CPU koeling voor overklokken

Pagina: 1
Acties:

• Chasin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-02 17:03
Ik zoek een?
CPU koeling voor mijn pricewatch: MSI Z97 GAMING 5.
Wil binnenkort mijn pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed gaan overklokken.

Wat is je budget?
Maakt niet uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk maakt mij op zich niet uit. Het is de bedoeling dat ik goed kan overklokken en mijn CPU koeling goed kan blijven koelen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
pricewatch: Corsair Carbide 500R Black
pricewatch: MSI Z97 GAMING 5
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed

Zelf zat ik te denken aan één van deze.
pricewatch: Noctua NH-D14
pricewatch: Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
pricewatch: Cooler Master Hyper 412S

https://pcpartpicker.com/...si-motherboard-z97gaming5

[ Voor 3% gewijzigd door Chasin op 01-07-2014 01:28 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De Noctua's zijn erg goed, ook flink groot natuurlijk.

Andere high-end koelers die rond je prijs liggen:
pricewatch: Zalman CNPS12X
pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E
pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E Extreme

Goedkoper maar ook nog erg leuk:
pricewatch: Thermalright Macho Rev.A (BW)
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

De prestaties van alle 4 de "supercoolers" liggen behoorlijk strak bij elkaar,http://www.xbitlabs.com/picture/?src=/images/coolers/noctua-nh-d15/graph-3.png is wel een cool grafiekje erover. Aan de hand van die zou ik voor een Silver Arrow Extreme gaan, al is die wel over je budget.

People as things, that’s where it starts.

• Chasin
Bedankt voor je reactie. Daar heb je twee verschillende types van.
Volgens mij scoort de extreme edition net iets beter.

pricewatch: Thermalright Silver Arrow
pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition

[ Voor 9% gewijzigd door Chasin op 27-06-2014 22:57 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Voor 60 euro budget ga je er al over heen, maar het zijn wel dikke dingen.

Wat denk je van de Phanteks TC14PE (even duur, ook absurd groot en goed koelend, en een dikke uitstraling)

Of binnen je budget een Noctua U12S, of een Phanteks TC12DX. Raijintek Nemesis lijkt het ook uitstekend te doen voor dat budget.

Goedkoper en ook wel fors, Scythe heeft net de Mugen MAX uitgebracht, ziet er ook goed uit, maar nog geen ervaring mee.

Als je het betaalbaar wil houden denk ik dat een 412S, een Mugen 4 (PCGH) of een Raijintek Themis Evo (was ik zeer van onder de indruk) ook gewoon prima zijn. Die echte high-end jongens zijn wel voor de dikke overclocks gemaakt, al heeft Noctua (en in vergelijkbare mate Phanteks) wel een stapje voor wat betreft luxe en installatiegemak, en ook de kwaliteit van de ventilatoren van de duurdere modellen is wat hoger, wat ze op de lange termijn stiller zal houden.

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

pricewatch: Cooler Master Seidon 120V

Niet de stilste oplossing maar wel zeer goede koeling voor nog geen 40 euro

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bwah, hij is niet heel veel beter dan een True Spirit 140, namelijk wel 1 graad koeler, maar maakt wel eventjes 20 decibel meer geluid. Dan weet ik wel voor welke koeler ik zou gaan...

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

VasZaitsev schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:20:
Bwah, hij is niet heel veel beter dan een True Spirit 140, namelijk wel 1 graad koeler, maar maakt wel eventjes 20 decibel meer geluid. Dan weet ik wel voor welke koeler ik zou gaan...
In de Ts staat niks over geluid en uit persoonlijke ervaring valt het nog reuze mee met de geluidsproductie als je de fans wat lanzamer laat draaien .

Met een oc heb je denk ik toch meer speelruimte met de watercooler .
Mijn ervaring is dat hij toch onder full load wat graden koeler blijft in vergelijking met luchtkoelers .
Tevens kun je dan nog een push pull config maken met een extra fan.

