Htpc i5 4670K

Pagina: 1
Acties:

• sensini1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-01 00:32
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het samenstellen van een media systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Voornamelijk media (films) kijken. Misschien ook andere programma´s zoals media bewerken.
Misschien ook downloaden van bijv nieuwsgroepen, maar daar ben ik nog niet over uit. Ik heb al een pc waar ik al alles op doe behalve media (films) kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Heb geen vast bedrag in mn hoofd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Wat randapparatuur betreft, heb ik alles al. Er hoeft voor zover ik weet niks bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Het enige wat ik weet is dat het systeem voornamelijk voor media gebruikt zal worden.
En vrij stil moet zijn. Een vrij stille HTPC dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee geen voorkeuren. Nog niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

System moet vrij stil zijn

Ga je overklokken?

Ik weet nog niet of ik ga overklokken.

Ik wil mijn excuses aanbieden omdat ik nog niet een lijst van hardware heb geplaatst.
Er ging iets mis nadat ik onderaan op hardware zoeken klikte.
Ik zal het snel doen nadat ik gelezen heb hoe dat precies moet.
Nogmaals mijn excuses.

Hier is het lijstje:
Oh, wat ik al heb is de behuizing, de ssd en de processor in het lijstje.
Processor heb ik overgenomen van een Tweaker paar dagen geleden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,89€ 189,89
1ASRock Z87 Extreme4€ 112,95€ 112,95
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 131,95€ 131,95
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,81€ 87,81
1Origen AE S16V€ 343,49€ 343,49
1Noctua NH-U9B SE2€ 46,90€ 46,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Cooler Master VS V650S€ 80,15€ 80,15
1Adata Premier Pro SP900 128GB€ 60,81€ 60,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.122,75

[ Voor 72% gewijzigd door sensini1 op 28-06-2014 17:41 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
kun je uitleggen waarom je een overklokbare i5 wilt voor films kijken?

sorry, ik zie net dat je het hebt overgenomen

ik zie weinig dingen die niet stil zijn

de noctua's zijn stil

de voeding is vrij stil (alleen wel een beetje overkill, jouw systeem zoals nu zal niet meer dan 150 W gebruiken)

voordeel van de vs serie is dat het efficient is bij een hele lage belasting

de videokaart is stil (met deze kaart kan je nog leuk spelletjes spelen, ik zou dan wel een Xbox 360 Controller erbij doen)

de kast is stil

hdd kan je ook kijken voor een wd black (wel hoorbaar) ivm met de betrouwbaarheid of de wd red als je het helemaal stil wilt

ram kan je ook kijken naar crucial. gele stickies zouden niet misstaan op dat moederbord

mag ik vragen waarom je voor dat moederbord hebt gekozen?

ook vind ik dit systeem overkill voor jouw gebruik

[ Voor 90% gewijzigd door mirp op 28-06-2014 07:59 ]

• xxkylexx
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-09-2023
Het systeem wat jij hebt word eerder een game systeem ik ben laatst ook bezig geweest voor een htpc hieronder het lijstje voor films kijken een super ding:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 49,-€ 49,-
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 51,-€ 51,-
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 90,91€ 90,91
1Silverstone Milo ML04€ 69,-€ 69,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,04€ 32,04
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,45€ 50,45
1Crucial MX100 128GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,90

Je kan veel beter hier een game systeem van maken en miss later zo'n htpc als hier het lijstje boven erbij kopen imho

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-03 14:24
Agreed, als je alleen gaat streamen, nieuwsgroepen heb je echt niet een i5 nodig ;) Dat kan zelfs met een Atom als het moet!

Alleen dat video bewerken tja, doe je toch niet op een tv? / media pc?

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 10:24

amas

Law of Nature: Chaos

Alles is redelijk overkill in jouw lijstje voor wat je wilt gaan doen (films bekijken).
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 64,90€ 64,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 63,04€ 63,04
1Crucial MX100 256GB€ 90,11€ 90,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,29

De CPU heb je al, dus die staat iig in het lijstje. Je geeft aan dat je niet weet of je gaat overklokken. Dus dat zal dan ook wel niet gaan gebeuren. Vandaar een goedkoop doch goed moederbord, waar je niet mee kan overklokken. Wil je dat wel dan ben je meer geld kwijt: http://tweakers.net/categ...rD1hp_aPNUTbK8PfenCW3tX4A. Deze kast is een stuk kleiner dan de Origin en is naar mijn mening een mooie kast voor in de huiskamer. Een Big Shuriken voor de extra stilte en je bent helemaal klaar :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
TheAmassama schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:25:
Alles is redelijk overkill in jouw lijstje voor wat je wilt gaan doen (films bekijken).

