Toon posts:

[Ziggo] Willekeurige website opvragen [DNS issues]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een naar probleem sinds dat ik ziggo in huis heb bij mijn nieuwbouw woning. De snelheid en alles is perfect, het kijken van TV ook. Echter stoor ik me er mateloos aan, en dat kan zijn doordat ik voorheen KPN glasvezel had, dat het opvragen van willekeurige websites, gewoon tergend lang duren kan.

Naar mijn weten zijn dit DNS issues, en Ziggo komt met een standaard antwoord terug waar ik niets aan heb. Voordat ik het modem in Brigde knal en daarmee mijn wireless verbinding in huis op ga geven, wil ik zeker weten of het probleem daadwerkelijk ook bij ziggo ligt.

Welnu, als ik bijv, http://www.nu.nl/ of gewoon een willekeurig website adres intik en deze vervolgens bezoeken wil, zit er altijd een second tot 2 seconden vertraging in in voordat de website opkomt. De pingtijden van de verbinding zijn verder gewoon goed, ik zie 12ms gemiddeld voorbij komen en gaat downloaden via o.a usenet gewoon met de volle 90 mbit.

Ik heb voorheen KPN glasvezel gehad, en die waren subliem bij het opvragen van websites. Gewoon heel rap en snel. Aangezien ik dagelijks mijn werk benut met websites stoor ik me er mateloos aan dat er vertraging in zit.

Inmiddels heb ik m'n eigen werkpc een eigen IP gegeven, met als gateway het adres van het modem. Als DNS servers twee stuks geprobeerd, die van Ziggo maar dan omgekeerd (De primaire naar secundaire en secundaire naar primaire) en die van google. Beide geven nul resultaat in enige snelheidswinst in het opvragen van websites.

Als ik het modem bekijk in o.a instellingen, valt me op dat er in het modem de DNS servers van ziggo worden gebruikt. Ik denk dat het probleem hier ligt. Die DNS servers van Ziggo zijn nooit echt goed geweest qua snelheid. Ik kan deze ook niet wijzigen.

Wel als ik een router er op bridged modus achter plaats, maar dan verlies ik mijn draadloze verbinding in huis voor o.a mijn telefoon, PS3 en TV / Interactieve TV decoder. Geen zin in momenteel. Ik weet zeker dat met het plaatsen van een andere router het gehele probleem opgelost is!

Weet iemand wat ik nog wel doen kan om dit probleem te tacklen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:52
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 01:49:
Geen zin in momenteel. Ik weet zeker dat met het plaatsen van een andere router het gehele probleem opgelost is!

Weet iemand wat ik nog wel doen kan om dit probleem te tacklen?
Hier modem bridged en een andere router er achter maar nog steeds die vertragingen...

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je denkt dat het een DNS issue is, merk je dan een verschil als je een andere DNS server gebruikt? Bijvoorbeeld Google DNS of OpenDNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 01:55:
Als je denkt dat het een DNS issue is, merk je dan een verschil als je een andere DNS server gebruikt? Bijvoorbeeld Google DNS of OpenDNS.
Vroeger had ik exact hetzelfde probleem met voormalig @Home. Ik heb dat opgelost door een eigen router erachter te plaatsen en in bridgemodus te werken. Ik vul op mijn PC een eigen DNS in en voila, hele probleem was opgelost.

Hij laat wel zien dat ie gebruik maakt van de Ziggo DNS servers:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XwsCOya53YeNKc8N0Wltfqis/full.jpg

Ik merk nauwelijks verschil bij gebruik van Google of OpenDNS. Het zit 'm in de snelheid op waarop ie resolven moet van een websiteadres naar een IP adres. Als ik bijv puur surf op een IP adres is dat wel gewoon 'instant' > geen vertraging niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:06
Hi ik heb ook de 212.54.44.54 als primaire DNS server, maar ik ben naar Open DNS overgestapt en ik heb eigenlijk nooit meer een trage glitch.

Overigens heb ik zelf een Apple Airport Extreme aangesloten en zend mijn Cisco modem geen WiFi signaal uit.

