Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

P8Z68-V/Gen3 + i2500K Opstart problemen

Pagina: 1
Acties:

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-10 14:55

el-jorge

turn around and feel the vibe

Topicstarter
Ik heb zo'n 2,5 jaar geleden een systeempje gebouwd met de volgende specs:

Asus P8Z68-V/Gen 3 mobo
i2500K processor
corsair vengeance lp-cml8gx3m2a1600c9b-blue 8gb geheugen
Samsung 830 ssd
Gigabyte gtx670
Seasonic X-560 gold voeding

Nog nooit geen problemen gehad.

De afgelopen dagen heb ik wat opstart problemen. Na een halve dag uit te hebben gestaan ging de pc vaak niet aan. Dan moest ik de knop flink wat keren indrukken voordat de pc opstartte. Of zelfs via de startknop op het mobo om de pc aan te zetten, en dat hielp vaak al niet. Echter startte die uiteindelijk altijd wel op. Ik had een kleine overclock, die heb ik gelijk na de 1e keer terug gedraaid, en de meeste recente bios erop gezet. Dat lostte het probleem niet op. Temp's gechecked, geen vreemde waardes.

Vanavond pc opgestart, en na een paar keer drukken deed ie het. Halve avond weg geweest, en vervolgens wilde de pc niet uit de slaapstand komen. Uitgezet en opnieuw opgestart, brand het CPU lampje op het mobo.
De CPU koeler eraf gehaald om de koelpasta te vervangen en de CPU te controleren. Bios herkent een nieuwe cpu, en de pc doet het .... echter net na 3 uur in sleepmode te hebben gestaan moest ik de pc eerst helemaal uitzetten voordat die weer aan ging.

Lastig probleem, iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik vermoed nog steeds de cpu? Of kan het dan toch mijn mobo/ psu/ ram zijn? Zo ja, in welke volgorde checken? Zou een verse windows install kunnen helpen?

Als dat niet werkt, weet ik dan gelijk dat mijn CPU is overleden?

Als het mijn CPU is, heeft het dan zin op dit bord een nieuwe CPU te zetten, of moet ik dan gelijk ook mijn mobo vervangen?
En kan ik mijn RAM ook nog op de huidige generatie mobo's gebruiken?

Topic in een ander subbord mag dicht, zelfde onderwerp verkeerde plaats.

Spielerei...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CPU lijkt me vrij onwaarschijnlijk, die dingen gaan niet vaak stuk, en als ze stuk zijn dan doet je PC gewoon helemaal niets meer. Ik heb eerder het vermoeden dat het of je mobo is (in mijn ervaring gaan Asusborden vaak op zo'n vage manier dood), of ligt het aan de PSU. Ik zou dus eerst eens kijken of je je PSU en moederbord kunt testen in een ander systeem, om te achterhalen of dat het probleem verhelpt.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

TERW_DAN schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:12:
CPU lijkt me vrij onwaarschijnlijk, die dingen gaan niet vaak stuk, en als ze stuk zijn dan doet je PC gewoon helemaal niets meer. Ik heb eerder het vermoeden dat het of je mobo is (in mijn ervaring gaan Asusborden vaak op zo'n vage manier dood), of ligt het aan de PSU. Ik zou dus eerst eens kijken of je je PSU en moederbord kunt testen in een ander systeem, om te achterhalen of dat het probleem verhelpt.
Ik zou eerder denken dat het aan het bios ligt.

Ik zat net ff te kijken en zag dit:
For proper operation, please ensure to update Intel Rapid Storage Technology driver to version 11.5.0.1207 and BIOS to version 3603 before enabling Intel Smart Response Technology.
Heb jij dat ook gedaan?

http://www.asus.com/nl/Mo...8VGEN3/HelpDesk_Download/

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:12:
Heb dat ondertussen ook veel gevonden.
Frozen schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:17:
[...]

Ik zou eerder denken dat het aan het bios ligt.

Ik zat net ff te kijken en zag dit:
[...]

Heb jij dat ook gedaan?

http://www.asus.com/nl/Mo...8VGEN3/HelpDesk_Download/
Ja die heb ik erop gezet. En de klachten waren ook al met de bios die er eerst op stond, bios versie 0301.

Gister wat bios instellingen veranderd. Gister bij het opstarten na het volledig uitzetten, niks aan de hand, bij het opnieuw opstarten, niks aan de hand. Vanaf slaapstand leek er ook niks aan de hand.

Vanmorgen, pc heeft 10 uur uitgestaan. Ik druk de knop in, en het duurt gewoon 10 seconden voordat de pc tot leven komt. Voorheen ging de pc gelijk aan. De pc lijkt dus moeite te hebben als die langere tijd uit of in slaapstand heeft gestaan?

[ Voor 98% gewijzigd door el-jorge op 29-06-2014 08:55 ]

Spielerei...

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Ik probeer het probleem te analyseren en op basis daarvan de volgorde te bepalen van testen. Wat heb ik tot nog toe gemerkt:

1: Computer start niet op met het indrukken van de powerknop. Pas na het langdurig inhouden (net alsof je de pc via de powerknop gaat uitzetten), en dan vervolgens de knop in te drukken gaat de pc meestal aan. Dit probleem doet zich alleen voor als de pc lang(er) dan +/- 10 uur heeft uitgestaan, en dan niet eens altijd, soms zit er ook gewoon een vertraging op, dan gaat de pc na een seconden of 10 aan.
2: Pc komt niet uit slaapstand. Ook dit doet zich voor bij langere tijd in slaapstand, +/- 3uur. Bij het ui slaapstand laten komen fade de powerknop uit, waarna de procedure in stap 1 gevolgd moet worden. Als de pc dan aan gaat, lijkt het nog steeds dat die uit slaapstand komt. Bij dit punt komt het af en toe voor dat die wel weer aan gaat, maar dat hij niet voorbij post komt, dan moet ik meestal opnieuw stap 1 volgen.
3: Bij het uitzetten van de pc en het gelijk weer opnieuw aanzetten heb ik (bijna) geen problemen, in 95% van de gevallen start de pc goed weer op. Ditzelfde geldt voor de slaapstand.
4: Pc opnieuw opstarten, geen problemen.

Uitsluiten van onderdelen maakt dit probleem lastig. Dan zou ik bij het uitsluiten altijd +/- 10uur moeten wachten of dat de pc dezelfde kuren heeft.

Ik vermoed het mobo, of de voeding. Ik neem aan dat als een verse windows 7 install doe dat dat niet uit gaat maken, aangezien het een power probleem lijkt te zijn? Dus of de voeding is brak, of het mobo is brak en ontvangt geen goede signalen van de voeding.

Wat denken jullie?

Spielerei...