Niet dat ik een waterkoel fanboy ben maar zal het niet volledig wegstrepen vanwege wat extra DB.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Chasin schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 22:54:
Bedankt voor je reactie. Daar heb je twee verschillende types van.
Volgens mij scoort de extreme edition net iets beter.

pricewatch: Thermalright Silver Arrow
pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition
Die SB-E Extreme Edition is bedoeld voor socket 2011 (SB-E = Sandy Bridge-Extreme), jij hebt socket 1150 dus zou ik het maar houden bij socket 1150 koelers ;). Ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt dat de extreme edition beter scoort, maar als dat toch op een andere processor is, kun je die cijfers niet vergelijken.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb zelfde de Mugen 4 met i5 4690K en ben zeer tevreden. Door de 2 fans die erop zitten blijft hij IDLE op 35 graden @ 4.3 ghz. Ik zal eens kijken hoe warm hij na 2 uur gamen is, maar ben erg te spreken over deze koeler :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Chasin
Ben het spoor helemaal bijster. Te veel keuze.
Als iemand mij zou willen helpen. Heb geen richtprijs.

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Als hij past, de Corsair H110 (280mm radiator) en anders de Corsair H100i.

edit
Mocht je geen waterkoeler willen, dan zou ik kijken naar Noctua, de NH-D15 bijvoorbeeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Rob Krauts op 01-07-2014 08:44 ]

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-02 16:32

bbblije

Riiiiight

http://www.silentpcreview.com/article1395-page6.html

Afhankelijk van wat je er aan uit wil geven zou ik deze fans bekijken
http://tweakers.net/price...;284706;358564/categorie/

Minimaal 6 heatpipes. Zo is de pricewatch: Gelid Solutions The Black Edition een hele interessante op gebied van prijs/kwaliteit. (http://youtu.be/IW3vPD-6mtU , http://www.techpowerup.co...ions/Black_Edition/6.html en http://www.eteknix.com/ge...tion-cpu-cooler-review/6/) Eveneens de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition en de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power . Verder staan de pricewatch: Noctua NH-D14 en nu de pricewatch: Noctua NH-D15 bekend om het leveren van het beste lucht koelvermogen onder minimale geluidsdruk. Maar hier betaal je ook gelijk het dubbele voor.

Daarbij moet je ook even nagaan hoe ambitieus je wil gaan overclocken. De koelste prestaties worden vaak gehaald met een pricewatch: Corsair Hydro H100i / pricewatch: Corsair Hydro H105 / pricewatch: Corsair Hydro H110

[ Voor 9% gewijzigd door bbblije op 01-07-2014 11:16 ]

• Chasin
Een van deze twee gaat hem worden. Welke zou het beste koelen? Of zijn deze twee types redelijk aan elkaar gewaagd?

pricewatch: Noctua NH-D15
pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E Extreme

[ Voor 19% gewijzigd door Chasin op 01-07-2014 20:56 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, de Noctua is goed, maar wat je je beter kunt afvragen, ga je al je geld daarin steken? Overklokken is natuurlijk de som van delen:

1. Je case: hoe houd je de ambient temperature laag?
2. Je mainboard. Minder relevant tegenwoordig, maar toch wel wat: wat doe je daar aan?
3. Je memory: ik neem aan dat je daar ook wat mee gaat doen, mogelijk de baseclock nog wat omhoog...
4. Je VRM, ga je ook voltmodden? Hoe houd je je VRM's en fet's koel?
5. CPU performance is leuk, en overklokken omwille van overklokken is voor een tweaker rede genoeg (hoewel, je kiest voor lucht dus het gaat je vast niet om records...), maar wat ga je aan je GPU doen?
6. Als je wél aan het recordklokken gaat, denk ook aan een reserve CPU... heb in m'n overklok-dagen genoeg opgeblazen :). Jammer, natuurlijk, maar hoe ga je dan verder? En nee: geen garantie mogelijk... en een tikkie onethisch.

Ik denk dat je je het beste kunt afvragen, wat je ambities zijn, en je doelen. Bbblije begon daar al wat mee, door een paar water-kant-en-klaar kits te suggereren. Leuk, maar water verplaatst je koeloppervlakte en beperkt mogelijk je case-flow waardoor je VRM's juist minder presteren.