De CPU heb je al, dus die staat iig in het lijstje.
De kast heeft hij ook al (alleen de kast is al net zo duur als een complete HTPC),
de SSD heeft hij ook al (jammer gemiste kans want er zijn veel betere)
en de processor heeft hij dus ook.....

8)7

• sensini1
mirp schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 06:13:
kun je uitleggen waarom je een overklokbare i5 wilt voor films kijken?

sorry, ik zie net dat je het hebt overgenomen

ik zie weinig dingen die niet stil zijn

de noctua's zijn stil

de voeding is vrij stil (alleen wel een beetje overkill, jouw systeem zoals nu zal niet meer dan 150 W gebruiken)

voordeel van de vs serie is dat het efficient is bij een hele lage belasting

de videokaart is stil (met deze kaart kan je nog leuk spelletjes spelen, ik zou dan wel een Xbox 360 Controller erbij doen)

de kast is stil

hdd kan je ook kijken voor een wd black (wel hoorbaar) ivm met de betrouwbaarheid of de wd red als je het helemaal stil wilt

ram kan je ook kijken naar crucial. gele stickies zouden niet misstaan op dat moederbord

mag ik vragen waarom je voor dat moederbord hebt gekozen?

ook vind ik dit systeem overkill voor jouw gebruik
Bedankt voor je reactie.
Ok, de geselecteerde hardware uitleggen voorzover ik dat kan.

Wat de voeding betreft, ik heb 650 watt gekozen omdat dat dat makkelijk is voor een toekomstige systeem upgrade. Ik wil de gekozen kast over misschien een jaartje of zelfs eerder gaan gebruiken voor een compleet systeem die ik dagelijks ga gebruiken. En dan zal ik een kleinere kast nemen voor een htpc.
Bijvoorbeeld de Silverstone ML07 of de Silverstone Raven rvz01.

Wat de grafische kaart betreft, ik wilde in eerste instantie de EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB SC nemen, maar iedereen zegt dat dat ding net een opstijgende straaljager is wat geluid betreft.
Ik heb een stuk of 4 Xbox controllers. Dus wat dat betreft zit ik goed.

Wat de harde schijf betreft, ik heb een externe Toshiba harde schijf gehad. Ik heb daarmee meer dan 7 jaar gedaan. Is nooit iets mee misgegaan. Heb dat ding uiteindelijk nog in perfecte staat weggegeven.
Ik heb nooit een WD gehad. Zullen ongetwijfeld goede schijven zijn.

Ik heb voor de Asrock Z87 Extreme4 gekozen omdat het vrij goede reviews heeft.
Door zoveel verschillende moederborden kan ik de moederbord-jungle niet meer zien.
Ik moet er toch een kiezen. Wilde eerst de Extreme 6 maar zag voordeel ervan niet in, behalve dat het een Z97 bord is. Maar de extra functies van de Z97 heb ik niet nodig.
Wilde ook voor de Gigabyte GA-Z87X-UD3H gaan, pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-UD3H maar zag ook daarin niet waarom ik die in plaats van de Extreme4 moest nemen.

Heb niet veel verstand van moederborden. Misschien kan jij me vertellen waarom de gekozen mobo wel of niet goed is?

En wat overkill betreft, ik weet dat het een vrij krachtig systeem is.
Voor media is misschien een AMD a8 of a10 meer dan genoeg.
Maar zoals ik eerder zei, dit systeem zal ik misschien binnen een jaar gaan aanpassen voor normaal pc gebruik. Misschien hoef ik er niet eens wat aan te passen.
Maar ik ga zowieso een kleinere kast nemen voor mijn volgende htpc.

Ok, ik heb de GeiL reepjes vervangen door Crucial Ballistix Tactical reepjes.

