Toon posts:

R9 270x probleem?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers ik hoop dat iemand bereid is mij te helpen of misschien een oplossing weet. Het volgende is het geval. Afgelopen maand heb ik eindelijk mijn game pc weten te bouwen met wat hulp nog dat wel. En was blij dat ie af was en werkte. Tot ik ging gamen en ik een probleem ondervond.

ik heb last van screen tearing als ik wat gewone paginas open heb staan. Heb ook al verschillende browsers geprobeerd en telkens hetzelfde. Als het ook maar even wat druk word kwa graphics op een pagina is het raak, en wat nog het meest frustrerende is is dat ik last heb van lag momenteel. En heb de pc ook nog niets eens tot het uiterste gepushed kwa graphics. Dus nog niet eens FPS gespeeld hetgeen ik in de toekomst zeker ook wil gaan doen.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar startcraft2 gespeeld. En nam aan dat ik die wel op ultra zou kunnen spelen(misschien is dit al een verkeerde aaname). Want ik heb toch best redelijke componenten erin gestopt dacht ik.
Maar zodra het er even te druk aan toe gaat op het scherm begint de elende en begint me pc te laggen. Wat nog meer frustreerd is dat een vriend van mij het spel zonder eenig probleem op ultra laat draaien met een mindere videokaart. Ik snap dat ik de nieuwste spellen niet op ultra zal kunnen spelen maar starcraft haalt toch niet het onderste uit de kan kwa graphics.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen??? Ik heb zelf wel het een en ander al geprobeerd. Maar verder als de drivers updaten via amd catalyst center etc kwam ik niet. Ook heb ik met gpu-z getest of me kaart niet te heet werd maar ook dat is niet het geval. als iemand tips heeft of misschien weet wat ik kan doen het te verhelpen hoor ik het graag. En als de uitkomst is dat ik toch een zwaardere kaart moet hebben zou ik dat ook graag horen. Alvast bedankt! En heb hieronder even me build gezet. Me systeem draait op windows 8.1

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 154,-€ 154,-
1Asus M5A78L-M/USB3€ 48,-€ 48,-
1Asus R9270X-DC2-2GD5€ 171,51€ 171,51
1Zalman Z11 Plus€ 57,43€ 57,43
1Iiyama XU2390HS Zwart€ 155,-€ 155,-
1Logitech Speakersysteem Z523€ 53,94€ 53,94
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,04€ 32,04
1Logitech G400s Gaming Mouse€ 41,61€ 41,61
2Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 58,-
1Corsair CX600M€ 61,-€ 61,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 957,48

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hoi Dijkie,

Ik heb ook een Ati kaart (HD7950) en non stop last van screen tearing. Als ik naar boven/beneden scroll op webpagina's, als ik films kijken en ook als ik game. Het lijkt heel erg als op deze foto: http://upload.wikimedia.o...aring_%28simulated%29.jpg

Heb jij hetzelfde of heb je echt last van artifacts?
Ik krijg zelf sterk het idee dat het door de Catalyst drivers komt maar ik heb zelf ook geen flauw idee.

Excuses dat ik zomaar aanhaak op jouw topic, maar ik zou net als jij graag een oplossing willen hebben!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sowieso kan ik je al vertellen dat jouw mobo jouw CPU helemaal niet lief vindt, dat kan al een oorzaak zijn van je SC problemen: CPU vraagt 140w, jouw mobo perst 140w door die 3+1 fases, fases worden te heet [want niet gekoeld en zeer weinig], mobo zegt "kraan dicht voordat ik boem zeg" en je CPU stort in qua snelheid, want hij moet terugclocken omdat ie te weinig stroom krijgt.

En je voeding is van bleh kwaliteit, maar, dat doet er nu even niet toe.

Tearing bij normaal gebruik lijkt mij een foutje in een driver, welke driver gebruik je? De beta 14.6? If not: download die. If so: download een non-beta driver.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 03:00:
Hoi Dijkie,

Ik heb ook een Ati kaart (HD7950) en non stop last van screen tearing. Als ik naar boven/beneden scroll op webpagina's, als ik films kijken en ook als ik game. Het lijkt heel erg als op deze foto: http://upload.wikimedia.o...aring_%28simulated%29.jpg

Heb jij hetzelfde of heb je echt last van artifacts?
Ik krijg zelf sterk het idee dat het door de Catalyst drivers komt maar ik heb zelf ook geen flauw idee.

Excuses dat ik zomaar aanhaak op jouw topic, maar ik zou net als jij graag een oplossing willen hebben!
Ik laat je weten als ik wat meer weet. Maar dacht al dat me mobo miss het probleem was.