• Chasin
Ik ben alleen van plan om mijn CPU te gaan overklokken. Niet tot het maximale maar wel een beetje.
Vind die grote coolers wel vet in mn kast. Als ik toch rond de €80 wil uitgeven wil ik ook direct de beste koelprestaties van deze drie.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Chasin schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:23:
Ik ben alleen van plan om mijn CPU te gaan overklokken. Niet tot het maximale maar wel een beetje.
Vind die grote coolers wel vet in mn kast. Als ik toch rond de €80 wil uitgeven wil ik ook direct de beste koelprestaties van deze drie.
Dit vind ik persoonlijk erg zonde van je geld, dan kan je beter je geld in een grote koeler steken die wat goedkoper is maar nog goed presteert.En de rest bv steken in het sleeven van je psu, nieuwe case fans, etc.

pricewatch: Gelid Solutions The Black Edition of pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

pricewatch: Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm en/of pricewatch: Corsair Air Series SP120 PWM Quiet Edition Twin Pack, 120mm

Lijkt me leuker om je hele systeem wat te tweaken dan enkel je cpu koeler, niet?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

MacPoedel schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 20:39:
[...]

Die SB-E Extreme Edition is bedoeld voor socket 2011 (SB-E = Sandy Bridge-Extreme), jij hebt socket 1150 dus zou ik het maar houden bij socket 1150 koelers ;). Ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt dat de extreme edition beter scoort, maar als dat toch op een andere processor is, kun je die cijfers niet vergelijken.
Misschien moet je eerst eens kijken waar de koeler allemaal op past voordat je iets zegt? De SB-E heet zo omdat hij uitkwam bij de Sandy Bridge, maar hij past op alle moderne en iets minder moderne platforms.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, zeker met die i5 die je daar neer hebt gezet, tenzij je veel rendert over de CPU, zul je erg weinig tegenkomen dat tegen de limieten van die CPU aanzit. Ik zou dan haast voor stilte/goedkoop gaan, en pas over een paar jaar overklokken als het nodig is. Wat je nu zegt is dat je overklokt omwille van het overklokken, en niet eens er vol voor gaat. Het enige wat je bereikt is een hoger nummertje, wat je een hoop kost, wat in real-world situaties voor eigenlijk geen betere presentaties zorgt. Wat Bbblije dus ook zegt, is: bespaar wat geld, sleeve je kast (goed voor de flow), vervang een paar casefans, en bespaar je de moeite van overklokken totdat je records wilt gaan zetten Pi berekenen, of werkelijk je hele systeem wilt gaan overklokken.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook een Corsair H60 2013 heb gekocht omwille de looks, maar dit was nieuw tweedehands (35€). Wellicht ook een mogelijkheid?

V&A aangeboden: Noctua NH-D14 (nog prijzig)
V&A aangeboden: be quiet! Shadow Rock Slim (mooi ding, zeker voor jouw doeleinden)
V&A aangeboden: Thermaltake CPU cooler. (nog wat prijzig, wel wat jij voor ogen hebt)

Maar het mooie aan nieuw tweedehands is dat je kan onderhandelen...

• Chasin
Jullie hebben eigenlijk ook wel gelijk. Denk dat ik prima voor een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power kan kiezen.

En over een paar jaar misschien overstappen naar een bijvoorbeeld pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E Extreme of een pricewatch: Noctua NH-D15

Verwijderd

Hallo,ik heb een acer predator g6 deze kun je handmatig overklokken, normaal-sneller en turbo
de gemmidelde temp is 34 graden als ik een uurtje game met overklokken loopt die op tot al 50

maar waneer moet ik de Fansnelheid aanzetten na het gamen? om te koelen is dit toch he,
maar deze maakt wel een ongeloofelijk geluid decibels!

hoe ga ik hier het beste mee om?
bij voorbaat dank,

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Lol, je had een nieuw topic kunnen openen in plaats van deze van 1,5 jaar oud.

De fansnelheid moet tijdens het gamen gelijk omhoog, je processor is binnen een paar seconden al heet.
(kun je de fan zelf aan/uit zetten? klinkt raar)
50 graden is op zich nog niet zo heet, de fan zou dus iets minder kunnen.

Waarschijnlijk zit er nog een stock koeler op de processor (ik zie op de acer website geen info over een betere koeler), het is dan niet onverstandig deze te vervangen door een betere.

Verwijderd

Hallo, nog eens een vraagje over CPU overklokken,ik heb al verschillende keren meegemaakt zodra ik hem overklok, de p.c zich vanzelf uit en daarna weer aan zet?
Terwijl hij noch niet eens warm is. De media markt gebeld en dit voorgelegd,die zeggen kom er maar langs mee maar we kunnen geen gerantie erop geven.

Is dit normaal dat hij zo nu en dan spontaan uitvalt, en waarom zit overklokken dan er op maar valt dit buiten een garantie(zou tog niks kapot zijn al ?)