• sensini1
xxkylexx schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 08:59:
Het systeem wat jij hebt word eerder een game systeem ik ben laatst ook bezig geweest voor een htpc hieronder het lijstje voor films kijken een super ding:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 49,-€ 49,-
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 51,-€ 51,-
1Silverstone Milo ML04€ 69,-€ 69,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Crucial MX100 128GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,90

Je kan veel beter hier een game systeem van maken en miss later zo'n htpc als hier het lijstje boven erbij kopen imho
Bedankt kyle voor je suggestie. Een mooi lijstje .
Zoals in mijn reactie aan mirp, zal ik voorlopig het systeem als htpc gebruiken en over een jaartje of eerder
als normaal systeem ter vevanging van mijn huidige i7 systeem.
Een goede lijst voor een goede htpc. Alleen zou ik persoonlijk misschien voor minimaal de a8 gaan.
Het liefst voor de a10. Hoe hoger de ciijfers hoe beter haha :')
Al is dat natuulijk in de meeste gevallen onzin.

• sensini1
supayoshi schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:00:
Agreed, als je alleen gaat streamen, nieuwsgroepen heb je echt niet een i5 nodig ;) Dat kan zelfs met een Atom als het moet!

Alleen dat video bewerken tja, doe je toch niet op een tv? / media pc?
Dank je voor je reactie.
Wat media bewerken betreft, is het nog een ''misschien''. Is natuurlijk niet zeker dat ik dat er werkelijk op ga doen.
Heb al een normale pc met een hyper threading processor waar ik al alles op doe.
En downloaden is een bijzaak, niet een verreiste.
Ik zal dus misschien wel of misschien ook niet op het systeem gaan downloaden.

• sensini1
TheAmassama schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:25:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 64,90€ 64,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 63,04€ 63,04
1Crucial MX100 256GB€ 90,11€ 90,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,29

De CPU heb je al, dus die staat iig in het lijstje. Je geeft aan dat je niet weet of je gaat overklokken. Dus dat zal dan ook wel niet gaan gebeuren. Vandaar een goedkoop doch goed moederbord, waar je niet mee kan overklokken. Wil je dat wel dan ben je meer geld kwijt: http://tweakers.net/categ...rD1hp_aPNUTbK8PfenCW3tX4A. Deze kast is een stuk kleiner dan de Origin en is naar mijn mening een mooie kast voor in de huiskamer. Een Big Shuriken voor de extra stilte en je bent helemaal klaar :)
Bedankt voor suggestie en lijstje.

wat betreft het Extreme4 mobo, staat er dit op de Asrock website : ''Supports ASRock BCLK Full-range Overclocking''.
Waarom zou ie volgens jou niet geschikt zijn voor overklokken?
En de kast heb ik al, dus op dit moment is een andere kast geen optie. Wel in de toekomst (over een jaartje of eerder)
En is de Big Shuriken stiller dan de Noctua NH-U9B SE2? De Big is 9 db en nog wat. De Noctua is 7 db en nog wat.

• sensini1
Reepje schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:39:
[...]

De kast heeft hij ook al (alleen de kast is al net zo duur als een complete HTPC),
de SSD heeft hij ook al (jammer gemiste kans want er zijn veel betere)
en de processor heeft hij dus ook.....

8)7
Bedankt voor je advies. Ik heb de Adata SSD genomen vanwege de goede reviews en de snelheid.
Lezen (sequentieel) : 550MB/s
Schrijven (sequentieel) : 505MB/s.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
sensini1 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:24:
Bedankt voor je advies. Ik heb de Adata SSD genomen vanwege de goede reviews en de snelheid.
Lezen (sequentieel) : 550MB/s
Schrijven (sequentieel) : 505MB/s.
Ik moet toegeven dat internet vrij verwarrend kan zijn, maar je hebt je zeer slecht laten informeren.
Deze Adata is juist langzaam. En het is een zeer oud model, 2 jaar geleden al uitgekomen en men http://www.computershoppe...a-premier-pro-sp900-128gb schreef toen al

Underperformed, even with firmware update
Priced higher than much faster drives with slightly less capacity

Dus ja, je hebt aan alles een flinke overkill, met als kers op de pudding een dure en slechte sandforce SSD.

• xxkylexx
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-09-2023
Reepje schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:39:
[...]

