• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-01 16:16

el-jorge

turn around and feel the vibe

Topicstarter
Ik heb zo'n 2,5 jaar geleden een systeempje gebouwd met de volgende specs:
Asus P8Z68-V/Gen 3 mobo
i2500K processor
corsair vengeance lp-cml8gx3m2a1600c9b-blue 8gb geheugen
Samsung 830 ssd
Gigabyte gtx670
Seasonic X-560 gold voeding

De afgelopen dagen heb ik wat opstart problemen gehad. Na een halve dag uit te hebben gestaan ging de pc vaak niet aan. Dan moest ik de knop flink wat keren indrukken voordat de pc opstartte. Of zelfs via de startknop op het mobo om de pc aan te zetten, en dat hielp vaak al niet. Echter startte die uiteindelijk altijd wel op. Ik had een kleine overclock, die heb ik gelijk na de 1e keer terug gedraaid, en de meeste recente bios erop gezet. Dat kostte het probleem niet op. Temp's gechecked, geen vreemde waardes.
Vanavond pc opgestart, en na een paar keer drukken deed ie het. Halve avond weg geweest, en vervolgens wilde de pc niet uit de slaapstand komen. Uitgezet en opnieuw opgestart, brand het CPU lampje op het mobo.

Ik vraag mij dus af wat er aan de hand is?

Net de CPU koeler eraf gehaald om de koelpasta te vervangen en de CPU te controleren
Vraag: beiden voorzichtig schoonmaken met een beetje alcohol toch?

Als dat niet werkt, weet ik dan gelijk dat mijn CPU is overleden? Of kan het dan toch mijn mobo/ psu/ ram zijn? Zo ja, in welke volgorde checken?

Als het mijn CPU is, heeft het dan zin op dit bord een nieuwe CPU te zetten, of moet ik dan gelijk ook mijn mobo vervangen?
En kan ik mijn RAM ook nog op de huidige generatie mobo's gebruiken?

Spielerei...

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
koelpasta vervangen, bios herkent een nieuwe cpu, en de pc doet het nu.... mij benieuwen of die morgenochtend opstart.

Opstarten deed ie, echter net na 3 uur in sleepmode te hebben gestaan moest ik de pc eerst helemaal uitzetten voordat die weer aan ging.

Lastig probleem, iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik vermoed nog steeds de cpu?
Zou een verse windows install kunnen helpen?

[ Voor 54% gewijzigd door el-jorge op 28-06-2014 13:49 ]

Spielerei...

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Hoe staat het met de batterij op je mobo? Is deze nog goed? Blijven de bios instellingen goed?

Echter zit ik meer te denken in de richting van je PSU. Voor de videokaart wordt een PSU geadviseerd van minimaal 550W. Jij hebt een 560W PSU. Dat is erg krap bemeten, vind ik.
Het verbaast mij telkens weer dat er hier op dit forum de PSU erg krap genomen wordt.

V.B.: Je koopt een auto die max 120 km/h kan rijden en je gaat er elke dag 120 km/h mee rijden. Dan zal die motor het niet lang volhouden.

Ik heb heel wat computers samengesteld en de PSU altijd ruim genomen. Ik telde van alle hardware de wattages bij elkaar op en die wattage stelde ik op 2/3 tot 3/4 van mijn PSU wattage. (V.B.: Alle hardware bij elkaar opgeteld is 500W. Wattage PSU wordt dan bij mij tussen de 700W en 750W.) In dat geval hoeft de PSU niet het maximale te leveren en worden alle PSU componenten ook niet zo heet of maximaal belast. En dat is het zelfde als bij een auto waarbij je de motor elke dag maximaal belast. Bij een ruim bemeten PSU kan je ook nog later hardware bij je computer inzetten zonder problmen. Vergeet niet dat de componenten in je PSU heel krap genomen zijn. Als er b.v. een spanning van 15V ergens doorheen gaat, dan neemt men onderdelen van 16V. En als die maximaal belast worden, gaan ze snel kapot.

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Bios instellingen blijven goed. Psu zou mogelijk kunnen zijn, de pc wordt echter al een half jaar niet meer op gegamed, dus de psu heeft het wat dat betreft gemakkelijk gehad de laatste tijd. Hoe zou ik kunnen testen of het de psu is?

