Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Topicstarter
Al jarenlang ben ik geinterresseerd in vastgoed en inmiddels heb ik besloten een stap te maken in die richting. Één van de noodzakelijke stappen in mijn plan is om op termijn NVM-makelaar te worden. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer voor welke cursus te volgen. Als ik bijvoorbeeld hier bij de NHA kijk dan kost zo'n opleiding zo'n 700,-. Maar er zijn zoveel andere opleidingen te kiezen inclusief diegene met in de avond les. Welke moet ik nu hebben?

Overigens staat er 24 maanden voor, maar dat kan ik haast niet geloven. Zo'n cursus moet je in de avonduren toch wel binnen het jaar afgerond kunnen hebben?

Verder ben ik op de hoogte van het overschot in makelaarsland dus daar hoeft niet over gediscussierd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Wat is uiteindelijk je doel? Een eigen makelaarskantoor beginnen?

Als dat het geval is kun je waarschijnlijk de studiekosten weer aftrekken van de belasting, moet je even kijken hoe de regels precies zijn.

Als ik op de site van de NHA kijk kun je sneller studeren door meer modules te bestellen. Inhoudelijk heb ik alleen geen idee wat een goeie cursus kan zijn. Een keer een cursus van de NHA gezien en in feite krijg je gewoon materiaal en moet je het voor de rest zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Studiekosten kun je sowieso in aftrek nemen van je inkomsten mits het voor ( toekomstig) werk is.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Tip, ondanks dat je op de hoogte bent: begin er niet aan. Meest overschatte onzin beroep en het zal met de tijd sowieso verdwijnen.

Als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in vastgoed (en niet het verkopen van huisjes), wees dan slim en ga aan een ECHTE hogeschool of universiteit (ik heb master of real estate gedaan aan de TU/e) studeren, leer je tenminste iets. Als je echt in het wereldje terechtkomt zie je pas hoe mensen met enige kennis tegen makelaars aankijken.

Wil je desondanks toch beginnen, doe dan mee met de 'officiële NVM aangeschreven' cursussen, het is een grote ballentent in het makelaarswereldje, dus zolang je niet daadwerkelijk NVM bent, nemen ze je nog minder serieus.

Ik ben de laatste die neer zou kijken naar mensen, dat bedoel ik met deze post ook totaal niet. Maar wees aub verstandig en verdiep je daadwerkelijk in vastgoed en leer een echt beroep en doe kennis op bij een echte hogeschool / universiteit. Verdoe je tijd niet aan onzincurussen die je zogenaamd 'opleiden' tot iemand die huizen kan verkopen. Want geloof mij, dat kun je nu al... Het is niet voor niets een vrij beroep; iedereen kan zich nu al makelaar noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 17:23
Anoniem: 110299 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:12:
Tip, ondanks dat je op de hoogte bent: begin er niet aan. Meest overschatte onzin beroep en het zal met de tijd sowieso verdwijnen.

Als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in vastgoed (en niet het verkopen van huisjes), wees dan slim en ga aan een ECHTE hogeschool of universiteit (ik heb master of real estate gedaan aan de TU/e) studeren, leer je tenminste iets. Als je echt in het wereldje terechtkomt zie je pas hoe mensen met enige kennis tegen makelaars aankijken.

Wil je desondanks toch beginnen, doe dan mee met de 'officiële NVM aangeschreven' cursussen, het is een grote ballentent in het makelaarswereldje, dus zolang je niet daadwerkelijk NVM bent, nemen ze je nog minder serieus.

Ik ben de laatste die neer zou kijken naar mensen, dat bedoel ik met deze post ook totaal niet. Maar wees aub verstandig en verdiep je daadwerkelijk in vastgoed en leer een echt beroep en doe kennis op bij een echte hogeschool / universiteit. Verdoe je tijd niet aan onzincurussen die je zogenaamd 'opleiden' tot iemand die huizen kan verkopen. Want geloof mij, dat kun je nu al... Het is niet voor niets een vrij beroep; iedereen kan zich nu al makelaar noemen.
Wist ik niet.. ben ik nu dus naast opticien ook makelaar ;) even mijn CV bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Gadgeteer schreef op maandag 30 juni 2014 @ 08:14:
Wist ik niet.. ben ik nu dus naast opticien ook makelaar ;) even mijn CV bijwerken.
Bijna alle beroepen zijn "vrije" beroepen. Ga je ook op je CV zetten dat je ook stratemaker, dakdekker, zonnepanneel-installateur en software-engineer bent, om maar eens een paar van de vele opties te noemen?