Ik moet toegeven dat internet vrij verwarrend kan zijn, maar je hebt je zeer slecht laten informeren.
Deze Adata is juist langzaam. En het is een zeer oud model, 2 jaar geleden al uitgekomen en men http://www.computershoppe...a-premier-pro-sp900-128gb schreef toen al

Dus ja, je hebt aan alles een flinke overkill, met als kers op de pudding een dure en slechte sandforce SSD.
Ook vind ik het knap dat hij zegt dat hij over een paar jaartjes wilt upgraden naar een volledige pc. Ik ben zeer benieuwd hoe hij in een htpc kastje een dikke videokaart en alles wil proppen zonder dat alles stik heet wordt?

• amas

amas

sensini1 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18:
[...]

Bedankt voor suggestie en lijstje.

wat betreft het Extreme4 mobo, staat er dit op de Asrock website : ''Supports ASRock BCLK Full-range Overclocking''.
Waarom zou ie volgens jou niet geschikt zijn voor overklokken?
En de kast heb ik al, dus op dit moment is een andere kast geen optie. Wel in de toekomst (over een jaartje of eerder)
En is de Big Shuriken stiller dan de Noctua NH-U9B SE2? De Big is 9 db en nog wat. De Noctua is 7 db en nog wat.
Ok, het is idd niet helemaal waar dat je niet kunt over klokken met een B85 chipset. Je kunt de BCLK iets verhogen maar dat is slechts een paar MHz. Bij een Z-chipset is de multiplier unlocked, waardoor je veen eel hogere uiteindelijke snelheid hebt.

Ik koos de Shuriken omdat de Mugen niet in de Node past. Maar ik las eroverheen dat je de Origin al had. De Mugen zal idd wat stiller zijn, als die past kun je die beter nemen.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik gebruik een I3 4130/8GB in mijn HTPC en dat werkt gewoon super, HDMI naar TV met een B75 bordje, een 250 watt SFX voeding in een lelijk desktop kastje (ding staat toch in mijn tv meubel en zie je niet).

Ik ben nog geen enkele film tegengekomen die ik niet af kan spelen, BR 1080p (~50GB images) doen het perfect.

Ik zou eerder geld uitgeven aan stillere koeling dan een duurdere cpu, game je er niet op zou ik niet eens een videokaart kopen.

Daarbij gebruik ik een simpel Logitech wireless keyboard/muis setje.

En als ik wil gamen gebruik ik de Steam stream optie wel via mijn game pc, HD4400 heeft nergens problemen mee.

Aangezien ik een hoop onderdelen had liggen heb ik alleen een CPU+Moederbord hoeven kopen, was totaal nog geen 150 euro kwijt.

- i3 4130 (2 x 3.4Ghz + HT @ ~ 2.4Ghz)
- 1 x 64GB SSD voor windows
- 1 x 2TB voor downloads etc.
- 8GB DDR3 1600
- SFX 250 watt PSU Bronze
- Gigabyte B75? HDMI/DVI/DP
- DVDRW (Puur voor windows installatie geweest, had geen USB sticks die ik kon gebruiken op dat moment)
- Kast komt uit duitsland was engineering sample van me werk, nooit in productie gegaan dus 'uniek' :)

De 2TB HDD was misschien overkill aangezien ik een hoop van mijn NAS trek en indien nodig van andere PC's, USB drives/externe HD's etc.

Ik moet nog een keertje de stock fan vervangen maar zolang ik er geen last van heb laat ik het even zo, alleen als het dood stil is hoor je een licht zoem geluid.

Ik snap alleen echt niet waarom je wilt overklokken?! Dat is gewoon onzin en zeker voor een HTPC, ik zou eerder denken aan underklokken om zo minder warmte productie te hebben en een stiller systeem te hebben, aangezien die van mij eigenlijk 24/7 aan staat minder stroom verbruik is dan ook meegenomen .

Mijn systeem verbruikt +/- 40 watt als ik een 1080P film kijk, gemeten vanaf stekkerdoos, idle +/- 25-30 en standby iets van 4-5w. (Was een goedkoop metertje dat nu al defect is :P )

Kortom hoop vreemde keuzes voor een HTPC, in eerste instantie wilde ik een Raspberry PI gebruiken maar dit was te gelimiteerd, nu ben ik gewoon voorzien van alle gemakken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• sensini1
Reepje schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:39:
[...]