Spielerei...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Echter zit ik meer te denken in de richting van je PSU. Voor de videokaart wordt een PSU geadviseerd van minimaal 550W. Jij hebt een 560W PSU. Dat is erg krap bemeten, vind ik.
Het verbaast mij telkens weer dat er hier op dit forum de PSU erg krap genomen wordt.

V.B.: Je koopt een auto die max 120 km/h kan rijden en je gaat er elke dag 120 km/h mee rijden. Dan zal die motor het niet lang volhouden.
Die voeding is meer dan ruim voldoende voor zijn setup en ook nog eens van een goed merk. Dat 550W niet genoeg zou zijn of problemen zou geven slaat nergens op.

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1925/power-consumption.jpg

335W voor de complete PC in de meest extreme situatie. Al tel je er 100W bij op is het nog ruim voldoende. De voeding word op dit forum niet krap genomen. Er zijn heel veel mensen die denken een 700W voeding nodig te hebben terwijl 400W al genoeg is.

De fabrikanten van videokaarten zetten 600W op de doos om de slechte voedingen er uit te halen die helemaal geen 600W kunnen leveren.

Tuurlijk kan het probleem hier wel de voeding zijn maar dat deze niet voldoende zou zijn klopt echt niet.

Ik denk dat het hier toch wat uitsluiten van onderdelen zou moeten worden gedaan om de oorzaak te vinden. Dus testen met ander RAM geheugen voeding en CPU.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
jovadca schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:15:

Het verbaast mij telkens weer dat zoveel mensen van voedingen geen kaas gegeten hebben. Het zijn overigens meestal wel mensen die hier net komen kijken, met 10 posts ofzo.

Je probleem kan je alleen achterhalen door componenten uit te wisselen (of te testen, maar is niet altijd mogelijk). Geheugen kan je memtest op loslaten, harde schijf SMART uitlezen, voeding moet je verwisselen, moederbord kan je bekijken op bolle caps, afstoffen kan ook geen kwaad.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

Als dat niet werkt, weet ik dan gelijk dat mijn CPU is overleden?
Om je maar even gerust te stellen, CPU's gaan zelden kapot bij normaal gebruik. Bij zwaar overklokken (metname overvolten) kán het mis gaan, maar bij normaal gebruik leeft een CPU vaak langer dan de rest van het systeem.

Maar Asus + CPUled (of een paar jaar terug had je ook van die LCD posters, waar dan CPU-init op stond) is wel een berucht probleem. Ik zeg niet meteen dat het dat ook is, maar Asus borden hebben al een aantal jaren last van een 'sudden death' en dan krijg je doodleuk een CPU error (via ledje, via hex poster, via lcd poster, of via beepjes) terwijl het eigenlijk het moederbord zelf is dat kadoek is.

Erachter komen wat het is is altijd een kwestie van dingen uittesten. Eerst dingen proberen uit te sluiten voordat je te snel een conclusie trekt. Er zijn door anderen al een aantal dingen aangegeven.
Een voeding kan ook kapot gaan ookal word ie niet vaak zwaar belast, is soms gewoon domme pech hebben (geldt eigenlijk voor alle componenten, heb het vaak zat gezien bij videokaarten).

Zelf vrees ik toch dat er wat mis is met het moederbord, gezien Asus borden zoals aangegeven daar al vaker last van hadden dat ze gewoon plots dood gaan.

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Gister wat bios instellingen veranderd. Gister bij het opstarten na het volledig uitzetten, niks aan de hand, bij het opnieuw opstarten, niks aan de hand. Vanaf slaapstand leek er ook niks aan de hand.

Vanmorgen, pc heeft 10 uur uitgestaan. Ik druk de knop in, en het duurt gewoon 10 seconden voordat de pc tot leven komt. Voorheen ging de pc gelijk aan. De pc lijkt dus moeite te hebben als die langere tijd uit of in slaapstand heeft gestaan?

Spielerei...

• jovadca
Reepje schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:08:
[...]

Het verbaast mij telkens weer dat zoveel mensen van voedingen geen kaas gegeten hebben. Het zijn overigens meestal wel mensen die hier net komen kijken, met 10 posts ofzo.
Ik denk dat het niet gaat om het aantal pots van iemands, maar om de ervaring die iemand heeft uit de praktijk! Ik bouw al systemen samen vanaf Windows 95 (niet voor mij alleen, maar ook voor clienten) en het aantal systemen dat ik heb samengesteld loopt dik in de 3 cijfers.