[...] Verdoe je tijd niet aan onzincurussen die je zogenaamd 'opleiden' tot iemand die huizen kan verkopen. Want geloof mij, dat kun je nu al... Het is niet voor niets een vrij beroep; iedereen kan zich nu al makelaar noemen.
Dat je ergens niet persé een specifieke opleiding voor hoeft te hebben om werkzaam te zijn in het vak, is op zichzelf geen diskwalificatie van dat vak. Er is veel aan te merken aan de makelaardij, maar dit lijkt me geen sterk argument. Dat wil niet zeggen dat er geen inhoudelijk betere opleidingen zijn dan de cursussen waar de TS het over heeft, en de universitaire of HBO opleiding waar Homer aan refereert zijn inhoudelijk ongetwijfeld veel beter.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 581393

Helemaal mee eens. Ik ben zelf geen makelaar maar mijn vader is een van de laatste makelaars die beëdigd is. Tegenwoordig mag iedereen zichzelf makelaar noemen zonder daarvoor ook enige moeite te hebben gedaan. De vakmensen kijken inderdaad met ander oog naar zaken dan de, om het kort door de bocht te noemen, salesmensen.

Een vriend van mij heeft ook een cursus van 2 jaar gedaan om makelaar te worden. Maar als ik heel eerlijk ben zou ik geen zaken met hem doen. Hij heeft gewoon niet voldoende bouwkundige kennis. Want dat zit er niet in bij die cursus.

Maar misschien kijk ik er anders tegenaan dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 17:49
Ben het eens met ATS en jcking. Lees het boek 'de makelaar' van Joost van kleef en Henk Willem Smits. Geeft een donkere blik op de makelaar (met korrel zout) .

Let wel, niet alle makelaars zijn boemannen. Heb nu veel met makelaars van doen en er zitten echt wel een paar capabele mensen tussen. Maar zeker niet allemaal.

NVM zegt eigenlijk niets. Tis alleen een mechanisme om de drempel hoger te leggen om de toestroom van nieuwe makelaars te beperken.

Ik zou het zelf ook zoeken in een echte opleiding ipv cursus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb zelf op dit moment ervaring met een makelaar (huidige woning staat in de verkoop).

Maar ik heb er geen hoge pet van op. Tegenwoordig heb je van die openhuizen dagen, die ik als verkoper zelf uitvoer.
Mijn makelaar heeft continue een afwachtende houding. Hij doet pas iets als ik zelf opdracht geef.

"Wij hebben haar voicemail ingesproken, mocht zij hier niet op reageren, gaan wij ervanuit dat er geen interesse is in de woning" Uhhhhh.. oke :?

Na een week nogmaals opdracht gegeven diezelfde personen na te bellen en ja hoor.. kwam uiteindelijk een heel verhaal naar voren wat ze van de woning vond (positief).

Zo'n makelaar is alleen maar handig/prettig voor de opmaak van een koopakte en dat je woning op Funda staat.. voor de rest, die bezichtigingen kan je prima zelf doen.. en misschien zelfs met veel meer kracht.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-06 15:27
Nu toch weer relevant, is een makelaarscursus goed voor wat basiskennis vastgoed? Ik heb andere opleidingen gedaan en zie het niet zitten om een hele opleiding te volgen. Wel werkervaring in vastgoed (beleggen/ontwikkelen), maar ik merk dat ik basiskennis mis (o.a. bouwkundig).

Welke cursus is dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@brambello
Een topic van 5 jaar oud hiervoor kicken is niet de bedoeling. Maak voor je vraag een nieuw topic aan. Deze gaat op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.