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 03:17:
Sowieso kan ik je al vertellen dat jouw mobo jouw CPU helemaal niet lief vindt, dat kan al een oorzaak zijn van je SC problemen: CPU vraagt 140w, jouw mobo perst 140w door die 3+1 fases, fases worden te heet [want niet gekoeld en zeer weinig], mobo zegt "kraan dicht voordat ik boem zeg" en je CPU stort in qua snelheid, want hij moet terugclocken omdat ie te weinig stroom krijgt.

En je voeding is van bleh kwaliteit, maar, dat doet er nu even niet toe.

Tearing bij normaal gebruik lijkt mij een foutje in een driver, welke driver gebruik je? De beta 14.6? If not: download die. If so: download een non-beta driver.
Welk mobo zou je adviseren? Heb sterk het idee dat dat het dan is. Verder bedoel je dat de voeding gewoon van niet zon goede kwaliteit is of dat het ook daar aan kan liggen? Ik heb ook erge framedrops niet alleen tearing. Heb de beta driver al is gedwond en weer verwijderd blijft hetzelfde

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De voeding heeft gewoon wat slechte onderdelen binnenin, maar hij kan wel gewoon geven wat er op de sticker staat, het is niet zo dat hij uit elkaar klapt ofzo bij 600w belasting, er zitten gewoon wat onderdelen in die het vrij snel begeven door ouderdom.

Het goedkoopste mobo welke samengaat met een FX-8350 is deze: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P. Deze heeft 2x zoveel fases, waardoor de VRM's en mosfets veel koeler blijven, en ze zijn ook nogeens passief gekoeld. Met dit bordje moet je geen problemen hebben.

Wel is SC niet echt een spel wat graag op een AMD CPU draait, gezien SC singlethreaded is, en Intel is in singlethreaded dingen veel sneller.

Tearing zelf moet wel iets met je videokaart, al vindt ik het wel erg vreemd dat je het al hebt bij normaal gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:03:
De voeding heeft gewoon wat slechte onderdelen binnenin, maar hij kan wel gewoon geven wat er op de sticker staat, het is niet zo dat hij uit elkaar klapt ofzo bij 600w belasting, er zitten gewoon wat onderdelen in die het vrij snel begeven door ouderdom.

Het goedkoopste mobo welke samengaat met een FX-8350 is deze: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P. Deze heeft 2x zoveel fases, waardoor de VRM's en mosfets veel koeler blijven, en ze zijn ook nogeens passief gekoeld. Met dit bordje moet je geen problemen hebben.

Wel is SC niet echt een spel wat graag op een AMD CPU draait, gezien SC singlethreaded is, en Intel is in singlethreaded dingen veel sneller.

Tearing zelf moet wel iets met je videokaart, al vindt ik het wel erg vreemd dat je het al hebt bij normaal gebruik.
Harstikke bedankt voor de tip. Is dit mobo ook instaat om in de toekomst een zwaardere videokaart te handlen? zoja dan bestel ik hem gelijk. Want ik verdacht al dat het iets met me mobo was. In iedergeval sluit ik dan wel uit dat het het mobo is op deze manier. Heb liever alles goed dus ga um meteen bestellen. En dan kan het alleen nog een doa van de videokaart zijn denk? Nogmaals many thanks:)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Of je er een zwaardere videokaart kan aanhangen, heeft weinig met je mobo te maken. Deze heeft ook gewoon nog pci-e 2.0 x16, net als die Asus. Dat wordt de komende tijd nog niet volgetrokken.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb een splinternieuw Asus Maximus VII ranger moederbord, ik heb toch het gevoel dat het ergens anders aan ligt. Ik ga denk ik nog een wat verschillende soorten drivers proberen; ook oudere versies.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:18:
Of je er een zwaardere videokaart kan aanhangen, heeft weinig met je mobo te maken. Deze heeft ook gewoon nog pci-e 2.0 x16, net als die Asus. Dat wordt de komende tijd nog niet volgetrokken.
Is deze ook goed genoeg? kan die namelijk snel krijgen bij me lokale pc store? MSI 970A-G46

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:03:
[...]

Is deze ook goed genoeg? kan die namelijk snel krijgen bij me lokale pc store? MSI 970A-G46
Nah, het door VasZaitsev aangeraden bordje is het goedkoopste bordje met fasen die die CPU aankunnen.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:12:
Ik heb een splinternieuw Asus Maximus VII ranger moederbord, ik heb toch het gevoel dat het ergens anders aan ligt. Ik ga denk ik nog een wat verschillende soorten drivers proberen; ook oudere versies.
Lastig stin hoop dat je verder komt met je probleem ik ga eerst dit proberen en dan kijke wat het uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
jorisvdelsen schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:19:
[...]