Wat betreft mijn ervaringen, kan je je voordeel mee doen. Als je het onzin vind, ook goed.

Om er achter te komen wat precies het probleem is, component voor component uitwisselen.
Hoe staat het met de hoeveelheid stof in je computer? Wordt / werd er gerookt bij de computer, want dan kunnen de fans nog wel eens problemen hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door jovadca op 29-06-2014 15:07 ]

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
jovadca schreef op zondag 29 juni 2014 @ 14:55:
[...]

Ik denk dat het niet gaat om het aantal pots van iemands, maar om de ervaring die iemand heeft uit de praktijk! Ik bouw al systemen samen vanaf Windows 95 (niet voor mij alleen, maar ook voor clienten) en het aantal systemen dat ik heb samengesteld loopt dik in de 3 cijfers.

Wat betreft mijn ervaringen, kan je je voordeel mee doen. Als je het onzin vind, ook goed.

Om er achter te komen wat precies het probleem is, component voor component uitwisselen.
Hoe staat het met de hoeveelheid stof in je computer? Wordt / werd er gerookt bij de computer, want dan kunnen de fans nog wel eens problemen hebben.
Niet gerookt, kast is schoon. Heb bij het vervangen van de koelpasta ff de fans schoongemaakt, daar zat weinig stof op.

Component voor component uitwisselen, duur geintje als je geen reserve onderdelen hebt :(

[ Voor 5% gewijzigd door el-jorge op 29-06-2014 16:16 ]

Spielerei...

• jovadca
Oeps, inderdaad. Heb je in de buurt een goede vriend misschien die jou hiermee kan helpen? Ik bedoel dat die zijn componenten even in jouw computer wil zetten om te zien wat er defekt is.

Om de PSU te testen bestaan er een testkastje op de markt. Ik weet niet of die nu nog nieuw te koop zijn.

Wat je nog wel kan proberen (en dat kost geen geld) alle stekkers een paar keer los- en vastmaken. Als er een slecht contact ergens zit (door stof of oxidatie) dan kom je er zo zeker achter.

Verder kan je met het minste aantal componenten eens de computer opstarten. Dus geen dvd/cd-rom drive, alleen je hdd met je besturingssoftware, 1 geheugenlatje, 1 videokaart, enz. Als dit wel goed werkt dan component voor component bijsteken en weer opnieuw opstarten. Is't proberen waard!

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
jovadca schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:34:
Oeps, inderdaad. Heb je in de buurt een goede vriend misschien die jou hiermee kan helpen? Ik bedoel dat die zijn componenten even in jouw computer wil zetten om te zien wat er defekt is.

Om de PSU te testen bestaan er een testkastje op de markt. Ik weet niet of die nu nog nieuw te koop zijn.

Wat je nog wel kan proberen (en dat kost geen geld) alle stekkers een paar keer los- en vastmaken. Als er een slecht contact ergens zit (door stof of oxidatie) dan kom je er zo zeker achter.

Verder kan je met het minste aantal componenten eens de computer opstarten. Dus geen dvd/cd-rom drive, alleen je hdd met je besturingssoftware, 1 geheugenlatje, 1 videokaart, enz. Als dit wel goed werkt dan component voor component bijsteken en weer opnieuw opstarten. Is't proberen waard!
Ik ga dat laatste maar eens proberen.

Toch blijft het een vreemd probleem. Soms wel opstarten soms niet, soms wel goed uit de slaapstand komen soms niet.... Het is net alsof de pc geen goede respons krijgt. Dus bij het aanzetten gebeurt er niks. Maar soms ook bij het uit de slaapstand komen fade hij uit, dan spinnen eerst de fans op, maar gaat de pc heel langzaam uit, waarna die moeilijk aangaat.
Ik kan mij niet voorstellen dat het aan de voeding ligt, aangezien leds op het mobo het gewoon doen. Daarnaast lijken de voltages ook gewoon goed te zijn. Dus ik denk aan het mobo, misschien geheugen, en misschien de processor.

Spielerei...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

Ik kan mij niet voorstellen dat het aan de voeding ligt, aangezien leds op het mobo het gewoon doen. Daarnaast lijken de voltages ook gewoon goed te zijn.
Afhankelijk wat voor LED's het zijn, branden die dingen al bij minder dan 5V ofzo, dus dat LED's branden of fans opspinnen zegt bar weinig over de staat van de voeding.