[ Voor 28% gewijzigd door stormfly op 28-06-2014 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
Wat ik je in het Ziggo topic ook al tipte (en wellicht heb ik je antwoord gemist): draai eens vanaf een Linux live-CD, met default instellingen - heb je dan nog dezelfde vertragingen?
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 01:49:
Wel als ik een router er op bridged modus achter plaats, maar dan verlies ik mijn draadloze verbinding in huis voor o.a mijn telefoon, PS3 en TV / Interactieve TV decoder.
Da's wel raar. Kan je die iets beter uitleggen?
Dus het Ziggo modem staat nog steeds als router geconfigureerd (en zorgt voor een draadloos netwerk), dus wat heb je exact gedaan met die router? En kan je telefoon dan het draadloze netwerk van het Ziggo modem niet meer zien? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu dat ik adblock uitgeschakeld heb lijkt het probleem zoverre voorbij....

Maar ik test het de komende dagen maar even voordat ik roep dat het opgelost is.

@hierboven, op 1 of andere manier gaf voorheen met @Home het modem ook altijd issues met het opvragen van websites. Dat loste ik op door het op bridge modus te plaatsen en een eigen router te gebruiken. Alleen is dat nu geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:25
Ik heb het probleem ook. Het is voor mij de reden dat ik naar glasvezel overstap. Toen ik het modem in bridge liet zetten. Dacht ik dat het probleem was opgelost. Maar naar een paar uur was het probleem er weer.
Ik denk zelf dat er (leek klok klepel verhaal) ergens in het modem iets vol loopt.

Toen ik belde om het modem in bridge te laten zetten zei de man die ik sprak dat ik mijn modem vaker aan en uit moest zetten! hoelang stond mijn modem al aan heel lang wel 8 dagen. Ik heb trouwens een cisco epc ..25

Ik haal net zoals de ts wel de maximale snelheid. Als ik de ziggotest uit voer duurt het wel lang voordat het maximum is aangetikt.

Een vriend van mij heeft glasvezel van KPN via wifi. Welke sneller de pagina's laat als ik met mijn bedrade netwerk. Met cat 6. Toen ik adsl had, laden de pagina's ook sneller.

Hier in de wijk heeft men vaak onderhoud aan het netwerk.

Een buurman schuin achter met een andere pc heeft het probleem ook. Ook alles bedraad aangesloten.

Ik heb door de slechte verbinding vaak storing met mijn imap e-mail.

Wat mij wel is opgevallen is dat het altijd de eerste keer aanmelden bij een server is wat zorgt voor vertraging en time-outs. Als die aanmelding gelukt is dan krijg je de snelle verbinding. De zoon van de buurman speelt veel online met een ps3. Die ervaart na aanmelden geen vertraging. Ik heb hetzelfde met online spellen. Het eerste aanmelden zorgt voor vertraging.
Als het een "verkeerd"gebouwde website is zoals bv de telegraaf met veel grafische geweld dan duurt het laden zo lang dat ik foutmeldingen krijg. Laad ik dan tweakers. Dan laad de pagina wel in een keer.
Ik heb een core i5 3750.
Als mijn dochter met haar pc online gaat, ook bedraad dan merk ik gelijk de vertraging op internet.
Intern kan ik max snelheid kopieren tussen de nas en andere pc's.

[ Voor 27% gewijzigd door TurboTon1973 op 29-06-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde. Het probleem doet zich voor als ik 10 tabs tegelijk open (mijn 'dagelijkse sites'). Time-outs, half-opgemaakte pagina's. Ik moet het echt in porties van 3 pagina's tegelijk doen, anders loopt de zaak vast.

Het maakt niet uit met welke laptop ik het doe of met welk AP ik verbind (ik heb er een paar). Ook een bedrade computer heeft hetzelfde probleem. Ik kan alle oorzaken uitsluiten aan 'deze' kant van het modem.

