). Er is dus een werkende vorm van communicatie tussen die twee, alleen geen output naar speakers of headphones. Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaopadkai
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10-2017
Als je Linux opstart laad je kernel - de kern van je OS - de drivers in.

Om te weten welke drivers er moeten worden ingeladen word je modprobe configuratiefile geraadpleegd.

Deze staat waarschijnlijk ergens onder:
/etc/modprobe.d

Of het is:
/etc/modprobe.conf

Maak eerst even een backup kopie van deze file voordat je een wijziging doorvoert.

Open je modprobe configuratie file en zet je modem driver welke wordt ingeladen op 'off'.

OSCE | OSCP | CISSP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

met lspci -v(vvvvv, not sure hoeveel verbose je er nodig heb) kan je zien welke kernel module er op dit moment in gebruik is door een bepaald device (even aannemend dat je modem device (in-)direct via pci verbonden is); door deze vervolgens in je /etc/modules.d/blacklist.conf toe te voegen disable je het device effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hm, LSPCI geeft mij aan dat er helemaal geen modem zou bestaan (gek, want de geboden oplossing volgens 'het internet' voor dit model laptop zou het uitschakelen van het modem zijn).

Als ik in de map modprobe.d kijk zijn daar een aantal blacklist aangemaakt, waaronder eentje voor modems. Ik heb daarin alle types uncommented en daarna alsa ge-reload maar ook dat maakte geen verschil.

Ook alles in het systeem geüpdatet, maar dat hielp ook niks (zag ook niks over alsa voorbij komen daarbij).

Hij herkent de geluidskaart prima en lijkt ook gewoon de driver te laten, een reload werkt ook zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Aangezien het een laptop is, heb je niet mute aan staan dmv de Fn-keycombo?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:34:
Aangezien het een laptop is, heb je niet mute aan staan dmv de Fn-keycombo?
Nope, en als dat zo zou zijn zou de GUI dat ook aangeven ;-).

Sowieso is dat een van de eerste dingen die ik probeer, aangezien sommige Linux distro's dat standaard doen (op mute booten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In Windows wel ja, ik weet echter niet in hoeverre Linux (out of the box) met dat soort dingen overweg kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 28-06-2014 17:48 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Eerst lsmod om te kijken welke drivers je hebt geladen. Dan 'modprobe -r <driver>' om de driver te ontladen (dat werkt niet altijd en zelfs als het werkt kan de hardware in de verkeerde stand blijven staan). Vervolgens in /etc/modprobe.d/local.conf blacklisten om te voorkomen dat die driver in de toekomst nog geladen wordt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Laat eens zien wat er in /proc/asound/devices en /proc/asound/cards staat. Voer dan aplay -l (kleine L) uit. Met aplay -L zie je alle mixers (ook de virtuele waar je geen volume control voor hebt). Voer dan iig een speaker-test -d [apparaat van aplay -l] om te zien of je apparaat wel werkt. Een speaker-test zonder argumenten geeft weer welk device 't zou gebruiken.

Dus ipv blind staren op het proberen uit te schakelen van de modem, kan je beter kijken naar het oplossen van het probleem. Dat is niet de modem uitschakelen. Ik weet nog van m'n Fujitsu-Siemens laptop dat 't geluid pas werd herkend als de modemdriver was geïnstalleerd. Het zou mij dan ook niet verbazen als je geluid stopt als de modem niet meer te bereiken is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1