Voltages moet je meten met een multimeter en niet via software (software heeft het tegenwoordig vaker mis dan juist). Daarnaast, kan het zijn dat er niet iets duidelijk meetbaars mis is met de voltages, maar dat het probleem wel degelijk in de voeding kan zitten (laatst zo'n geval gehad...uiteindelijk toch de voeding vervangen en probleem was verholpen).

En ook A-merk voedingen kunnen slechte modellen hebben ('maandagmorgen modellen') die vrij snel defect zijn, enige geluk is, dat als ze niet goed zijn, de rest van je systeem niet omzeep helpen (integenstelling tot sommige B of C merken).

Dus het kan nog wel degelijk aan de voeding liggen.

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
hmmm, geen goed nieuws dus. Toch probeer ik het probleem te analyseren en op basis daarvan de volgorde te bepalen van testen. Wat heb ik tot nog toe gemerkt:

1: Computer start niet op met het indrukken van de powerknop. Pas na het langdurig inhouden (net alsof je de pc via de powerknop gaat uitzetten), en dan vervolgens de knop in te drukken gaat de pc meestal aan. Dit probleem doet zich alleen voor als de pc lang(er) dan +/- 10 uur heeft uitgestaan, en dan niet eens altijd, soms zit er ook gewoon een vertraging op, dan gaat de pc na een seconden of 10 aan.
2: Pc komt niet uit slaapstand. Ook dit doet zich voor bij langere tijd in slaapstand, +/- 3uur. Bij het ui slaapstand laten komen fade de powerknop uit, waarna de procedure in stap 1 gevolgd moet worden. Als de pc dan aan gaat, lijkt het nog steeds dat die uit slaapstand komt. Bij dit punt komt het af en toe voor dat die wel weer aan gaat, maar dat hij niet voorbij post komt, dan moet ik meestal opnieuw stap 1 volgen.
3: Bij het uitzetten van de pc en het gelijk weer opnieuw aanzetten heb ik (bijna) geen problemen, in 95% van de gevallen start de pc goed weer op. Ditzelfde geldt voor de slaapstand.
4: Pc opnieuw opstarten, geen problemen.

Uitsluiten van onderdelen maakt dit probleem lastig. Dan zou ik bij het uitsluiten altijd +/- 10uur moeten wachten of dat de pc dezelfde kuren heeft.

Ik vermoed het mobo, of de voeding. Ik neem aan dat als een verse windows 7 install doe dat dat niet uit gaat maken, aangezien het een power probleem lijkt te zijn? Dus of de voeding is brak, of het mobo is brak en ontvangt geen goede signalen van de voeding.

Wat denken jullie?

Spielerei...

• jovadca
Een verse Windows installatie zal niets uitmaken. Ik raadje aan, net zoals Nemesizz ook al zei, de PSU als eerste te testen dan wel vervangen. Misschien heb je iemand in de buurt die even zijn/haar PSU aan jouw mobo wil hangen om te testen.

Opstart problemen heb ik zo'n 3/4 jaar geleden ook gehad met mijn Barebone. Soms reageerde die wel maar vaak niet als ik die aan wilde zetten. Dit ging net zo lang goed totdat de voeding uit elkaar knalde en ik in het donker zat. Dus wees voorzichtig, voordat er nog meer kapot gaat in je computer!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-01 14:01
klinkt vreemd maar heb een soortgelijk probleem gezien bij een maat.

oplossing: wees er zeker van dat je een geaard stopcontact hebt.

uitleg:

na 1 jaar zijn pc gebruikt te hebben kreeg hij vreemde problemen met opstarten/aanzetten/slaapstand.
(asrock mobo)
via mobo berichten over cpu/ram/mobo defecten omstebeurt eigenlijk geen peil op te trekken.

ook daar alles uitsluiten door vervangen van onderdelen, uiteindelijk van ellende een nieuwe pc samengesteld en hardeschijf en kast als enige overgehouden.

na een half jaar weer dit soort problemen met opstarten/aanzetten/slaapstand etc, weer geen peil er op te trekken. (asus mobo, nieuwe voeding, nieuwe cpu, nieuwe psu, nieuwe gpu, nieuw ram, nieuwe bootschijf, alleen de oude kast over)

dus weer van alles proberen, pc meegenomen naar mijn huis....... nergens problemen te vinden.
dus pc weer terug gezet bij hem.... weer problemen.
loopt de volgende dag de kamer binnen zet per ongeluk het licht 2 keer aan en uit springt zijn pc aan???

na even nadenken een test gedaan,
licht uit = instant boot.
licht aan = problemen met opstarten.

hij heeft hierna de pc op een geaard stopcontact gezet en alle problemen waren opgelost.

edit: gedachtengang van mij maar heeft mischien te maken met achteruitgang van PSU icm. geen aarde?

