Raspberry Pi Camera Module Baby-Monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153794

Topicstarter
Wij hebben thuis een babyfoon, maar het leek ons ook reuze handig om naast geluid ook beeld te hebben.

Ik heb gezien dat er camera modules beschikbaar zijn voor de Raspberry Pi:
http://www.raspberrypi.org/product/camera-module/
http://www.raspberrypi.org/product/pi-noir-camera/

Er zijn ook handleidingen online beschikbaar hoe e.e.a. aan te pakken:
http://mattkaar.com/blog/...rry-pi-as-a-baby-monitor/
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?p=457887
http://mattkaar.com/blog/...aspberry-pi-baby-monitor/

De Pi Noir infrarood camera zou misschien heel handig kunnen zijn, omdar er weinig licht is als de kleine slaapt.
Bij enkele kant en klare baby-monitoren heb ik gezien dat ze infrarood-leds gebruiken, maar dat zit me toch niet helemaal lekker.
Volgens mij reageert het menselijke oog namelijk niet op infraroodlicht, dus wanneer het wordt blootgesteld aan infraroodlicht in een donkere kamer zonder zichtbaar licht (normaal daglicht of van een lamp) zou de iris zich niet aanpassen met mogelijk schadelijke gevolgen.

Een baby zou voor langere tijd in de led'jes kunnen kijken met mogelijk schadelijke gevolgen. Dat lijkt mij niet wenselijk.

Mijn vraag is dus eigenlijk als volgt. Is de pi-noir-camera een infrarood lichtbron nodig om beelden in het donker te kunnen vastleggen of zou een beetje 'natuurlijk' licht ook voldoende werken?

De belangrijkste vraag is dus eigenlijk of infraroodlicht wel veilig is voor kleine kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
Voor zover ik weet is het geen probleem. Het zijn vooral de kortere golflengtes die schadelijk zijn, dus blauw en UV.
Infrarood dringt diep door in het weefsel, dus alle energie wordt niet door een enkel gevoelig laagje cellen geabsorbeerd, maar verspreid over een grotere diepte.
Wikipedia: Optical window in biological tissue

IR LEDs hebben meestal een golflengte van 850nm. Je kan het zien als je recht in de led kijkt in het donker, dan zie je een dieprood puntje oplichten. Ik heb een LED lampje gemaakt met een LedEngin LZ1-00R400 waar bijna 1 Watt puur licht energie af komt, ik kan er recht in staren maar heb nergens last van, geen vlekken voor de ogen of wat dan ook. De standaard leds die op een IR camera zitten hebben aanzienlijk minder vermogen, zeker een factor 20 minder.

Denk ook aan een straalkachel of een kampvuur, waar een enorme hoeveelheid IR licht af komt, je voelt de warmte/energie, maar je kan uren in het vuur staren zonder gevolgen..

Tot slot nog even een tip, je kan van vrijwel elke webcam of camera module een IR gevoelige camera maken. Als je de lens verwijdert, dan zit er vaak een stukje plat glas op de achterkant gelijmd, dit is een IR blocking filter. Verwijder het en je camera is IR gevoelig. Het filter kan ook in de body zitten en is niet altijd eenvoudig te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Waarom een RPi en geen kant en klare IP camera? (Die vaak ook wel een microfoon hebben, kijk eens naar de Foscam modellen bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
Of gewoon een $20 composiet video camera met IR leds en audio, kabeltje trekken naar beneden en die in de TV pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ploink schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 10:15:
Voor zover ik weet is het geen probleem. Het zijn vooral de kortere golflengtes die schadelijk zijn, dus blauw en UV.
Infrarood dringt diep door in het weefsel, dus alle energie wordt niet door een enkel gevoelig laagje cellen geabsorbeerd, maar verspreid over een grotere diepte.
Wikipedia: Optical window in biological tissue
Bedankt voor de informatie. Bovenstaande link heeft betrekking op weefsel. Het oog wordt hier niet zo zeer in behandeld.
Enerzijds zou je verwachten dat het wel veilig moet zijn wanneer er kant en klare babymonitoren van gerenomeerde merken op de markt zijn met infrarood belichting. Anderzijds is het gevoelsmatig wel een punt waar je rekening mee dient te houden.
Tot slot nog even een tip, je kan van vrijwel elke webcam of camera module een IR gevoelige camera maken. Als je de lens verwijdert, dan zit er vaak een stukje plat glas op de achterkant gelijmd, dit is een IR blocking filter. Verwijder het en je camera is IR gevoelig. Het filter kan ook in de body zitten en is niet altijd eenvoudig te verwijderen.
Een goede tip, maar ik heb momenteel geen camera die ik zou kunnen ombouwen. Zoals je zelf ook aangeeft is niet elke camera even geschikt, omdat de filters soms lastig te verwijderen zijn. De Pi Noir camera module leek mij daarom erg interessant, omdat hij voor de Raspberry Pi geoptimaliseerd is en daarnaast relatief goedkoop.

