Nieuwe WD-Red RAID-0 al meteen kapot?!? Lange pauzes?!?

Pagina: 1
Acties:

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-01 14:37

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
Na 3+ jaar lang zonder enig probleem een 2x 2TB RAID-0 in mijn PC te hebben gehad, begaven beide harddisks het (bijna) tegelijk (Gelukkig geen ernstig dataverlies, lang leve de backups!!) en ging ik op zoek naar 2 nieuwe harddisks voor de nieuwe RAID-0 opstelling in mn PC.

Ik kwam na flink zoeken uit op de Western Digital Red's - 2x 3TB, stil, koel, 3 jaar fabrieksgarantie en niet duur voor 6TB.

Ik naar de winkel, harddisks gehaald, thuis gekomen, harddisks erin geschroeft, RAID-0 aangemaakt in BIOS (Asrock - Intel Z68 moederboard, via on-board intel RAID). Windows 7 SP1 (64bit) disc erin, opgestart via DVD UEFI boot mode, Intel RAID drivers toegevoegd bij instalatie, Windows geinstalleerd en klaar... Zou je zeggen...

Maar toen begonnen de problemen dus, die ik nog nooit eerder gehad heb.

Om de haverklap, als de harddisks iets moeten doen schrijven/lezen, bijvoorbeeld bij de standaard 150 updates die je om je oren krijgt geslingerd na een nieuwe Windows 7 SP1 (64bit) installatie, pauzeerd de harddisk. Het is geen spindown of spinup, maar gewoon een soort koffiepauze moment.

Zo nu en dan (niet altijd dus...) gebeurd dit ook tijdens het booten van Windows, normaal is de boot iets van 20 seconden, maar dan ineens is het 2+ minuten...

De harddisk-led geeft dan ook geen harddisk activiteit weer. Je kan de muis nog steeds wel bewegen, vensters van plek verschuiven, op knoppen drukken, maar er gebeurd dan niets...

Als je dan doodleuk 1~4 minuten (wachttijd verschild nogal) wacht, dan ineens is de koffiepauze voorbij en gaat alles doodleuk zonder enig probleem, en ook op topsnelheid. Snelheid is sowieso het probleem niet, in Crystalmark zit de sequentiele schrijfspeed boven de 220mb/sec, dus dat is het probleem niet.

Het probleem zijn dus de pauze's die je random krijg, soms 10 minuten niet, soms om de 2 minuten... Als de harddisk maar bezig is... Als je de PC idle aan laat staan is er geen enkel probleem.

Er zijn ook nergens foutmeldingen, geen blue screens, geen totale PC crash-freezes. Intel Rapid Storage Tool geeft ook aan dat de RAID array gewoon gezond is (BIOS geeft precies hetzelfde aan)

Ik heb de harddisks al uit RAID gehaald en apart windows op beide geinstalleerd, en het vreemde is dat ik er bij een ook last van had (freezes), en bij de andere niet.

Die ene waar de pauze's wel plaatsvonden heb ik kunnen omruilen bij de winkel (als DOA), maar de nieuwe hdd die ik er voor terug gekregen heb doet in RAID-0 weer precies hetzelfde... pauze's, pauze's en nog eens pauze's...

Heeft iemand enig idee dit op te lossen? Heb ik gewoon puur pech met een doos die tijdens het vervoer op de grond gekieperd is en is het dus gewoon een slechte batch? Of doe ik misschien iets fout?

Maakt het uit dat de harddisks groter zijn dan 2TB? Windows 7 SP1 (64bit) formateerd de 6TB array wel meteen naar GPT partitie, dus eigenlijk zou dat niet het probleem kunnen zijn...

De WD-Red's zijn eigenlijk voor NAS bedoeld, maar het enige wat er anders aan is dan andere schrijven is dat de in de firmware de TLIR aan staat voor NAS systemen om datacorruptie tegen te gaan.

Dit probleem is zo enorm vaag... Iemand enig idee?

Of misschien gewoon terug naar de winkel en voor Seagate gaan? :?