[ Voor 4% gewijzigd door nldbobg op 01-07-2014 06:54 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

jovadca schreef op zondag 29 juni 2014 @ 14:55:
[...]

Applaus, en toch heb je het fout.

Fabrikanten adviseren zulke voedingen omdat te veel mensen een OEM bak hebben staan met een waardeloze voeding. Het feit dat je denkt dat je denkt dat de aangeraden 550W op een 560W A++ voeding problemen geeft is gewoon een ontzettende beginnersfout.

Seasonic voedingen kunnen over het algemeen ruim 15% over hun aangeven capaciteit draaien (Voor langere tijd). En het systeem in de TS zal nog geen 320W trekken als je deze synthetisch 100% stressed.

Dit neemt echter niet weg dat de problemen uit de TS wel duiden op problemen met de voeding of het moederbord. Zoals aangegeven kan je dit het beste testen door componenten uit te gaan sluiten.

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 01-07-2014 07:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
el-jorge schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:40:
hmmm, geen goed nieuws dus. Toch probeer ik het probleem te analyseren en op basis daarvan de volgorde te bepalen van testen. Wat heb ik tot nog toe gemerkt:

(knip, opsomming problemen en ideeën)

Wat denken jullie?
Dat je er niet gaat komen met opnieuw de problemen beschrijven en oorzaak-ideeën te benoemen. Twee mogelijkheden:
1) componenten een voor een vervangen om de oorzaak te achterhalen
2) oorzaak achterhalen door met de juiste apparatuur (denk aan oscilloscoop, logic analyzer, multimeters), kennis (schema's van voeding & moederbord, datasheets en zo) en ervaring de boel door te meten.

Ik gok dat (2) voor het merendeel van de mensen hier, inclusief ikzelf, niet haalbaar is en zelfs voor elektronicahobbyisten een flinke uitdaging is. Dus dan blijft (1) over.

Schaf een goed merk voeding aan (deze bijvoorbeeld) en ga daarmee testen. Lost het het probleem op - mooi. Zo niet, dan kan je de voeding daarna eventueel doorverkopen om het verlies te beperken.

• jovadca
D4NG3R schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 07:06:
[...]

Applaus, en toch heb je het fout.

Fabrikanten adviseren zulke voedingen omdat te veel mensen een OEM bak hebben staan met een waardeloze voeding. Het feit dat je denkt dat je denkt dat de aangeraden 550W op een 560W A++ voeding problemen geeft is gewoon een ontzettende beginnersfout.

Seasonic voedingen kunnen over het algemeen ruim 15% over hun aangeven capaciteit draaien (Voor langere tijd). En het systeem in de TS zal nog geen 320W trekken als je deze synthetisch 100% stressed.

Dit neemt echter niet weg dat de problemen uit de TS wel duiden op problemen met de voeding of het moederbord. Zoals aangegeven kan je dit het beste testen door componenten uit te gaan sluiten.
Als je de moeite had genomen om even de handleiding van het mobo door te nemen, dan had je geweten dat het mobo alleen al een 320W PSU nodig heeft om goed te functioneren. Tel daar eenvoudig de CPU en GPU bij op en je zit al boven de 560W. Heb ik de rest nog niet eens meegerekend! Laat staan als je een 2e GPU er bij gaat zetten.

Indien jullie aan een (mijn inziens) krappe voeding blijven hangen heb ik daar geen problemen mee, omdat het niet mijn computer is. Ik geef jullie enkel deze raad om je voordeel er mee te doen, maar je hoeft die niet aan te nemen. Iets (bijna) maximaal belasten, is om problemen vragen.
Doe er mee wat je zelf wil!

el-jorge:
Begin met je PSU te laten testen of te vervangen. Misschien kan je bij een plaatselijke computerzaak eens vragen of zij een andere PSU bij jouw er aan willen hangen. Een goede zaak wil je daar graag bij helpen.

[ Voor 28% gewijzigd door jovadca op 01-07-2014 18:11 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

jovadca schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 18:06:
[...]