Misschien in combinatie met een infrarood hulp-belichtingssetje:
http://www.lightinthebox....dc-12v-500ma_p233927.html

Maar misschien is het helemaal niet nodig om infrarood belichting te gebruiken. Indien een beetje 'natuurlijk' omgevingslicht ook voldoende werkt zou dat helemaal ideaal zijn. De kamer is nooit helemaal donker. Indien nodig zou de infrarood belichting mogelijk ook zo te positioneren zijn dat de kleine er geen last van kan hebben. Bijvoorbeeld door indirect te belichten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 10:46:
Waarom een RPi en geen kant en klare IP camera? (Die vaak ook wel een microfoon hebben, kijk eens naar de Foscam modellen bijv.)
De kant en klare IP cameras zijn vaak veel duurder. In het goedkopere segment is de beeldkwaliteit vaak belabberd.
Een Raspberry Pi i.c.m. de Noir camera module leek daarom een geschikte oplossing, omdat deze goedkoper is en toch een redelijke beeldkwaliteit zou kunnen bieden.
Daarnaast blijft de vraag hoe veilig infrarood voor (kleine) kinderen is. Bij de Raspberry Pi oplossing kun je nog enige invloed uitoefenen met het positionering van de hulp-lichtbron, maar een kant en klare camera heeft vaak een geïntegreerde led-ring rond de lens zitten. Het risico dat een kleintje recht in de leds kijkt is dan dus groter.
Ploink schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 11:16:
Of gewoon een $20 composiet video camera met IR leds en audio, kabeltje trekken naar beneden en die in de TV pluggen.
Dat is een mogelijkheid, maar de kwaliteit van die camera's is vaak belabberd. Daar komt bij dat ik dan kabels moet trekken terwijl ik nu op elke kamer al utp-aansluitingen heb zitten. De Raspberry Pi kan simpel in een andere kamer worden ingeplugd en zelfs in een ander huis indien nodig. Draadloze verbindingen zijn geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 16:33
Tja infrarood licht kan je oog zeker wel beschadigen maar je moet het een beetje in perpectief zien. als jij een halogeen lampje van 100 W neer hangt en je gaat daar een kwartier in staan te staren is de kans op beschadiging daar, een infrarood lamp met dezelfde intensiteit doet ongeveer dezelfde schade (zelfde kans).

De intensiteit van een infrarood lampje in een babyfoon is zo zwak in enkele miliwatts dat je daar behoorlijk lang in moet gaan zitten kijken voordat je uberhaubt minimale schade doet. Daarnaast is het gedeelte vanhet oog wat je beschadigd met infrarood licht een van de delen die het snelst regenereerd.
Wat ook nog een rol speelt is de frequentie, als je ir licht heb dichtbij de grens van zichtbaar licht hebt is de kans groter. zo rond de 800nm. De meeste babyfoons met ir LED zitten rond de 950nm......

Daarbij zet je de babyfoon vaak op een afstandje neer en niet 10 cm van haar hoofdje. Dan is dus de intensiteit van het licht al behoorlijk afgenomen.

zou me er niet te veel zorgen over maken ik heb destijds met dezelfde zorgen wat onderzoek gedaan om er achter te komen dat de kans op schade er eigenlijk niet is, Mijn dochtertje heeft al 2.5 jaar zon ding op de kamer en haar ogen zijn nog prima, of dat moet komen omdat ze zoveel worteltjes eet :)

vodn nog een linkje voor je http://www.axis.com/produ...Near_Infra-Red_011107.pdf dit gaat over lampen met een wat hogere intensieteiten maar de strekking van het verhaal is wel duidelijk. Vooral de grafiekjes zijn interessant

[ Voor 20% gewijzigd door WeeDzi op 28-06-2014 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Anoniem: 153794 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 21:13:

Een baby zou voor langere tijd in de led'jes kunnen kijken met mogelijk schadelijke gevolgen. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Hangt ook af van de plaatsing.
Ik heb zelf ooit een webcam omgebouwd vanwege dezelfde reden en heb de cam + IR verlichting toen aan het hoofdeind geplaatst. Hierdoor scheen het licht niet rechtstreeks in de ogen.
Je hebt dan nog wel wat (indirect) strooilicht wat in de ogen komt maar dat is zo zwak, dat kan geen kwaad.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Anoniem: 153794 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:55:
[...]