Nah, het door VasZaitsev aangeraden bordje is het goedkoopste bordje met fasen die die CPU aankunnen.
Dat msi bord kan dat dus niet?? Zou je me het verschil kunnen uitleggen zodat ik het snap? Sorry hoor als ik lastig ben. Maar een dezelfde chipset maakt dus niet persee hetzelfde bord?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat MSI bord is eentje die geregeld het begeeft [soms met magische rook] bij deze cpu's, omdat er vrij lage kwaliteit onderdelen gebruikt wordt.

Waarom die Gigabyte zo goed is? Well...

Een CPU heeft stroom nodig, en AMD octacores hebben behoorlijk veel nodig, zolang het mag van het mobo en de tempratuur het toelaat, klokken ze zichzelf over en verbruiken ze vrolijk 140w. En anders 125w, wat nogsteeds veel is.

Die stroom komt ergens vandaan, natuurlijk uit de muur, je voeding in, door je 8pins cpu-kabel naar je mobo. En hier moet je moederbord de 12v uit de 8pins omzetten naar 1,nogwat volt voor je cpu, immers, als je daar 12v opzet, gebeuren er gekke dingen.

Het omzetten gebeurd door mosfets en VRM's en allerlei andere onderdeeltjes. Deze zitten in zogeheten fases, die elk een deel van de stroom voor zich nemen. Dit is bij AMD altijd iets + iets kleiners, bijv. in 4+1 4 voor de CPU zelf en 1 voor de memory controller [als ik het me goed herinner[. Dus, door die 4 fases voor de cpu gaat bij hoge belasting vrolijk 35w per stuk. En dan worden ze warm/heet, waardoor ze minder effeciënt worden, en dus nog heter worden. Hoe goed de VRM's en mosfets tegen die hitte kunnen, ligt aan de kwaliteit ervan. MSI en ASRock zijn mobobakkers die dolgraag bezuinigen op de kwaliteit van fases, waardoor ik die twee merken kan afraden voor iedereen met een AMD systeem. Hun bordjes gaan gewoon nogal snel "ploef" door de lage kwaliteit onderdelen.

Jouw huidige Asus heeft ongekoelde 4+1 fases, deze worden dus te heet, en het mobo beslu+it minder stroom naar je cpu te sturen, om maar niet oververhit te raken. De Gigabyte 970 UD3P heeft 8+2 gekoelde fases, met vrij goede kwaliteit onderdelen. Het resultaat is dat er veel minder stroom per fase moet, en de warmte van de mosfets en vrm's wordt veel beter weggeleidt omdat er een koelblok opzit.

Hierdoor is die 970 UD3P gewoon een zeer goede keuze, omdat bij normaal gebruik en normale overclocks hij niet te warm zal worden, en je cpu dus nooit hoeft terug te clocken.

En ja, ook bij normaal gebruik, dus zonder overclock, is ieder 4+1 fase bord eigenlijk te weinig. Dat mobobakkers er wel opzetten dat ze prima met FX-8320's en FX-8350's om kunnen gaan, met hun TDW van 140w, is simpelweg een leugen. Mobobakkers zijn imo momenteel de grootste leugenaars van de pc-onderdelen markt.

De chipset regelt alleen het aantal PCI-e lanes en nog wat dingetjes, hierdoor kun je met een 970 chipset CF wel vergeten, is het met een 990x opzich wel te doen, maar de 990FX is het meest geschikt voor CF. Hoe goed een bord overklokt heeft NIKS met de chipset te maken. De goedkope 990FX bordjes klokken wss slechter over dan deze Gigabyte 970

http://www.overclock.net/...-with-high-tdp-processors is een goed artikel over mobo's.

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:42:
Dat MSI bord is eentje die geregeld het begeeft [soms met magische rook] bij deze cpu's, omdat er vrij lage kwaliteit onderdelen gebruikt wordt.

Waarom die Gigabyte zo goed is? Well...

Een CPU heeft stroom nodig, en AMD octacores hebben behoorlijk veel nodig, zolang het mag van het mobo en de tempratuur het toelaat, klokken ze zichzelf over en verbruiken ze vrolijk 140w. En anders 125w, wat nogsteeds veel is.

Die stroom komt ergens vandaan, natuurlijk uit de muur, je voeding in, door je 8pins cpu-kabel naar je mobo. En hier moet je moederbord de 12v uit de 8pins omzetten naar 1,nogwat volt voor je cpu, immers, als je daar 12v opzet, gebeuren er gekke dingen.