- Het is geen snelheidsissue. Zodra er eenmaal verbinding is, gaat het zo snel als theoretisch verwacht mag worden met mijn aansluiting.
- Het maakt niet uit welke DNS servers ingesteld zijn. Ziggo, Google, OpenDNS.
- Ik gebruik ook adblock. Zou dat er iets mee te maken hebben? Gaat adblock wellicht voor elke pagina x keer naar een bepaald adres en blocked Ziggo dit als verdacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimme.Smurf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Hier ook hetzelfde probleem. Het duur soms minutenlang voordat de eerste keer na het opstarten van de pc/laptop de DNS reageert.
Al veel verschillende DNS-en geprobeert.
Volgens mij zit het probleem in het brakke modem van Ziggo (Cisco EPC3928AD).
Aangezien ik ook de LAN-poorten van het modem gebruik (naast ook een switch), en een ander modem in bridgemode al op een andere plek in huis staat, gaat het in bridge-mode zetten van het Ziggo-modem lastig worden.

Hopelijk komen ze nog eens met een betere firmware, die niet kapotgehackt wordt door Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij dat ik niet de enige ben. :P

Dit was vroeger met @Home ook al bekend, maar kon je oplossen door het modem in brigde functie te zetten, op waarop het verdwenen was. Maar omdat ik nu in huis dingen op draadloos heb draaien, is het uitschakelen van router-functies niet wenselijk.

Ik had vernomen dat Glasvezel langzaam maar zeker meer beschikbaar raakt. Of mischien stap ik wel over naar KPN. Dan maar iets minder snel downloaden, maar de DNS bij KPN is vreselijk snel. Dat opent gewoon instant websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:52:
Dit was vroeger met @Home ook al bekend, maar kon je oplossen door het modem in brigde functie te zetten, op waarop het verdwenen was. Maar omdat ik nu in huis dingen op draadloos heb draaien, is het uitschakelen van router-functies niet wenselijk.
Het klinkt alsof je nog niet echt iets gedaan hebt met de tips tot nu toe.

Je kan het modem in bridge zetten - en dan een eigen draadloze router ervoor in de plaats zetten. Kost een paar tientjes, maar dat zou wellicht het probleem oplossen. Of desnoods eens alleen het modem in bridge zetten en enkel een PC bedraad aansluiten - kijken of het probleem dan ook nog optreed.

Of een Linux live-CD proberen, kan je je Windows omgeving & installatie uitsluiten.

Of eens een andere DNS server proberen, zoals die van Google. Gewoon om eens wat dingen uit te sluiten.

Maar tot nu toe klinkt het alsof je enkel je probleem beschrijft maar weinig probeert om de oorzaak te achterhalen.

Overigens schreef je ook nog
Nu dat ik adblock uitgeschakeld heb lijkt het probleem zoverre voorbij
... maar? Toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit probleem is echt ziggo gerelateerd, het maakt niet uit wat ik doe, ik kan en mag de DNS voor het modem niet wijzigen, waardoor alleen nog een bridge modus overblijft. Maar dat kan ik niet doen zonder dat ik een router met wireless daarvoor in huis haal, want ik heb apparaten die afhankelijk zijn van draadloos internet. TV, PS3, decoder en m'n mobiele telefoon enz.

DNS op m'n PC is al 10x ingesteld, het probleem blijft gewoon. Adblock laadt zolang omdat het op zijn beurt weer wacht op de DNS Query. PC is aangesloten direct via het modem.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een routertje van een paar tientjes lijkt me minder ergernis dan zo te moeten aanmodderen. Ik heb zelf goede ervaringen met de spullen van TP-Link (op OpenWRT).

Maar je hoeft niet direkt te bridgen... ik weet niet zeker of de standaard firmware van TP-Link het kan, maar je kunt zo'n cheap-ass routertje namelijk als eigen (caching) DNS-server laten fungeren, dan stel je op je client bijvoorbeeld 192.168.1.2 als DNS in en de gateway als 192.168.1.1. De extra router maakt gebruik van 192.168.1.1 voor z'n DNS, met eventueel een tweede en derde DNS bij een openbare dienst. Op de extra router heb je dan 192.168.1.1 als gateway en je sluit hem aan via een LAN-poort, natuurlijk ook even z'n DHCP uitzetten (of op het kabelmodem, net wat je wilt).