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-02 22:43
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:29:
Hallo, nog eens een vraagje over CPU overklokken,ik heb al verschillende keren meegemaakt zodra ik hem overklok, de p.c zich vanzelf uit en daarna weer aan zet?
Terwijl hij noch niet eens warm is. De media markt gebeld en dit voorgelegd,die zeggen kom er maar langs mee maar we kunnen geen gerantie erop geven.

Is dit normaal dat hij zo nu en dan spontaan uitvalt, en waarom zit overklokken dan er op maar valt dit buiten een garantie(zou tog niks kapot zijn al ?)
Nette service van de MediaMarkt, ik persoonlijk zou bij het horen van Overklokken de hoorn al neergooien.
Als jij met voltages etc. gaat spelen, kan hij om verschillende redenen random uitvallen. Onder andere ter zelfbeveiliging.
Als je er 0 verstand van hebt, waarom ga je dan met deze dingen spelen die inderdaad het spul ook kapot kunnen maken.

Waarom zit overklokken er op maar valt dit buiten de garantie:
- Stel ik koop een GTX 770 OC, ik ga deze op dubbele voltage/kloksnelheid zetten en dan POEF ineens kapot. Vind jij het logisch dat ik dan nog kan aankloppen voor garantie?
- Als jij een sportwagen koopt en deze gaat opvoeren, ga jij dan ook aankloppen bij de fabrikant wanneer hij stukgaat?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Heb je met het overklokken ook het voltage iets verhoogt?

nvm, iets met een auto knopje.

[ Voor 26% gewijzigd door mitsumark op 30-12-2015 16:51 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:49
Ipv van deze topic van 1,5 jaar oud te kapen. Had je beter even een eigen topic kunnen maken in bv het OC sub forum
Er kunnen 1000 en 1 redenen zijn. Dus maak even een eigen topic aan op het OC sub forum.

Verwijderd

Ja,danke voor de reaktie.

Maar deze p.c is hiervoor speciaal gemaakt.Kijk maar eens op acer predator g6 warmachine.
hoef maar een knopje om te zetten en hij gaat op turbo,waarmee de heele desktop ook rood belicht word.

Vraag me wel af waneer ik de extra fans moet aanzetten??

deze kan ik ook handmatig bedienen maar deze maken dan wel een ontiegelijk geluid.

normaal zit ik op 3500mhz overklokken 4100mhz zowel met overklokken als zonder de temp na een uurtje gamen 55 graden.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
- Fans moet je aanzetten wanneer je pc te heet wordt. Wat is te heet, wanneer je processor en/of videokaart onder belasting de maximum snelheid niet kunnen aanhouden (throttlen). Je kunt zelf ook de temperaturen nakijken met bv RealTemp. Meestal is de maximale temperatuur boven de 90°C voor zowel videokaart als processor. Als jij dus 50°C onder last hebt, dan kun je je ventilators wel wat trager zetten, ergens in de 60-70°C is nog steeds prima.

- Als je pc regelmatig uitvalt na een overklok, betekent dat dat die overklok niet stabiel is. Ik lijk te begrijpen dat je een automatische overklok gebruikt, stop dan maar meteen die te gebruiken, waarschijnlijk is je moederbord niet kritisch genoeg bij het testen van de stabiliteit van de ingestelde overklok. Waarom je pc precies uitvalt kan ik niet zeggen, het kan zijn dat je processor de ingestelde kloksnelheid niet aankan, dat je core of uncore spanning te laag staat, dat je pc te heet wordt, dat de auto-overklok probeert de bclk van je processor te veranderen en niet alleen de multiplier (dan worden de laatste generaties Intel processors snel onstabiel). Beschadigd zal je systeem niet zijn, dat uitvallen dient net om het beschadigen tegen te gaan. Een goede overklok stel je zelf in en bekom je door geleidelijk de snelheid op te voeren en de bijhorende spanningen aan te passen, met telkens een stabiliteitstest. Zoek maar op hoe je dit best doet voor jouw processor, is dat een Core i7 6700K zoals de website van Acer zegt? Die automatische overkloks zijn zelden optimaal, meestal neemt het moederbord dan een wat te hoge spanning en de overklok is nog te conservatief.

- Maak een nieuw topic aan. Dit hoort ook echt niet thuis in een componenten subforum, jij hebt gewoon een volledig systeem gekocht.
Pagina: 1