Als je de moeite had genomen om even de handleiding van het mobo door te nemen, dan had je geweten dat het mobo alleen al een 320W PSU nodig heeft om goed te functioneren.
Als je daadwerkelijk ervaring had wist je dat een mobo nog geen 40W slikt. Nogmaald: dit systeem gebruikt onder 100% load nog geen 320W een 350 - 400W voeding van degelijke kwaliteit is ruim voldoende.

De problemen duiden op voedingsproblemen, maar dat staat compleet los van wat de voeding behoort te kunnen leveren.

Fabrikanten raden veel te zware voedingen aan omdat veel mensen een OEM bak met matige tot slechte voeding hebben, of in de nog veel ergere gevallen zoiets kopen: pricewatch: MS-Tech MS-N550-VAL-CM

En nog even wat anders: Als je de moeite had genomen om 2 woorden verder terug te lezen had je gezien dat Asus daar spreekt over een "fully configured system". Ja, je moet altijd wat ruimte hebben, maar voor een systeem als deze een 700W voeding aanraden? |:(

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 02-07-2014 00:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jovadca
el-jorge,

Hoe ver ben je met het probleem?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02 17:13

auto660

1991 240 GL Brick

Ik gooi het op het moederbord, het klinkt verdomd veel als het cold boot probleem wat asus met zijn P5K planken had. Ook kan het het soldeer in het moederbord zijn wat slecht contact maakt als het koud is. Want zeg zelf, een CPU die kapot gaat? :p Zijn voeding is ook ruim bemeten en er lijkt niks mis mee. En nog even voor degene die denkt dat een moederbord 300w nodig heeft, waar wil je die warmte laten? Er zit geen heatpipe niks op, alleen een paar dunne plakjes metaal, en die zitten er omdat er niet meer nodig is omdat het moederbord maar 30~40 watt gebruikt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:28
s3 (sleepmode) heb ik wel eens problemen mee gehad (pentium D`s vinden 1.5 volt niet zo fijn) en toen kon ik niet meer overclocken, maar ik denk dat het probleem bij jou bij je moederboard zit

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
jovadca schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 00:43:
el-jorge,

Hoe ver ben je met het probleem?
Ik ga niet zo hard, als ik wat tijd heb test ik wat zaken.

Ondertussen clean install van W7 gedaan, en mijn CMOS gereset. Ik denk ook dat het mobo het probleem is. Af en toe start de pc nog traag op, dan duurt het 15 sec voordat de pc gaat booten. Meestal als die zo opstart heeft die gelijk problemen met sleep modus. Hij gaat dan wel in sleep, maar bij het uit sleep modus gaan fade hij uit, waarna ik de startknop 10 sec moet indrukken (alsof je de pc hard uitzet), en daarna weer opnieuw om op te starten, hij start dan ook op in sleepmodus. Als de pc normaal opstart, zijn er met de sleepmodus ook minder problemen. Ik heb van het weekend prime95 een uur gedraaid, daar kreeg ik geen errors, cpu werdt ook niet overdreven heet. Ik heb voor de zekerheid ook furmark gedraaid, maar ook daar niks geks geconstateerd.
auto660 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 01:04:
Ik gooi het op het moederbord, het klinkt verdomd veel als het cold boot probleem wat asus met zijn P5K planken had. Ook kan het het soldeer in het moederbord zijn wat slecht contact maakt als het koud is. Want zeg zelf, een CPU die kapot gaat? :p Zijn voeding is ook ruim bemeten en er lijkt niks mis mee. En nog even voor degene die denkt dat een moederbord 300w nodig heeft, waar wil je die warmte laten? Er zit geen heatpipe niks op, alleen een paar dunne plakjes metaal, en die zitten er omdat er niet meer nodig is omdat het moederbord maar 30~40 watt gebruikt.
Ondertussen veel dingen gelezen over de z68 borden van Asus, en zie veel problemen die vergelijkbaar zijn met mijn probleem, conclusie is op dit moment dat het het mobo is. Maar aangezien hij wel gewoon werkt doe ik er voorlopig niks aan.

Spielerei...

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
Ff mijn eigen oude topic kicken. Ik wil jullie de voorlopige oplossing niet onthouden.

Na een half jaar heb ik ergens een voeding gescoord. En nu start de pc weer normaal op. Het lijkt dus een voeding probleem te zijn geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door el-jorge op 04-02-2015 01:13 ]

Spielerei...

Pagina: 1