Het omzetten gebeurd door mosfets en VRM's en allerlei andere onderdeeltjes. Deze zitten in zogeheten fases, die elk een deel van de stroom voor zich nemen. Dit is bij AMD altijd iets + iets kleiners, bijv. in 4+1 4 voor de CPU zelf en 1 voor de memory controller [als ik het me goed herinner[. Dus, door die 4 fases voor de cpu gaat bij hoge belasting vrolijk 35w per stuk. En dan worden ze warm/heet, waardoor ze minder effeciënt worden, en dus nog heter worden. Hoe goed de VRM's en mosfets tegen die hitte kunnen, ligt aan de kwaliteit ervan. MSI en ASRock zijn mobobakkers die dolgraag bezuinigen op de kwaliteit van fases, waardoor ik die twee merken kan afraden voor iedereen met een AMD systeem. Hun bordjes gaan gewoon nogal snel "ploef" door de lage kwaliteit onderdelen.

Jouw huidige Asus heeft ongekoelde 4+1 fases, deze worden dus te heet, en het mobo beslu+it minder stroom naar je cpu te sturen, om maar niet oververhit te raken. De Gigabyte 970 UD3P heeft 8+2 gekoelde fases, met vrij goede kwaliteit onderdelen. Het resultaat is dat er veel minder stroom per fase moet, en de warmte van de mosfets en vrm's wordt veel beter weggeleidt omdat er een koelblok opzit.

Hierdoor is die 970 UD3P gewoon een zeer goede keuze, omdat bij normaal gebruik en normale overclocks hij niet te warm zal worden, en je cpu dus nooit hoeft terug te clocken.

En ja, ook bij normaal gebruik, dus zonder overclock, is ieder 4+1 fase bord eigenlijk te weinig. Dat mobobakkers er wel opzetten dat ze prima met FX-8320's en FX-8350's om kunnen gaan, met hun TDW van 140w, is simpelweg een leugen. Mobobakkers zijn imo momenteel de grootste leugenaars van de pc-onderdelen markt.

De chipset regelt alleen het aantal PCI-e lanes en nog wat dingetjes, hierdoor kun je met een 970 chipset CF wel vergeten, is het met een 990x opzich wel te doen, maar de 990FX is het meest geschikt voor CF. Hoe goed een bord overklokt heeft NIKS met de chipset te maken. De goedkope 990FX bordjes klokken wss slechter over dan deze Gigabyte 970

http://www.overclock.net/...-with-high-tdp-processors is een goed artikel over mobo's.
Wat een verdomd goede uitleg _/-\o_ . Ik heb meteen de bestelling geplaatst bij afuture.nl Zodra ik hem binnen heb ga ik aan de slag. En laat je weten of het wat oplost. Kan als dit de problemen niet oplost het me videokaart ook zijn? ik denk het niet want zie niks vreemds als ik het test dus het moet dat wel zijn.

Anyway harstikke bedankt voor het delen van je kennis en de duidelijke uitleg. Nu snap ik tenminste waarom het zo werkt. TOP!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Wat een verdomd goede uitleg _/-\o_
Komt ook omdat 'we' (op Tweakers) ook bijna iedere week wel weer iemand hebben met een octa core AMD FX CPU op een cheap-ass moederbord met te weinig fases en vervolgens maar niet begrijpt waarom z'n PC traag is ;) .

Bij AMD borden moet je altijd heel goed opletten hoeveel fases de VRM's hebben, want bij die octa cores en vaak zelfs al de hexa cores (als je wat wil overklokken) is een 8+2 geen overbodige luxe maar een must.
Dit is helaas vaak niet eenvoudig te achterhalen, moederbord fabrikanten laten het steeds vaker opzettelijk achterwege en geven vaak aan dat CPU's support worden die alleen idle goed draaien maar onder load (zware load, hoeft nog niet eens 100% te zijn) al gaan throttelen omdat de VRM's te heet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:49:
[...]

Komt ook omdat 'we' (op Tweakers) ook bijna iedere week wel weer iemand hebben met een octa core AMD FX CPU op een cheap-ass moederbord met te weinig fases en vervolgens maar niet begrijpt waarom z'n PC traag is ;) .

Bij AMD borden moet je altijd heel goed opletten hoeveel fases de VRM's hebben, want bij die octa cores en vaak zelfs al de hexa cores (als je wat wil overklokken) is een 8+2 geen overbodige luxe maar een must.
Dit is helaas vaak niet eenvoudig te achterhalen, moederbord fabrikanten laten het steeds vaker opzettelijk achterwege en geven vaak aan dat CPU's support worden die alleen idle goed draaien maar onder load (zware load, hoeft nog niet eens 100% te zijn) al gaan throttelen omdat de VRM's te heet worden.
Nou ik zal laten weten of het me problemen weg neemt. Hoop het wel. Omdat op de specs van het moederbord stond dat ze die cpu ondersteunden dacht ik dat het wel goed kwam. Niks blijkt minder waar dus. Had er zelf nooit achter gekomen haha
Pagina: 1