Na het eerste opzoeken onthoudt de extra router dan het IP dat bij een adres hoort en ben je niet afhankelijk van het modem voor poort 53 naar buiten (je extra router natuurlijk wel voor eerste opzoeken). Je hebt dan je eigen (interne) DNS-server.

Hiervoor hoef je dus niet je modem in bridge te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt in het kabelmodem van Ziggo niet de instellingen wijzigen. Dat zit gewoon locked.

De DNS servers van Ziggo en voormalig @Home loste ik altijd op door de primaire met de secundaire om te wisselen. Er zijn tig klanten die van de eerste DNS vaak gebruik maken. Dat kan de latency in het opvragen van een website wellicht ook verklaren.

Zelf een firmware erin rossen gaat niet, dat doet ziggo volgens mij ook op afstand. Ik heb vroeger meerdere malen daar een support ticket over geopend bij toen @Home nog, maar je hebt te maken met een eerste level mensen van support die totaal niet begrijpen wat je bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je op mij reageert, maar laat ik het nog eens formuleren.

Stel: modem op 192.168.1.1 en je extra router op 192.168.1.2.

Je stelt op je PC als gateway 192.168.1.1 en de DNS-server (op je PC) op 192.168.1.2 (één DNS-server is in principe genoeg). In plaats van het modem zal je PC nu 192.168.1.2 (je extra router) gaan gebruiken als DNS-server. Hij doet dus niets met de DNS-servers die ingesteld zijn op het modem, adressen worden nu opgezocht door je extra router.

Je extra router kun je zelf zo configureren dat hij in plaats van de DNS-server van Ziggo een andere (openbare) DNS-server gebruikt. Je slaat twee vliegen in één klap:

1) je responstijd wordt veel beter want je eigen DNS-verkeer blijft intern
2) je kunt zelf je DNS-servers instellen
(3) je belast het modem niet met al die DNS-queries)

N.B. Je moet niet de WAN-poort op je extra router gebruiken maar een LAN-poort en je moet ook zorgen dat je maar één DHCP-server actief hebt in je netwerk. Het mooiste zou waarschijnlijk zijn dat je extra router DHCP-server doet, want die kun je waarschijnlijk zo instellen dat automatisch de goede gateway en DNS-server gegeven worden. Kun je ook de DHCP-server op de modem niet uitschakelen, dan ben je tot met handje instellen veroordeeld.

Het grootste nadeel is namelijk dat je hier iets met de hand moet instellen, normaal gesproken krijgt een apparaat (neem ik aan) namelijk een client de DNS-servers van het kabelmodem, en dat wil je nu juist niet.

Uiteraard betekent dit dat je een extra routertje moet aanschaffen, ik heb geen idee welke modellen dit allemaal in hun stock firmware uitgewerkt hebben. Ik zou zeggen iedere, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval zou ik je aanraden om iets te kopen waar je OpenWRT op kunt installeren, zodat je een zeer stabiele caching DNS-server (DNSMasq) kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel een router ergens in een doos liggen, zal het eens proberen.

Maar dan zijn dingen zoals UPNP enzo uitgeschakeld toch? Het automatisch openzetten van een poort on request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 00:29:
Maar dan zijn dingen zoals UPNP enzo uitgeschakeld toch? Het automatisch openzetten van een poort on request.
Dat soort functionaliteit moet je naar mijn idee altijd uitzetten, maar ik zie ook niet in waarvoor je het nodig hebt. Die extra router is gewoon je DNS-server in je eigen netwerk, niets meer en niets minder. Je moet ervoor zorgen dat die router contact kan maken naar buiten en dat de DNS-server bereikbaar is voor andere clients.

Good luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik eruit ben.

Het ligt volgens mij aan IPV6 / IPV4. Bij een lookup gaat ie bij Ziggo standaard uit van IPV6. Zodra die niet beschikbaar is krijg je een fallback naar IPV4. Het is dit probleem dat bij mij in ieder geval asociaal lange query's veroorzaakt.