Dus de lees- en schrijfsnelheden zijn eigenlijk leugens van Adata. Ik heb de benchmarks gezien en het klopt wat je zegt. Wat sommigen al niet doen om winst te maken.
Ik zal dus gewoon contact opnemen met Adata en ze confronteren met de feiten.
Kijken wat voor excuus ze hebben.

• sensini1
TheAmassama schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 19:28:
[...]

Ok, het is idd niet helemaal waar dat je niet kunt over klokken met een B85 chipset. Je kunt de BCLK iets verhogen maar dat is slechts een paar MHz. Bij een Z-chipset is de multiplier unlocked, waardoor je veen eel hogere uiteindelijke snelheid hebt.

Ik koos de Shuriken omdat de Mugen niet in de Node past. Maar ik las eroverheen dat je de Origin al had. De Mugen zal idd wat stiller zijn, als die past kun je die beter nemen.
Mijn gekozen moederbord is toch echt eentje met een Intel Z-chipset en geen B85.
Het is de Intel Z87 chipset. En wat de cooler betreft, ik hou het bij de Noctua.

• sensini1
xxkylexx schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 19:00:
[...]

Ook vind ik het knap dat hij zegt dat hij over een paar jaartjes wilt upgraden naar een volledige pc. Ik ben zeer benieuwd hoe hij in een htpc kastje een dikke videokaart en alles wil proppen zonder dat alles stik heet wordt?
De kast is een vrij koele met zeer goede airflow.
En het is geen kastje maar een vrij ruime kast.
Mensen maken van zelfs kleinere kasten een dikke krachtige gamesysteem.
Maar dat zal ik niet doen. Ik heb consoles waarop ik game.
En zelfs op consoles game ik bijna nooit.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
@sensini1

oke dus je wil van je Origen AE S16V je eigenlijke pc maken en geen htpc, want daar koop je iets anders voor, zoals de Silverstone Raven rvz01

wil je van de Origen AE S16V een game pc maken of toch iets anders, dat is een beetje onduidelijk

• amas

amas

sensini1 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 20:37:
[...]

Mijn gekozen moederbord is toch echt eentje met een Intel Z-chipset en geen B85.
Het is de Intel Z87 chipset. En wat de cooler betreft, ik hou het bij de Noctua.
Klopt, maar het mobo in mijn lijstje niet ;) Noctua is prima zolang hij in de kast past.

• sensini1
mirp schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 22:11:
@sensini1

oke dus je wil van je Origen AE S16V je eigenlijke pc maken en geen htpc, want daar koop je iets anders voor, zoals de Silverstone Raven rvz01

wil je van de Origen AE S16V een game pc maken of toch iets anders, dat is een beetje onduidelijk
Als je terugleest zul je weten dat het gewoon een htpc wordt op dit moment.
Ok, het is misschien een beetje overkill voor een htpc, maar dit systeem zal ik over niet al te lange tijd
als normale systeem gaan gebruiken. En aangezien het dan al een vrij krachtige systeem is, zal ik dan ook niet veel upgrades nodig hebben wanneer ik het als mijn normale pc zal gebruiken.

• sensini1
En ik wil er natuurlijk nog XMBC in zetten. Welke versie weet ik nog niet.
Misschien Openelec of iets anders.

• sensini1
TheAmassama schreef op zondag 29 juni 2014 @ 00:46:
[...]

Klopt, maar het mobo in mijn lijstje niet ;) Noctua is prima zolang hij in de kast past.
De Noctua koeler is 125 mm hoog en in de kast kunnen koelers maximaal 130 mm hoog zijn http://www.origenae.co.kr...p?bo_table=e_faq&wr_id=30.
Past dus net. Als er koelers zijn die beter, stiller en lager zijn dan de Noctua, zijn die het overwegen waard.
Maar ik denk dat ik goed zit met de Noctua NH-U9B SE2.

• sensini1
De onderdelen in mijn lijstje zijn top.
Ga nu alles bestellen en bouwen.
Het wordt een topper van een htpc.

Mooi dat jullie ff de tijd wilden nemen voor me.
Pagina: 1