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lang verhaal kort:
Kijk eerst naar de smart waarden dan weet je of de schijven goed zijn.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 06:31

alm

Waarom gebruik je RAID0? Da's een stripe en levert geen enkele vorm van bescherming. Als 1 disk faalt dan faalt de hele RAID set. Als ik jou was zou ik het OS op een SSD zetten en dan twee losse 3TB disks gebruiken voor de storage (ipv RAID0) als het je puur om de hoeveelheid te doen is. Enige wat ik me kan bedenken om RAID0 te gebruiken is de snelheid, maar gebruik dan beter een SSD. Wil je een groter datavolume dan een enkele disk, gebruik dan RAID5, dan heb je met 3 disks van 3TB tenminste nog 6TB volume en niet gelijk een hele set die wegvalt bij één enkele kapotte disk (ivm redundantie).

Verwijderd

Eerste punt van aandacht is natuurlijk gelijk de kabels. Dus het uitlezen van de SMART met CrystalDiskInfo is zoals Reepje al zegt de eerste plek om te zoeken. Zie je daar een positieve waarde bij UDMA CRC Error Count, dan weet je dat je kabelproblemen hebt gehad.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Volgens mij heeft het te maken met de 3TB disks die niet helemaal compatible zijn met de intel raid controllers, zowel raid0 als raid1. Een tijdje geleden een identiek probleem gehad. Single drive werkt perfect.
Raid0-1 problemen problemen, na 3-4 reboots (windows updates/driver installaties) wilde windows niet eens meer booten of kreeg bsods.

2 x 2TB WD red-black/Hitachi/Samsung schijven gaven geen enkel probleem.

Uiteindelijk gegaan voor 2 x 480GB ssd @ Raid1 en 2 x 2 TB raid1. (Zakelijk workstation).

Ik kwam meerdere posts tegen waar de zelfde problemen behandeld werden, voor zover ik weet was er een update voor intel RST nodig.

http://superuser.com/ques...ssues-with-2x3tb-in-raid1

[ Voor 6% gewijzigd door prutser001 op 28-06-2014 10:55 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-01 14:37

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
Heb even de SMART uitgelezen, het vreemde is dat beide discs nagenoeg identieke waardes laten zien.

Heb mn PC een nacht aan laten staan, geen probleem gehad, maar idle is niet het probleem (het is niet de CPU / RAM dat kapot is)...

Kabels heb ik al een keer omgewisseld, ik had toen hetzelfde probleem.

En waarom ik Raid0 gebruik? Omdat als een harddisk na een aantal jaar kapot gaat, je meestal toch geen vervangende hdd koopt, maar nieuwe. Dataverlies is niet het probleem, belangrijke data mirror ik altijd over diverse drives.

Afbeeldingslocatie: http://oi59.tinypic.com/fympmc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi59.tinypic.com/iej8e9.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door FiRePaTH op 28-06-2014 15:16 ]

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:04
Zou het dan ook zo kunnen zijn dat jou 2tb schijven ook niet stuk zijn maar misschien je raid-controller?

En zoals je al aangaf je 2tb schijven zijn vlak na elkaar stuk gegaan.

Heb je dit getest d.m.v. testen van de losse schijven? Of viel je systeem niet gewoon uit omdat er een schijf wegviel uit je raid-0?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Staan deze harddisks wel in de HCL (Hardware Compatibility List) van je Asrock moederbord Raid capabilities?
Als dat niet zo is, is de correcte werking van volledig goed werkende harddisks met dit moederbord niet gegarandeerd. Voor dataopslag (RAID...) is dat een echte "nogo".

Verwijderd

HCL is onzin, dat is enkel zodat de fabrikant problemen terzijde kan schuiven. HCL voor sommige dingen zijn wel belangrijk. Maar een hardeschijf hoort zich gewoon aan de ATA standaard te houden. Je moederbord heeft immers ook geen HCL voor alle triljard USB-apparaten in omloop. Dat hoort gewoon te werken als men zich aan het USB protocol houdt (XHCI).

Ik ken wel HCL voor RAID controllers; dat geeft ook een vertekend beeld. Maar dat is een andere discussie. ;)
Pagina: 1