Als je een simpele IPV4 router achter het modem koppelt en de boel in bridge zet, is het probleem zo goed als voorbij. Op m'n PC is IPV6 gewoon uiteschakeld, maar behandeld het modem zelf nog de requests op IPV6 niveau.

Dit veroorzaakt mijn probleem. Ik ben niet de enige hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slimme.Smurf schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:16:
Hier ook hetzelfde probleem. Het duur soms minutenlang voordat de eerste keer na het opstarten van de pc/laptop de DNS reageert.
Dit is precies mijn probleem. Rare is dat ik op werk vaak via remote desktop met mijn thuisPC verbonden ben. Deze verbinding valt dan niet weg, maar via remote desktop kan ik soms geen internetpaginas opvragen door dit probleem.

Het pingen van websites lukt tijdens deze 'downtime' soms wel en soms niet. Het probleem speelt zowel op pc's die direct op de router zitten als op pc's die achter een tweede switch/access point zitten (router met DDWRT als dusdanig ingesteld). Pagina's openen gaat in principe vrij vlotjes (als het werkt)

Het probleem is ontstaan toen onze UBEE modem is vervangen door een nieuwe EPC3928AD. Als ik de router reboot heb ik er soms een dagje geen last van, en daarna begint de ellende weer.

Volgens mij moet ik ook aan de bridge mode gaan geloven... Of kan ik zelf nog iets doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lijkt me dat je de dns ook gewoon zelf in kan stellen op je pc ...
ipv6 kun je ook gewoon uitzetten op je pc als dat een probleem is

volgens mij is het ook niet de router die voor ipv6 kiest maar je pc. die zal voor het a of aaaa record gaan dunkt me

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 02-01-2015 02:42 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gelukkig niet de enige.

Het LIJKT opgelost te zijn met het invoeren van deze settings op m'n PC:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/77uG3fVGJDtob8ktcXKgERIH/full.jpg

Maar soms heb ik het idee dat het net zoals vooraf aan weer begint. Ik wordt er gestoord van. Als ik een timeout op een pagina heb, en vervolgens heel snel op een nieuwe tab een pagina open, opent de eerste tab zich dan wel. Het wacht constant ergens op. Je zou zeggen IPV6 lookup die misgaat.....

IPV6 is op PC uitgeschakeld, maar je kunt in het modem dat soort dingen niet instellen. Zelfs niet de vaste DNS server(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En staat je router nou in bridge mode of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het modem staat gewoon standaard. Geen bridge modus aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, top. Heb ook maar eens de instellingen gewijzigd. Kijken of dat helpt. Blijft raar dat het probleem met mn vorige modem niet speelde.

Het vinkje helemaal rechtsonder (use connection's DNS suffix in Registration) staat bij mij trouwens standaard uit. Heb je dat met een reden aangezet, of toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger loste ik dat probleem op met @Home door het modem in bridge modus te plaatsen, om vervolgens een eigen router te hebben.

Maar dat is als een eigen oplossing bieden voor iets wat niet jouw oorspronkelijke probleem is. Punt is is dat ik in huis draadloze apparaten heb en daarmee verbind. Door het bridgen vervalt het draadloze gebeuren en wil eerlijk gezegd ook niet een 100 euro router met draadloos in huis halen omdat het probleem elders veroorzaakt wordt....

Ik vertrouw mijn verbinding nog niet helemaal, welk OS heb je overigens? Ik draai op W7 X64 EN, met zo'n beetje alle updates. Heel toevallig stond de PC van een familielid en die had na installatie van W7 Home x64 hetzelfde probleem gaande... Ook timeouts bij het openen van websites.

Nee mijn draadloos staat niet zonder wachtwoord open, er zijn ook geen clients via Ziggo draadloos op mijn modem actief, alles verbind met een fysieke UTP kabel in het modem. Snelheid heb ik net op 100Mbit full duplex gezet, niet dat het wat uit zal maken .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg helaas in Chrome nog steeds foutmeldingen

'dns probe finished no internet'

Ga het nog maar eens proberen zonder de extra switch in het netwerk, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het niets op gaat leveren.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2015 02:05 ]

Pagina: 1