De kant en klare IP cameras zijn vaak veel duurder. In het goedkopere segment is de beeldkwaliteit vaak belabberd.
Een Raspberry Pi i.c.m. de Noir camera module leek daarom een geschikte oplossing, omdat deze goedkoper is en toch een redelijke beeldkwaliteit zou kunnen bieden.
Daarnaast blijft de vraag hoe veilig infrarood voor (kleine) kinderen is. Bij de Raspberry Pi oplossing kun je nog enige invloed uitoefenen met het positionering van de hulp-lichtbron, maar een kant en klare camera heeft vaak een geïntegreerde led-ring rond de lens zitten. Het risico dat een kleintje recht in de leds kijkt is dan dus groter.
[...]
Ik heb deze in gebruik: productreview: D-Link DCS-930L review door ThinkPad (is ook mijn review)
45 euro, soms ook voor 30 bij Kruidvat te vinden. Heeft geen IR-leds, dus dat zou je zelf kunnen klussen.

Pi + camera module is samen 64 euro... Moet je ook nog een voeding, en een behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WeeDzi schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:12:
zou me er niet te veel zorgen over maken ik heb destijds met dezelfde zorgen wat onderzoek gedaan om er achter te komen dat de kans op schade er eigenlijk niet is, Mijn dochtertje heeft al 2.5 jaar zon ding op de kamer en haar ogen zijn nog prima, of dat moet komen omdat ze zoveel worteltjes eet :)

vodn nog een linkje voor je http://www.axis.com/produ...Near_Infra-Red_011107.pdf dit gaat over lampen met een wat hogere intensieteiten maar de strekking van het verhaal is wel duidelijk. Vooral de grafiekjes zijn interessant
Bedankt voor je reactie. Dit is een welkome geruststelling! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ChojinZ schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:24:
Hangt ook af van de plaatsing.
Ik heb zelf ooit een webcam omgebouwd vanwege dezelfde reden en heb de cam + IR verlichting toen aan het hoofdeind geplaatst. Hierdoor scheen het licht niet rechtstreeks in de ogen.
Je hebt dan nog wel wat (indirect) strooilicht wat in de ogen komt maar dat is zo zwak, dat kan geen kwaad.
Zo zat ik ook al te denken. Indirecte belichting toepassen zodat het onmogelijk is om rechtstreeks in de bron te kijken. In het zichtbare licht kun je bijvoorbeeld bouncen via een wit plaffond of een softbox gebruiken. Ik weet niet hoe effectief zoiets zal zijn met infrarood-licht, maar met enig experimenteren moet dat wel goed komen denk ik.
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:31:
Ik heb deze in gebruik: productreview: D-Link DCS-930L review door ThinkPad (is ook mijn review)
45 euro, soms ook voor 30 bij Kruidvat te vinden. Heeft geen IR-leds, dus dat zou je zelf kunnen klussen.

Pi + camera module is samen 64 euro... Moet je ook nog een voeding, en een behuizing.
Leuke review. Je hebt de webcam nu een jaar in gebruik. Hoe is hij bevallen. Ben je er nog steeds tevreden mee?

De Pi met extra benodigdheden is inderdaad duurder, maar de beeldkwaliteit is volgens mij ook iets beter en het is ook iets veelzijdiger. Je kunt bijvoorbeeld bewakingslogica gebruiken met motion en evt. berichten of sms'jes laten sturen etc.
Ik heb geen Windows computers, dus zaken zoals Active X en proprietary tooltjes kan ik niet zo veel mee. Een camera moet fatsoenlijk beeld opleveren en ook in een verduisterde of donkere kamer bruikbaar zijn (evt. met infrarood hulplicht).

Neem de tip overigens wel mee in mijn overweging hoor. Misschien is er wel een geschikte ip-cam die beter aan mijn eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eknem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik ben ook bezig met het maken van een baby cam met behulp van de raspi noir camera. En mijn ervaring met deze opstelling is dat je erg snel ir verlichting nodig heb als het donkerder wordt.
Omdat ook ik me zorgen maak over de gevolgen van dit ir licht ga ik de verlichting schakelen via de raspberry. Deze ga ik pas aanschakelen als ik daadwerkelijk kijk naar de beelden. ik maak geen opnames dus ik kijk alleen live mee als ik even wil zien hoe het met de kleine gaat en dus hoeft alleen dan het ir licht aan te staan.
Pagina: 1